Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 18 augusti 2014

Kommer ni ihåg Blackpearl?


Black Pearl Exploration var oerhört hett när jag började med aktier 2010 och jag kommer ihåg att det kändes lite jobbigt att "inte kliva på tåget" när aktien bara fortsatte uppåt och till och med medlemmar i familjen Lundin uttalade sig om att aktien kunde nå 100 kr.

Men eftersom jag har en obefintlig förståelse för råvarubolag och min uppfattning är att det finns ett stort antal analytiker som är kunniga på området avstod jag att köpa aktier i bolaget och efter ett tag slutade jag att höra om aktien. Därför tänkte jag att det var intressant att följa upp hur det har gått för bolaget och som ni ser är resultatet långt ifrån imponerande.

Det finns helt klart en hel del pengar att tjäna på haussade bolag. Men det är omöjligt att veta hur långt en hausse ska hålla i sig eller om man själv blir den siste dåren i kedjan.

4 kommentarer:

  1. Väldigt intressant. Finns ju en hel del av dessa bolag som ofta nämns på olika forum som har haft liknande utveckling. Som du säger, är man med innan största hypen så kan man tjäna fint. Det svåra är dock att veta när det är dags att kliva av.

    /Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har helt enkelt kommit fram till att det inte är ett spel jag vill spela. Handlar det om tillväxtbolag blir det hela ett plussummespel men med den här typen av bolag måste det alltid finnas förlorare för att någon ska vinna.

      Radera
  2. Var väl en Redeye-signatur, KallesFarsa, som skrev en hel del om detta bolag och även bloggaren Cornucopia hade (eller har kanske än) väl bolaget. Det sades vara ett bolag för den s.k. byrålådan vill jag minnas.

    Själv gick jag på en nit med Questerre en gång i tiden. Vill minnas den finns/fanns i din portfölj med Aktieingenjören. :) Ack ja drömma är fint men kanske bäst ska göras i sängen... ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jorå, Questerre hade jag. Ingen gigantisk förlust men helt klart ett nybörjarmisstag.

      Radera