Jag har en del engagemang som konsult och även om jag inte har haft några uppdrag för eWork verkar bolaget välskött.
Bra bolag behöver självfallet inte alltid vara bra investeringar men
kombinationen av en vettig affärsidé, engagerade anställda och fina kassaflöden
innebär att bolaget är värt att titta närmare på.
Efter ett tidigare inlägg har det även visat sig att en av
bloggens läsare är anställd på bolaget och att jag förhoppningsvis kommer jag
kunna genomföra ett studiebesök på bolagets huvudkontor i början på 2014 (jag
är även en potentiell konsult vilket bidrar till intresset). Jag håller även på
att samla in en del upphandlingsunderlag för att undersöka bolagets erbjudande för outsorucingaffärer vilket under juldagarna är svårt att genomföra. Därför
tänkte jag inleda med en övergripande analys av årsredovisningar och ett fåtal
andra källor för att därefter genomföra den mer branschgenomträngande analysen
i februari.
eWorks verksamhet
eWork fungerar i grund och botten som en
marknadsplats/mäklare för föra samman säljare och köpare av konsulttjänster.
Deras ”standardaffär” består i att de utnyttjar sitt nätverk av konsulter som
registrerat sig på hemsidan och väljer ut leverantörer med god kvalité som
utför uppdraget till en överenskommen kostnad. eWork tar då ett ansvar för att
tjänsten blir utförd, fakturerar konsultköparen och konsulten fakturerar
därefter eWork för uppdraget.
Bild baserad på orginal ifrån SL, tack till Finansnovis för länken |
Det här innebär även att eWorks balansräkning blir en aning
okonventionell då över 90 % av intäkterna omedelbart omvandlas till
leverantörsskulder vilket ger en mycket låg rörelsemarginal och soliditet.
Den lönsamhet eWork kan uppnå är därför direkt beroende av
hur mycket värde de tillför till upphandlingsprocessen och hur hård
konkurrensen är på marknaden. Ett bra mått på detta är bruttomarginalen som kan
beräknas med: ([intäkter från utförda tjänster]-[kostnaden för utförda tjänster])/[intäkter
från utfärda tjänster]. För de senaste åren har den varit:
2008: 9,2 %
2010: 8,7 %
2012: 6,7 %
Q3 2013: 5,8 %
En del av denna nedgång beror på att man i allt större
utsträckning tar sig an uppdrag av outsourcingkaraktär vilket innebär att man
erhåller stora kontakt för att överta kundens upphandlingsarbete med konsulter.
Men jag misstänker även att konkurrensen har hårdnat då marknaden mognat och de
största aktörerna försöker ta ett helhetsgrepp om marknaden.
Bild från SL:s redovisning av sin konsultupphandling (ZeroChaos vann) av outsourcing av upphandling av konsulttjänster. För konsultmäklare är uppdragen attraktiva då de ger garanterade vinner och gör underkonsulterna beroende av mäklarna. Nackdelen som jag ser det är att affären blir fokuserad på att minska kostnader på kort sikt vilket innebär att högavkastande konsultuppdrag skjuts på framtiden eller helt missas då konsultmäklaren fungerar som filter mellan kundens anställda och konsulterna. Eftersom lönsamheten är volymberoende leder det till både minskad lönsamhet för eWork och en långsiktigt sämre lönsamhet för kunden. |
Konkurrenssituation
Den konkurrent som hörs mest och syns mest är Zero Chaos även
om jag som konsult hellre skulle jobba hos eWork då de har en starkare
ekonomisk ställning och och att ZeroChaos även verkar ha vissa problem med
affärsetiken då de domänkapat www.ework.com.
Med tanke på att eWork.com dessutom rankas högre än ZeroChaos egen hemsida ger
även en viss antydan om att eWorks varumärke är klart starkare.
Jag har sammanställt data ifrån en gammal konsultguide och
en nyare
artikel för att hitta de större konsultmäklarna i Sverige. Att dra gränsen
för konsultmäklare är inte helt enkelt enkelt eftersom gränsen mellan
”konsultmäklare” (inga egna konsulter) och ”konsultintegratör” (blandning av
egna och specialiserade konsulter) är mycket tunn och både eWork och ZeroChaos
bedriver outsourcing affärer vilket i praktiken innebär att man mot
betalning upphandlingar konsulttjänster för uppdragsivaren.
