Ubiquiti Networks tillverkar produkter som skapar eller använder trådlösa nätverk. Verksamheten står på två ben
där Service providers står för 57 %
av intäkterna och Enterprise för 43 %
av intäkterna. Därutöver har man under 2016 lanserat Ubiquiti Labs vilket är
Ubiquitis nya affärsområde inriktat på konsumenter. De två affärsområdena är just
nu jämförbara i storlek men AO Enterprise växer kraftigt medan Service
providers har låg eller obefintlig tillväxt. I takt med att Enterprise utgör en allt
större del av omsättningen finns det alltså goda förutsättningar för Ubiquitis
tillväxttakt att öka.
Ubiquiti grundades 2005 av huvudägare/VD Robert Pera och ett
börsvärde på 4 miljarder USD. Robert Pera verkar vara en ganska extrem karaktär
och med en så stark ledare finns det alltid frågor kring hans ambitioner och
respekt för mindre ägare. I korthet kan man säga att han är ingenjör i
elektroteknik, ser upp till Steve Jobs men lämnade Apple då han ville
vidareutveckla sina egna idéer om långdistans WiFi (numera affärsområde Service
providers) som han bl.a. finansierade med kreditkortslån. 2014 kom han
med på Forbes lista över världens 10 yngsta miljardärer och han äger även
NBA-laget Memphis Grizzlies där han tidigare fått kritik för att lägga sig i för
mycket (
länk)
men numera får kritik för att inte engagera sig i laget tillräckligt (
länk).
Sammantaget ger han intryck av att vara extremt intelligent med en blandning av tekniskt och entreprenöriellt kunnande där han kombinerar en tydlig vision
om företagets utveckling (
länk)
med hands-on kunskaper om tekniken (
län till
hans blogg ). Den personliga ledarstilen verkar påminna en
del om Steve Jobs (extremt detaljorienterad och ingen acceptans för brister) och
får ses som både en framgångsfaktor och en riskfaktor i Ubiquiti. Företagets
koncernstruktur är extremt platt där utvecklingsteam rapporterar direkt till
Robert Pera som reser otroligt mycket. På så sätt har Robert Peras en viktig
roll i Ubiquitis förmåga att utveckla utrustning med rätt pris-prestanda till
sina kunder med branschens lägsta rörelsekostnader och frågan är om och när bolaget kan övergå till en mindre personberoende verksamhetsform.
Affärsmodell
Grunden till Ubiquitis snabba tillväxt och höga lönsamhet är
ett fokus på klassisk disruption av marknader. Ubiquiti går in på mogna
marknader med vad de kallar ett ”last mover advantage” där de designar sina
lösningar från scratch utan teknikskuld eller krav på bakåtkompatibilitet.
Målet är att leverera produkter som är attraktiva för en delmängd av marknaden
som etablerade aktörer vänder sig till och erbjuda dessa personer en
kombination av pris och prestanda som konkurrenterna inte kan matcha med
bibehållen lönsamhet. För att Ubiquiti ska satsa på ett område finns det fyra
grundkriterier:
- Det ska finnas en målgrupp som förbigås av traditionella
aktörer på marknaden.
- Det ska finnas ett behov av lättinstallerade och robusta
produkter.
- Kunderna ska vara priskänsliga.
- Tillväxtpotentialen ska vara god.
Ubiquitis första produkter var WiFi-lösningar som används av
internetleverantörer för att nå ut de sista kilometrarna till enskilda kunder. Produkterna
utvecklades av Robert Pera som efter två år på Apple konstaterat att uteffekten
på Apples WiFi låg långt under gränsvärdena. Genom att öka effekten och bygga
vidare på lösningarna kunde han därigenom skapa utrustning som till extremt
lågt pris levererar internetuppkoppling i områden där det annars inte är
lönsamt med nätutbyggnad. Den här utrustningen utgör grunden till affärsområdet
Service providers som förra året omsatte 418 MUSD. 2011 etablerades även affärsområdet
Enterprise som producerar WiFi-lösningar för företag och associerade produkter
såsom uppkopplade övervakningskameror där man konkurrerar med bland annat Axis.
