En av de bloggar jag tycker är roligast att läsa är Gustavs aktieblogg
som specialiserat sig på bolag med hög utdelning och intressanta
branschpositioner. Däremot innebär min investeringsfilosofi att bolagen i
allmänhet ligger utanför min investeringshorisont. Därför är jag nu mycket nöjd
med att kunna presentera en Lynchning (bolagsanalys ur kundperspektiv) av
Truworths som är en Sydafrikansk klädkedja med fokus på
stora butiker i A-lägen och en fin expansionstakt i Afrika.
Konceptet har stora likheter med H&M och Zara men
Truworths ursprung och geografiska läge innebär att man hittills inte
konkurrerat direkt med H&M och Zara. Nyckeltalsmässigt såg bolaget bra ut när Gustav skrev om det (läs analysen här) och det som jag ser som den största frågan är huruvida Truworths tillväxt byggt
på bristande konkurrens eller på om de kan förväntas fortsätta växa globalt och
även bibehålla befintliga marknadsandelar när Inditex och H&M börjar bryta
sig in på marknaderna.
Truworths profil och ställning
Det jag gillar mest med H&M är att min fru inte tycker
om kedjan men ändå ofta köper kläder där eftersom pris och utseende ofta gör
det svårt att tacka nej. Mitt spontana intryck när jag först läste om Truworths
var att Truworths skulle ha ungefär samma ställning men på andra marknader.
Efter att ha besökt the North Mall i Polokwane och pratat
med flera Sydafrikaner är det däremot tydligt att de har mer premiumprofilerade
kollektioner än H&M/ZARA. Jämfört med
svenska förhållanden skulle jag vilja beskriva butiken som en hybrid mellan
H&M och MQ. Sydafrikanerna var även stolta över varumärket på ungefär samma
sätt som vi svenskar gärna ser lite smånöjda ut när IKEA kommer på tal. I
övriga Afrika tror jag även att det Sydafrikanska ursprunget ger en viss
draghjälp då landet har en stark ställning i regionen både som politisk och
kulturell maktfaktor.
De kläder som säljs hos Truworths säljs under egna
varumärken. Men man har varit mycket duktiga på att differentiera varumärkena
och har till och med avskilda delar i butiken för de varumärken som ska ses som
mer premium.
Prismässigt ligger majoriteten av sortimentet på 300-600
Rand (210-420 SEK) där T-shirts ligger på 200-300 Rand (142-210 SEK), byxor på
300-400 Rand (210-300 SEK) medan fina klänningar och tröjor ligger omkring 600
Rand (420 SEK). Som outliers har man även en del linnen och t-shirts för 150-300
Rand och kavajer som kostar 1000 Rand (710 SEK). De billigaste kläderna jag
hittade i gallerian fanns hos konkurrenter såsom Edgars och ”Pick and Pay” där
de billigaste tröjorna kunde kosta så lite som 79 Rand (56 SEK) men hade en
kvalitetskänsla i nivå med New Yorker (vilket innebär låg kvalité).
Översatt till svenska priser är de här priserna låga och
kvalitetsmässigt kändes tygerna tjocka och stabila jämfört med kläderna från
Zara eller H&Ms lågprissortiment. Däremot verkar man precis som H&M har
förtvivlat svårt att få fram bra jeans och stilrena kavajer.
Rent praktiskt innebär det här att jag ser Truworths som ett
starkt bolag som kan bibehålla rörelsemarginalen även om Zara eller H&M
börjar etablera sig på Truworths hemmamarknader. Baserat på personlig tycke och
smak tror jag dessutom att Truworths med nuvarande kvalité och prisnivå skulle
kunna etablera sig i Europa med framgång trots den hårda konkurrensen som drabbat Espirit och Kappahl.
Jag kände inte igen någon av butikskedjorna i gallerian vi
besökte men trots det skulle jag säga att skillnaden mellan en Sydafrikansk
galleria och en Svensk galleria är mycket liten. Det finns ungefär samma nischer
och priserna är inte heller så olika. Därför tycker jag det är ett styrketecken
av Truworths att man kan sälja kläderna som ett premiumvarumärke. Däremot
skulle det vara intressant med en nyckeltalsuppdatering av Truworths då valutan
fallit med ca 30 % under det senaste året vilket bidrar till att priserna blir
låga för en svensk. Jag har inte tagit mig tid att beräkna påverkan av moms (14
%) och personalkostnader men om Truworths lämnar Q1 med goda marginaler så har
man definitivt en robust affärsmodell.
Butiksvandring
Som ni ser är entrén till Truworths mycket lik andra stora klädkedjor.
Någonting som däremot förvånade mig var att man valt en tydligt Europeisk profil på sina skyltdockor. Rent praktiskt tycker jag att det här verkar osmidigt eftersom färgmatchning mellan hud och kläder är en viktig komponent. Men antagligen är jag lite för mycket ingenjör i den här frågan då skyltdockor handlar om att positionera kläderna i linje med ett ideal än att faktiskt visa hur de ser ut. Eftersom en stor andel av kvinnorna i Afrika bleker sin hy kan jag även tänka mig att resultatet blir jämförbart med när H&M kör sina annonskampanjer med en pepparkaksbrun och pinnsmal baddräktsmodell. Jag förstår inte varför det fungerar på det här sättet. Men om man jämför H&M/Zaras framgång med hur Kappahl brutalslaktats så är det någonting jag får acceptera. Damkläder säljs på extrema ideal, inte på kundernas förmåga att relatera till skyltdockor och modeller.
Jag tycker inte om att ta bilder på människor men jag smög iväg en bild som ger en ganska bra bild av hur den genomsnittliga Truworthskunden ser ut för att illustrera skillnaden.
Herravdelningen är bland de största jag sett och kläderna djärvare än vad vi har i Sverige. Vissa av kläderna är ganska smaklösa men det är tydligt att man anpassat modet efter hudfärg och gärna arbetar med djärva färger i mörkgrönt och lila vilket blir väldigt snyggt med mörkbrun hudfärg.
T-shirts och andra "avslappnade" kläder. Bikinibrudar och arroganta "statements" är populärare i Sydafrika än i Sverige men tyget är bra och det är lätt att kombinera med jackor och liknande.
Jeansen jag klagade på.
Daniel Hechter Paris var avdelningen för lite mer formella kläder och ett bra exempel på hur Truworths arbetar med att differentiera sina klädmärken. Det blir då naturligt för kunderna att betala lite mer och man kan erbjuda både professionella och mer avslappnade kläder i samma butik.
En T-shirt jag var lite sugen på att köpa nu när vi snart har fler ryska än svenska flygplan i luftrummet. Skulle ha kostat 250 rand (180kr) och bomullskvalitén var utmärkt. Tyvärr märks det ganska tydligt att min kroppsform inte riktigt stämmer överens med den kroppsform som kläderna är anpassade för (vi svenskar är klart kraftigare byggda än den svarta majoritetsbefolkningen i Sydafrika).
Slutsats
Jag gillar Truworths och om någon kan rekommendera en bra handelsplats så hamnar de på min bevakningslista.