Av de bolag jag kunde identifiera är det dock tydligt att eWork är den dominerande konsultmäklaren med ZeroChaos som
tvåa och Assistera som akterseglad trea. Det finns även ett stort antal andra
konsultmäklare men dessa har tillsammans inte mer än 5 % av marknaden i
dagsläget.
Marknadsandel
|
2010
|
2011
|
2012
|
Storföretag
|
94.2%
|
95.6%
|
96.7%
|
eWork
|
58.2%
|
55.0%
|
59.6%
|
ZeroChaos
|
26.9%
|
32.5%
|
29.1%
|
Assistera
|
9.1%
|
8.1%
|
8.0%
|
De tre stora har under de senaste tre åren ökat sin marknadsandel från 94 % till 97 % av marknaden. |
För att skapa mig en större överblick över marknaden och hur
den utvecklas har jag även tagit fram följande lista med nyckeltal för
konsultmäklare från Ratsit/allabolag.se.
(ksek)
|
2010
|
2011
|
2012
|
eWork (omsättning)
|
1 904 444
|
2 611 828
|
3 525 053
|
Resultat efter finansnetto
|
34 712
|
56 697
|
62 317
|
Vinstmarginal
|
1.82%
|
2.17%
|
1.77%
|
ZeroChaos
|
881 823
|
1 543 569
|
1 719 526
|
Resultat efter finansnetto
|
17278
|
-13535
|
-8835
|
Vinstmarginal
|
1.96%
|
-0.88%
|
-0.51%
|
Assistera
|
297 572
|
386 265
|
475 885
|
Resultat efter finansnetto
|
5 160
|
3 641
|
6 918
|
Vinstmarginal
|
1.73%
|
0.94%
|
1.45%
|
Adwise Consulting*
|
62 157
|
76 230
|
71 787
|
Resultat efter finansnetto
|
1 155
|
1 779
|
915
|
Vinstmarginal
|
1.86%
|
2.33%
|
1.27%
|
Keyman*
|
62 267
|
69 531
|
61 017
|
Resultat efter finansnetto
|
602
|
388
|
923
|
Vinstmarginal
|
0.97%
|
0.56%
|
1.51%
|
Emaco
|
11 695
|
20 222
|
21 192
|
Resultat efter finansnetto
|
104
|
238
|
271
|
Vinstmarginal
|
0.89%
|
1.18%
|
1.28%
|
Gabert & Partners
|
20 672
|
16 384
|
13 778
|
Resultat efter finansnetto
|
370
|
257
|
174
|
Vinstmarginal
|
1.79%
|
1.57%
|
1.26%
|
ProData Consult Malmö
|
13 073
|
15 204
|
13 629
|
Resultat efter finansnetto
|
437
|
898
|
256
|
Vinstmarginal
|
3.34%
|
5.91%
|
1.88%
|
Konsultfabriken
|
13 567
|
7 746
|
9 699
|
Resultat efter finansnetto
|
132
|
1 499
|
1 200
|
Vinstmarginal
|
0.97%
|
19.35%
|
12.37%
|
Om
Lindström Marknadskonsult Aktiebolag
|
7 158
|
5 806
|
1 647
|
Resultat efter finansnetto
|
493
|
74
|
288
|
Vinstmarginal
|
6.89%
|
1.27%
|
17.49%
|
Hela branschen
|
3 274 428
|
4 752 785
|
5 913 213
|
Marknaden för konsultmäkleri har alltså ökat kraftigt under
de senaste tre åren och de stora konsultföretagen har helt och hållet drivit den
tillväxten. Eftersom de tre stora är så överlägset mycket större har jag delat
upp tillväxten i två separata grafer. Jag ber även om ursäkt för den horribla
grafiken men inför julen har jag tagit med mig fel dator för att göra saker
snyggt ;-).
Oavsett hur fula tabellerna är syns det tydligt att de
mindre aktörerna står stilla medan de större aktörerna uppvisar en kraftig
ökning av omsättningen. eWorks har även en av branschens starkaste
rörelsemarginaler medan ZeroChaos är det enda bolaget som uppvisar en negativ
vinstmarginal.
