Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

söndag 11 oktober 2020

Kanadas 400 snabbast växande bolag, genomgång av de börsnoterade (del 1)

Kanadas största nyhetstidning The Globe and Mail publicerar varje år en topplista på Kanadas 400 snabbast växande företag. Det är rätt ofta som intressanta Kanadensiska bolag har varit med på den listan så även om bara 12 av 400 bolag är börsnoterade är listan väl värd att hålla koll på. I det här inlägget kommer jag att använda TIKR Terminal som har lanserat en betaversion för sin tjänst med finansiella data som är riktigt smidig för att snabbt få fram data från den engelskspråkiga världen. För den som vill testa är tjänsten just nu gratis och ni kan skaffa ett konto här. Jag fick ett Twitter-DM från TIKR om att testa tjänsten men har ingen annan relation till TIKR Terminal. Däremot tycker jag att tjänsten och särskilt diagramfunktionen är klart smidigare än Morningstar som jag vanligtvis använder för utomnordiska bolag medan jag kör Börsdata Premium för nordiska bolag.

De bolag jag kommer att beta av med korta analyser är Nova Leap Health Corp, Kontrol Energy, OneSoft Solutions Inc, Riwi Corp, Docebo Inc, Blackline Safety, Fronsac Real Estate Investment Trust, Acuity Ads, Martello Technologies, Canada Goose, CIBT Education Group INC och Prodigy Ventures Inc där jag sprider ut mina anteckningar över ett antal inlägg.

Nova Leap Health Corp 
Market cap 27,53 MCAD, P/S 1,54 och EV/EBITDA 53,74

@BetulaKapital skrev en bra pitch på Twitter om Nova Leap Health Corp för några dagar sedan (länk). I korthet handlar det om en roll-up av små hemtjänstföretag med fokus på Kanadas och USAs östligaste delstater. Huvudägare/grundare är Chris Dobbin som är en finansman och bytte bana i samband med att hans svärfar fick Parkinson och då köpte upp hemtjänstbolaget Earth Angels Home Care. Med Nova Leap Health är strategin att köpa upp fler liknande bolag då man ser en möjlighet till expansion  via uppköp.

Jag är alltid väldigt skeptisk till bolag som inte går med vinst men grunddata i bolaget är tillräckligt attraktiva för att jag ska följa bolaget framöver. Företagen de köper upp är ofta familjedrivna verksamheter med ett fåtal anställda där målet är att samordna stödfunktioner medan själva verksamheten sköts decentraliserat. Den här typen av branscher tycker jag är intressant för roll-ups eftersom förvärvsmultiplarna för små bolag som kräver en engagerad ledning av naturliga skäl blir mycket låga vilket skapar en god avkastning på eget kapital. Det svåra är bara när man kan vara bekväm nog med ledningen och deras förmåga att göra förvärv utan att driva dem i botten.

Kontrol energy
Market cap 171 MCAD, P/S 14 och EV/EBITDA -533

Kontrol energy arbetar med "internet of things" och molnlösningar för att öka energieffektiviteten i byggnader. Man har även nyligen meddelat att en av bolagets mätprodukter har omarbetats för att eventuellt kunna detektera Covid-19 i inomhusluften vilket nu testas. Hade jag tittat på Kontrol Energy i juli när värderingen låg på P/S 1,24 samtidigt som man växer med 50 % per år hade jag blivit köpsugen. Däremot hade jag troligen avstått på grund av den bristande lönsamheten och otydligheten kring hur de differentierar sig mot liknande bolag.  Det skulle sedan ha svidit rejält i augusti då aktien drog iväg med 600 % i samband med att man offentliggjord BioCloud-projektet för att detektera patogener i inomhusluften.


Kontrol Energy är kanske bland det mest extrema jag sett när det gäller att pricka in buzzwords på börsen (se film nedan) och det ska bli kul att se hur bolaget utvecklas i framtiden. Fortsätter kärnverksamheten gå bra samtidigt som folk bränner sig på Covid-19 förhoppningar kan det till och med kanske bli ett intressant köpläge i framtiden.

Kontrol Energy Corp på 20 sekunder:


OneSoft Solutions Inc
Market cap 56,34 MCAD, P/S 15,2 och EV/EBITDA -14,1

OneSoft Solutions Inc leverar beslutsstödsystem för förebyggande underhåll av olje- och gas-pipelines. Jag har följt bolaget ett tag på tips av Finansnovis som alltid har en hel hög med intressanta bolag. Marknaden för mjukvarubolag med höga återkommande intäkter har varit enormt het de senaste åren och jag är skeptisk till hur återkommande intäkterna verkligen är i många bolag. Pipelines måste alltid underhållas men jag har ingen aning om vad som händer om produktionen i Kanada går ned så mycket att man måste börja lägga ned pipelines.

OnseSoft har även en mycket bra IR-verksamhet med både bra svarstider och bra täckning från SNN Network som är en bra nyhetskälla för Kanadensiska bolag. Även om olja och fracking just nu är sektorer som går mycket tungt kommer det att behöva pipelines länge och om OnseSoft Solutions fortsätter att skala upp med stöd av Microsoft (beräkningarna sker på Microsoft Azure) kan det bli intressant. 


Bolag med intressant teknik och hög tillväxt är nästan alltid svindyra men ibland kan det komma pauser i utvecklingen där aktiemarknaden antingen får sig en förtroendeknäck eller där aktiekursen stannar samtidigt som bolaget växer in i värderingen vilket vi sett med Plejd de senaste åren innan sommarens stora rusning. En rätt stor andel av de tolv börsnoterade bolagen har intressanta kvalitativa egenskaper och en bra omsättningstillväxt så jag tycker de är intressanta att titta på även om det kan ta flera år innan ens ett av dem blir intressant för mig. 

Just nu känner jag mig lite som en "fat cat" när det gäller börsen då jag är väldigt nöjd med min aktieportfölj men kombinationen av spännande teknik och att TIKR Terminal just nu är gratis har givit mig lite inspiration till att blogga igen. Det blir helt enkelt roligare när den rent tekniska delen tar mindre tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar