Uppdatering, sedan det här inlägget har jag på grund av användarfeedback och en polisrazzia gjort ytterligare två inlägg (att läsa noter och om razzian).
Oniva Online Group består egentligen av två delar där ett bolag som tidigare hette Getupdated står för 45 % av
omsättningen och har köpt upp bolag inom hosting och molntjänster för att bilda
koncernen Oniva Online Group.
Getupdated var specialisterat på digital media och erbjuder
konsulttjänster inom sökmotoroptimering, sökannonsering, marknadsföring på
sociala medier, e-postmarknadsföring webbanalys och nyhetsbrev. Historiskt har
man haft stora problem med både
lönsamheten
och
omfattande
skandaler vilket troligtvis bidragit till försöken att diversifiera och
omstrukturera verksamheten.
Skandalerna
Getupdated har en mycket mörk historia och i mitt tycke har
man inte lyckats distansera sig tillräckligt från dessa problem. På
mellanchefsnivå har man haft problem med både förskingring
(som
dåvarande styrelseordförande försökte dölja) och sexbrott men allvarligast
ser jag på att Getupdateds grundare och nuvarande chef för
affärsutveckling och förvärv varit involverad i
bolagsplundring. E24
rapporterade bland annat följande om affärerna.
Mattias Kaneteg var
fram till förra året största
ägare i Getupdated. Han är fortfarande insynsregistrerad i bolaget eftersom han
är adjungerad i styrelsen. Även Getupdateds näst störste ägare, Anders Varveus,
och Getupdateds tidigare finanschef Eric Forsner, har suttit med i Drions
styrelse.
Finanschefen Eric
Forsner och Mattias Kaneteg, då vice vd, försvann båda i ett slag hösten 2008 (
se
artikel), mitt under pågående revision.
Enligt Skatteverket
har svindeln gått till enligt följande: ett skenbolag med en så kallad målvakt
skickar en osann faktura till Drion. Där har man bokfört fakturan och betalt
den. Det inbetalda beloppet har sedan tagits ut kontant och betalats tillbaka
till Drions ägare. På det sättet har Drion-ledningen fått tillgång till stora
mängder kontanter utanför bokföringen.
Ett av de
fakturerande bolagen är Produktus
som 2004 fakturerade 565 500 kronor för konsulttjänster, bland annat för utveckling
av programsajter till TV3. Men inga sådana tjänster har utförts enligt
Skatteverket som anser att Produktus är ett bluffbolag som ”bedrevs uteslutande
i syfte att under falska förespeglingar frigöra medel i form av kontanter”.
Intrycket förstärks av
att en av styrelseledamöterna i Produktus dömts till tre års fängelse för bland
annat grovt skattebrott och är belagd med näringsförbud. Två av de andra i
styrelsen var fiktiva personer.
Ett annat av de
fakturerande bolagen är Morgato
som skickat 15 fakturor på sammanlagt 1,3 miljoner till Drion. Inte heller här
anser Skatteverket att det rör sig om några riktiga tjänster. Den som skrev på
avtalet för Morgatos räkning var dessutom anställd på Drion och en av Kanetegs
närmaste män.
När Morgato gick i konkurs
2007 var bokföringen försvunnen. Den sista styrelseledamoten var en uppenbar
målvakt som stått som ledamot i en rad plundrade bolag. Själv påstår han att
han inte kände till att han blivit registrerad som ledamot.
- Jag låg och var
sjuk i Thailand den vintern. När
jag kom hem var jag registrerad som styrelseledamot. Jag har ingen aning om hur
det har gått till, säger den utpekade målvakten till E24.
Drion World Solutions
historia är brokig med en mängd förvirrande namnbyten. Bolaget var under åren 2005-2007
ett helägt dotterbolag till Eastpoint som 2006 köptes av Getupdated. Getupdated
ägde sedan bolaget fram till att det såldes i februari 2008, enligt
Skatteverket mitt under pågående revision.
I oktober 2008
bytte bolaget plötsligt namn till
Karimson Konsulting AB, styrelsesammansättningen ändrades också. Nu tog en
25-åring från Kista plats i styrelsen. Enligt uppgift till E24 skedde namnbytet
precis efter att Kaneteg fått reda på av Skatteverket att han och bolaget
riskerade en hejdundrande skattesmäll.
…
Getupdated har just
genomfört en nyemission där man tagit in 59 nya miljoner, dels från befintliga
aktieägare och från garanterna i emissionen. Nyligen sålde man dotterbolaget
Crystone till just Mattias Kaneteg och en annan storägare Åke Eriksson för 40
miljoner kronor. De var då de enda budgivarna.