De tre stora har ökat sin omsättning medan Adwise som är störst av de små har en omsättning som legat stabilt. |
Vissa mindre konsultmäklare har ökat sin omsättning under perioden men det finns inget mönster av tillväxt som bland de stora. |
eWork har även branschens bästa rörelsemarginal de senaste tre åren men att ZeroChaos med sina outsourcingaffärer lyckats så mycket sämre gör mig orolig över eWork satsar på att ta marknadsandelar inom området.
En liten observation
En liten observation jag har gjort i mitt analysarbete är
att eWorks ledning trots företagets inriktning mot IT/teknik har en stor andel ekonomer i ledningsgruppen. Min erfarenhet är att
ekonomer i större utsträckning bygger sin karriär på en ”generell
managementkompetens” och ofta byter företag i sin karriärutveckling vilket kan
skapa farliga konkurrenter.
ProData är ett danskt bolag som är signifikant mycket mindre
än eWork i Norden (ca 1/10 av eWork) men den nya VD:n för den svenska
verksamheten har tidigare arbetat på både eWork och Madeo (numera ZeroChaos
svenska verksamhet) vilket bör ge honom en god affärskännedom.
IDG beskriver ProDatas intåg på marknaden och VD enligt
följande (hela
artikeln)
Konkurrenterna på den
svenska marknaden blir framför allt bolag som Ework och Madeo.
– Jo, det är väl de två, tillsammans med andra små och nischade konsultbolag, säger Matias Drugge, som har erfarenhet från hela trion av konsultförmedlare och jämför dem utifrån det.
–Jag har jobbat på både Ework och Madeo tidigare. Skillnaden med Prodata är att man lägger mer tid på att träffa och intervjua konsulterna. Det är mer ett klassiskt rekryteringsförfarande. Det är till stor del därför de har fått alla utmärkelser i Danmark, säger han.
De utmärkelser han pratar om är att Prodata prisats som Danmarks bästa it-konsultleverantör av IT24s systertidning Computerworld. Den senaste utmärkelsen var den fjärde på åtta år.
– Jo, det är väl de två, tillsammans med andra små och nischade konsultbolag, säger Matias Drugge, som har erfarenhet från hela trion av konsultförmedlare och jämför dem utifrån det.
–Jag har jobbat på både Ework och Madeo tidigare. Skillnaden med Prodata är att man lägger mer tid på att träffa och intervjua konsulterna. Det är mer ett klassiskt rekryteringsförfarande. Det är till stor del därför de har fått alla utmärkelser i Danmark, säger han.
De utmärkelser han pratar om är att Prodata prisats som Danmarks bästa it-konsultleverantör av IT24s systertidning Computerworld. Den senaste utmärkelsen var den fjärde på åtta år.
eWork Q3
Hittills har det mesta
om eWork varit oerhört positivt men tyvärr har eWorks resultat fallit under
2013 vilket beror på en pressad bruttomarginal (ned från 6,7 % till 5,8 %) och ökade
kostnader i samband med allt fler outsourcing affärer.
TREDJE KVARTALET 2013
JÄMFÖRT MED 2012
• Nettoomsättningen ökade med 1 procent till 775,8 MSEK (768,8).
• Rörelseresultatet minskade till 6,0 MSEK (13,7).
• Orderingången uppgick till 845 MSEK (731), en ökning med 16 procent.
• Resultatet efter skatt per aktie efter utspädning blev 0,28 SEK (0,62).
• Under perioden tecknades nya ramavtal med bland andra Telenor i Sverige, Migrationsverket och Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
• Ett nytt avtal av outsourcingkaraktär tecknades med NASDAQ OMX.
• En förlängning tecknades av det befintliga outsourcingavtalet med Sony Mobile Communications, eWorks största kund.
• Kvartalets förhållandevis svaga resultat är en följd av den avvaktande efterfrågan och kostnader för fortsatta offensiva satsningar.
FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2013 JÄMFÖRT MED 2012
• Nettoomsättningen ökade med 6 procent till 2 661,9 MSEK (2 515,8).
• Rörelseresultatet minskade till 33,3 MSEK (43,6).
• Resultat efter skatt per aktie efter utspädning blev 1,52 SEK (1,93).
• Efterfrågan på marknaden var fortsatt avvaktande med relativt få nytillsättningar av konsultuppdrag.