Ubiquitis produkter är sällan bäst utan det man fokuserar på
är målgrupper som kan acceptera 85-90 %
av funktionaliteten till 10-50 % av priset. För att uppnå dessa mål och ändå
hålla en god lönsamhet arbetar Ubiquiti med en extremt slimmad
rörelseverksamhet där 60 % av de anställda jobbar med R&D, all produktion
är outsourcad samt support/marknadsföring sköts av Ubiquitis användarnätverk
och distributörer. Som Ubiquiti själva beskriver modellen innebär
användarnätverket följande fördelar.
- Lojala evangelister marknadsför produkterna effektivt.
- Peer-to-peer markering mellan teknikkunniga användare skapar
trovärdighet.
- Feedback till R&D levereras i realtid.
- Mycket hög skalbarhet där användarnätverket bygger sig
självt.
Efter att ha följt Ubiquitis forum och även tittat på andra
forum/Youtube kan jag konstatera att Ubiquiti uppnår sina mål. Att jag började
titta på Ubiquitis aktie igen berodde på att en god vän (med mycket goda
teknikkunskaper) tyckte att jag borde skaffa en Ubiquiti UniFi AP för mitt nya
WiFi och han är långt ifrån ensam om att rekommendera den lösningen. För de
flesta företag med behov av okomplicerade lösningar verkar Ubiquiti vara ett
självklart val och det är även flera fall där jag noterat att experter som
diskuterat avancerade lösningar lämnat kommentarer i stil med ”för det nya
automatiserade lagret har vi valt Cisco som leverantör då vi behöver aktiv
support för att snabbt åtgärda driftstopp. Men jag gillar
Ubiquitis produkter och kör ett UniFi-nätverk hemma” (
det
här blogginlägget beskriver Ubiquitis produkter och den här typen av kunder).
Ubiquiti har byggt vidare på den här informella etableringen för konsumentprodukter och har startat affärsområdet Ubiquiti Labs där Ubiquiti
AmpliFi är den första produkten. AmpliFi är ett mesh-nätverk där
sändare/mottagare monteras i eluttag för att ge god WiFi-täckning i hela huset
utan att använda repeaters eller behöva konfigurera accesspunkter (
länk
till artikel). Lanseringen har varit lite problematisk och man har enligt
Robert Pera låtit bruttomarginalen falla en del både genom prissättningen och genom
dyra transportlösningar för att säkerställa att man etablerar sig på marknaden
inför nya produktlanseringar.
Branschanalys
Ubiquiti arbetar med sin
disruptiva affärsmodell och har en tydlig bild av slutanvändarna redan från
början och fokuserar på en målgrupp som vill ha robusta produkter med låga
supportkrav och enkel installation. Det här innebär att Ubiquiti har en för
marknaden medioker bruttomarginal på 48 % (det angivna branschintervallet är
28-75 %) men exceptionellt låga rörelsekostnader på 12 % av omsättningen (det
angivna intervallet för övriga branschen är 22-97 %). Många konkurrenter kan
alltså producera hårdvara med bättre marginaler än Ubiquiti men inget bolag kan
utveckla och sälja sina produkter med samma låga totalkostnadsmarginal vilket
innebär att Ubiquiti kan hålla en rörelsemarginal på 36 %. Det är 10
procentenheter högre än branschgiganten Cisco som har den näst högsta
rörelsemarginalen i branschen (branschintervallet är -30 och 26 %).
Inget bolag har en produktportfölj som exakt matchar
Ubiquitis men konkurrensen för varje produkt som Ubiquiti säljer är ändå hög.
Jag har därför utifrån
Ryan
Downies analys och
Ubiquities
senaste presentation valt ut 19 bolag och tagit Morningstars nyckeltal för
Industrial peers (+Ubiquitis siffror för
genomsnittliga rörelsekostnader för ett urval) för en jämförelse. Ubiquiti
framhåller själva A10, Avigilon, Arista, Fortinet, Netgear och bloggbekanta
Infinera som jämförbara ”Industry high growth peers”.
