Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 7 juli 2025

Post-mortem Kanada, de investeringar jag faktiskt gjorde

2019 var ett svårt investeringsår för mig, aktieportföljen gick upp 31,6 % vilket var i linje med både Didner & Gerge småbolag och Avanza Zero. Det var en fantastisk avkastning men jag tyckte det var svårt att hitta rimliga investeringar i Sverige då värderingarna i så många bolag krupit uppåt. Jag började därför spendera allt mer tid med att titta på Kanadensiska bolag. 

Det utmynnade i en serie blogginlägg om de börsnoterade bolag som ingick i The Globe & Mails lista för Kanadas 400 snabbast växande bolag (del 1, del 2, del 3 och del 4) samt tre bolag som jag faktiskt investerade i. Jag har gjort en kort sammanfattning på Bluesky om utfallet för bolagen på The Globe & Mails lista (länk) och den tänkte jag även sammanfatta på bloggen men först tänker jag utvärdera de tre investeringar jag faktiskt genomförde.

RIWI Corp (2019-2025)

Var min överlägset största investering i Kanadensiska bolag och som mest utgjorde RIWI 4,4 % av portföljen och jag beskrev dem på följande vis:

RIWI arbetar med webbaserade undersökningar online där deras teknik med "Random Domain Intercept Technology" gör det möjligt att samla data inom ekonomi, utvecklingsstöd och marknadsundersökningar. Typiska frågeställningar är frågor såsom "Hur utvecklas Kinesers syn på Apple-produkter när synen på USA blir mer negativ?" och "Hur påverkas Amerikaners syn på vaccination av Omikron?". Grundaren Neil Seeman har under året sparkat sig själv i syfte att driva övergångem från en affärsmodell med tidsbaserade kontrakt där en kund definierar frågeställningen och monopoliserar data till att leverera dataströmar för analys av ett större antal kunder via olika dataplattformer på prenumerationsbasis. Som mest hade man i början av pandemin en vinstmarginal på 40 % och nu återinvesteras de intäkterna för att bygga en mer skalbar verksamhet med mindre ojämna intäkter. Aktien har slaktats av kombinationen ojämna intäkter och fallande vinstmarginal men om den här satsningen går i lås blir det här mycket bra och det är nog det bolag som jag följer mest aktivt just nu.

Det som gått snett är att man helt enkelt inte lyckades skapa lönsamhet när man ställde om från att sälja konsulttimmar på projektbasis till att sälja sina undersökningar via en teknikplattform där kunderna själva gör analysen. Återkommande intäkter via abonnemang var oerhört hett 2021-2023 men många bolag har gjort bort sig då de undervärderat hur mycket dyrare det är att bygga programvara som kunder ska kunna använda jämfört med att bygga programvara som man använder för att sälja sig själv på projektbasis. Lite extra retligt är att om jag inte "köpt dippen" hade jag haft en avkastning på 41 % under de första 16 månaderna jag ägde aktien men nu blev det istället -30 % i ett utdraget ägande även om jag sålde det mesta av resterna i september 2022.

Nanalysis Scientific Corp (2020-2025)

Nanalysis tillverkar NMR-maskiner med permanentmagneter. Jag tog en mindre bevakningspost i bolaget då jag tyckte bolaget precis som Plejd äntligen nått en punkt där bolaget var i princip kassaflödesneutralt samtidigt som tillväxtpotentialen var gigantisk. Nanalysis var länge extremt transparenta med försäljningsmål och orderläge samtidigt som tekniken har enorm potential då kärnmagnetisk resonans är en våra absolut bästa metoder för att mäta kemiskt innehåll i prover utan att provet förstörs eller dyr mätutrustning kommer i kontakt med provet. Genom att kunna genomföra analys på små provmängder i rumstemperatur öppnar Nanalys teknik upp helt andra marknader än NMR-spektroskopi som kräver kylning med helium. Aktien drog iväg som en raket och även om investeringen var minimal blev det som mest 4 % av portföljen.

Jag är fortfarande inte helt säker på varför bench top NMRs inte ännu tagit en större marknad och Nanalysis har numera krånglat till verksamheten genom att ta ansvar för flygplatssäkerhet också vilket jag tolkar som diworsification orsakad av att ledningen helt enkelt inte tror att man kan uppnå sina mål med kärnverksamheten. 

Enwave Corp (2020-2022)

Enwave Corp tillverkar utrustning för vakuumfrystorkning. De red en period innan Covid-19 på hypen kring Cannabis då tekniken är energieffektiv och bevarar smakämnen. Jag snappade upp aktier motsvarande 1 % av portföljen då jag var intresserad av hur andra marknader såsom frukttorkning och ostbaserade proteinsnacks skulle utvecklas. Bolaget finns kvar men har aldrig lyckats få upp bruttomarginalen till en nivå där utrustningsförsäljningen ger täckning för verksamhetens fasta kostnader.


Slutsatser

RIWI, Nanalysis och Enwave hade med optimal tajming kunnat givit mig en rätt god avkastning. Däremot har alla tre än så länge misslyckats med att skapa hållbart lönsamma affärsmodeller. Enwave är ett textboksfall på att man helt enkelt skapar för lite kundvärde med sina maskiner och därför inte kan ta tillräckligt mycket betalt för att driva verksamheten lönsamt.

RIWI tycker jag är en väldigt intressant fallstudie då jag tror man med jämna mellanrum kan möta bolag som gör likartade misstag. Om man säljer ett projekt för en miljon kronor med 10 % bruttomarginal, då kan det vara rimligt att eliminera konsultberoendet genom att vidareutveckla produkten så att man istället kan sälja en teknikplattform för att genomföra projekt och låta kunden själv stå för analysen samtidigt som man själv säljer tillgång till en teknikplattformen med stor skalbarhet och där även om man bara tjänar 100 000 kr per kundprojekt så görs det med nära 100 % bruttomarginal. Det ökar skalbarheten i den egna verksamheten samtidigt som kunden då kan använda 900 000 kr för att bygga upp och bibehålla kompetens för att använda den mjukvara som krävs för att genomföra projekt. I praktiken är det här svårt att lyckas med då man måste ta fram en lyckad teknikplattform och samtidigt övertyga sina kunder om att de ska investera i resurser som krävs  för att ersätta de konsulter som tidigare gjort jobbet med att analysera data.

I fallet med Nanalysis är det ett typexempel på hur svårt det är som investerare att faktiskt uträna om en innovativ ny produkt passar kunderna på den tilltänkta marknaden. Jag trodde Nanalysis redan hade börjat leverera resultat som indikerade att många företag skulle komma att implementera projekten. Men det verkar som att man nådde ut till många tidiga brukare och sedan aldrig lyckats ta sig ut i vanliga laboratorier med behov av anaalytisk kemi vilket fått ledningen att även springa på andra bollar.