Att vara chef är roligt så länge det går bra, däremot är det
inte alltid lika roligt att ta ansvar. Det här blir särskilt tydligt på Twitter
där man kan följa hur Sten Tolgfors grundläggande försvar handlar om att hävda att ÖB har godkänt eller stött alla reformer. Sakfrågan om Försvarsmaktens nuvarande förmåga överlåter jag åt experter. Men att skylla på sina
underlydande chefer är ett oerhört svagt beteende och mitt mål med den här allegorin är att sätta beteendet i ett civilt perspektiv som fler kan relatera till.
Svenska Furumöbler
(SvFM) är ett litet företag som är specialiserat på tillverkning av furumöbler.
Bolaget ligger lite avsides till och får inte särskilt många företagsbesök. Men
för att kunna ta hand om gäster som anländer till närliggande tågstation och
flygplats har man en lite äldre Volvo V70 som företagsbil vilken främst används
för att skjutsa besökare. Bilen har börjat bli
lite sliten med en stor spricka i vindrutan och några tvåor på den senaste
besiktningen vilket faller inom ansvarsområdet för den överordnat bilansvarige
(ÖB), Håkan Göransson. Som planerar att ta upp renoveringsbehovet med SvFM:s
nytillträdde VD, Sten Engström.
Sten har dock i
dokumentationen noterat att nyttjandegraden för bilen är mycket låg och man har
därför förankrat hos koncernledningen att SvFM nu ska börja anmäla bilen till
diverse racingtävlingar för att skapa Goodwill för SvFM och den övriga koncernen.
Budgetutrymmet är däremot begränsat då koncernledningen beslutat sig för att
fokusera på andra verksamhetsområden och den stackars ÖB får därför order om
att göra bilen redo för racing inom ramen för den befintliga bränsle och
servicebudgeten.
När Håkan för höra
VD:s plan svarar han därför lite surt.
- -Jaha, men
då får vi sälja baksätet för att finansiera tävlingsavgiften!
Sten Enström är inte
mycket för bilar, men tycker är en helt fantastiskt idé och godkänner
omedelbart planen. Håkan blir tagen på sängen men håller god min och tillar att
dessutom sparar man ju vikt inför racingtävlingarna.
Några av de anställda
på bolagets maskinverkstad börjar däremot bli oroliga och Peter som ofta agerar
chaufför protesterar till och med på personalmötet. VD-Sten tycker däremot att
protesterna är löjliga och om det nu kommer mer än en besökare så får man väl
hyra en taxi.
Volvon går bra men när
bokslutet närmar sig får Sten indikationer från koncernledningen på att man nog
förväntar sig en lite högre utdelning vid nästa bokslut. Verksamheten på SvFM
är dock slimmad och racingprojektet har utvecklats till lite av ett
prestigeprojekt för Sten. Så han kan ju inte gärna dra ned på bilbudgeten. Men
för att ändå frigöra kapital bestämmer han sig därför att verkstaden där Mek-Peter
(som numera även är racingförare) vanligtvis jobbar ska fakturera Peters
arbetstid på bildbudgeten i samband med racingdagar.
Håkan Göransson är
självfallet inte nöjd med beskedet, men det är VD som sätter ramarna och hans
uppgift att på bästa sätt utföra VD:s order. Han säljer därför Volvons
vinterdäck och sätter nyttjandeförbud på spolarvätskan för att finansiera Peters
arbetstid. Samtidigt inser han att det numera är helt omöjligt att hålla bilen
i racingskick och samtidigt åtgärda de tvåor som Volvon fick på föregående års
bilbesiktning.
När Håkan påtalar
problemet för VD tar det hus i helvete och Sten nästan spottar Håkan i ansikte
när förklarar att precis som regeringen styr riket (Regeringsformen 1 kap 6 §)
styr VD bolaget och Håkans uppgift att är sköta bilen inom de ramar som VD
anger. Istället för att finansiera renoveringar tillsätter han därför en
genomförandegrupp som ska utvärdera vilka delar på fordonet som kan säljas och
ändå få fordonet godkänt för banracing.
Genomförandegruppen, bestående
av ekonomichefens sekreterare, en av svetsarna som bytt hjul på en Volvo en
gång och den nyanställda städerskan Yolanta som gärna vill visa framfötterna för
VD.
