Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

onsdag 28 maj 2014

Uppföljning av BankNordiks Q1 rapport


BankNordik är det svagaste bolaget i portföljen och precis som för Aktiefokus och Ägamintid kliar det i säljfingret. Men jag har som mål att hålla nere omsättningshatigheten i portföljen och jag har ännu inte riktigt beslutat mig för hur jag ser på bolaget.

Nyckeltal och nyheter från rapporten:
  • Ränteintäkterna minskade med 9,5% jämfört med Q1 2013, intäkterna från avgifter ökade med 2,7 % och försäkringsintäkterna ökade med 14,2 %.
  • Nedskrivningarna under Q1 var fortsatt höga på Färöarna med 17 MDKK (vilket kan jämföras med en vinst före skatt på 24 MDKK).
  • Nedskrivningarna har minskat kraftigt i Danmark och var under Q1 2 MDKK (vilket kan jämföras med en vinst före skatt på 20 MDKK).
  • Nedskrivningarna på Grönland ligger kvar på 2 MDKK (vilket kan jämföras med en vinst före skatt på 2 MDKK).
  • Totalt återvanns 31,6 MDKK medan nya nedskrivningar uppgick till 58,8 MDKK.
  • Den totala utlåningen minskade med 1 % på grund av minskad utlåning på Färöarna men i Danmark verkar nedgången vara bruten och utlåningen ökade med 1 %. Inlåningen minskade även den med 1 %.
  • Försäkringsverksamheten gick bra på Färöarna med en combined ratio på 89 % medan resultatet på Island var uruselt med en combined ratio på 114 % vilket orsakades av både onormalt höga utbetalningar (ca 10 MDKK över genomsnittet) och en nedgång i investeringsportföljen.
  • Resultatet före skatt uppgick till 24 MDKK (26 MDKK). Prognosen från årsredovisningen kvarstår vilket innebär att resultat före skatt, engångskostnader och nedskrivningar förväntas blir 200-240 MDKK. Med nuvarande avskrivningstakt bör detta innebära en vinst efter skatt på 83-98 MDKK.

Nuvarande börsvärde för BankNordik är 1134,2 MDKK vilket ger följande värdering vid olika intjäningsnivåer. BankNordik handlas till en rimlig nivå för nuvarande lönsamhet men om nettonedskrivningarna skulle minska till 0 (utfall 150-180 MDKK) blir bolaget billigt. Utifrån Q1-rapporten ser det onekligen ut som att den Danska verksamheten börjar komma på fötter och om Färöarna skulle följa Danmarks exempel skulle det innebära en resultatförbättring på uppemot 80 MDKK per år.

MDKK
Börsvärde
P/B
P/E (83)
P/E (98)
P/E (150)
P/E (180)
BankNordik
1 134
0,5
13,7
11,6
7,6
6,3

12 kommentarer:

  1. Positivt överraskad av den danska verksamheten! De kanske inte behöver skriva ned så mycket goodwill trots allt.

    I övrigt rycker det inte direkt i köpfingret för BankNordik. Nordjyske däremot har inte stuckit iväg trots en otroligt bra Q1:a. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men vad tror du om Färöarna där problemen kvarstår?

      Säljer jag BankNordik så ligger nog Protector närmare till hands. Tillväxtbolag passar mitt psyke bättre eftersom jag lättare kan koppla bort börskurserna.

      Radera
    2. Färöarna har väl jämna plågor. Såvitt jag minns var de aldrig i närheten av de danska nedskrivningarna om ens nedskrivningarna ökade nämnvärt under krisen?

      Grönland är jag också skeptiskt till. De utmanar en monopolaktör och det verkar inte gå bra!

      Protector passar nog dig, ja. Vardia kanske passar dig ännu bättre, de har tillväxt i blodet. Om du inte är kräsen och kräver att det visas vinst på sista raden ;-)

      Radera
    3. Vardias IR-ansvarige är åtminstone trevligare än Protectors. Men jag sitter och tittar på båda just nu.

      Dessutom rakade jag huvudet istället för att gå till frisören för första gången sedan lumpen. Känner mig lite konformistisk...

      Radera
    4. Konformistisk säger du. Har jag alltså nämnt min relation till frisörer för dig någon gång? :-) Sista gången jag var till en frisör var för tio år sedan.

      Kul att höra att du springer på bollen! Ska också bli kul att höra vad du kommer fram till. Kommer du till Belgobaren nästa gång så får vi snacka om det. Hoppas på en nonkonformistisk slutsats :-)

      Radera
    5. Du har kort hår och billiga vanor så jag utgick från att du rakade det själv ;-)

      Radera
    6. Snyggt gissat! Dels har jag aldrig gillat att gå till frisören och dels är det inte fy skam att komma ned i en klippkostnad på under 10 kronor i månaden ;-)

      Radera
  2. Jag har inte "klippt mig" på 17 år. Går till min frisör regelbundet och får huvudet rakat för en hundring, svart. Angående Banknordik så är jag intresserad av aktien i och med vändningen i Danmark. Deras nedskrivningar fluktuerar dock så mycket så att det kan säkert bli förlust nästa kvartal... Därför väljer jag att avvakta. Får de bättre lönsamhet i Danmark kanske de heller inte behöver skriva ner goodwillen. Men med nuvarande lönsamhet kan det bli så. De betalade som synes dyrt för Amagerbanken...

    För övrigt kikar jag nu på östjyske, Vestjyske och Monte Paschi Siena.... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svartarbete kommer jag aldrig att syssla med.

      Banker är jag däremot osäker på om det är något för mig =).

      Radera
    2. Kan tillägga att jag tycker det är ett något ovärdigt beteende att ägna sig åt skattesmitning. I vissa fall kan jag förstå att frestelsen blir stor men för mig är det en hederssak.

      Radera
  3. BankNordik får kold skulder af kunderne
    Færøske BankNordik er den bank, der samlet får den dårligste bedømmelse af kunderne i Bankanalysen 2014. Direktør Janus Petersen er utilfreds med placeringen, men den kommer ikke som nogen overraskelse.

    Kunderna är inte så nöjda med BankNordik verkar det som. Det har jag förstått genom lite grävande också, men frågan är om det spelar någon roll. Det är ju nästan en "storbank" och storbanker brukar ha missnöjda kunder =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj jäklar, då måste de ha varit i det absoluta bottenskiktet av "övriga banker" i den undersökningen jag tittade på.

      Radera