Ubiquiti är inte ett av branschens största bolag men man är lönsammast och har det överlägset lägsta
PESG-talet (PE/omsättningstillväxt) tack vara kombinationen av godkänt P/E och
hög tillväxt. Den bästa fjärdedeln respektive sämsta för varje nyckeltal är färgade gröna/röda i varje kolumn för att lättare identifiera de mest intressanta bolagen.
Marknad och struktur
Rent kvantitativt är det är det
svårt att analysera Ubiquitis marknadsförutsättningar eftersom de har ett
produktutbud där den adresserbara marknaden är signifikant mycket mindre än den
totala marknaden som externa analytiker fokuserar på, siffrorna nedan är därför
baserade på Ubiquitis senaste presentation för investerare. Inom Service
providers (utrustning för nätleverantörer) utgör Ubiquitis adresserbara marknad
en sjättedel av den totala marknaden och för Enterprise (WiFi-baserade
produkter för företag) är motsvarande andel nästan en tredjedel. Service
provider är den mer mogna marknaden och Ubiquiti har en marknadsandel på 29 %
av sin adresserbara marknad med en tillväxt på 4 % vilket är i undre delen av
spannet för den totala marknadstillväxten.
Inom Enterprise är marknadspotentialen
rejält mycket större och Ubiquiti har en marknadsandel på 3 % av den
adresserbara marknaden samtidigt som man växer med 48 % per år vilket är tre
gånger snabbare än marknaden som helhet. Därutöver finns det en
tillväxtpotential med det nya affärssegmentet Ubiquiti Labs (konsumentprodukter)
som ännu inte påverkar koncernens lönsamhet i någon större utsträckning även om
recensionerna av AmpliFi är lovande.
(MUSD)
|
Marknadsstorlek
|
Addresserbar
marknad
|
Ubiquiti
|
Marknadstillväxt
|
Ubiquiti
tillväxt
|
Service provider
|
10 000
|
1400
|
400
|
5-10 %
|
4,0%
|
Enterprise
|
35 000
|
10000
|
300
|
10-15 %
|
48,0%
|
De senaste månaderna har Ubiquiti
omsatt lite mer än 700 MUSD och om Enterprise skulle uppnå samma marknadsandel
som Service providers skulle det medföra en femdubbling av omsättningen.
Många analytiker ser Ubiquitis
marginaler som ohållbara då WiFi-produkter allt mer börjar bli en ”commodity” vilket
brukar pressa och harmonisera vinstmarginalerna. Men för Ubiquiti bör det här
vara en fördel då både försäljningsorganisationen och produkterna är optimerade
just för att hanteras som en commodity. När den tekniska mognaden för produkter
och användare ökar minskar marginalnyttan med nya funktioner och omfattande
support. Vilket i sin tur innebär att allt färre kunder har ett behov av att
betala stora summor för de sista tio procenten av funktionalitet och omfattande
supportavtal utan kan nöja sig med Ubiquitis produkter. Det här är en
utveckling vi ser inom många andra tekniksektorer idag och teknikledande
företag som Samsung och Fingerprint Cards har problem att hålla marginalerna
uppe när mindre kapabla konkurrenter ändå är tillräckligt bra för de flesta
kunders behov. Ubiquitis marginaler kan mycket väl komma att pressas över tiden
men jag tror att en sådan press kommer att kompenseras av kraftigt ökande
försäljning när allt fler kunder väljer enklare lösningar.
Tillväxtpotential
Finns det utrymme inom företagets befintliga marknader
eller har företaget en historik av att framgångsrikt expandera till nya
marknader?
Ubiquiti har som mål att växa med 15-40 % per år och under
det första halvåret det brutna räkenskapsåret 16/17 var tillväxten 15,8 %. När
man börsnoterade bolaget 2011 var det långsiktiga tillväxtmålet en årlig
tillväxttakt på i snitt med 25-28 % och det har man hållit med god marginal
(nästintill det dubbla). Givet tillväxten inom Enterprise finns det även goda
förutsättningar för att uppnå målen även i framtiden.