Även storägaren
Anders Varveus privata bolag,
Aktuell Analys, har granskats av Skatteverket och kommer också att granskas av
Ekobrottsmyndigheten enligt uppgift till E24, se tidigare artikel här. Anders Varveus har suttit i Getupdateds
styrelse men avgick under pågående revision av Aktuell Analys.
När Getupdated hade som störst problem 2009-2010 avyttrade
man alltså ett av de lönsammaste bolagen till Getupdateds huvudägare och
köpte
sedan tillbaka det 2012 vilket innebär att huvudaktörerna i skandalerna
fortfarande är aktiva i koncernen.
Fortsatta trovärdighetsproblem
Jag tittade på Oniva Online Group eftersom det bland annat var ett bra tillfälle att bättra på min förståelse för hur man bokför
periodiseringar av inkomster. Men efter att ha sammanställt problemen så inser
jag att den delen är överflödig i den här analysen på grund av övriga problem i
koncernen. I min första genomgång undersökte jag endast styrelseledamöternas
historik och även om Åke Eriksson var en av huvudägarna i Getupdated insåg jag
inte att han fortsatt sitt samarbete med Mattias Kaneteg efter skandalerna och
köpte Crystone tillsammans med honom.
Oniva Online Group döljer inte de faktiska förhållandena men
det tog mig fram till not 5 i årsredovisningen 2013 (transaktioner med
närstående) innan jag insåg hur saker låg till och gjorde en rejäl undersökning
av Getupdated och Oniva Online groups ägarlista. Delvis ser bolaget rimligt ut
men man verkar hela tiden ha en förmåga att hamna i problem och tvetydigheter
till fördel för aktiekursen vilket omöjliggör en investering för mig.
Välplanerade läckor
I höstas tidigarelade man rapporten då information läckt ut
till Dagens Industri om att Onivas omsättning skulle bli dubbelt så hög som
tidigare prognosticerats (
artikel).
Sätter man samman en tidslinje från Realtid.se:s utmärkta rapportering ser det
hela ut som en mycket väl planerad strategi för att driva igenom nyemissionerna
med en hög teckningskurs (Tidslinje från realtid.se
artikel
1 och
artikel
2).
17:e oktober:
Aktien handlas till 27,5 kr/aktie
18:e oktober: Dagens
Industri rapporterar ”Internetbolag höjer prognosen” där en anonym källa anger
en prognos för helåret om kraftigt ökad omsättning och vinst för Online Group.
18:e oktober (08:35:)
Släpper Online Group ett pressmeddelande där man bekräftar att ”Med anledning
av informationen som skrivs i Dagens Industri fredagen den 18 oktober, så går
Online Group ut med information om att Oniva fördubblar vinsten för helåret
2013 mot tidigare prognos”.
21:a oktober:
Online Group släpper delårsrapporten där man beskriver kvartalet som det bästa
någonsin.
22:a oktober:
Redeye släpper en mycket positiv analys (Redeye är ett analysbolag som får
betalt av bolag för att analysera dem) där man drar slutsatsen att ”Vår
värdering indikerar ett motiverat värde om 46 kronor per aktie. Online Group
har en god chans att överträffa våra prognoser och kommer fortsätta att
förvärva samt kan även bli förvärvat”. Den 22 oktober var Online Groups aktie
värd 43 kronor vilket var en ökning på 60 % på bara några dagar.
30-31 oktober:
Carnegie genomför en nyemission värd 38 Mkr till kursen 35 kr/aktie riktad till
Carnegies institutionella nätverk som fulltecknas.
6 november:
Stockholm Corporate finance meddelar att ytterligare en nyemission ska göras
där en riktad nyemission ska dra in 20 mkr med teckningskursen är 35 kr/aktie
samt att ytterligare en emission värd 65,4 mkr ska göras gentemot befintliga
aktieägare.
13 november: Det
tidigare planerade datumet för Online Groups kvartalsrapport.
Andra tveksamheter
Sedan den här nyemissionskarusellen har Oniva Online Group
även ägnat sig åt en del andra tvivelaktigheter.
På skärtorsdagen visade det sig resultatet för 2013 måste
skrivas ned med 22 Mkr då bolaget revisor ej kunde godkänna den redan
publicerade årsredovisningen med hänvisning till att goodwill bokförd för
verksamheten i Storbritannien ej motsvarade den förväntade lönsamheten (
källa).