• eWork hade god efterfrågan på övertagsaffärer och samarbeten av outsourcingkaraktär, vilket volymmässigt kompenserade för effekten av den avvaktade efterfrågan.
• Outsourcing- och övertagsaffärernas ökade andel av försäljningsmixen samt initiala kostnader förenade med att utveckla dessa affärer förklarar det lägre rörelseresultatet.
• Nettoomsättningen ökade med 1 procent till 775,8 MSEK (768,8).
• Rörelseresultatet minskade till 6,0 MSEK (13,7).
• Orderingången uppgick till 845 MSEK (731), en ökning med 16 procent.
• Resultatet efter skatt per aktie efter utspädning blev 0,28 SEK (0,62).
• Under perioden tecknades nya ramavtal med bland andra Telenor i Sverige, Migrationsverket och Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
• Ett nytt avtal av outsourcingkaraktär tecknades med NASDAQ OMX.
• En förlängning tecknades av det befintliga outsourcingavtalet med Sony Mobile Communications, eWorks största kund.
• Kvartalets förhållandevis svaga resultat är en följd av den avvaktande efterfrågan och kostnader för fortsatta offensiva satsningar.
FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2013 JÄMFÖRT MED 2012
• Nettoomsättningen ökade med 6 procent till 2 661,9 MSEK (2 515,8).
• Rörelseresultatet minskade till 33,3 MSEK (43,6).
• Resultat efter skatt per aktie efter utspädning blev 1,52 SEK (1,93).
• Efterfrågan på marknaden var fortsatt avvaktande med relativt få nytillsättningar av konsultuppdrag.
• eWork hade god efterfrågan på övertagsaffärer och samarbeten av outsourcingkaraktär, vilket volymmässigt kompenserade för effekten av den avvaktade efterfrågan.
• Outsourcing- och övertagsaffärernas ökade andel av försäljningsmixen samt initiala kostnader förenade med att utveckla dessa affärer förklarar det lägre rörelseresultatet.
Orosmoment
Det som
oroar mig med eWork är i princip Fischer 5 (What is the company doing to maintain or improve profit margins?). eWork växer fortfarande om
man räknar på omsättning men tillväxten verkar allt mer svänga mot att eWork
konkurrerar med ZeroChaos om att vara en “köpmäklare” som hjälper sina kunder att minimera sina köpkostnader
snarare än att hjälpa dem hitta rätt konsulter.
En sådan utveckling tror jag kan bli mycket dyrbar då jag
anser att eWorks största mervärde består i att de kan utgöra en brygga där de
hjälper sina kunder att komma i kontakt med konsulter som kan bidra till att
effektivisera sina kunders verksamhet och därigenom stärka kundens långsiktiga konkurrenskraft.
Mervärdet som skapas av att sätta rätt konsult på rätt plats
är helt enkelt mångdubbelt större än vad man kan skapa genom att vara en
effektiv förhandlare och gatekeeper för stora bolag. Om man får tro SL:s
siffor (tack till Finansnovis för länken) verkar rollen som förhandlare/gatekeeper
kunna innebära besparingar på ca 11 % som ska fördelas mellan kunden och konsultmäklaren.
Mervärdet som skapas genom att en skicklig konsult får komma
in i ett företag och implementera nya lösningar är svårare att bedöma. Men ett
bra exempel som jag känner till är Sandviks samarbete med
applikationsutvecklaren Hariett AB
där Sandviks förträdare räknar med att man i dagsläget sparar 11 121
arbetstimmar per år via de Access och
Sharepoint lösningar som implementerats (källa) för att underlätta
arbetsmoment som inte innefattas av det normala affärssystemet. De arbetstimmar
som sparas motsvarar alltså en besparing på 3,5-4 Mkr vilket innebär att
återbetalningstiden på investeringen är under ett år. Det bör även tilläggas att
jag känner VD:n vilket gör mig jävig men att jag även är en utmärkt
informationskälla då intressenter gärna får kontakta mig på jarnvargen@gmail.com om ni håller på att
drunkna i Excelträsket eller gått vilse i interna processer.
