Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

tisdag 10 maj 2016

Investeringstankar från Sydafrika

Efter en fantastisk vecka i Sydafrika har jag haft tillfälle att fundera på både stort och smått i det Sydafrikanska samhällsbygget. Eftersom mikroekonomi och makroekonomi är två väldigt skilda områden tänkte jag dela upp det hela i två inlägg där jag i inlägg nummer ett fokuserar på Gustavs favoritbolag och i det följande inlägget fokuserar mer på politik och makroekonomi.

Famous Brands finns överallt

Jag fick äntligen chansen att prova Steers och tyvärr var Steers Sydafrika inte riktigt vad jag hade hoppats på. Själva köttfärsbiffen var precis lika god som Gustav beskrev den (länk) men brödet var ogrillat och pommes friten är vad Sydafrikanerna själva kallar ”soggy fries” vilket som namnet antyder är ganska slemmigt och inte alls en krispig upplevelse som vi föredrar i Sverige. Det var inte en dålig hamburgare men antingen är Gustav mindre petig än mig eller också är Steers i Storbritannien anpassat för en mer västerländsk smak (min spanske kollega älskade förövrigt pommes friten).

Hamburgare från Steers

Någonting som däremot är mer positivt är att jag under den här resan fick en bättre inblick i Famous Brands affärsmodell. Jag jämförde tidigare Famous Brands med Max och förvånades över att Famous Brands med 2500 restauranger hade en omsättning i nivå med Max som driver ca 100 restauranger. Det här beror på att Max äger sina restauranger medan Famous Brands är ett utpräglat franchiseföretag. Köper man ett mål för 70 kr på Max innebär det att hela intäkten räknas in i omsättningen. Med en franchisemodell blir omsättningen lägre eftersom franchisetagaren driver ett eget företag som bokför intäkten och sedan betalar en ersättning för varumärke, service och produkter till Famous Brands. Famous Brands verkar i stor utsträckning samarbeta med andra aktörer och franchiseägarna verkar ofta vara kopplade till exempelvis bensinstationer.

Det här innebär att Famous Brands snabbt har kunnat etablera sig över hela Sydafrikas yta. Räknat på omsättning och resultat är man just nu ungefär jämstort med Max här i Sverige. Räknat i antal restauranger är Famous Brands däremot rejält mycket större med över 2500 försäljningsställen i Sydafrika, övriga Afrika och Storbritannien. Av dessa utgörs ca 1500 av snabbmatsrestauranger i Sydafrika medan övriga försäljningsställen antingen ligger utomlands eller är inriktade mot casual dining eller caféverksamhet. Räknar man bara på snabbmatsdelen blir det tydligt hur djupt Famous Brands har penetrerat marknaden i Sydafrika. Totalt har man ungefär en snabbmatsrestaurang per 35 000 invånare vilket är en högre täthet än både Max (1 på 90 000) och McDonalds (1 per 41 000) i Sverige.

I dagsläget tror jag även att Famous Brands fokus på inrättningar som delar utrymme med andra serviceföretag kan innebära en konkurrensfördel. Tillgreppsbrott är mycket vanliga i Sydafrika och människor söker sig till platser där man vet att andra hederliga människor rör sig. Det här innebär att utefter motorvägarna fungerar bensinstationer ofta som trygga öar med vakter. Ska man upprätta en restaurang bör det alltså göras direkt i anslutning till en bensinmack eller ännu hellre i samma byggnad. Famous Brands är specialiserat på den här typen av inrättningar och så länge man kan dominera den här marknaden har man en stor konkurrensfördel. Samtidigt finns det självklart andra riskfaktorer som gör mig lite försiktig med en investering. Sedan toppen i julas har priset för Famous Brands sjunkit med 20 % vilket är kopplat till osäkerheten kring den lokala ekonomin och inkompetent politiskt ledarskap. Men förutom det makroekonomiska läget finns det även tecken på att konkurrensen om franchisetagare hårdnar då internationella kedjor som satsar i Sydafrika trots den tuffa ekonomin (länk). Den viktigaste parametern förutom omsättningen är därför antagligen att hålla koll på Moneyweb.co.za så att inte Famous Brands tappar franchisetagare eller försäljningsställen till konkurrenter.

Mkt Cap (BZAR)
P/S
P/B
P/E
Direktavkastning
Utv 1 år
11,3
3,3
7,9
22,9
3,4%
-6,7%

Är Shoprite verkligen den bästa affären i Sydafrika?

Gustavs analys av Shoprite (länk) och min analys av detaljhandelsbolag där Shoprite ingick (länk).
Jag har varit sugen på att besöka en Shoprite men bolagets profil som lågpriskedja har inneburit att jag endast sett butikerna passera utanför bilrutan. Den stora lyxkedjan i Sydafrika är Woolworths (som Gustav skrivit om här) och medelklassens förstahandsval verkar vara Pick 'n Pay där även jag handlat under mina resor. Ser man till utvecklingen i Sydafrika verkar man följa samma utveckling som i Storbritannien där stora köplador tappar i försäljning till förmån för med mindre ”convenience stores”. De kedjor som hanterar den här utvecklingen bäst just nu verkar vara privatäga Food Lovers’, Pick n Pay och Woolworths som även etablerat verksamhet i samarbete med bensinstationer (länk). Sydafrikanska bensinstationer kan ofta ha stora biytor och konceptet verkar fungera bättre än de ICA Express som tidigare fanns på Statoils bensinstationer. Vilket även passar ihop med min bild av bensinstationer som ”trygga öar” där människor sköter sina affärer.