Totalt fick goodwill skrivas ned med 22 Mkr vilket kan jämföras med att Online
Group (efter revidering) gjorde en vinst på 35 Mkr exklusive skatteeffekter.
Några dagar senare släppte man även nyheten att Q1 rapporten skulle
tidigareläggas på grund av ”marknadens intresse” vilket stabiliserade kursen
efter det initiala kursfallet.
I skrivande stund har Oniva Online Group även beordrats av
sin ”Certified advisor” att förtydliga ett pressmeddelande där det initiala
pressmeddelandet antydde att intäkterna från affären skulle bli dubbelt så höga
som de faktiskt förväntades (
källa)
Nyckeltalsanalys
Börsveckan rekommenderade Oniva Online Group för köp i nr 4
2014 och jag blev lite nyfiken på bolaget även om tyckte att affärsmodellen
inte kändes helt naturlig (hosting och sökordsoptimering är i mina ögon inte en
naturlig kombination). Eftersom styrelsen var ”ren” fokuserade jag därför
främst min analys på bolagets kassaflöde som borde påverkas av de frågor på
periodiseringar som tagits upp på Flashback innan jag fick upp ögonen för
skandalerna jag beskrivit ovan.
Ser man till omsättning, resultat och Q1 rapporten ser
bolaget spännande ut som ett turn around där kassaflödet för Q1 2014 är
positivt för första gången på mycket länge.
Men de här kurvorna saknar korrigering för antalet aktier
och antalet aktier har ökat kraftigt även om det genomförts en omvänd split
(100:1) för att rädda aktien från frimärkesstatus. Korrigerar man för
nyemissionerna ser bolagets utveckling istället ut enligt följande:
Bolagets balansräkning är dessutom fortfarande tunn även om
nyemissionerna gjort det möjligt för Online Group att minska sina skulder och
öka omsättningstillgångarna. Hade Oniva Online Group varit ett programvarubolag
med en stabil historik hade balansräkningen inte varit något hinder. Men Oniva
Online Group har dragit in 86 Mkr i nyemissioner under 2013 och har dessutom en
historik av misslyckade förvärv. Att då ha en balansräkning som domineras av
immateriella anläggningstillgångar och goodwill känns därför mycket bräckligt.
TSEK
|
2013
|
2012
|
Immateriella anläggningstillgångar
|
229
179
|
171
572
|
Materiella anläggningstillgångar
|
11
790
|
9
235
|
Finansiella anläggningstillgångar
|
77
338
|
26
860
|
Summa anläggningstillgångar
|
318
307
|
207 667
|
|
|
|
Omsättningstillgångar
|
149
881
|
73 265
|
|
|
|
Långfristiga skulder
|
52
150
|
31 267
|
|
|
|
Kortfristiga skulder
|
129
411
|
177 260
|
|
|
|
Omsättningstillgångar/kortfristiga
skulder
|
1,2
|
0,4
|
Omsättningstillgångar/totala skulder
|
1,6
|
0,6
|
Soliditet
|
61
%
|
27
%
|
Soliditet exklusive immateriella
tillgångar
|
24
%
|
-82
%
|
Den förvärvade verksamheten
Centralt för ”caset” är tanken att hosting ska utgöra en
kontaktyta gentemot kunderna som därefter ska erbjudas stora mervärden via
koncernens andra verksamheter. Börsveckan räknade med en hållbar rörelsemarginal
på omkring 20 % vilket inte stämde överens med min uppfattning om hosting som
en lågmarginalbransch. Men efter att ha kollat upp de förvärvade bolagen via
Ratsit.se verkar det som att 20 % rörelsemarginal är en möjlig marginal även om
den ligger i den högre änden av intervallet.
Bolag (Tkr)
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
Rörelsemarginal
|
Servage AB omsättning
|
1203
|
629
|
572
|
|
-977,7%
|
Servage AB rörelseresultat
|
-10
970
|
-10
946
|
-1588
|
|
|
Space2u Webhosting omsättning
|
|
18
539
|
20
020
|
21
112
|
30,9%
|
Space2u Webhosting rörelseresultat
|
|
8
239
|
5
507
|
4
690
|
|
Binero omsättning
|
|
26
859
|
34
571
|
43
020
|
2,1%
|
Biner rörelseresultat
|
|
212
|
1
165
|
781
|
|
Externit omsättning
|
7
382
|
9
672
|
8
885
|
|
0,6%
|
Externit rörelseresultat
|
30
|
42
|
80
|
|
|
Le-vonline AB omsättning
|
24
833
|
19
707
|
19
228
|
|
18,4%
|
Le-vonline rörelseresultat
|
1
065
|
5
480
|
5
163
|
|
|
Getupdated Sverige AB omsättning
|
111
746
|
87
672
|
74
844
|
|
1,8%
|
Getudated Sverige AB rörelseresultat
|
-5
793
|
7
915
|
2
709
|
|
|
Jamtport webbhotell AB omsättning
|
3
269
|
3
627
|
4
169
|
|
11,8%
|
Jamtport webbhotell AB rörelseresultat
|
149
|
467
|
687
|
|
|
Däremot blir jag orolig över Crystones track record då
resultat saknas på Ratsit och Allabolag.se vilket gör mig en aning konfunderad.