Den här typen av konsultaffärer sker dagligen på svenska företag och är en viktigt del i den produktivitetsutveckling som gör att företagen kan fortsätta att öka sina vinster. Därför ser jag det som oerhört viktigt att eWork ser till
att deras unga och hungriga kundteam inte fokuserar allt för mycket på att
minska kostnader och förhandla med sina underkonsulter. För då lär man fastna i
en lågmarginalsaffär där ett flertal konsultnätverk kan konkurrera eftersom det är
enormt mycket är lättare att hitta en billig konsult än att hitta en klockren
konsult som kan öka kundnöjdheten från 80 % till 100% (och lösa uppdraget på
färre timmar vilket i längden sparar pengar).
Tillväxtpotential
Kriteriet är uppfyllt
om marknaden är tillräckligt stor och attraktiv för att företaget ska kunna
tänkas fortsätta växa med nuvarande takt under överskådlig framtid.
Den svenska marknaden för konsulter omsätter över 180 miljarder kronor och i någon av årsredovisningarna står det att eWork utifrån öppna källor och beräkningar från IDC räknar med att deras adresserbara marknad uppgår till 60 miljarder kronor.
Tillväxtpotential: Godkänt
Tillväxtpotential: Godkänt
Lönsamhet i tillväxt
Att byta marginaler
(eller aktier) mot tillväxt är tyvärr vanligt. Ibland är det fullt befogat, men
idealet är att bolaget ska ha en skalbarhet där man inte är tvungen att göra
investeringar som överstiger de befintliga intäkterna.
Under de senaste åren har man tappat i bruttomarginal och
under 2013 har även rörelsemarginalen vikit nedåt vilket minskat resultatet kraftigt. Frågan är dock om detta är en övergående process eller en permanent försämring av marknaden.
Lönsamhet i tillväxt:
Ej godkänt men kan mycket väl ändra sig 2014.
Intjäningsstabilitet
Eftersom jag är en
ganska snål investerare finns det en stor risk att jag går på minor i form av
cykliska bolag där priset framstår som lågt tack vare tillfälliga framgångar.
Det här kriteriet används därför för att fånga upp den typen av bolagen.
eWorks resultat är direkt beroende av att deras kunder
upphandlar ett stort antal konsulter. Sannolikheten för att intjäningen skall
sjunka så lågt att bolagets existens hotas är extremt låg men lönsamheten
varierar kraftigt.
Lönsamhet i tillväxt:
Ej godkänt
Finansiell stabilitet
Aggressiv finansiering
är en klassisk investeringsfälla som kan skapa attraktiva P/E tal även i dåliga
investeringscase. Det klassiska ”Graham-måttet” är att omsättningstillgångarna
ska vara dubbelt så stora som de kortfristiga skulderna och större än de totala
skulderna. De här kriterierna passar och bättre för kapitaltunga
tillverkningsbolag och jag föredrar att titta på räntetäckningsgrad och
soliditet.
Omsättningstillgångar och skulder blir problematiska då en så stor del av eWorks balansräkning består av kundfodringar och
leverantörsskulder. Om vi däremot antar att risken för att eWork ska stå med obetalda kundfodringar samtidigt som leverantörer ska betalas kan vi helt enkelt bortse ifrån kundfodringar och leverantörsskulder.
Då får vi följande tabell:
Omsättningstillgångar exklusive kundfodringar | 168175 |
Kortfristiga skulder exklusive leverantörsskulder | 45130 |
Totala skulder | 48367 |
Vilket innebär att omsättningstillgångarna är 3,7 ggr större än de kortfristiga skulderna och 3,5 ggr större än de totala skulderna (om man bortser från den största riskfaktorn...).
Även räntetäckningsgraden är mycket betryggande.
eWork
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Räntetäckningsgrad
|
440.2
|
20.0
|
12.9
|
23.4
|
86.2
|
184.8
|
Finansiell stabilitet:
Godkänt
Trovärdig ledning och ägarbild
Som investerare är det
alltid bäst om ledningen och ägare har ungefär samma behov som dig själv. Det
här innebär ledningen bör erhålla betydande inkomster från egna aktieinnehav
och att det finns en tydlig ägarbild av ”kött och blod” som värnar om
företagets långsiktiga fortlevnad.
De två största ägarna (Salenia AB 24,4 % och
kapitalförsäkring Magnus Berglind 17,7 %) har ett långvarigt engagemang i
bolaget då Staffan Salén är ordförande i styrelsen och varit styrelsemedlem
sedan 2003. Magnus Berglind var med och grundade bolaget och man bär även med
sig ett arv av sparsamhet från Öresund som har haft ett långvarigt engagemang i
bolaget.