Resultat: Godkänt
Lönsamhet i tillväxt
Ett bolag kan expandera och öka sina utdelningar utan att
för den sakens skull öka lönsamheten. Jag försöker att undvika sådana bolag
genom att kontrollera korrelationen mellan
omsättning-vinst-kassaflöde/utdelning samt förändringar i räntetäckningsgraden.
USA har en exceptionellt högt bolagsskatt (35 %) och ett
system där alla vinster beskattas i USA om de inte definieras som permanent
återinvesterade utanför USA. Därför väljer många bolag att inte återföra
kapital till USA utan istället finansiera utdelning och investeringar inom USA
via billiga lån. Dessutom verkar Enterprise binda mer lager än Service providers
vilket gjorde det ganska snårigt att stämma av det bokförda resultatet mot
kassaflödet (
vilket
Långsiktig Investering skrev om igår). I ett svenskt bolag skulle jag
aldrig ha accepterat att de långfristiga lånen ökar samtidigt som bolaget
sitter med 15 % av börsvärdet i kontanter. Men skattesituationen innebär att
det finns en affärsmässig logik att arbeta på det här sättet för amerikanska
bolag.
I diagrammet nedan är ”Fritt kassaflöde” egentligen ”Net
change in cash” vilket innebär att nettot för amorteringar och nya lån kommer
med i grafen för det fria kassaflödet. För att få fram det egentliga fria
kassaflödet bör man därför subtrahera nettoförändringen i lån vilket skapar en
god korrelation mellan kassaflöde från den löpande verksamheten och det fria
kassaflödet.
Jämför vi det löpande kassaflödet med vinst och omsättning
ser vi en god korrelation mellan vinst och kassaflöde med undantag för 2014 och
senaste halvåret. Rent generellt verkar analytiker oroa sig för om Ubiquitis
lågkostnadsmodell är långsiktigt hållbar och man spanar därför aktivt efter
indikatorer på problem med försäljningen. Aktien har därför straffats hårt
under året och föll kraftigt efter halvårsrapporten (Ubiquiti har brutet
räkenskapsår och Q2 omfattar oktober-december) p.g.a minskad bruttomarginal
(från 48,8 & till 44,6 %) samtidigt som omsättningstillgångarna (exklusive
kontanter) har ökat i förhållande till omsättningen.
Tittar vi på kassaflödet i detalj rör sig i princip alla siffrorna åt fel håll ur ett finansiellt perspektiv under det senaste halvåret. Lagret ökar,
kundfordringarna ökar och man är skyldig leverantörerna mer pengar. Frågan är
bara om det här verkligen är ett tecken på att Ubiquiti har problem. Ser man
till klagomålen på Ubiquiti-produkter verkar lagerhållningen vara ett av
Ubiquitis största problem då många distributörer till och från har slut på varor
(
exempel,
exempel och
ytterligare ett exempel). Utifrån Ubiqutis perspektiv
beror det här på dålig framförhållning hos distributörerna men oavsett vem som
gör fel är försörjningssäkerheten viktig för Ubiqutis kunder och därför är det
både rimligt och positivt att Ubiquiti investerar i logistikhubbar som ska
säkerställa att Ubiquiti snabbt ska kunna leverera produkter till distributörerna
vid behov.
För att få lite vägledningen testade jag även Beamish
M-score utifrån Värdepapprets instruktioner (
länk
till gratisartikel). M-score blir -2,58 men
efter att ha utvärderat modellen lutar jag åt att den inte tillför jättemycket
när man analyserar ett enskilt bolag. Förhoppningsvis kommer jag skriva ett
inlägg på temat men grundproblemet är att modellen utgår från att vi inte vet
någonting om bolaget annat än dess M-score samtidigt som kontrolldatasetet hade
andra egenskaper än gruppen fuskare. Resultatet blir därför att modellen i stor
utsträckning straffar bolag som växer och för Ubiquiti är tillväxten den näst
viktigaste förklarande variabeln. Intressant däremot är att den mest
inflytelserika variabeln är DSRI (ökande kundfordringar i förhållande till
omsättning) vilket även snappades upp i min diagrambaserade analys.
