Nyckeltalsstudie av detajlhandelsföretag, del 1
Nyckeltalsstudie av detaljhandelsföretag del 2, tillväxt
Nyckeltalsstudie av detaljahndelsföretag del 3, balansräkning och soliditet
Efter en hel del arbete har vi nu äntligen nått fram till en
slutgiltig ranking av livsmedelsbolagen. Vinnaren är något oväntat Holländska
Konininklijke Ahold vilket delvis beror på att rankingmodellen gynnar de bolag
som tillhör toppskiktet inom varje område men saknar extremvärden. En mer
kvalitativ undersökning skulle med största sannolikhet ha rankat Shoprite
(extremt låg kassaflödesmarginal) och Whole Foods Market (låg avkastning på
kapital) högre, men en sådan undersökning skulle å andra sidan gjort det svårt
att notera hur Ahold hela tiden befinner sig bland de företag som presterar
bäst utan att utmärka sig.
Rankingpoäng
|
|
Koninklijke Ahold
|
24
|
Whole Foods
|
25
|
Shoprite
|
26
|
Walmart
|
32
|
Target
|
38
|
J Sainsbury
|
41
|
Kesko
|
51
|
Tesco
|
57
|
Carrefour
|
70
|
Metro AG
|
78
|
För att väga bolagens värdering mot de nyckeltal som
studerats har jag sammanställt följande bild (klicka på bilden för att få den
större). Tabellen är sorterad från vänster till höger utifrån P/E tal och de
tre bästa bolagen inom varje kategori är markerade med grön färg och de tre
sämsta med röd färg (för färgblinda hoppas jag att de gröna fälten är mörkare
än de röda och ber om ursäkt för färgvalen). Med den uppdelningen bör bolag till
vänster i tabellen med mycket grön färg vara intressanta affärer även om
kvalitetsbolag till höger också alltid är av intresse.
Warren Buffet anser kanske att det är bättre att köpa ett fantastiskt
bolag till ett rimligt pris än ett rimligt bolag till ett fantastiskt pris. Men
jag blir oerhört sugen på J Sainsbury när jag ser hur bolaget dragits med i
Tescos krisvärdering trots att bolaget både går bättre än Tesco och är mindre
exponerat mot lågprissegmentet där konkurrensen hårdnat.
Lite hårddraget kan vi dela in köpkandidater i tre par där både utpräglade styrkor och värderingen är
likartad inom paren:
Tillväxtstjärnorna,
Shoprite och Whole Foods Market.
Kapitalallokerarna,
Walmart och Konininklijke Ahold.
British bargains, J Sainsbury och Tesco.
Tillväxtstjärnorna
Shoprite och Whole Foods Market har båda uppnåt en
imponerande tillväxt omkring 11-15 % genom att vara pionjärer inom respektive område.
Whole Food Markets har vuxit med i snitt 11 % per år under de senaste 5 åren
och den förväntade butikstillväxten fram till 2018 ligger i linje med att de fortsätter växa i den takten då de 2014 har 379 butiker och räknar med att nå 575 butiker år
2018. Jämfört med H&M har Whole Foods alltså en likartad tillväxttakt
(H&M räknar med att öka antalet butiker med 10-15 % per år) men lägre direktavkastning och en sämre
diversifiering där man även riskerar ökad konkurrens från etablerade aktörer (artikel
på temat). För att Whole Foods Market ska vara en attraktiv köpkandidat bör
man alltså räkna med en ökad försäljning i befintliga butiker för att investeringen
ska vara mer attraktiv än H&M.
Shoprite har snittat samma tillväxttakt under de senaste 5
åren (11 % omsättning och 15 % resultat) men binder mer kapital vilket är lite
oroväckande då kassaflödet är lågt. Men man är en tidig aktör på en växande
marknad där erfarenhet av lokala förhållanden är livsviktig. Även om Shoprite i dagsläget är oerhört beroende av Sydafrika är man ett av de ledande
bolagen i flera Afrikanska länder (artikel)
där utvecklingen just nu går mot att ersätta lokala marknader med effektiva
butikskedjor vilket gör att jag ämnar titta närmare på bolaget om jag får tid.