Claes Rutherberg var VD mellan 2001 och 2013 och den nya VD:n
Zoran Covic framhålls som internrekryterad i pressreleasen även om jag har
svårt att kalla det för internrekrytering då Zoran endast jobbat inom eWork
sedan 2012 (artikel
om tillsättningen).
Trovärdig ledning och
ägarbild: Godkänt
Riskvärdering
Företag
|
Stabil ledning
|
Diversifierade affärsområden
|
Internationalisering
|
Intjäningsstabilitet
|
Totalt
|
H&M
|
5
|
2
|
5
|
5
|
17
|
Beijer Alma
|
5
|
4
|
4
|
2
|
15
|
BP
|
3
|
4
|
5
|
2
|
14
|
Vitec
|
5
|
5
|
2
|
5
|
17
|
Formpipe
|
3
|
4
|
2
|
4
|
13
|
Doro
|
4
|
1
|
3
|
3
|
11
|
Diadrom
|
5
|
2
|
1
|
4
|
12
|
Addnode
|
3
|
5
|
2
|
3
|
13
|
Readsoft
|
5
|
2
|
4
|
2
|
13
|
eWork
|
5
|
2
|
2
|
4
|
13
|
eWork är helt beroende av Norden som geografisk
marknad och verkar inom relativt snäva affärsområden (IT-konsulter och lite
teknik) vilket innebär en signifikant marknadsrisk. Däremot har man en
affärsmodell som bidrar till att eWork kan kompensera nedgångar i intjäning och
över tiden lär kunna bibehålla en god lönsamhet.
Sammanfattning och värdering
Om man stirrar sig blind på historiska nyckeltal och
kapitaleffektivitet är eWork ett klockrent köpcase. Men det finns även en
signifikant risk att bolaget förvandlas till en värdefälla då det finns en risk
att man fastnar i lågmarginalaffärer då man driver upp omsättningen på
bekostnad av rörelsemarginalen.
Årets resultat lär hamna omkring 2 kr och frågan är om man
väljer att bibehålla utdelningen på 2,5 kr eller sänka utdelningen. Direktavkastningen lär därför hamna på mellan 4,5 % och 6,25 % för 2013 beroende på om man sänker utdelningen efter årets vinst eller hanterar årets resultat som en engångshändelse.
Därför känner jag ingen större brådska att investera i
bolaget men om min fortsatta undersökning faller väl ut så är eWork högaktuellt
för min portfölj.
Nyckeltal för tillväxt
Företag
|
eWork
|
Omsättningsändring
(5 år snitt)
|
31.10%
|
Resultatförändring
(5 år snitt)
|
22.10%
|
VPA
förändring (5 år snitt)
|
8.30%
|
Utdelningsändring
(5 år snitt)
|
3.80%
|
Kassaflödesändring
(5 år snitt)
|
18%
|
Utdelningsandel
(5 år snitt)
|
83.57%
|
Soliditet
|
15.60%
|
Soliditet
jfrt med 5 år snitt
|
-0.60%
|
Snitt P/E
(5 år snitt)
|
22.30%
|
Nuvarande
P/E
|
17.09%
|
Snitt
direktavkastning (5 år snitt)
|
4.45%
|
Direktavkastning
|
6.25%
|
Utdelning
|
2.5
|
Godkänt
pris
|
38.5
|
Nuvarande
pris
|
40
|
Det har även skrivits om eWork på andra bloggar och för intresserade läsare rekommenderar jag därför: Lundaluppen,
Aktieinvesteringar.se,
Gustavs
aktieblogg, Snåljåpen
och Finansnovis.
Hej, skulle behöva guidande kring hur du kommit fram till att 38,5 är ett godkänt pris? Har du använt någon form av dividend-discount modell och i så fall vad för antaganden är inbakade i värderingen?
SvaraRaderaMvh Irving Kahn
Värderingen har väldigt få värden inbakade. I grund och botten handlar det vilket priset får vara med nuvarande tillväxtkurva om den önskade YOC är 40 % om 20 år. Mitt mål är att ändra i mallen så att det förklaras bättre.