Resultat: Godkänt
Intjäningsstabilitet
Kan företaget bibehålla sin lönsamhet även i svåra tider?
Eftersom Ubiquiti är långt ifrån samma bolag nu som under
finanskrisen är det svårt att uttala sig om bolagets förmåga att bibehålla sina
intäkter under en finanskris. Jag har därför tittat på branschkollegor som var
mer mogna under den senaste finanskrisen. Cisco klarade sig bra 2008 (+13 %
omsättning) men hade det tuffare 2009 (-9 %) och även Netgear hade ett liknande
mönster även om omsättningen stagnerade redan 2008 för att falla omkring 10 %
under 2009. Marknaden för Ubiquitis produkter minskar alltså vid ekonomiskt
svåra tider och andelen återkommande intäkter för Ubiquiti är mycket låg.
Samtidigt levererar Ubiquiti produkter med en begränsad teknisk livslängd och
utrustningen måste förr eller senare ersättas. Därför bedömer jag Ubiquiti som
kortsiktigt konjunkturberoende men med goda förutsättningar för återhämtning
även vid en långvarig lågkonjunktur.
Resultat: Godkänt
men inte imponerande.
Finansiell stabilitet
Är företaget
finansiellt stabilt?
Omsättningstillgångarna i förhållande till de kortfristiga
skulderna är enorma vilket är en effekt av att Ubiquiti har stora kassareserver
utanför USA som inte matchas av kortfristiga fordringar. Däremot är det
imponerande att man trots skattesituationen har en soliditet på 60 % och
omsättningstillgångar som är 1,8 ggr större än de totala skulderna.
Resultat: Godkänt
Finansiell måttfullhet
Bedömer företagets om företagets utdelningspolicy och
incitament till ledande befattningshavare är rimliga.
Robert Pera tar inte ut någon ersättning alls från Ubiquiti
för sitt jobb som VD. Däremot har han köpt ett privatjet som han hyr ut till
Ubiquiti i samband med affärsresor (
en
genomgång om varför finns på Seeking Alpha). Priset per timme är i överkant
på vad en flygtimme kostar i delägarprogram som NetJets vilket är förståeligt
med tanke på att NetJets har enorma synergieffekter i sin flotta. Jag har
tidigare sågat företag med privatjet åt ledningen (
länk)
men i det här fallet tycker jag det är rimligt då Robert Peras globala närvaro
är en central del av affärsmodellen. Den största risken med IT-projekt är att
utvecklingen drar ut på tiden, dokumentationen havererar och programmerare
tvingas spendera mer tid på att förstå vad andra gjort än att driva projektet
framåt. Ubiquiti löser det här genom att betala premium för bättre
programmerare och har även en extremt platt organisation där alla team
rapporterar direkt till Robert Pera som reser konstant över världen. Affärsmodellen
kommer förr eller senare att behöva förändras eftersom även en person som
Robert Pera har begränsningar. Men givet Ubiquitis nuvarande effektivitet är
det troligtvis en mycket bra affär för Ubiquiti att flyga runt Robert Pera så
effektivt som möjligt.
Sedan 2013 har kostnaderna för Ubiquitis ledning fördubblats
från blygsamma 350 000 USD till nästan lika blygsamma 640 000 USD. Vilket
beror på att man kompletterat ledningsgruppen med en Chief Accounting Officer
(2014) och en Chief Financial Officer (2016). Den finansiella måttfullheten får
alltså ses som mycket hög och risken är snarare att Pera håller inne överdrivet
mycket pengar i bolaget då han inte själv behöver dem.
Resultat: Godkänt
Trovärdig ledning & ägare
Bedömer om företagets högsta ledning besitter en
kompetens som kan anses stärkande för bolaget samt om företaget tar ett
långsiktigt ansvar för återväxten av chefer.
Ubiquiti är i stor utsträckning en satsning på Robert Pera.
