För några år sedan läste jag på Entreprenörskolan i Uppsala
vilket är en påbyggnadsutbildning för civilingenjörer som ersätter det sista
året av civilingenjörsutbildningen. Ett koncept jag har velat skriva om länge
är points-of-difference (PoD) och points-of-parity (PoP) vilket jag anser
är ett oerhört användbart verktyg för att utvärdera de produkter som företag
lanserar. Jag kom att tänka på det här i samband med att jag skrev en gästanalys
av Doro i tidningen Värdepappret publiceras
nu på fredag i deras stora dubbelnummer för sommaren. En central punkt i
analysen är att Doro Liberto 820 är en riktigt bra mobil som sålt fantastiskt
under det första kvartalet och tillsammans med förvärvet av CareTech innebär
att Doros P/E-tal kan landa på 10 räknat på vinsten för 2015 exklusive
valutaförluster samtidigt som man växer med 20-30 %. För den som inte vill
räkna på caset själv rekommenderar jag en prenumeration (vilket är vad jag
erhöll i utbyte mot analysen). Men att skriva om PoD och PoPs fick inte plats i
analysen så det tänkte jag djupdyka i här på bloggen istället.
PoD och PoPs beskrivs av Henrik Uggla i hans bok
Positionering: Teori, trend & strategi
på följande vis.
Points of parity
är de egenskaper som bidrar till kundens associationer som förenar och
identifierar varumärket med en produktkategori.
Points of difference
är de associationer som är unika för ett varumärke och syftar till att
särskilja det från andra produkter inom kategorin.
Jag och Henrik Uggla har inte riktigt samma syn på varför PoD
och PoPs är fantastiska (han är doktor i Brand Management på KTH och jag är
trulig ingenjör). Så allting som skrivs här nedan får stå för mig, men jag kan
verkligen rekommendera boken som är föredömligt kortfattat och välskriven. Att
hitta boken är inte helt lätt men studenter på KTH säljer den ibland på http://www.kthbok.com/.
Utifrån mitt lite mer produktorienterade perspektiv handlar
PoPs om att bygga paritet med konkurrenterna och PoDs om de punkter som har
till syfte att övertyga en kund om att välja just den varan. Paritet handlar i
det här fallet om att det är egenskaper som utgör den minsta acceptabla
förmågan hos en vara och det är inte ovanligt att en PoD efter några år
omvandlas till en PoP. ABS-bromsar, airbags och trepunktsbälten är till exempel
funktioner som biltillverkare från början tog fram i syfte att differentiera sina
bilar från konkurrenterna. Men numera är
produkterna så självklara i många länder att en biltillverkare på många
marknader inte ens försöker får lansera ett fordon som saknar dessa
säkerhetsfunktioner.
Ett bra exempel på hur viktigt det är att uppfylla dessa ”paritetspunkter”
eller ”PoPs” är Nokias nedgång och fall. 2007 stod som ohotad etta i världen
inom mobiltelefontillverkning och2014 hade man fallit så långt att Microsoft
avskaffade varumärket trots att Nokia så sent som 2012 fortfarande var den
största mobiltelefontillverkaren i världen. Felet var att man hade ett stort
antal differentieringspunkter eller ”PoDs” såsom ett smidigt operativsystem,
överlägsen byggkvalitet och bra hårdvara. Men man hade inte förstått att ett
starkt utbud av appar var en absolut nödvändighet för att kunderna skulle
uppleva Nokia som ett seriöst alternativ inom smartphonesegmentet (alltså en
PoP). Apple gjorde här i princip tvärtom då man skapade det moderna
smartphonesegmentet och tog fram en ömtålig mobiltelefon med horribel
batteritid. Kunderna tyckte så klart inte om den dåliga batteritiden och
krossade skärmar, men Steve Jobs var helt fantastisk på att avgöra vad en kund
kan acceptera (PoDs) och vilka egenskaper som är nödvändiga för att en produkt
ska konkurrera inom en viss produktkategori (PoPs). Därigenom vågade Apple vara
sämst på ett stort antal PoDs men skapade en helt ny form av PoP genom att lansera
den mobil som gav appar sitt genombrott.
Kan PoP och PoDs förklara Samsungs fallande lönsamhet?
2013 såg fördelning av lönsamhet bland
mobiltelefontillverkare ut så här:
Vilket innebar att Apple hade ungefär 57 % av lönsamheten
och Samsung 43 % av lönsamheten bland smartphonetillverkarna. Under 2014 kraschade
däremot Samsungs lönsamhet i vad Techcrunch.com kallar ett ”race to the bottom
among Android manufacturers” vilket innebär att Apples andel av den samlade
vinsten för alla smartphonetillverkare nu ökat till 89 % (länk
med hela historien).
De flesta människor känner igen en smartphone när de ser en.
När man sedan ska välja en specifik modell utgår man ifrån diverse tekniska specifikationer
(prestanda) och en uppfattning om hur väl leverantören har lyckats skapa en positiv användarupplevelse (användarvänlighet). För att upplevas som
ett seriöst alternativ krävs det att mobiltelefonen uppfyller en serie
grundkrav gällande dessa parametrar (PoPs) och därutöver handlar det om att
differentiera mobiltelefonen på ett sådant sätt att den inom ett visst
prisintervall är det mest attraktiva alternativet.