Raderahttp://aktieingenjoren.blogspot.se/2013/09/foretagsvardering-och-min.html
Obegripligt att ingen bloggare gör en analys på Connecta på dessa nivåer. Jag är värdeinvesterare och köpt både E-work och Connecta under 38 kr. Dom kommer komma igen dom närmaste åren och Connecta kommer bli en fin utdelare och återgå till 3-5 kr om ett par år. Båda är klockrena köp men Connecta kittlar mer för mig som är långsiktig. Tack för analysen.
SvaraRaderaSiffermässigt ser Connecta helt fantastiskt ut men som jag ser det är det stor skillnad på konsultmäklare och konsulter.
RaderaSka jag investera i ett konsultföretag krävs det nog ett stort mått av samtal med anställda konsulter för att säkerställa att ledningskulturen är sund.
Har du några kontakter inom konsultbranschen?
Vad är det som pekar på att Connecta kommer att komma igen dom närmsta åren? Personligen tycker jag inte att någonting ser positivt ut i detta fall. Som jag tidigare gått ut med så jobbar jag åt en konkurrent där flera f.d Connectaanställda jobbar. För tillfället är det väldigt få som ser positivt på bolaget, visst, värderingen är låg men det ska den vara tills man visar att man lyckats få ordning på torpet. Där tycker inte jag att vi är i närheten av att vara.
RaderaMvh,
Snåljåpen
Tack!
RaderaJag har inga kontakter med Connecta men jag känner igen mönstret och jag hoppades faktiskt att du skulle kommentera med lite insikt.
Kul att läsa mer om eWork. Funderar angående marginalen på det som sägs i årsredovisningen sid 3:
SvaraRadera"Volymaffären har genom sin karaktär lägre bruttomarginal, vilket förklarar årets lägre rörelsemarginal jämfört med förra året. Till det bidrar också att dessa outsourcingaffärer fordar stora initiala investeringar som betalar sig förstpå sikt. I gengäld är inträdesbarriärerna höga för nya aktörer."
Det skulle möjligen kunna tala för att marginalerna är sämre för att det är vissa uppstartskostnader. Vet dock inte hur stor del av tappet som förklaras av detta.
En annan orsak till lägre marginaler skulle kunna vara att de medvetet vill försvåra konkurrenternas inträde, särskilt när ZeroChaos inte går så bra för tillfället. När de väl "kört ifrån" konkurrenterna så kan de höja priserna något. Eller så är de bara dåliga på att debitera, och då är det värre.
På samma sida i årsredovisningen står att:
"Kundernas intresse för sådana åtaganden har accelererat under början av 2013. Vi har genom vår starka marknadsledande position varit pådrivande bakom denna utveckling."
Kanske är det bara fina ord, men om de är pådrivande för något tycker jag att eWork noga räknat på om de tjänar något på förändringen eller inte.
Överlag är jag kanske väl positiv, men jag tror, eller snarare hoppas, att det kan finnas rimliga förklaringar till marginaltappet. Återstår dock att se om så är fallet!
Varsågod =)
RaderaRent krasst skulle jag säga att outsourcingaffärer är någonting jag är oerhört skeptisk emot.
Madeo/ZeroChaos har vuxit oerhört inom området och för lågprisaffärer skulle det inte överraska mig om det är ungefär samma konsulter som finns tillgängliga genom ZeroChaos, eWork och Assistera.
Om outsourcingaffärer är billigare för kunden så innebär det nämligen per definition att konsulten får ett lägre pris via konsultmäklaren än via sitt eget nätverk. De konsulter som har hamnat i ett sådant läge tillhör därför i princip en av tre kategorier:
1) Bra konsulter som fakturerat fallerande företag. Som liten konsult blir man nästan per definition beroende av ett fåtal kunder. Om dessa kunder drar ned på inköpen innebär det stora problem och då kan konsultmäklare bli ett nödvändigt alternativ.
2) Marginalinköp, även om priset är lägre innebär en beläggningsgrad på 80 % istället för 50 % ofta skillnaden mellan nollsummespel och hög lönsamhet. Om eWork kan leverera den här ökningen så innebär det stora värden både för eWork och konsulten.
3) Halvbra konsulter. Konsulter som gör sitt jobb och kommer med bland mäklarna men som inte har lyckats skapa egna kundrelationer.