De största externa ägarna är EdgePoint Investment Group som driver flera olika
fonder (i dagsläget 9,84 % av aktierna men minskande) och den långsiktiga
fonden Akre Focus fund som nästintill tredubblats i värde på 7 år och äger 3,26
% av aktierna (har varken köpt eller sålt på senaste tiden). Utöver dessa finns
det ett stort antal småbolagsindexfonder i ägarlistan och Ubiquitis tyngd i
småbolagsindex i kombination med en liten free float innebär att Robert Pera
har total kontroll över bolaget. En investering Ubiquiti är alltså de facto en
investering i Robert Pera. Hans arbetskapacitet och kompetens är bortom alla
tvivel men även kompetenta människor kan ha svårt att släppa dåliga idéer och
Robert Pera har en enorm maktposition även om
Dessutom är Robert Pera fortfarande ung, fräsch och atletisk
(
enligt
följande recension) och har goda förutsättningar att leda Ubiquiti länge.
Vid en olycka kan förhoppningsvis bolagets erfarna vice
president business operations hålla igång bolaget men som aktieägare får man
lita på Robert Pera och utdelningar verkar till exempel inte vara aktuellt även
om Ubiquiti återköper aktier kontinuerligt.
Resultat:
Godkänt.
Riskvärdering
Bedömer hur stor risken i företaget kan bedömas vara
relativt mina andra innehav. Jag har skrivit mer om min syn på risk här
och här.
Ubiquiti är ett
globalt bolag med 39 % av försäljningen i EMEA, 39 % i Nordamerika, 11 % i
Östasien och 11 % i Sydamerika där andelen försäljningen i Nordamerika ökat
under senare år på bekostnad av främst Sydamerika. Ledningen är som jag
kommenterat ovan kompetent men består endast av ett fåtal personer och även om
man bara har två signifikanta affärsområden används produkterna av många typer
av bolag. Givet den kompetens som finns i bolaget och den breda användning av
WiFi-baserade produkter som finns i världen bör Ubiquiti alltså klara sig bra i
de flesta lägen.
Företag
|
Stabil ledning
|
Diversifierade affärsområden
|
Internationalisering
|
Intjäningsstabilitet
|
Totalt
|
Judges Scientific
|
5
|
4
|
5
|
4
|
18
|
H&M
|
5
|
2
|
5
|
5
|
17
|
Vitec
|
5
|
5
|
2
|
5
|
17
|
Beijer Alma
|
5
|
4
|
4
|
2
|
15
|
Sainsbury
|
5
|
3
|
1
|
5
|
14
|
BP
|
3
|
4
|
5
|
2
|
14
|
Data Respons
|
5
|
4
|
3
|
2
|
14
|
Ubiquiti
|
4
|
3
|
4
|
3
|
14
|
Addnode
|
3
|
5
|
2
|
3
|
13
|
eWork
|
5
|
2
|
2
|
4
|
13
|
Formpipe
|
3
|
4
|
2
|
4
|
13
|
Readsoft
|
5
|
2
|
4
|
2
|
13
|
G5 Entertainment
|
4
|
2
|
4
|
3
|
13
|
Diadrom
|
5
|
2
|
1
|
4
|
12
|
Tesco
|
1
|
3
|
3
|
5
|
12
|
NGS
|
5
|
2
|
1
|
4
|
12
|
Doro
|
4
|
1
|
3
|
3
|
11
|
Atea
|
3
|
3
|
2
|
3
|
11
|
RenoNorden
|
3
|
1
|
2
|
5
|
11
|
Transmode
|
4
|
1
|
3
|
2
|
10
|
Dedicare
|
3
|
1
|
2
|
4
|
10
|
Capacent
|
3
|
2
|
2
|
2
|
9
|
HomeMaid
|
3
|
1
|
1
|
2
|
7
|
Slutsats och värdering
Ubiquiti Networks ser ut att vara ett klassiskt exempel på
disruption genom att etablera sig i ett lågprissegment där det är svårt för
etablerade aktörer att konkurrera. Kvalitetsmässigt är Ubiquitis produkter i
nivå med konkurrenterna men genom att fokusera på kunder utan behov av
avancerade funktioner och support kan Ubiquiti leverera ett överlägset
värderbjudande till många kunder.
