Det här är en snabbanalys jag gjort för att sätta mig in i Doro och ta tillvara det köpläge som uppstått efter den negativa Q2 rapporten. Jag har varit lite små intresserad av Doro länge eftersom de befinner sig i en attraktiv nisch inom mobiltelefonbranschen. Genom att inrikta sig på en bra användarupplevelse för tekniskt begränsade kunder så kan de undvika det dyra kriget om att ligga i framkant samtidigt som de bibehåller ett tydligt kunderbjudande till sin nisch. I princip har de alltså samma fördelar som Apple så väl har utnyttjat de senaste 10 åren men en inriktning mot en klart mer begränsad nisch.
Aktien har stått och stampat sedan 2010 samtidigt som resultatet i nästintill har tredubblats vilket innebär att P/E talet nu ligger på 8.54 och direktavkastningen på 4.31 %. Vilket får ses som mycket attraktivt för ett företag vars försäljning ökat med i snitt 15 % per år de senaste fem åren samtidigt som verksamheten renodlats. Det är även denna renodling som hållit tillbaka omsättningen medan resultatet har ökat kraftigt. 2007 utjorde Care Electronics endast 16 % av omsättningen medan området i dagsläget dominerar Doro så kraftigt att de två andra affärsområdena ej längre särredovisas.
Att aktien blivit så lågt värderad trots denna tillväxt tror jag beror på två faktorer:
1) Spekulanter stirrar på priset. Doro har varit en "tråkig" aktie de senaste åren eftersom aktiepriset har legat still medan den underliggande verksamheten har vuxit in i värderingen. Jag har noterat det här i flera företag och ofta verkar lönsamma förhoppningsbolag genomgå en eller flera perioder där företaget är för tråkigt för spekulanter och för dyrt för värdeinvesterare vilket skapar köplägen.
2) Senaste kvartalsrapporten visade på ett hack i tillväxtkurvan och då sticker spekulanter som tröttnat på den trista kursutvecklingen. Baserat på VD:s beskrivning av läget och det faktum att flera nya mobiler har presenterats med goda recensioner men ännu ej nått ut till butik så är det förståeligt att detta hack i kurvan inträffar.
Siffrorna i sammanställningen nedan har korrigerat för Doros förlustavdrag vilka har bidragit till resultatet under vissa år. Jag har istället ersatt dessa med 26,3 % skatt på det redovisade resultatet eftersom förlustavdragen snart är förbrukade.
Doro
|
|
Omsättningsändring (5
år snitt)
|
14.4%
|
Resultatförändring (4
år snitt)
|
52.8%
|
VPA förändring (4 år
snitt)
|
47.7%
|
Kassaflödesändring (2
år snitt)
|
16.2%
|
Utdelningsandel (2 år
snitt)
|
27.3.%
|
Soliditet
|
40%
|
Soliditet 5 år snitt
|
29.3%
|
Snitt P/E (5 år snitt exklusive 2008)
|
12.6
|
Nuvarande P/E
|
8.54
|
Snitt direktavkastning
(2 år snitt)
|
3.21
|
Direktavkastning
|
4.31%
|
Räntetäckningsgrad
|
729ggr
|
Utdelning
|
1
|
Godkänt pris
|
40
|
Nuvarande pris
|
23.9
|
Överpris
|
-40%
|
Tillväxtpotential
Finns det utrymme inom
företagets befintliga marknader eller har företaget en historik av att
framgånsrikt expandera till ny a marknader?
Doros högsta marknadspenetration är föga förvånande i Norden där 15 % av alla personer över 65 använder en Doro telefon. På Irland är motsvarande siffra 8 % och i övriga Europa kring 3 %. Företaget är marknadsledande på de flesta Europeiska marknaderna medan man är en mindre spelare i USA/Kanada.
Resultat: Ja
Lönsamhet i tillväxt
Ett bolag kan
expandera och öka sina utdelningar utan att för den sakens skull öka
lönsamheten. Jag försöker att undvika sådana bolag genom att kontrollera korrelationen mellan
omsättning-vinst-kassaflöde/utdelning samt förändringar i räntetäckningsgraden.
Doros resultat har exploderat tack vare den lyckade omfokuseringen på mobiltelefoner och all produktion sker i Kina med kontrakterade leverantörer.
Resultat: Ja
Intjäningsstabilitet
Kan företaget
bibehålla sin lönsamhet även i svåra tider?
Företaget gjorde förlust 2008 men har varit stabilt sedan omorganisationen genomfördes. Mobilerna är även relativt billiga jämfört med konkurrenter utanför Norden vilket ger ytterligare skydd.
Resultat: Ja
Finansiell stabilitet
Både soliditeten och räntetäckningsgraden har ökat kraftigt sedan omorganisationen vilket får betecknas som mycket positivt och visa på en god lönsamhet.Resultat: Ja
Finansiell måttfullhet
Bedömer företagets om
företagets utdelningspolicy och incitament till ledande befattningshavare är
rimliga.
Eftersom företaget outsourcar sin produktion blir det lite fel att jämföra lönekostnaderna för ledning kontra personal (15 % av lönerna går till ledningen). Men i det obligationsprogram som gäller i dagsläget såldes teckningsrätter där aktiekursen måste upp till 35 kr för att dessa ska vara lönsamma.
Resultat: Ja
Trovärdig ledning
Bedömer om företagets
högsta ledning besitter en kompetens som kan anses stärkande för bolaget samt
om företaget tar ett långsiktigt ansvar för återväxten av chefer.
Egentligen är det enda jag ogillar med Doro att ledningen kör stenhårt med att fokusera på positiva nyheter. Q2 rapporten rubricerades till exempel "Orderingången ökade med 14 % under kvartalet men lägre intäkter och rörelseresultat" och under hela omstruktureringsprocessen har det varit märkligt tyst i årsredovisningarna om hur Home Electronics och Business Electronics har gått från 88 % av omsättningen till i princip 0.Ägarbilden är inte heller helt attraktiv med tanke på att huvudägaren är Sveriges sämsta fondförvaltare (Nordea) och att även resterande storägare är institutionellt. Som en följd av detta lider styrelsen även av "ekonomsjukan" vilket innebär att styrelsen domineras av civilekonomer tillsatta av förvaltare snarare en kompetenta entreprenörer med relevant branscherfarenhet.
Rent operativt har ledningen däremot gjort ett jättejobb där den tidigare chefen för Business electronic har hållit i köttyxan och som VD lett företaget mot sin nuvarande inriktning. Att de framgångsrikt köpt upp och integrerat en fransk androidutvecklare är även det en rejäl fjäder i hatten.
Resultat: Ja för ledningen men inte för styrelse och ägare
Frågor att gå vidare med
1) Hur stärker företaget sin närvaro på nätet? Doro gör ett bra jobb men på google sökningar dominerar recensioner från USA där konkurrenter som Jitterbug och TracFone SVC dominerar. För att Doro ska ses som marknadsledande så måste det synas när folk letar efter nya mobiler till sig själv eller sina föräldrar.2) Hur mottas det nya Android användargränssnittet för användare? Jag blev själv sugen på en Doro mobil när jag läste om det i recensioner men frågan är hur det fungerar i praktiken.
3) Hur gick nedläggningen av Home och Business egentligen till? Jag vill helst ha en ledning som erkänner problem men i Doros fall känns det som att jag bör vaka som en hög för att se till att "utvecklas enligt plan" inte ska vara liktydigt med brakförlust.