Shoprite en bit utanför centrum i Kapstaden.

Shoprite ligger efter i den här utvecklingen och är knappast det mest attraktiva varumärket för ett samarbete. Intressant är även att det ser ut som att Famous Brands kommer att ge sig in i branschen då man har en stark infrastruktur för livsmedelshantering och nu kommer att etablera 50 butiker hos Total där man i dagsläget redan har restauranger (länk).  

Mkt Cap (BZAR)
P/S
P/B
P/E
Direktavkastning
Utv 1 år
35,5
0,5
9,2
33,8
2,1%
30,9%
20,3
0,8
4,6
20,3
2,4%
-0,7%
91,3
1,6
5,7
21,5
3,3%
-4,0%

Discovery är väletablerat i Sydafrika

Gustavs första analys av bolaget (länk)
Med Europeiska mått mätt är Discovery Holdings en innovativ eller i värsta fall oetisk aktör där man är pionjärer inom ”health management” och telemetri. I Europa definierar vi nämligen ”rättvisa” som att alla betalar ungefär lika mycket vilket inneburit att EU-domstolen har kommit fram till att det är diskriminering att beakta det faktum att kvinnor lever längre än män men krockar sina bilar mer sällan (länk). Värderingarna i Sydafrika och andra delar av världen skiljer sig dock en hel del från detta och Discovery Holdings gör det möjligt för kunder att påverka sina försäkringspremier genom exempelvis träning och försiktig bilkörning.

Bilen vi färdades i, chauffören hade sina personförsäkringar i Discovery men inte fordonsförsäkringen.

Affärsmodellen är därför kontroversiell utifrån vårt perspektiv och jag hörde bland annat en europeisk bio-etiker gnälla över Discovery på en konferens om biobanker som jag deltog på i höstas. I Sydafrika är verksamheten däremot väletablerad och Discovery har ungefär samma status som Länsförsäkringar. Stort, tråkigt och opersonligt men ett bra alternativ för den som vill ha en prisvärd försäkring.

Mkt Cap (BZAR)
P/S
P/B
P/E
Direktavkastning
Utv 1 år
76,5
2,0
2,8
19,7
1,5%
-6,2%

Hur trendigt är Truworths?

Gustavs analys (länk) och min första ”Lynchning” (länk)
H&M har sedan mitt förra butik öppnat sin andra butik i landet. Den första butiken öppnades i Johannesburg och butik nummer två öppnade i höstas i Kapstaden. Bolaget är ett ”fast retail” bolag precis som H&M och Zara men har majoriteten av både intäkter och utgifter i Sydafrikanska rand. Kvalitetsmässigt ser jag ingen större skillnad på Truworths och europeiska kedjor i samma bransch och med fallande valutor i råvarutunga tillväxtländer bör Truworths få en konkurrensfördel då en stor del av deras produktion ligger i Sydafrika.

Däremot noterade jag att Truworths saknar en butik Viktoria Wharf som är det trendiga nybyggda stadscentret för den mer välbeställda delen av befolkning. Efter att ha pratat med kollegor verkar det som att även om Truworths är populärt i stora delar av landet är det andra mer nischade bolag i koncernen som hör hemma i de lite finare galleriorna i Västra Kapprovinsen. Det här understryker ett problem som både jag och Gustav tagit upp, Truworths är beroende av konsumentkrediter till låginkomsttagare som redan har sanslöst höga skulder (länk).

Mkt Cap (BZAR)
P/S
P/B
P/E
Direktavkastning
Utv 1 år
44,9
4,0
5,8
15,8
3,4%
16,3%

Slutsats


I dagsläget tycker jag inte att tillväxtpotentialen i bolagen kompenserar för den stora politiska osäkerheten i regionen. Även om bolagen är välskötta och har goda förutsättningar för global expansion är de allihop beroende av den Sydafrikanska hemmamarknaden. Jag tror inte att Sydafrika står inför en total ekonomisk kollaps eftersom civilsamhället är så pass starkt att det kan hantera åratal med dåligt politiskt ledarskap. Men med höga värderingar och en valuta som under det senaste året har tappat 28 % mot kronan känns det inte rimligt att satsa i Sydafrikanska kvalitetsbolag. Det enda bolaget som lyckats kompensera valutaförlusterna under det senaste året är Pick ’n Pay som genomfört en oväntat snabb turn around där de anpassat sig till det ökade intresset för convenience stores.

