Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

fredag 29 augusti 2014

Invasion av Ukraina, dags för uppföljning av försvarsportföljen

Första april firade jag med ett något satiriskt och mycket oetiskt inlägg där jag lanserade försvarsportföljen som innehöll SAAB, Alliant Techsystems, Thales och Almaz Antey.

Jag har varit sugen på att göra en uppföljning av hur portföljen utvecklats och eftersom NATO igår publicerade bilder på den ryska invasionen (som enligt den självutnämnde presidenten av Donetsk, Alexander Zakharchenko  består av ryska soldater "är på semester") kan det vara ett bra läge att följa upp portföljen.




Almaz Antey är inte börsnoterat och jag fejkade siffrorna eftersom jag inte kunde hitta ett trovärdigt ryskt investeringsalternativ. Men för den övriga portföljen har utvecklingen varit följande:


Lokal valuta 01-apr 28-aug Utdelning Förändring
SAAB 198 187,7 4,5 -2,9%
Alliant Techsystems 142,43 127,17 0,32 -10,5%
Thales 49,21 42,6 0,85 -11,7%

Att med hjälp av makroekonomiska faktorer såsom att Europas största nation invaderar sitt grannland har alltså inte varit lönsamt på kort sikt. Men samtidigt får vi komma ihåg att börsen är notoriskt dålig på att förutspå krig och kriser i korta tidsperspektiv. Ärkehertig Franz Ferdinand av Österrike-Ungern dog till exempel den 28 juni vilket i våra historieböcker var startskottet för första världskriget. Men ser tittar på på gamla börskurser ser man att börskrisen inför kriget inte började förrän den 27 juli och de formella krigsförklaringarna kom den 28 juli (ni kan läsa om krisen på BBC här).

SAAB Group (-2,9 %, P/S 0,85, P/E 23,15 och direktavkastning 2,4 %)

SAAB Group har trots problemen i Schweiz (Gripen är bästa planet men särskilt i de frankofona delarna vill man nu inte ha något plan alls) bara tappat 2,9 %. Vilket med största sannolikhet beror på att affären i Brasilien går bra samtidigt som man nu storsatsar på ubåtar då det visade sig att Tyskt ägande av systemkritisk försvarsindustri inte var säkerhetspolitiskt hållbart. SAAB ser därför ut att kunna överta Kockums samt ritningarna för nästa generations Ubåt vilket är en miljardaffär.

Mindre välkänt är att man även lanserat världens första radarsystem med galliumnitrid istället för galliumarsenid vilket imponerat på utländska experter. Jag är ingen expert på området men materialet har stor potential för både militärt och civilt bruk då det kan användas för att skapa mindre och kraftftullare komponenter för att sända och ta emot radiovågor.

En giraffefamilj i svensk tappning (namnet på radarsystemet är giraffe).

Alliant Techsystems (-10,5 %, P/S 0,86, P/E 11,86 och direktavkastning 1,01 %)

Alliant kommer att fusioneras med ett annat bolag (Orbital Science Corp) samtidigt som ammunitionstillverkningen kommer att bilda ett separat bolag som delas ut till aktieägarna (artikel). I övrigt ser inte särskilt mycket ut att ha förändrats utan amerikanska neddragningar inom rymdteknik har fortsatt att presssa aktiekursen.

Thales (-11,7 %, P/S 0,71, P/E 10,48 och direktavkastning 2,63 %)

Frankrikes fokus på att exportera landstigningsfartyg till Ryssland har överträffat alla mina förväntningar. Trots att landstigningsfartyg uteslutande kan användas till offensiva operationer och att Ryssland just nu begår det allvarligaste övergreppet sedan nazi-Tysklands invasion av Sudetenlandet 1938 vill man fortfarande exportera fartygen.

Som investerare är det självfallet intressant med ett så starkt politiskt stöd för industrin industri. Men som människa och medborgare i ett land inom EU mår jag illa när jag inser hur taffligt våra makthavare hanterar krisen.

Almaz Antey (ej börsnoterat)

Almaz Antey tog jag med eftersom de producerar kvalificerade luftvärnssystem för höghöjdsbekämpning.

Vilket de under Ukrainakriget tyvärr har fått tillfälle att visa sig vara riktigt duktiga på. Den 14:e juli sköt man ned ett Ukrainskt militärflyg (Antonov AN-26) på 21 000 fot och tre dagar senare sköt man även ned den Malaysiska flighten MH17 från 33 000 fot. För den som vill läsa mer i frågan rekommenderar jag följande artikel från Reuters samt Wisemans Wisdoms (Sveriges största försvarsblogg som drivs av major Carl Bergqvist) som totalsågat det ryska försöket att skylla ifrån sig (artikel).

Slutsatser

Världen har blivit långt mindre trygg än tidigare, men de tre försvarsföretag jag tittat på har inte påverkats i någon större utsträckning. Att köpa utifrån geopolitiska faktorer har alltså inte varit någon succé åtminstone på kort sikt.

Ska jag rekommendera ett köp utifrån detta blogginlägg rekommenderar jag därför istället Lars Wilderängs "Midvintermörker" som ger en skrämmande god bild av ryskt agerande trots att den släpptes redan 2012. För mindre skönlitterär läsning rekommenderar jag även Wisemans Wisdoms senaste inlägg som på ett bra och pedagogiskt sätt beskriver den ryska strategin från en kunskapsnivå som tyvärr saknas i svensk massmedia.

2 kommentarer:

  1. Krigsindustri är nog en typisk bransch där man ska vara helt motvalls. Köpläge är det troligen när inga större konflikter syntes vid horisonten och länder pratar om att dra ned försvarsanslag. Då gick det handla GD, Raytheon, LMT m.fl. för ca PE 10.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thales och Alliant har P/E kring 10 nu och det är väl bara Reinfeldt som inte ser några större konflikter...

      Radera