Kapitalallokerarna
Walmart är världens största detaljhandelsföretag och många
bloggare har skrivit om bolaget (Spartacus,
Aktiesnillen,
Analysakademin,
Defensiven,
Trygg
framtid och så klart
Lundaluppen). Varumärket är i USA (~70 % av marknaden) oerhört negativt
laddat (se video nedan) men trots det kan företaget fortsätta sälja sina varor med extremt låga
priser och god lönsamhet. Tillväxttakten är inte särskilt imponerande men det
är svårt att se hur ett sådant superbolag med överlägsen logistik ska kunna
hotas vilket gör aktien intressant.
Ahold är det bolag som har förvånat mig mest i
undersökningen. Bolaget tar just nu rejält med stryk i USA och Nederländerna
vilket är bolagets största marknader (artikel). Man har dock ett klart mindre beroende av
hemmamarknaden jämfört med andra bolag i jämförelsen och om problemen
resulterar i att aktiepriset sjunker bör bolaget kunna bli intressant.
British bargains
Tesco är världens tredje största detaljhandelsföretag och
marknadsledande i Storbritannien. Men i år har aktien tagit enormt mycket stryk
då vinsten hittills sjunkit med 30 % samtidigt som bolaget långsiktigt
tappar marknadsandelar (2011 hade de 30,7 % av marknaden och 2014 hade andelen
sjunkit till 28,8 %) till lågpriskonkurrenter. Målet under de senaste åren har
varit att differentiera sig från lågprisaktörer med hjälp av ett ökat
kvalitetsfokus, men satsningen har inte varit framgångsrik och man har tillsatt
en ny VD sedan 1:a september samtidigt som utdelningen minskats med 75 % vilket
ger en bild av hur allvarligt man tar på situationen.
Riskminimeraren har gjort en fantastisk analys som
inspirerade denna nyckeltalsanalys (länk
men läs
även den här varningen om balansräkningen) och Defensiven köpte nyligen
aktier i bolaget (länk).
Sainsbury är därför i mina ögon mer intressant. I
Storbritannien finns nämligen fyra stora kedjor (Sainsbury, Morrisons, Tesco
och ASDA) som tillsammans har 73,4 % av marknaden. Traditionellt har man främst
konkurrerat med lite lyxigare matbutiker i form av Marks & Spencer och Waitrose
(4,9 % av marknaden). Men lågprisvarumärken som Aldi (4,8 %) och Lidl (3,6 %) har
ökat kraftigt de senaste åren vilket framförallt har satt press på Morrisons
och Tesco (tabell
över marknaden 2014).
Även Sainsbury förväntas drabbas av Tescos ”prisinvesteringar”
(brittiska för sänka priser) men till nuvarande pris skulle Sainsbury kunna halvera sin vinst och fortfarande ha goda chanser att ha undersökningens
lägsta P/E tal 2015. Även om Sainsbury till skillnad från Tesco enbart
fokuserar på Storbritannien har jag därför svårt att se hur det skulle kunna vara en
dålig affär till nuvarande värdering. Man har länge satsat på brittiska varor
vilket gjorde att man klarade sig undan hästköttsskandalen och man är dessutom
mer framgångsrika än Tesco inom ”convenience stores” (tänk ICA-supermarket) som
är ett ökande segment då britterna minskar söndagshandlandet och allt mer
handlar för dagen.
Normalt sett gillar jag inte att använda prognoser för
framtida vinst i mina analyser. Men det kan vara intressant att jämföra
förväntningarna på framtida utveckling i Sainsbury jämfört med Tesco. Det kanske är ett tecken på confirmation bias att jag gör det just nu när prognoserna stämmer överens med min känsla. Men jag skulle jämföra Tesco vs Sainsbury med en situation i Sverige där Willys tappar marknadsandelar till Lidl och det slutar med att aktiemarknaden straffar Citygross hårdare.