Den senaste kvartalsrapporten skrämde många analytiker på
grund av fallande bruttomarginal och lageruppbyggnad. Men efter att ha
utvärderat vad Ubiquitis kunder tycker om bolaget är jag ganska övertygad om
att Robert Pera menar vad han säger när han beskriver de fallande nyckeltalen
som ett resultat av investeringar i förbättrad distribution och satsningen på
AmpliFi i det nya affärsområdet Ubiquiti Labs. Med tanke på att Enterprise
Technology börjar närma sig halva omsättningen och tillväxten i Q2 var 87,5 %
jämfört med föregående år ser det även lovande ut med tillväxten i Ubiquiti.
Ser man till ledningens egna mål är ambitionen en tillväxt
på 15-40 % per år med en tillväxt på 87 % inom Enterprise och 5 % inom Service
providers skulle tillväxten med nuvarande fördelning bli 40 %. Jämfört med de
mål som annonserades 2011 har alla mål uppfyllts (den genomsnittliga
omsättningstillväxten har på senare år varit ca 45 %).
Långsiktiga mål
|
2011
|
2017
|
Uppfyllnad H1
|
Tillväxt
|
25-28 %
|
15-40 %
|
15,8%
|
Bruttomarginal
|
40-42 %
|
45-50 %
|
46%
|
Rörelsemarginal
|
32-34 %
|
30-38 %
|
35%
|
Vinstmarginal
|
|
25-35%
|
32%
|
Värdepappret har satt sin köpgräns till 58 USD och jag tyckte det kändes bra att betala lite under 50 USD för mina aktier. Jag gillar affärsmodellen med kostnadseffektiva kvalitetsprodukter och det finns en enorm strukturell tillväxt med tanke på hur behoven av trådlös uppkoppling ökar via Internet of Things och vår ökande användning av mobil kommunikation. Med ett P/E-tal på 17,3 räcker det i princip med att Ubiquiti växer i takt med marknaden (5 % service providers och 15 % i Enterprise) för att rättfärdiga sin värdering och det är en tillväxttakt som ligger under hälften av vad jag ser som sannolikt givet tillväxten inom Enterprise. Dessutom tillkommer en god potential att Ubiquiti Labs kan bli ett stort företag för konsumentprodukter.
Uppföljningspunkter
Ubiquiti har även ett kortsiktigt mål om att växa mer än 50 %
på 2-3 år där man specifierar målen på affärsområdesnivå.
|
Mål 2017
|
YoY Q2 2017
|
Tillväxt Service provider
|
5-30 %
|
5,0%
|
Tillväxt Enterprise
|
30-50 %
|
87,0%
|
Totalt
|
15-40 %
|
32,0%
|
Utöver de kortsiktiga målen ser jag följande punkter som
viktiga att hålla koll på för Ubiquiti:
- Marginalutvecklingen
- Kassaflödets utveckling
- Tillväxten inom Ubiquiti Labs
- Rykten om en skatteamnesti för amerikanska bolag (den
senaste genomfördes 2004)
Förväntningarna är att marginalerna och kassaflödet ska
återgå till tidigare nivåer samt att vi om några år visar på samma utveckling
som Enterprise-delen. En skatteamnesti skulle också utgöra en intressant
hållpunkt för att testa Robert Peras syn på utdelningar. I dagsläget verkar han
leva väldigt sparsamt med ett enormt fokus på Ubiquiti och prioriterar återköp
av aktier. Men vid en skatteamnesti bör mängden kapital bli för stor för
återköp vilket innebär att utdelningar blir nödvändigt om man ska hantera
kassan effektivt.
Vidare läsning
Jag fick upp ögonen för Ubiquiti Networks via Värdepappret
(länk)
och bygger i stor utsträckning vidare på tankar från den analysen med fokus på
marknad och utveckling. Förutom
Värdepapprets analys rekommenderar jag Ryan Downies analys på Investopedia (länk)
samt Ubiquitis senaste investerarpresentation (länk).
Finansnovis har även skrivit om bolaget innan Värdepappret (länk)
och det finns flera analyser tillgängliga gratis (i vissa fall för registrerade
användare) på Seeking Alpha (länk).