Genom att sälja
vindrutetorkarna, riva ut passagerarsätet och sluta köpa dyr motorolja kan man
inte bara finansiera ett par nya lameller utan även finansiera stålrör för en
rudimentär störtbur som kan ersätta airbagen som utlöstes under det senaste
racet och skadade Peter allvarligt i ansiktet.
Håkan inser att nu
kommer man definitivt inte att kunna framföra bilen på allmän väg men
viktreduceringen underlättar åtminstone på racingbanan och stålburen är mycket
välkommen då han verkligen inte vill att Peter ska göra sig illa ännu värre.
Samtidigt får Sten
indikationer från koncernledningen om att man börjat höra rykten från fabriken
om att anställda är upprörda över Peters skador och att man även känner en oro
för hur man ska kunna hantera oväntade företagsbesök. Uppenbarligen har några
av Peters vänner till och med gått så långt att de både kontaktat ledningen och
börjat skriva anonyma insändare i lokaltidningen. För att bevisa att de
anställda minsann har helt fel beordrar Sten därför Håkan att skriva en rapport
där han redogör exakt för hur Volvons förmåga på racingbanan stärkts. Däremot
visar det sig att motorn knappast kommer att leva länge utan oljebyte och man
därför fått en hel del merkostnader i en redan pressad budget för att åtgärda
skadorna och köpa ny olja.
På eftermiddagen när
Håkan sitter och skriver på sin rapport i lunchrummet känner han plötsligt det
kalla stålet från en av personalmatsalens smörknivar mot ryggen. Bakom honom
står Cissi från personalavdelningen och väser med hatisk stämma:
- Om du med
så mycket som ett ord nämner transportproblemet i rapporten så kommer jag att
skära dig så illa att ingen i hela Skaraborg kan se dig i ansiktet.
Vad Skaraborg har med
saken att göra förstår inte Håkan som har bott kring Eksjö hela sitt liv. Men
han förstår att det är racingförmågan som Sten vill läsa om i rapporten, inte
någonting annat. Tiden går men
plötsligt kommer det nyheter som skarar hela bygden där möbelindustrin är en stor
del av livet. Det går nämligen rykten om att den stora möbeldespoten Ivan
Kampglad har beslutat sig för att förlägga nästa års stora möbelmässa till
kommunen och inköpschefer börjar redan höra sig för om företagsbesök.
Som överordnat
bilansvarig har Håkan redan fått flera förfrågningar som han ärligt svarar på.
Visst finns det en bil, men den kan bara ta en passagerare och endast om han
får en förvarning så att han kan sätta in ett provisoriskt säte. När Sten får
höra det här blir han återigen mycket upprörd och lojala medarbetare på
HR-avdelningen går så hårt åt Håkan internt att han blir tvungen att sjukskriva
sig. Däremot kan han inte gärna lämna Peter, Carl och de andra utan återträder
snart i tjänst.
Trots att ryktena gått
länge kommer det ändå som en chock när det tillslut visar sig att Ivan
verkligen kommer att arrangera en möbelmässa med en åtföljande armé av
inköpschefer till bygden. Koncernledningen vänder sig med plötsligt intresse
för transportfrågor till Sten och blir mycket upprörda när de inser att bilen
nu är i princip oanvändbar för transport även om den sköter sig helt okej när
den visas upp på olika racingbanor i landet.
Vad aktieägarna sedan
tycker om både koncernledningen och VD Sten Enström som ställde hela koncernens
framtid på ända när en armé av
inköpschefer svärmade över bygden och tog både taxi och företagsbilar
till konkurrende fabriker för att sluta lukrativa affärsavtal får läsaren
gissa
Fantastisk saga som säkert vore lärorik för rätt personer, om de nu läser den....
SvaraRaderaVad händer sen med SvFM? Kan man köpa sina furumöbler någon annan stans?
Bör man sälja sina aktier i SvFM? Kan man byta ut koncernledningen?
Hjälper det att ta ett allvarligt snack med Ivan K? (gärna med feministisk profil?)
Många frågor med svåra svar.
Besser
Koncernledningen byttes ut i september. Men de verkar nära besläktade med den tidigare ;-).
Radera