Resurs Bank blev ingen succé utan jag förlorade kaffepengar
(Starbucksnivå på det kaffet) då den här börsintroduktionen aldrig tog fart.
Jag tycker rent snabbvärderingsmässigt att bolaget ser billigt ut men det är en
bransch som jag helst undviker. Min möjlighet att utvärdera deras kreditrisk är
låg och jag känner mig otrygg med Sveriges ekonomi vilket gör att jag undviker
bolag som troligtvis främst vänder sig till de värsta lånetorskarna.
Gällande Paradox Interactive har jag ändrat mig efter några
läsares kommentarer. Dels har Stellaris sålt över förväntan och dessutom kommer
Hearts of Iron IV ut under 2016 vilket är ett spel med god potential att sälja
över en miljon exemplar. Paradox huvudtitlar har hittills producerats i
generationer där varje generation bygger på en delvis gemensam kärna och Hearts of Iron IV fått vänta länge på en uppdatering. Redan
innan DLC blev en accepterad betalningsmodell hade Paradox Interactive rykte om
sig för att producera extremt långlivade spel och man har därför kunnat bygga
upp en god relation till fansen där DLC ses som en naturlig del av en
affärsmodell där man släpper titlar mer sällan än många andra tillverkare. Det
här innebär att försäljningen blir aningen mindre ryckig än för många andra
tillverkare då man släpper DLC till en redan lojal publik istället för att sätta sin tilltro till stora spelsläpp.
I min första beräkning tog jag inte med i beräkningarna att
Hearts of Iron IV släpps under 2016 och ersätter Hearts of Iron III som
släpptes 2009. Europa Universalis IV har sålts i ungefär 1 miljon exemplar och
med tanke på att version III av respektive spel sålde i ungefär samma volymer
bör vi kunna räkna med att Hearts of Iron IV blir lika populärt som Europa
Universalis IV. Om vi även räknar med att Stellaris säljs i 2,2 miljoner
exemplar (jämbördigt med Cities: Skylines) innebär det en kraftigt ökad
försäljning för 2016 då man släpper två storspel. För att grovt uppskatta
intäkterna på denna försäljning räknar jag med att omsättningsökningen 2015 i
sin helhet berodde på intäkter från Cities: Skylines vilket är en grov approximation. Cities: Skylines var billigare och vi vet heller inte hur mycket av försäljningen
som utgjordes av Cities: Skylines. Men en grov skiss där Q1 är en stabil nivå för bakgrundsförsäljning av DLC och
externa titlar samtidigt som vi når en nyförsäljning enligt ovan ger vid handen
en potentiell omsättning på nästan en miljard kronor vilket med 30 %
vinstmarginal ger ett P/E-tal på 11,9 för 2016
2013
|
2014
|
2015
|
2016e
|
|
Omsättning
|
202
|
186
|
606
|
982
|
Vinst
|
27
|
34
|
189
|
295
|
Vinstmarginal
|
0,134
|
0,183
|
0,312
|
0,3
|
Värdering
|
500
|
2500
|
3500
|
|
P/S
|
2,7
|
4,1
|
3,6
|
|
P/E
|
14,7
|
13,2
|
11,9
|
Ser vi framåt kommer det att släppas en del intressanta
titlar såsom Victoria III och det finns även utrymme för ytterligare spel då man kan göra ett nytt försök med antiken där man misslyckades på sitt första försök med Europa Universalis:
Rome. Men även utan nya spel finns
det en betydande bas av repetitiva intäkter som kan generera intäkter till
Paradox Interactive. Räknar man 2014 som representativt för dessa
bakgrundsintäkter och extrapolerar för ytterligare intäkter via en större
spelarbas hamnar P/S på 5,5 och P/E på 26,2.
"Steady
state
|
Miljoner
spelare
|
Bakgrundsintäkt
|
Resultat
|
Hearts of Iron IV
|
1,0
|
||
Stellaris
|
2,2
|
||
Cities Skylines
|
2,2
|
455,8
|
|
Crusader Kings II
|
1,3
|
||
Europa Universalis IV
|
1,0
|
186,1
|
|
Summa
|
642,0
|
133,5
|
|
Värdering
|
5,5
|
26,2
|
Sammanfattningsvis kan man säga att Paradox Interactive har
god potential att bli en bra investering om de kan hålla en release-takt på ett
storspel varje eller vartannat år samtidigt som DLC och förläggarverksamheten
fungerar som i dagsläget. För mig är verksamheten för volatil för att vara en
bra långsiktig investering men jag har även alltid varit mycket skeptisk till
Starbreeze och någon läsare kan säkert påpeka hur det har gått hittills.
Har själv väntat länge på HOI 4, som för övrigt släppts den 6 juni. Ett spel som egentligen skulle släppts förra året. Men den som väntar på något gott...
SvaraRaderaDe brukar inte släppa spel förrän de själva är rätt nöjda med innehållet, därför brukar det bli förseningar.
Jag spelade Hearts of Iron II men fick aldrig riktigt ordning på spelmekaniken. Min stora ambition just nu är att ersätta Netflixtittande med Stellaris men vi får se om jag försöker mig på Hearts of Iron IV eller Victoria också.
RaderaJag har själv tecknat/köpt Paradox via Avanza och Pepins, delvis pga årets stora spelsläpp. Precis som du så tror jag att det kan bli en svängig kursutveckling för bolaget, så även om jag ser mig som ett fan av dem (mer än 1000 h loggat i EU3+4 enligt Steam. hrrmm...) så vet jag inte om jag kommer att behålla aktierna på någon lägnre sikt.
SvaraRaderaJag är lite avundsjuk på din fritid... Fungerade Pepins smidigt förresten? Jag har inte riktigt brytt mig om konceptet eftersom det inte fungerar med ISK.
RaderaUtspritt på 5-6 år så blir det (som tur är) inte så många timmar per vecka!
RaderaPepins fungerade bra, det var bara lite oklart vad som förväntades av en som användare för att verifiera aktiedepån man kopplar Pepinskontot mot.
Att det inte funkar med ISK är förstås en nackdel men inte så stor att det ändrade min bedömning om huruvida det var värt att teckna eller ej. Det som störde mig mest var att släppen av de olika "trancherna" skedde under normal arbetstid (vid kl 15-16) så om man inte har möjlighet att flexa eller sköta sådana ärenden på arbetet så riskerar man att missa chansen helt, åtminstone om det är ett populärt bolag att köpa in sig i.
Då är Pepins potentiellt intressant för mig alltså, helt fritt på arbetet men å andra sidan sitter jag och jobbar nu...
RaderaGällande speltid är jag ändå genuint avundsjuk, datorspelandet har helt dött eftersom jag inte kan slappna av med den typen av verksamhet. Finns nämligen alltid saker jag borde göra... Aktier har därför blivit lite av en ursäkt då jag kan fokusera på en analys till 100 % och ändå känna att jag gör någonting vettigt.
Närmare 18 i pe skulle jag säga. Och jämför det med andra spelbolag, riktigt billigt. Speciellt mtp de stora repetoaren av spel som Paradix sitter på idag. Spel som genererar en bra stabilitet i lönsamheten.
SvaraRaderaHur får du fram det? Resultatet 2015 påverkades mycket av Cities: Skylines. I år släpper man dels Stellaris som säljer lika bra men till högre pris och Hearts of Iron IV.
Radera