Samsung valde här tidigt att anpassa sig till standardiserad
mjukvara och istället profilera sig genom att tillverka mobiltelefoner med
överlägsen prestanda. Apple valde istället att skapa en unik användarupplevelse
som av många upplevs som långt överlägsen Android. När utvecklingen av hårdvara
för mobiltelefoner fortfarande rörde sig i en rasande takt framåt fungerade båda metoderna väl. Men i takt med att marknaden har mognat så minskar den av
kunden upplevda skillnaden i prestanda samtidigt som de etablerade
konkurrenterna kommit ikapp. Det här innebär att Samsung pressas från två håll.
För kvalitetsmedvetna kunder har prestanda förvandlats till något där
skillnaden är liten vilket innebär att endast små prisskillnader accepteras och för prismedvetna kunder är prestanda en form av PoP där
man har ett stort antal billiga mobiler som uppfyller kraven för att vara
konkurranskraftiga.
Om vi tillåter oss att idealisera situationen en aning kan vi till och med rita upp de två strategierna i ett diagram. Det fins självfallet ett stort antal underkategorier inom "upplevd prestanda" och "upplevd användarvänlighet" (jag har t.ex. svårt för Apples integration mellan system vilket gör att jag upplever det som mindre användarvänligt) som skulle kunna ritas ut i en multidimensionell graf. Men vi nöjer oss med två dimensioner i det här fallet.
Om vi tillåter oss att idealisera situationen en aning kan vi till och med rita upp de två strategierna i ett diagram. Det fins självfallet ett stort antal underkategorier inom "upplevd prestanda" och "upplevd användarvänlighet" (jag har t.ex. svårt för Apples integration mellan system vilket gör att jag upplever det som mindre användarvänligt) som skulle kunna ritas ut i en multidimensionell graf. Men vi nöjer oss med två dimensioner i det här fallet.
Doros positionering på marknaden för smart phones
Doro kommer troligtvis aldrig att sälja till de mest prestandaorienterade pensionärerna då dessa pensionärers behov inte är tillräckligt särpräglade för att attraheras av Doros mobiler vilket Doros VD Jerome Arnaud även nämner i ett mejlsvar till mig (länk till inlägget). Mitt missnöje i frågan byggde inte på något fel i deras värdering av slutkundens behov. Utan jag var oerhört skeptisk till Doro Liberto 810 då den sågades så hårt för sin dåliga prestanda (länk) att jag upplevde att mobiltelefonen ej uppnådde paritetskraven för produktkategorin. Effekten av detta var att även om marknaden för en mobiltelefon med Doros differentiering fanns, så skulle varken säljare eller andra påverkansgrupper rekommendera mobilen till en pensionär med behov av en smart phone.
Min tes var därför att Doro skulle vara tvunget att nå paritet med andra relativt billiga smart phones för att bli en försäljningssuccé även om slutanvändarna själva uppgav sig ha begränsade behov. Därför blev jag väldigt nöjd när recensionerna av Doro Liberto 820 var långt mer positiva om hårdvaran och en jämförelse med konkurrenter visar att man nu tagit fram en produkt med jämförbart pris och prestanda både gentemot andra seniormobiltillverkare (Emporia och GreatCall) och mer normala mobiltelefoner.
En sneak peak från det kommande nummret av Värdepappret. |
Mig veterligen är alla mobiltelefontillverkare beroende av externa tillverkare men för små företag såsom Doro och Emporia gäller det alla komponenter i mobilen och inte bara mindre viktiga delar. Att Samsungs drastiska nedgång i lönsamhet korrelerar med Doros första konkurrenskraftiga mobiltelefon tror jag därför inte är en tillfällighet. Utan båda fallen handlar om att det nu finns en öppen marknad för riktigt bra mobiltelefonkomponenter vilket gynnar små aktörer såsom Doro på bekostnad av de tillverkare som dominerat den första explosiva fasen av smarta mobiltelefoners utveckling.
Valutaförlusterna i Q1 är stora och frustrerande, men bakom dessa förluster döljer sig en omsättningstillväxt på 34,5 % och en ökad orderingång på 66,4 % (exklusive CareTech) vilket härrör från att man nu äntligen fått till en produkt-marknadsanpassning som är konkurrenskraftigt och min teori är att man nu har nått paritet med avseende på prestanda och pris men har hittat en nisch där man kan differentiera sig framgångsrikt från de flesta konkurrenter.
I utbyte mot att publicera analysen av Doro i Värdepappret (http://www.vardepappret.se/) har jag fått en gratis prenumeration på tidningen vilket är den enda ersättning som utgått för vare sig analysen eller det här inlägget. För att läsa analysen kan du antingen börja prenumerera på Värdepappret via deras hemsida eller skaffa dig ett abonnemang på Börsdata.se (www.borsdata.se) då man just nu har en gemensam marknadsföringskampanj där premium-abonnenter på Börsdata.se erhåller juninummret gratis (läs mer på 40 % 20 år om kampanjen). Kenny Granath (www.aktiefokus.se) är ansvarig utgivare för Värdepappret och George Bol (http://40procent20ar.blogspot.se/) är en av grundarna till börsdata.se. För erfarna bloggläsare bör det ömsesidga utbytet mellan bloggarna vara väl känt vid det här laget och behöver inte förklaras närmare.
Kallas även order winners och order qualifiers.
SvaraRaderahttp://www.differentiateyourbusiness.co.uk/order-winners-and-qualifiers
De är verkligen lika min tolkning av PoD och PoPs men historien bakom är annorlunda jämfört med Keller och Tybouts arbete med PoD och PoPs. Jag tror att vi hittat ett väldigt bra exempel på konvergent evolution inom humanbeteende =).
Radera