Däremot finns det tydliga tecken på att Crystone har haft allvarliga problem
med att göra kunderna nöjda. På
Reco.se
är bolaget ett av de webbhotell som får absolut hårdast kritik och man har även
placerat sig högt på listan över ISP:s som misslyckats med att hindra spammare
från att utnyttja företaget (
källa).
Det finns med andra ord en lönsamhetspotential i Oniva
Online Group. Men det är främst den förvärvade verksamheten som varit lönsam
medan huvudägarna har ett mindre imponerande track record.
Slutsatser
När jag först läste om affärsmodellen var jag oerhört
skeptisk då konceptet en ”digital helhetslösning” skulle passa uruselt för de
flesta kund-case jag kommit i kontakt med. Majoriteten av alla bolag är antingen för små för att vara en bra kund för Onivas tjänster eller är
så stora att marknadsdirektören saknar kontakt med IT-avdelningen vilket
hindrar effektiv korsförsäljning.
Men vid närmare eftertanke insåg jag att det finns ett
flertal branscher där även små företag omsätter stora summor. I samband med min
jakt på en ny bil var det till exempel i princip bara Kvarndammen som hade en vettig hemsidelösning. I övrigt var jag tvungen att använda mig av
Blocket och Bilprier.se för att hitta till bilhandlarnas hemsidor vilket gör
det svårt för dem att differentiera sig. För den här typen av företag borde ett
företag som Oniva Online Group kunna erbjuda en del intressanta
produktkombinationer för att hjälpa företagen att differentiera sig genom
förbättrad synlighet.
Men som investeringsobjekt är Oniva Online Group för mig
ointressant. Kombinationen av etiska tvivelaktigheter, misslyckade företagsköp
och en tunn balansräkning gör helt enkelt att jag har svårt att se varför inte
historien skulle upprepa sig ännu en gång.
Lärdomar från analysen
Vanligtvis skulle jag inte skriva en så här ingående analys
av ett bolag där svagheterna är så tydliga. Men i min första genomgång av
bolaget hittade jag inga tydliga bevis för att oegentligheterna pågått efter
2010. Vilket innebar att jag hann jag samla på mig en ansenlig mängd material
innan jag insåg hur omfattande problemen egentligen är. Eftersom aktiesparande
dessutom har blivit ”hett” och många nyblivna investerare köper aktier på vinst
och förlust baserat på andra människors analyser ser jag ett pedagogiskt värde
i att lustmörda ett bolag som rekommenderats av en pålitlig källa som
Börsveckan.
De tumregler jag har använt för att undvika att göra samma
misstag som Börsveckan är följande:
Läs på om bolagets historik
Det är ofta svårt att hålla koll på namn och bolag med
problem ”förnyar” gärna varumärket vilket gör det svårt att hålla koll. Men det
gäller att vara noggrann och om det finns en gammal kris är det alltid bra att
använda Google. Jag brukar till exempel alltid söka på bolagets styrelse och
operativa ledning när jag undersöker små bolag. Men i det här fallet är man
ganska diskret med den operativa ledningen även om man nämner Mattias Kaneteg i
löptexten.
Därför trodde jag först att Åke Eriksson som huvudägare
rensat ut i ledningen innan jag noterade Mattias Kanetegs roll i Crystone AB
och återkomst till Oniva Online Group vilket kostade mig en del tid.
Var vaksam på floskler
En oerhört viktig faktor i min initiala skepsis mot Oniva
Online Group bygger faktiskt på ett citat från Flashback där användaren
”Hartarbete” lämnade följande kommentar om påståenden i Q3-rapporten:
"...Koncernen har
nu totalt över 500.000 kunder att korsförsälja
helhetslösningar på inom molntjänster och internetmarknadsföring...."
Fet chans. De lär ju knappast ha 500.000 kunder. Däremot har webbhotellen
troligtvis 500.000 DOMÄNER om man räknar med parkerade sådana.