Kategori 1 och 2 bidrar till konsultmäklarens rykte och värdeerbjudande men är inte alltid lättillgängliga vilket innebär att kategori 3 tjänar mycket på outsourcingaffärer. Dessutom kan man som konsultmäklare aldrig kräva exklusivitet från konsulterna (det blir då en anställning enligt Skatteverket) så både kategori 1 och 3 kommer med stor sannolikhet visa sig vara registrerade hos flera konsultmäklare vilket gör det svårt att påvisa kvalitet i outsourcingaffärer.
Därför oroar jag mig en hel del för eWorks satsning på att konkurrera med ZeroChaos på den marknad som ZeroChaos expanderat på med låg lönsamhet.
Hade visst klarat att missa detta inlägg! Tack för omnämnandet :) Kul att du gräver, det var en gedigen genomgång och jag ser fram emot nästa inlägg. Intressant att få lite bättre översikt över de andra konsultmäklarna.
SvaraRaderaJag har trots allt fått intrycket av att man har stenkoll på marginalen i förhållande till affärernas kvalité/värdetillförsel till kunderna samt i förhållande till volymen, men det är ju svårt att veta hur det är i verkligheten vs. hur det står i rapporterna. Men trots allt ger eWork ett pålitligt intryck av att styra detta efter vad som är bäst för aktieägarna på lång sikt.
Men jag hymlar inte med att jag är orolig över hur marknaden och marginalerna utvecklar sig framöver, och det vore ett oerhört misstag att nedprioritera kvalitén på konsultleveranserna/utvalsprocessen.
"Om outsourcingaffärer är billigare för kunden så innebär det nämligen per definition att konsulten får ett lägre pris via konsultmäklaren än via sitt eget nätverk."
Måste det verkligen betyda det?
1. Om eWork sköter administrationen av uppköp, fakturering osv. effektivare än kunden hade gjort själv, så kan de erbjuda samma pris till konsulten och ta ut mellanskillnaden själva?
2. Konsulterna/konsultföretag kanske sparar marknadsförings/försäljningskostnader genom att gå genom eWork? (Detta är mer åt spekulationshållet - men det är väl inte omöjligt?)
Men jag förstår din oro över situationen.
Önskvärt för en aktieägare är väl att eWork skulle sitta på den största "poolen" med konsulter, men framförallt att de har bäst system för att kvalitétssäkra konsulterna och för att välja rätt konsult till rätt jobb.
Först av allt, tack.
RaderaJag tror att det är viktigt att hålla isär "matchning" och "outsourcing" när det gäller konsultmäkleriet.
Argument 1 och 2 är i tillsammans i princip vad som utgör värdeskapandet i "matchningen" och vad eWork tjänar pengar på.
I outsourcing blir 1) omöjligt eftersom alla kontrakt skrivs med ambitionen att minska priset. Som konsult kan jag helt klart spara en del pengar via 2) men strukturen innebär att lönsamheten blir sämre och då slutar det med att man helst vänder sig till befintliga kunder.
Hmm jag har inte din branschförståelse men jag förstår inte varför outsourcingen riskerar att bli en lågkvalitétsaffär där den enda variablen är priset.
RaderaHela argumentet för att outsourca helt måste ju vara att eWork kan utföra arbetet effektivare med bibehållen kvalité, alternativt med högre kvalité?
Hmm. Läste om ett avsnitt i ditt inlägg och jag förstås lite bättre vad du menar nu, att det finns en risk för att eWork blir "slappa" och prioriterar prispress över kvalité, vilket då skulle leda till en ond cirkel där konkurrensfördelarna eroderas och att outsourcingaffärerna börjar likna mer "commodity"-industrier (som flygbranschen har blivit) där den enda faktorn är priset, och alla levererar samma produkter (förutom eventuella konkurrenter som nämnda ProData som satsar på kvalité).
För mig börjar detta bli såpass interna problem att frågeställningen snarare blir om jag litar på ledning och styrelse. Detta har jag beslutat att göra, något jag står fast vid, och jag hoppas och tror att jag kan lita på dem.
Med det sagt så är det en intressant diskussion och framtiden får utvisa vad som händer!
Jag är inte en toppexpert på området men kommer att lära mig mer imorgon ;-).
Radera