tisdag 24 maj 2016

Ändrar mig om Paradox och har sålt Resurs

Resurs Bank blev ingen succé utan jag förlorade kaffepengar (Starbucksnivå på det kaffet) då den här börsintroduktionen aldrig tog fart. Jag tycker rent snabbvärderingsmässigt att bolaget ser billigt ut men det är en bransch som jag helst undviker. Min möjlighet att utvärdera deras kreditrisk är låg och jag känner mig otrygg med Sveriges ekonomi vilket gör att jag undviker bolag som troligtvis främst vänder sig till de värsta lånetorskarna.

Gällande Paradox Interactive har jag ändrat mig efter några läsares kommentarer. Dels har Stellaris sålt över förväntan och dessutom kommer Hearts of Iron IV ut under 2016 vilket är ett spel med god potential att sälja över en miljon exemplar. Paradox huvudtitlar har hittills producerats i generationer där varje generation bygger på en delvis gemensam kärna och Hearts of Iron IV fått vänta länge på en uppdatering. Redan innan DLC blev en accepterad betalningsmodell hade Paradox Interactive rykte om sig för att producera extremt långlivade spel och man har därför kunnat bygga upp en god relation till fansen där DLC ses som en naturlig del av en affärsmodell där man släpper titlar mer sällan än många andra tillverkare. Det här innebär att försäljningen blir aningen mindre ryckig än för många andra tillverkare då man släpper DLC till en redan lojal publik istället för att sätta sin tilltro till stora spelsläpp.

I min första beräkning tog jag inte med i beräkningarna att Hearts of Iron IV släpps under 2016 och ersätter Hearts of Iron III som släpptes 2009. Europa Universalis IV har sålts i ungefär 1 miljon exemplar och med tanke på att version III av respektive spel sålde i ungefär samma volymer bör vi kunna räkna med att Hearts of Iron IV blir lika populärt som Europa Universalis IV. Om vi även räknar med att Stellaris säljs i 2,2 miljoner exemplar (jämbördigt med Cities: Skylines) innebär det en kraftigt ökad försäljning för 2016 då man släpper två storspel. För att grovt uppskatta intäkterna på denna försäljning räknar jag med att omsättningsökningen 2015 i sin helhet berodde på intäkter från Cities: Skylines vilket är en grov approximation. Cities: Skylines var billigare och vi vet heller inte hur mycket av försäljningen som utgjordes av Cities: Skylines. Men en grov skiss där Q1 är en stabil nivå för bakgrundsförsäljning av DLC och externa titlar samtidigt som vi når en nyförsäljning enligt ovan ger vid handen en potentiell omsättning på nästan en miljard kronor vilket med 30 % vinstmarginal ger ett P/E-tal på 11,9 för 2016

2013
2014
2015
2016e
Omsättning
202
186
606
982
Vinst
27
34
189
295
Vinstmarginal
0,134
0,183
0,312
0,3
Värdering
500
2500
3500
P/S
2,7
4,1
3,6
P/E
14,7
13,2
11,9

Ser vi framåt kommer det att släppas en del intressanta titlar såsom Victoria III och det finns även utrymme för ytterligare spel då man kan göra ett nytt försök med antiken där man misslyckades på sitt första försök med Europa Universalis: Rome. Men även utan nya spel finns det en betydande bas av repetitiva intäkter som kan generera intäkter till Paradox Interactive. Räknar man 2014 som representativt för dessa bakgrundsintäkter och extrapolerar för ytterligare intäkter via en större spelarbas hamnar P/S på 5,5 och P/E på 26,2.

"Steady state
Miljoner spelare
Bakgrundsintäkt
Resultat
Hearts of Iron IV
1,0
Stellaris
2,2
Cities Skylines
2,2
455,8
Crusader Kings II
1,3
Europa Universalis IV
1,0
186,1
Summa
642,0
133,5
Värdering
5,5
26,2


Sammanfattningsvis kan man säga att Paradox Interactive har god potential att bli en bra investering om de kan hålla en release-takt på ett storspel varje eller vartannat år samtidigt som DLC och förläggarverksamheten fungerar som i dagsläget. För mig är verksamheten för volatil för att vara en bra långsiktig investering men jag har även alltid varit mycket skeptisk till Starbreeze och någon läsare kan säkert påpeka hur det har gått hittills.

8 kommentarer:

  1. Har själv väntat länge på HOI 4, som för övrigt släppts den 6 juni. Ett spel som egentligen skulle släppts förra året. Men den som väntar på något gott...
    De brukar inte släppa spel förrän de själva är rätt nöjda med innehållet, därför brukar det bli förseningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag spelade Hearts of Iron II men fick aldrig riktigt ordning på spelmekaniken. Min stora ambition just nu är att ersätta Netflixtittande med Stellaris men vi får se om jag försöker mig på Hearts of Iron IV eller Victoria också.

      Radera
  2. Jag har själv tecknat/köpt Paradox via Avanza och Pepins, delvis pga årets stora spelsläpp. Precis som du så tror jag att det kan bli en svängig kursutveckling för bolaget, så även om jag ser mig som ett fan av dem (mer än 1000 h loggat i EU3+4 enligt Steam. hrrmm...) så vet jag inte om jag kommer att behålla aktierna på någon lägnre sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite avundsjuk på din fritid... Fungerade Pepins smidigt förresten? Jag har inte riktigt brytt mig om konceptet eftersom det inte fungerar med ISK.

      Radera
    2. Utspritt på 5-6 år så blir det (som tur är) inte så många timmar per vecka!

      Pepins fungerade bra, det var bara lite oklart vad som förväntades av en som användare för att verifiera aktiedepån man kopplar Pepinskontot mot.
      Att det inte funkar med ISK är förstås en nackdel men inte så stor att det ändrade min bedömning om huruvida det var värt att teckna eller ej. Det som störde mig mest var att släppen av de olika "trancherna" skedde under normal arbetstid (vid kl 15-16) så om man inte har möjlighet att flexa eller sköta sådana ärenden på arbetet så riskerar man att missa chansen helt, åtminstone om det är ett populärt bolag att köpa in sig i.

      Radera
    3. Då är Pepins potentiellt intressant för mig alltså, helt fritt på arbetet men å andra sidan sitter jag och jobbar nu...

      Gällande speltid är jag ändå genuint avundsjuk, datorspelandet har helt dött eftersom jag inte kan slappna av med den typen av verksamhet. Finns nämligen alltid saker jag borde göra... Aktier har därför blivit lite av en ursäkt då jag kan fokusera på en analys till 100 % och ändå känna att jag gör någonting vettigt.

      Radera
  3. Närmare 18 i pe skulle jag säga. Och jämför det med andra spelbolag, riktigt billigt. Speciellt mtp de stora repetoaren av spel som Paradix sitter på idag. Spel som genererar en bra stabilitet i lönsamheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur får du fram det? Resultatet 2015 påverkades mycket av Cities: Skylines. I år släpper man dels Stellaris som säljer lika bra men till högre pris och Hearts of Iron IV.

      Radera