Crystone (20 anställda) har kanske ca 15-20.000 kunder (fallande?)
Space2u (8 anställda) har ca 11.000 kunder.
Binero (28 anställda, som man bara äger till 48%) har kanske ca 20.000 kunder
500 000 kunder är en direkt missvisande siffra och som
Hartarbete nämner lär den överväldigande majoriteten vara ointresserade av
tjänster såsom sökoptimering. Ledningen använder med andra ord missvisande
eller irrelevanta nyckeltal i sin marknadsföring gentemot börsmarknaden vilket
alltid bör vara ett varningstecken. Själv har jag även reagerat på liknande
tvivelaktigheter då ledningen släppt pressmeddelanden med påståenden såsom att
”Crystone Sverige är nu världens största svenskägda domänregistrator för .SE
domäner” vilket är irrelevant då utlandsägda konkurrenter såsom Loopia och
one.com konkurrerar på lika villkor.
Vikten av att läsa noter
Många noter är irrelevanta och tunglästa men det finns tre
sorters noter jag tycker är viktiga.
- Transaktioner med närstående (not 5 i Onivas årsredovisning 2013). Det var den här noten
som fick mig att inse hur oerhört sammankopplad ledningens privatekonomi är med
bolaget. I vissa fall kunde jag verifiera att transaktionerna var rimliga (se
exempel nedan), men den här typen av komplikationer är alltid en riskfaktor och normala bolag undviker den här typen av transaktioner.
- Förtydliganden från resultaträkning, kassaflöde och
balansräkning (flera noter). Dessa är en guldgruva för att förstå oklarheter
bättre.
- Riskbärande låneskulder (not 29).
Den här noten ger dig i princip en gratis riskvärdering från banken eftersom
den anger hur hög upplåningsränta som banken kräver för att låna ut till
företaget samt löptiden för lånen (korta lån betyder att banken vill kunna omförhandla lånen ofta och är en indikation på både finansieringsrisk och misstro från banken).
I Onivas fall blev not 29 särskilt intressant
eftersom flera huvudägare gått i borgen för bolaget samt själva lånat ut
pengar till koncernen med hög (10 %) ränta. Men tittar vi på not 29 i Onivas
årsredovisning ser vi att räntan var marknadsmässig:
|
2011
|
2012
|
2013
|
Räntebärande skulder
|
48
500
|
47
705
|
88
136
|
Räntekostnader
|
6
763
|
10
385
|
10
056
|
Genomsnittlig ränta
|
13,9%
|
21,8%
|
11,4%
|
Lån som förfaller inom 1 år
|
48
500
|
37
704
|
42
696
|
Oniva Online Group ses alltså som en mycket riskfylld
investering av banken och innan nyemissionerna var det riktiga konkursräntor som
avkrävdes av bolaget. Vanligtvis brukar räntan på de bolag jag tittar på ligga
på 1-6 % så Onivas lån kommer med hög ränta och korta löptider.
En avslutande spark på Redeye
Avslutningsvis kan jag tips om den tidigare nämnda analysen
från Redeye där man skriver följande om Oniva Online Groups ledning:
Urban Johansson är VD sedan 2012 och
under de senaste 25 åren har han haft ledande befattningar inom försäljning och
marknadsföring i ett antal företag, bl.a inom Fritidsresor, Eurovent Marketing,
Swedish Open, Ramundberget och Ogilvy. John Englund är CFO sedan 2012. Han har
en intressant bakgrund där han arbetat i både finans- och marknadsfunktioner i
både noterade och onoterade bolag. John har bland annat varit CFO på Boule
Diagnostics samt har en internationell och högst relevant erfarenhet från
Ericsson. Mattias Kaneteg är COO och han är en serieentreprenör som har
startat, byggt upp, sålt och köpt ett stort antal bolag under sin karriär.
Kaneteg är mycket insatt i branschen. Nyligen blev Jan Dahlqvist utsedd till
ordförande och är sedan 2006 dessutom partner på riskkapitalbolaget Polaris som
investerar i mindre och medelstora företag i Danmark och Sverige.
Ett bra sätt att utvärdera en källas trovärdighet är att
alltid fråga sig vad källan själv tjänar på att sprida informationen och i Redeyes fall är det ganska uppenbart varför de undviker att skriva negativt om bolagsledningar.
Eftersom jag har ett samarbete med Avanza erhåller jag tidningen Börsveckan gratis eftersom de anser sig tjäna på att jag blir inspirerad i mitt skrivande vilket ökar intresset för aktieinvesteringar via deras mäklartjänster.