Däremot tycker jag att både Famous Brands och Discovery förtjänar en plats på bevakningslistan. För mig personligen är förändringarna i Avanzas kapitalförsäkringsvillkor ingen större förlust eftersom jag inte har något huslån och därmed associerade kapitalförluster och bolagen har unika egenskaper som attraherar mig. Famous Brands har en bred portfölj av varumärken i en nisch som attraherar många människor när deras disponibla inkomst ökar. Dessutom har de en enorm logistikkedja för att försörja sina franchisetagare vilket gör att de kan göra mer logistikorienterade affärer såsom att upprätta matvarubutiker hos Total. För Discovery är det inte försäkringsverksamheten som i huvudsak attraherar mig utan deras internationella samarbeten där de förutom själva försäkringarna har byggt upp en infrastruktur för att följa upp och utvärdera kundernas risknivå. 

Jag har även tittat lite på hur produkter från Norden tas emot i Sydafrika. Att betala med kort går utmärkt i Kapstaden men hittills har inte West International (länk till analys) gjort något avtryck utan alla terminaler jag såg kom från Verifone. Några som däremot lyckats mycket bra med sin marknadsföring är Norska laxodlare som lyckats differentiera sig från Chilenska konkurrenter. På Pick 'n Pay framhöll man särskilt att laxen var norsk vilket indikerar att man i detaljhandeln dragit samma slutsatser som i USA gällande Chiles dåliga hantering av antibiotika och sjukdomar (länk). Någonting som däremot förvånade mig var att man även på the Roundhouse Restaurant som är den bästa restaurangen jag någonsin ätit på framhöll att den rökta laxen var norsk. 


10 kommentarer:

  1. Intressanta betraktelser! Alltid lika kul att läsa när någon har direkta erfarenheter av något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, att jag inte vågade mig in på laxmarknaden känns lite extra surt när man ser norsk lax marknadsföras i Sydafrika. Men Bakkafrost får hamna i Nolato-lådan över investeringsmissar.

      Radera
    2. Mmmm missade möjligheter sätter sig lätt i långtidsminnet, men sedan så är det ju mycket man ratar som man också gjort rätt i att rata. Bara det att de "casen" minns man ju inte med samma känsla. Har Bakkafrost och Nolato någon gemensam nämnare som gjorde att du "felaktigt" avvaktade? Någonting som du kan ändra på i dina "verktygslåda"?

      Radera
    3. Mitt mål är att bara göra samma misstag en gång och i det avseendet gick det ganska bra.

      Nolato: jag undervärderade hur mycket bättre de kunde bli. När kursen gått upp en bit i takt med att resultatet blev bättre så sjönk det på min prioriteringslista, hade jag istället gjort en analys hade det blivit en investering.

      Bakkafrost: Som jag ser det är laxodlare där det inte finns en undre gräns på priset och där efterfrågan minskar om det blir för dyrt. Dessutom var jag orolig för expansionmöjligheterna då produktionsintensiteten inte får bli för hög p.g.a. risk för sjukdomar. Sammantaget gjorde det att jag hellre tittade på infrastrukturbolag som Sölvtrans och aldrig gick vidare till laxodlarna. En stor del av uppgången är ren tur (Rysslands blockad mot Norsk lax som ej omfattar Färöarna och problem i Chile, men det är onekligen ett bra bolag som de vanliga förstå-sig-påarna sågade innan det gick upp med 334 %.

      Radera
    4. Bra bolag tenderar ju fortsätta vara bra så kanske inte försent än? Har du förresten någon koll på hur det är med antibiotikaanvändningen när det kommer till laxodling? Är nyfiken rent allmänt.

      Radera
    5. Norge och Skottland använder vansinnigt lite (http://www.who.int/features/2015/antibiotics-norway/en/) medan Chile är oansvariga, hur det går i Kanada vet jag däremot inte.

      Gällande att investera nu i Bakkafrost tycker jag att kombinationen högt pris och medvind gör det för farligt. De har extremt god avkastning vilket bör locka fram mer odling på sikt.

      Radera
    6. Från presentationen 2016 Q1:
      "Totalcapacity fourfolded from 2015 til 2018"
      Borde bli finfin tillväxt på 4-5 års sikt.

      Radera
  2. Spännande läsning och tack för alla referenser!

    Famous Brands-burgaren ser lite annorlunda än den i UK. Och de pommes frites som jag åt var mycket goda. Tror att de anpassar sig vilket onekligen är en fördel. Som du är inne på är kampen om franchise-tagare en risk, men sett till koncept är de flesta an Famous Brands varumärken inte direkta konkurrenter.

    Discovery tycker jag inte är oetiskt, men det är ju frågan hur "socialistisk" syn man har på rättvisa :-)

    Håller med om att Famous Brands och Discovery är mest intressanta. En fråga i sammanhanget är inte om utan när Zuma lämnar (i bästa fall i augusti) för det kan bli en nystart sett till politisk ledning. Och det vore också mer tidsenligt med en statschef som inte har tre fruar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte superoptimistisk till ANC, de har strukturella problem och är ett parti där det är svårt för kompetenta människor att ta plats. Sydafrikas styrka är istället det starka civilsamhället och det bästa som kan hända är att Economic Freedom Fighters eller skandaler skadar ANCs förmåga att driva sin politik.

      Radera