Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

onsdag 17 september 2014

Investeringsmässiga detaljhandelsföretag, slutsatser och investering

Det här är det sista inlägget av 3 där jag analyserat detaljhandelsföretag. Övriga delar är:
Nyckeltalsstudie av detajlhandelsföretag, del 1
Nyckeltalsstudie av detaljhandelsföretag del 2, tillväxt
Nyckeltalsstudie av detaljahndelsföretag del 3, balansräkning och soliditet


Efter en hel del arbete har vi nu äntligen nått fram till en slutgiltig ranking av livsmedelsbolagen. Vinnaren är något oväntat Holländska Konininklijke Ahold vilket delvis beror på att rankingmodellen gynnar de bolag som tillhör toppskiktet inom varje område men saknar extremvärden. En mer kvalitativ undersökning skulle med största sannolikhet ha rankat Shoprite (extremt låg kassaflödesmarginal) och Whole Foods Market (låg avkastning på kapital) högre, men en sådan undersökning skulle å andra sidan gjort det svårt att notera hur Ahold hela tiden befinner sig bland de företag som presterar bäst utan att utmärka sig.


Rankingpoäng
Koninklijke Ahold
24
Whole Foods
25
Shoprite
26
Walmart
32
Target
38
J Sainsbury
41
Kesko
51
Tesco
57
Carrefour
70
Metro AG
78



För att väga bolagens värdering mot de nyckeltal som studerats har jag sammanställt följande bild (klicka på bilden för att få den större). Tabellen är sorterad från vänster till höger utifrån P/E tal och de tre bästa bolagen inom varje kategori är markerade med grön färg och de tre sämsta med röd färg (för färgblinda hoppas jag att de gröna fälten är mörkare än de röda och ber om ursäkt för färgvalen). Med den uppdelningen bör bolag till vänster i tabellen med mycket grön färg vara intressanta affärer även om kvalitetsbolag till höger också alltid är av intresse.


Warren Buffet anser kanske att det är bättre att köpa ett fantastiskt bolag till ett rimligt pris än ett rimligt bolag till ett fantastiskt pris. Men jag blir oerhört sugen på J Sainsbury när jag ser hur bolaget dragits med i Tescos krisvärdering trots att bolaget både går bättre än Tesco och är mindre exponerat mot lågprissegmentet där konkurrensen hårdnat.

Lite hårddraget kan vi dela in köpkandidater i tre par där både utpräglade styrkor och värderingen är likartad inom paren:
Tillväxtstjärnorna, Shoprite och Whole Foods Market.
Kapitalallokerarna, Walmart och Konininklijke Ahold.
British bargains, J Sainsbury och Tesco.

Tillväxtstjärnorna

Shoprite och Whole Foods Market har båda uppnåt en imponerande tillväxt omkring 11-15 % genom att vara pionjärer inom respektive område. Whole Food Markets har vuxit med i snitt 11 % per år under de senaste 5 åren och den förväntade butikstillväxten fram till 2018 ligger i linje med att de fortsätter växa i den takten då de 2014 har 379 butiker och räknar med att nå 575 butiker år 2018. Jämfört med H&M har Whole Foods alltså en likartad tillväxttakt (H&M räknar med att öka antalet butiker med 10-15 % per år)  men lägre direktavkastning och en sämre diversifiering där man även riskerar ökad konkurrens från etablerade aktörer (artikel på temat). För att Whole Foods Market ska vara en attraktiv köpkandidat bör man alltså räkna med en ökad försäljning i befintliga butiker för att investeringen ska vara mer attraktiv än H&M.

Shoprite har snittat samma tillväxttakt under de senaste 5 åren (11 % omsättning och 15 % resultat) men binder mer kapital vilket är lite oroväckande då kassaflödet är lågt. Men man är en tidig aktör på en växande marknad där erfarenhet av lokala förhållanden är livsviktig. Även om Shoprite i dagsläget är oerhört beroende av Sydafrika är man ett av de ledande bolagen i flera Afrikanska länder (artikel) där utvecklingen just nu går mot att ersätta lokala marknader med effektiva butikskedjor vilket gör att jag ämnar titta närmare på bolaget om jag får tid.

Kapitalallokerarna

Walmart är världens största detaljhandelsföretag och många bloggare har skrivit om bolaget (Spartacus, Aktiesnillen, Analysakademin, Defensiven, Trygg framtid och så klart Lundaluppen). Varumärket är i USA (~70 % av marknaden) oerhört negativt laddat (se video nedan) men trots det kan företaget fortsätta sälja sina varor med extremt låga priser och god lönsamhet. Tillväxttakten är inte särskilt imponerande men det är svårt att se hur ett sådant superbolag med överlägsen logistik ska kunna hotas vilket gör aktien intressant.

 
Ahold är det bolag som har förvånat mig mest i undersökningen. Bolaget tar just nu rejält med stryk i USA och Nederländerna vilket är bolagets största marknader (artikel).  Man har dock ett klart mindre beroende av hemmamarknaden jämfört med andra bolag i jämförelsen och om problemen resulterar i att aktiepriset sjunker bör bolaget kunna bli intressant.

British bargains

Tesco är världens tredje största detaljhandelsföretag och marknadsledande i Storbritannien. Men i år har aktien tagit enormt mycket stryk då vinsten hittills sjunkit med 30 % samtidigt som bolaget långsiktigt tappar marknadsandelar (2011 hade de 30,7 % av marknaden och 2014 hade andelen sjunkit till 28,8 %) till lågpriskonkurrenter. Målet under de senaste åren har varit att differentiera sig från lågprisaktörer med hjälp av ett ökat kvalitetsfokus, men satsningen har inte varit framgångsrik och man har tillsatt en ny VD sedan 1:a september samtidigt som utdelningen minskats med 75 % vilket ger en bild av hur allvarligt man tar på situationen.

