Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

lördag 1 augusti 2015

Aktieförsäljning: Diadrom Holding

När jag gjorde min portföljsammanfattning i vintras hade jag tre föresatser:
  1. Sälja Formpipe software om de inte börjar visa på förbättrade marginaler eller signifikanta framgångar inom life science.
  2. Sälja Diadrom Holding om de inte innan sommaren får igång Mälardalskontoret bättre.
  3. Investera i Didner & Gerges fonder om jag dras in i något nytt tidskrävande projekt.
Formpipe utvecklas just nu spektakulärt bra och jag har lyckats hålla mig undan tidskrävande projekt. Däremot var Diadrom Holdings första kvartal svagt och man aviserade även att man inte heller skulle leverera bra i det andra kvartalet.

Mitt intryck är att de fortfarande säljer en tjänst som är värdefull och att företaget är mycket välskött. Däremot är man beroende av långsiktiga kundrelationer och man har haft svårt att produktifiera sina tjänster på ett sådant sätt att man effektivt kan nå ut till nya kunder. Min tumregel är att äga mina innehav i minst 3 år, men i Diadroms fall väljer jag att sälja mina aktier då intäkterna viker samtidigt som varken produktifieringen med DiagTools eller Mälardalskontoret levererar som jag hoppats på. Däremot har det utdelningsbara kassaflödet motsvarat vinsten vilket räddat investeringen från att bli en förlust.

Inköpskursen var 15,2 kr den 16/4 2013 och sista försäljningskursen 12,9 kr den 22/22 2015. Men tack vare att Diadrom Holding har delat ut hela vinsten (totalt 2,4 kr) så är slutresultatet en utveckling på nästan 0 kr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar