Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

torsdag 7 april 2016

Sålt G5 Entertainment

Min förhoppning för G5 Entertainment var att man med hjälp av minskade användarförvärv skulle landa på ett årsresultat omkring 12 Mkr (länk) samtidigt som tillväxten fortsatte. Utfallet blev ett mycket bra redovisat resultat på 15 Mkr samtidigt som kassaflödet blev en besvikelse då posten balanserade utvecklingsutgifter ökat kraftigt.

Det som däremot oroade mig var att G5 Entertainments kvartalsvisa tillväxt avstannat. I kvartalsrapporter är det kutym att jämföra siffrorna för kvartalet med föregående år vilket inneburit att man under hela 2015 har kunnat uppvisa imponerande tillväxtsiffror jämfört med föregående år. Men G5 Entertainment har en lite unik tillväxtstruktur och det är därför viktigt att förutom den årsvisa tillväxten hålla koll på den kvartalsvisa tillväxten.

I princip är vinterhalvåret den stora tillväxtsäsongen där G5 Entertainment attraherar fler betalande kunder än man förlorar. Sommaren är sedan en period där man lever på befintlig kundstock och uppvisar en mycket liten nettotillväxt. Jämför man utvecklingen år-för-år med utvecklingen kvartal-för-kvartal blir det tydligt varför det här är intressant att hålla koll på. Satsningen på användarförvärv under vintern 2014/2015 var fantastiskt framgångsrik med en omsättningsökning på 29 % under fjärde kvartalet 2014 (jämfört med tredje kvartalet) och därefter 69 % under det första kvartalet 2015.

Det här innebar att man gick in i 2015 med en fantastisk kundstock och kvartalsrapporterna såg mycket starka ut när man jämförde kvartalsomsättningen med föregående år. Problemet är att det här vinterhalvåret brutit det mönster som varit gällande sedan man övergick till free to play spel och tillväxten har nu avstannat helt.

Jämförelse av årsvis och kvartalsvis tillväxt. ÅfÅ står för år-för-år och består av kvartalets omsättning jämfört med samma kvartal föregående år. KfK står för kvartal-för-kvartal och jämför omsättningen med föregående kvartal.

Effekten är att G5 Entertainment är på väg in i ett år där man lagt om strategin och med största sannolikhet kommer att leverera mycket låg tillväxt. Samtidigt har man satsat stora summor på produktutveckling som hittills inte har levererat några större resultat. Adoptionsprocessen för free to play är längre än vanliga spel vilket innebär att det är långt ifrån garanterat att G5 kommer att underprestera i år. Men en liten kassako som värderas till till P/E 9 (börsvärde 264 Mkr, förväntad vinst på 30 Mkr under 2016) och ett svajigt kassaflöde är inte en investering som jag kan rättfärdiga med avseende på tillväxt och säkerhetsmarginal.

Därför har jag sålt mina aktier för 30,6 kr.

4 kommentarer:

  1. Vi hade väl nån diskussion om detta tidigare har jag för mig. Jag sade i alla fall någonstans att jag skulle vilja se åtminstone två kvartal i rad med minskat UA och upprätthållen försäljning för att tro att affärsmodellen håller. Jag har fått se ett kvartal. Orsaken till att jag vill se mer än ett kvartal är att det bör finnas eftersläpning. Tiden från UA till att folk laddar ner gratis spel till att intäkterna strömmar in bör vara utsträckt i tiden kanske några veckor-månader, men till slut slutar intäkterna komma om man inte fortsätter med hög UA. De senaste siffrorna gör mig inte mer sugen på att köpa G5 eftersom, om min farhåga stämmer, kommer man aldrig kunna visa några väsentliga vinster då det blir som att betala kunderna för att komma in och handla vilket inte är hållbart i längden.

    Sedan tycker jag fortfarande att spelen är för mediokra. Jag har testat Supercells spel lite och där snackar vi mycket högre kvalitet och även beroende-faktor än i G5:s rätt trista "finn fem fel-spel".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gällande spelkvaliten har jag alltid räknat med att G5 är inriktade på samma demografi som delar "fem frågor som säger vem du egentligen är" på Facebook. Det är en grupp människor som jag bedömer har lite andra behov än du har ;-).

      Det som fick mig att trycka på säljknappen var kombinationen av stiltje på vinterhalvåret, dåligt kassaflöde och att man inte nämnde UA i samband med prognosen. Man har nämnt att UA fortfarande kommer användas flitigt att borsta spelsläpp och har mannen gjort det nu så är det pengar i sjön.

      Radera
  2. Bra resonerat. Alltid svåra beslut att avbryta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag försöker numera alltid sätta upp tydliga mål med mina investeringar och snabbt eliminera de fall där jag har fel.

      Sedan ska det bli väldigt intressant att se var Vardia landar.

      Radera