medan övriga delar skulle säljas. Koncernen som helhet värderades efter avyttringsbeskedet till P/E 20. Men med det låga försäljningspriset för Mashie och Grade så landade värderingen på Avensia över P/E 30 även om värderingen delvis kompenserades av en extrautdelning på 1 kr vilket ej inkluderades i tabellen nedanför.
InXL | Avensia | Mashie/Grade | |
P/S 2014 ttm | 1,85 | 2,2 | 1,03 |
P/E 2014 ttm | 20,47 | 31,01 | 7,91 |
InXL Innovations affärsområden innan koncernen splittades. |
InXL Innovation var med andra ord relativt aggressivt prissatt redan innan försäljningen [offentliggjordes] vilket kanske kunde rättfärdigas tack vare kombinationen av aggressiv tillväxt (Avensia) och defensiv verksamhet med starka kassaflöden (Mashie). Förhoppningsvis kan P/E-talet för Avensia sjunka en del då Q4 2013 var uselt. Men jag har oerhört svårt att acceptera en sådan värdering för ett bolag som i huvudsak är en IT-konsult med engångsintäkter.
Avensias kursutveckling var relativt stabil fram till extrautdelningen men har därefter sjunkit rejält. Med en förväntad omsättning på 100 Mkr för 2015 innebär det att P/S talet fallit till 1,3 vilket fortfarande är en aning dyrare än Formpipe Software och Addnode men rejält mycket lägre än Vitec. Däremot ligger lönsamheten kring ett nollresultat på grund av investeringar i den nya e-handelsplattformen Storefront.
Avensias affärsidé är att kapitalisera på hur detaljhandeln övergår till "omnikanal-handel" vilket innebär att den moderna detaljhandeln måste integrera både digital och fysisk försäljning för att konkurrera med andra bolag. Sydsvenskan har skrivit om den här utvecklingen för Skåne-relaterade företag och beskriver utvecklingen på följande vis (läs hela artikeln här).
Christian Resell har själv en bakgrund inom klädkedjan Bubbleroom, som varit tidigt ute med omnichannel-arbete i Sverige. Nu ska han digitalisera också anrika Svenssons, med sitt utbud av mestadels exklusiva designmöbler.
– Graden av penetration, vad gäller digitaliseringen, har haft att göra med två saker. Dels produktkomplexitet, dels logistik, säger han.
– Graden av penetration, vad gäller digitaliseringen, har haft att göra med två saker. Dels produktkomplexitet, dels logistik, säger han.
Kort sagt: för en enkel produkt, lätt att skicka (böcker, dataspel) är e-handelsandelen hög. Vid komplexa produkter som är svåra att skicka, är andelen låg. Än så länge.
Men det håller på att ändra sig, i alla fall vad gäller möbler och byggmaterial. Och i många fall är kunderna snabbare än dem som vill sälja.
– Kunderna förväntar sig redan att kunna köpa både online och i butik, eller i kombination. Utmaningen för oss är att kunna ge samma upplevelse oavsett kanal, säger Christian Resell.
– Kunderna förväntar sig redan att kunna köpa både online och i butik, eller i kombination. Utmaningen för oss är att kunna ge samma upplevelse oavsett kanal, säger Christian Resell.
Hur tar man då klivet från fysisk handel till integration? Det är inte så enkelt och kräver ofta en stor investering. Konsultföretaget Avensia i Lund har sedan 2010 tredubblat sin omsättning, just genom att specialisera sig på att hjälpa företag med omställningen.
Under sommaren har man genomfört sin största produktlansering någonsin med produkten Storefront som i realtid knyter samman Microsoft Dynamics AX for Retail (som är ett affärssystem för logistik och butikssystem) och EPiServer Commerce (ett e-handelssystem) vilket gör dem till en direkt konkurrent med det finska IT-bolaget Solteq. Solteq har analyserats i Värdepappret och dominerar marknaden för motsvarande affärssystem i Finland. Solteq är billigare än Avensia (P/S 0,65 och P/E 13,25) men Avensia verkar ha mer aggressiva tillväxtplaner där man säljer Storefront via Microsoft och EPiServers globala affärsnätverk.
Befintliga kunder för Avensia inkluderar några av Sveriges större e-handelsföretag med Byggmax, Coop Norge, Mekonomen, Intersport, Kjell & Co och man slöt nyligen även avtal med den finländska färghandlaren Teknos. Avensia är med andra ord välpositionerat för växande e-handel men frågan är hur mycket exponering man kan få inom Microsoft och EPiServers globala affärsnätverk. Dessutom finns ytterligare ett stort osäkerhetsmoment som en anonym läsare på Stefan Thelenius blogg först lyfte upp och som nu bekräftats då Knowit rekryterat över några av Avensias e-handelskonsulter vilket till och med föranlett dem att skriva en pressrelease i ämnet.
Så om några läsare har erfarenhet av e-handelssektorn eller av att handla i Avensiatillverkade webbutiker (t.ex. Mekonomen, Intersport, Byggmax eller Skånska byggvaror) skulle det vara oerhört intressant med feedback.
Har ingen jättekoll på Avensia men jobbar inom e-handelsbranschen och man jobbar med en del vassa webbutiker. Är imponerad av det dom gjort med bygghemma och lyko medans intersport och byggmax butiker hade kunnat göras bättre.
SvaraRaderaVad tror du om chanserna till att man tar bolaget till small cap?
Tack för input, själv har jag så konstiga krav att det är svårt att avgöra vad som är bra (hatar att klicka men läser en hemsida fort så jag vill ha allt framme).
RaderaGällande small cap så ser jag uppgraderingar av börslistor som en följd av framgång snarare än en indikation på framtida uppvärdering så jag har inte ens reflekterat över det (jfr Bahnhof och Kopparbergs på Aktietorget som ökat något enormt).
Jag jobbar själv i e-handelsbranschen och skulle vilja påstå att Intersport- och byggmaxprojekten har mer problem än att de hade kunnats göra bättre.
SvaraRaderaAh kul, har du några tips på vilka du tycker bygger de bästa e-handelssystemen?
RaderaDet har jag, men får passa på den frågan pga jäv och insiderinformation typ. Ska fundera på hur närma mig ämnet på ett bra sätt, så återkommer i frågan.
RaderaDet var ju synd men helt rätt beslut om vad som är rimligt att göra. Men jag ser fram emot om du hittar en bra lösning då jag bland annat tittar på Solteq just nu.
RaderaSnart rapport.. vad tror du den kommer visa?
SvaraRaderaIngen aning, jag prioriterar inte Avensia i dagsläget.
RaderaVore kul att höra dina funderingar kring Solteq!
SvaraRadera