Slutsatser
Jag är inne på att köpa Sainsbury inför valet imorgon då
osäkerheten om valutgången är hög och pressar marknaden. Trots att det står 50-50 i många undersökningar är jag nämligen övertygad
om att många skottar tar det säkra före det osäkra när de väl står vid
valurnorna och att Storbritannien därför även bör finnas kvar på fredag. Även
om man kanske bör vara försiktig med omdömet i en nation som valt enhörningen som sitt
nationaldjur. För att sprida risken kommer jag att köpa halva posten (via ADR
i USA) nu och vänta för att se om antingen en utdelningssänkning eller skotsk
självständighet kan pressa aktien ytterligare.
Därutöver måste jag ta tag i min bevakningslista och föra
upp Shoprite, Ahold och Walmart på listan. Just nu är det Shoprite
som intresserar mig mest men jag måste kontrollera om Shoprite på OTCMarkets är
rätt bolag för att se om jag kan få ner courtaget. Hursomhelst har
det lönat sig att följa Gustavs tips då jag kommer att försöka titta närmare på Shoprite och
nu kan avfärda Kesko som jag funderat på tidigare.
Tillägg: Det har inte synts mycket information i svensk media om det skotska valet. Men frågan är högintressant då det är mycket jämt mellan unionister och de som vill se ett självständigt Skottland- Därför rekommenderar jag följande länk: http://www.theguardian.com/politics/scottish-independence-blog/live/2014/sep/16/scottish-independence-referendum-reaction-to-the-cameronmilibandclegg-vow-live
Tillägg: Det har inte synts mycket information i svensk media om det skotska valet. Men frågan är högintressant då det är mycket jämt mellan unionister och de som vill se ett självständigt Skottland- Därför rekommenderar jag följande länk: http://www.theguardian.com/politics/scottish-independence-blog/live/2014/sep/16/scottish-independence-referendum-reaction-to-the-cameronmilibandclegg-vow-live
Kanske lite sent ute att ge dig förslag. Men om du har lite tid över sâ kolla pâ det franska Casino. Dom har lyckats etablera sig väldigt väl i Sydamerika och i mina ögon är dom ocksâ billiga för tillfället.
SvaraRaderaJa, de ser intressanta ut och de får hamna på "någon gång i framtiden" listan.
RaderaHur handlar du ADR:en? Hittar den inte på varken Nordnet eller Avanza..
SvaraRaderaTickern ska vara: OTCMKTS:JSAIY men jag hittar den inte heller just nu.
RaderaMan får ringa: 08 562 250 00
RaderaTack för info!
RaderaKan vara en helt ok investering!
SvaraRaderaSainsbury har 4 stjärnor hos brittiska Morningstar, riktkurs 335 senast i juni. Priset borde i alla fall vara okey även om jag har svårt att sia om kvaliteten (du har mer att säga där).
Tror de gillar bolaget generellt i denna färska kommentar:
"...After reviewing our scenario analyses for the U.K. grocers, we have decided to maintain a medium uncertainty rating for Sainsbury for the time being. Over the past few years, during which the discounters Aldi and Lidl have challenged the low end and Waitrose has challenged the high end, Sainsbury has been the only traditional grocer to sustain positive like-for-like sales growth. We believe Sainsbury s ability to outperform its direct competitors reflects the fact that the firm has less exposure to large hypermarkets, which customers have been migrating away from, and more exposure to fast-growing convenience stores. In addition, Sainsbury tends to skew slightly more toward a higher- income demographic, contrasting with Morrisons and Asda, which must compete with Aldi and Lidl for the lower-income customer"
Cool att Morningstar ha kommit fram till samma slutsats som jag. Men undrar hur de gjorde det, jag extrapolerade nämligen från min fru och bror som knappast skulle byta ned sig från Citygross bara för att Willys och LIdl skulle priskriga.
RaderaBrorsan är dessutom ett gigantiskt Sainsbury fan efter sin tid i Storbritannien.