Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

söndag 26 oktober 2014

En tyst bloggares sysselsättning

Jag är lite av en känslomänniska och kan lätt fastna på olika projekt. Därför försöker jag passa in dessa drifter i kontrollerade delar av mitt och och just aktieinvesteringar och bloggande försöker jag att begränsa till den tid jag spenderar på pendeltåg + tid för datainsamling med internetuppkoppling. Färdiga blogginlägg publiceras därefter i samband med att jag kommer hem eller ibland på lunchen när jag arbetar.

På senare tid har jag haft fullt upp med lite andra hobbyprojekt varav det största ironiskt nog började som ett blogginlägg men eskalerade till ett ganska omfattande arbete publicerat under eget namn. Därför har "skrivtiden" hamnat på dessa projekt även om jag gärna skulle ha skrivit några inlägg och kanske investerat under den korta "oktoberkorrektionen" då vissa bolag kanske blev billiga. Men på det stora hela håller jag med Sebbemax om att det blev "mindre dyrt" snarare än billigt. Dessutom har jag haft en oerhörd tur då mina innehav även bevakas av andra bloggare vilket gjort inlägg om Vitec (Finansnovis, Aktiestolpen), Atea (Ruters investeringar), Beijer Alma (Långsiktig investering) och Diadrom Holding (Framtida Utdelning) överflödiga då jag håller med om vad som sagts.

I den egna portföljen siktar jag just nu på ytterligare inköp i Sainsbury då Tescos plågor (som bevakas av Defensiven) och tillväxten av Aldi/Lidl har slaktat kursen till oerhört låga nivåer. Vi kan i princip räkna med halverad vinst och Sainsbury är ändå värderat till lägre P/E än branschkollegor i andra länder.

Förutom att läsa andra människors tankar har jag även satsat på "Boots on the ground" inom detaljhandelssektorn och tänkte dela med mig av lite bilder.

I slutet av september passade jag på att komplettera min studie av nyckeltal bland detaljhandelsföretag med ett besök på närlivsbutiken i bottenvåning på Keskos högkvarter. Det var milt sagt ingen flagshipstore och jag hoppas att deras stormarknader ser bättre ut. Trångt, 80-tal och dyrt kan väl bäst sammanfatta just den här butiken.

Keskos huvudkontor med en närbutik i bottenvåningen.

Eftersom den hårdnande konkurrensen från lågpriskedjor är en stark bidragande faktor till nedvärderingen av Brittiska detaljhandelsföretag passade jag även på att besöka Aldi under ett besök i Tyskland och kan dra slutsatsen att det är i princip identiskt med Lidl och bör attrahera ungefär samma kundgrupper.




Sainsbury och de stora företagen lär fortsätta tappa marknadsandelar till Aldi/Lidl i Storbritannien där. Men rent praktiskt tror jag att det precis som i Sverige är vissa kundgrupper som attraheras av lågpriskedjorna och att man precis som ICA, Axfood och Coop kan behålla majoriteten av kunderna.

Både Reuters och the Guardian har även skrivit en del på temat nyligen vilket jag noterade då jag letade efter den tabell över "market share held by discount retailers in European countries" för att illustrera inlägget. Om någon även hittar tabellen skulle jag bli mycket tacksam.


2 kommentarer:

  1. Kommer detta omfattande arbete delges på bloggen i framtiden? :)
    Du erbjuder næstan alltid djupare insikt i Vitec, så då ska jag inte kommentera Q4 ;) Haha. Kul med omnæmnande och att bloggen uppskattas!
    Men din serie om detaljhandeln var också mkt intressant och du håller verkligen fast vid lynchningen!
    Kænns som att nedsidan verkligen ær begrænsad i Sainsbury, av det jag har læst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hinner så lovar jag att kommentera innan dess. Måste bara hitta mina anteckningar först.

      Radera