Detaljhandelsföretags tillväxt är beroende av försäljningen
i befintliga butiker samt möjligheterna att öppna nya butiker med god lönsamhet.
För oss svenskar är H&M ett väldigt bra exempel på hur de här två
faktorerna samspelar då lönsamheten fluktuerar kraftigt beroende på hur
försäljningen i befintliga butiker utvecklas, samtidigt som
omsättningstillväxten främst bygger på hur många nya butiker som öppnas.
Tittar vi på tillväxten av eget och totalt kapital under de
senaste 5 åren ser vi även en tydlig korrelation mellan omsättningstillväxt och
kapitaltillväxt vilket visar på behovet av att öka tillgångarna för att nå en
ökad omsättning.
Av bolagen i tabellen är det mina ögon fyra bolag som
sticker ut med oväntade mönster och det är Shoprite, J Sainsbury, Carrefour och
Metro AG.
Shoprite har ökat
sitt egna kapital med i snitt 30 % per år medan omsättningen endast ökat med 12
% per år. Avkastningen på det egna kapitalet har alltså minskat under perioden
men ligger fortfarande över 20 %.
J Sainsbury har tagit
det låga ränteläget i akt och ökat andelen skulder i bolaget vilket inneburit
att soliditeten har sjunkit från 46 % till 36 %. Antagligen har dessa lån
gjorts till fördelaktiga räntor men det är synd att en del av potentialen har
plockats ut ur bolaget.
Carrefour och Metro AG har tagit nedskrivningar av
eget kapital under den senaste 5-årsperioden. Lite intressant är även att
Carrefours nedskrivningar är större än den tappade omsättningen medan Metro
AG:s omsättningsnedgång överträffar nedskrivningarna
Soliditet
Soliditeten speglar tidigare resultat då de bästa bolagen
(Whole Foods och Shoprite) även har den högsta soliditeten medan Carrefour och
Metro AG ligger i botten. I övrigt ligger bolagen i spannet 29--43 %.
Sammanfattning & slutsatser
I tabellform ser siffrorna ut enligt följande.
Tillväxt
eget kapital
|
Tillväxt
totalt kapital
|
Soliditet
|
|
Koninklijke Ahold
|
4,6%
|
2,1%
|
43,1%
|
Whole Foods Market
|
17,4%
|
10,0%
|
70,0%
|
Target
|
1,4%
|
0,0%
|
36,4%
|
Walmart
|
2,0%
|
4,7%
|
37,2%
|
Shoprite
|
32,3%
|
18,9%
|
45,4%
|
J Sainsbury
|
4,9%
|
11,1%
|
36,3%
|
Kesko
|
3,3%
|
3,2%
|
52,3%
|
Tesco
|
0,2%
|
2,2%
|
29,3%
|
Carrefour
|
-6,1%
|
-4,1%
|
18,0%
|
Metro AG
|
-2,6%
|
-3,5%
|
18,0%
|
Och övergår vi till rankingformatet ser vi följande
utveckling:
Tidigare
rankingpoäng
|
Tillväxt
eget kapital
|
Soliditet
|
Ny
rankingpoäng
|
Förändring
|
|
Koninklijke Ahold
|
5
|
4
|
4
|
13
|
8
|
Whole Foods Market
|
8
|
2
|
1
|
11
|
3
|
Target
|
14
|
7
|
6
|
27
|
13
|
Walmart
|
14
|
6
|
5
|
25
|
11
|
Shoprite
|
15
|
1
|
3
|
19
|
4
|
J Sainsbury
|
13
|
3
|
7
|
23
|
10
|
Kesko
|
20
|
5
|
2
|
27
|
7
|
Tesco
|
25
|
8
|
8
|
41
|
16
|
Carrefour
|
25
|
10
|
9
|
44
|
19
|
Metro AG
|
30
|
9
|
9
|
48
|
18
|
Undersökningens stora stjärna så här långt är Whole Foods
Market som är bland de bästa bolagen oavsett vilka parametrar vi tittar på. Men
ett bolag som smugit sig fram i undersökningen utan att riktigt märkas är Koninklijke
Ahold som hela tiden placerar sig bland de
bästa av de ”normala” bolagen. Delvis beror den här placeringen på att man tack
vare rea-vinsten på försäljningen av sina andelar i Hakon Invest fick en
oerhört hög nettomarginal 2013 vilket motsvarar 4 rankingpoäng jämfört med den
historiska genomsnittsvinsten. Men även övriga resultat nyckeltal
placerar Ahold som bäst bland de lite tråkigare bolagen.
Både Carrefour och Tesco har en betydande bankverksamhet vilket förklarar den lägre soliditeten. Vet inte hur det ser ut för övriga.
SvaraRaderaJag har läst om Sainsburys utökning av bankverksamheten så Sainsburys dropp blir positiv med den bakgrunden.
RaderaHej, jag undrar om jag missuppfattar tabellen som rankar soliditet? Kesko på plats 4 i den tabellen trots att de har näst högst soliditet av bolagen?
SvaraRadera/LD
Du har helt rätt och jag har nu korrigerat det. Tack!
Radera