Riskminimeraren har gjort en fantastisk analys som inspirerade denna nyckeltalsanalys (länk men läs även den här varningen om balansräkningen) och Defensiven köpte nyligen aktier i bolaget (länk).

Sainsbury är därför i mina ögon mer intressant. I Storbritannien finns nämligen fyra stora kedjor (Sainsbury, Morrisons, Tesco och ASDA) som tillsammans har 73,4 % av marknaden. Traditionellt har man främst konkurrerat med lite lyxigare matbutiker i form av Marks & Spencer och Waitrose (4,9 % av marknaden). Men lågprisvarumärken som Aldi (4,8 %) och Lidl (3,6 %) har ökat kraftigt de senaste åren vilket framförallt har satt press på Morrisons och Tesco (tabell över marknaden 2014).

Även Sainsbury förväntas drabbas av Tescos ”prisinvesteringar” (brittiska för sänka priser) men till nuvarande pris skulle Sainsbury kunna halvera sin vinst och fortfarande ha goda chanser att ha undersökningens lägsta P/E tal 2015. Även om Sainsbury till skillnad från Tesco enbart fokuserar på Storbritannien har jag därför svårt att se hur det skulle kunna vara en dålig affär till nuvarande värdering. Man har länge satsat på brittiska varor vilket gjorde att man klarade sig undan hästköttsskandalen och man är dessutom mer framgångsrika än Tesco inom ”convenience stores” (tänk ICA-supermarket) som är ett ökande segment då britterna minskar söndagshandlandet och allt mer handlar för dagen.

Normalt sett gillar jag inte att använda prognoser för framtida vinst i mina analyser. Men det kan vara intressant att jämföra förväntningarna på framtida utveckling i Sainsbury jämfört med Tesco. Det kanske är ett tecken på confirmation bias att jag gör det just nu när prognoserna stämmer överens med min känsla. Men jag skulle jämföra Tesco vs Sainsbury med en situation i Sverige där Willys tappar marknadsandelar till Lidl och det slutar med att aktiemarknaden straffar Citygross hårdare.








Slutsatser

Jag är inne på att köpa Sainsbury inför valet imorgon då osäkerheten om valutgången är hög och pressar marknaden. Trots att det står 50-50 i många undersökningar är jag nämligen övertygad om att många skottar tar det säkra före det osäkra när de väl står vid valurnorna och att Storbritannien därför även bör finnas kvar på fredag. Även om man kanske bör vara försiktig med omdömet i en nation som valt enhörningen som sitt nationaldjur. För att sprida risken kommer jag att köpa halva posten (via ADR i USA) nu och vänta för att se om antingen en utdelningssänkning eller skotsk självständighet kan pressa aktien ytterligare.

Därutöver måste jag ta tag i min bevakningslista och föra upp Shoprite, Ahold och Walmart på listan. Just nu är det Shoprite som intresserar mig mest men jag måste kontrollera om Shoprite på OTCMarkets är rätt bolag för att se om jag kan få ner courtaget. Hursomhelst har det lönat sig att följa Gustavs tips då jag kommer att försöka titta närmare på Shoprite och nu kan avfärda Kesko som jag funderat på tidigare.

Tillägg: Det har inte synts mycket information i svensk media om det skotska valet. Men frågan är högintressant då det är mycket jämt mellan unionister och de som vill se ett självständigt Skottland- Därför rekommenderar jag följande länk: http://www.theguardian.com/politics/scottish-independence-blog/live/2014/sep/16/scottish-independence-referendum-reaction-to-the-cameronmilibandclegg-vow-live

8 kommentarer:

  1. Kanske lite sent ute att ge dig förslag. Men om du har lite tid över sâ kolla pâ det franska Casino. Dom har lyckats etablera sig väldigt väl i Sydamerika och i mina ögon är dom ocksâ billiga för tillfället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de ser intressanta ut och de får hamna på "någon gång i framtiden" listan.

      Radera
  2. Hur handlar du ADR:en? Hittar den inte på varken Nordnet eller Avanza..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tickern ska vara: OTCMKTS:JSAIY men jag hittar den inte heller just nu.

      Radera
    2. Tack för info!

      Radera
  3. Kan vara en helt ok investering!

    Sainsbury har 4 stjärnor hos brittiska Morningstar, riktkurs 335 senast i juni. Priset borde i alla fall vara okey även om jag har svårt att sia om kvaliteten (du har mer att säga där).

    Tror de gillar bolaget generellt i denna färska kommentar:
    "...After reviewing our scenario analyses for the U.K. grocers, we have decided to maintain a medium uncertainty rating for Sainsbury for the time being. Over the past few years, during which the discounters Aldi and Lidl have challenged the low end and Waitrose has challenged the high end, Sainsbury has been the only traditional grocer to sustain positive like-for-like sales growth. We believe Sainsbury s ability to outperform its direct competitors reflects the fact that the firm has less exposure to large hypermarkets, which customers have been migrating away from, and more exposure to fast-growing convenience stores. In addition, Sainsbury tends to skew slightly more toward a higher- income demographic, contrasting with Morrisons and Asda, which must compete with Aldi and Lidl for the lower-income customer"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cool att Morningstar ha kommit fram till samma slutsats som jag. Men undrar hur de gjorde det, jag extrapolerade nämligen från min fru och bror som knappast skulle byta ned sig från Citygross bara för att Willys och LIdl skulle priskriga.

      Brorsan är dessutom ett gigantiskt Sainsbury fan efter sin tid i Storbritannien.

      Radera