Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

onsdag 11 mars 2015

Lösrykta tankar om etik, bolag och Avanza forum



Österrikiska posten har härligt standardiserade brevlådor för alla mottagare. Gustav sålde nyligen sitt innehav men brevlådorna finns kvar.

Utsikten när det inte är möte eller föreläsningar.

Utsikten större delen av tiden. På bildens syns bakhuvudet på flera av Sveriges största stjärnor inom proteomik, de har grundat flera företag men inga av dem finns på börsen då private equity och stora företag köper upp dem långt innan de når Aktietorget vilket är viktigt att komma ihåg när man förtrollas av förhoppningsbolag. Jag har skrivit om problemet här.

Eftersom jag är på konferens missar jag tyvärr Avanza forum men med Blogger kan jag se det i min egen blogg vilket är lite roligt.

En syrlig avslutning

Jag kan även notera att både börsens mest sexistiska bank (Handelsbanken) och vårt mest homogena modebolag (H&M) befinner sig på all time high nivåer vilket beror på man skickligt och med låg riskbild fokuserar på kärnverksamheten. Samtidigt har Margot Wallström som bedriver "världen första feministiska utrikespolitik" lyckats med bedriften att hamna i konflikt med både Arabförbundet och Israel vilket får betecknas som lite av en all time low inom svensk utrikespolitik.

Mellanöstern är ett veritabelt minfält med historiska misstag, rasism och sexism men det är fint att man åtminstone kan enas om åtminstone två saker här i världen (den andra handlar om hummus). Jag har ingen större kärlek till någon av sidorna i den här konflikten men jag rekommenderar både Margot Wallström och alla andra att läsa det här inlägget om etik och moral gällande Mellanöstern från den fd stridspiloten Mikael Grev.

Notera att bloggen har en personlig koppling till Avanza och att jag inte hade noterat livesändningen om inte Daniel Almér hade mejlat mig.

9 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, den och veteöl är en mycket inspirerande kombination.

      Sitter just nu och funderar på vad som händer om jag kör in väldigt långa DNA strängar i en vätskekromatograf.

      Radera
  2. En vätskekromavadå? Är det från den mackapären du får veteölen ifrån =)
    Utsikten ser ju klart behaglig ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som en gaskromatograf fast för vätska. Tänk dig sorteringshatten i Harry Potter men där den första kandidaten som den kan mäta är "snabbast genom röret" och den sista är "långsammast genom röret" där snabbheten kan bero på storlek, elektrisk laddning eller något annat.

      Radera
  3. Kan det tänkas att vi har en liten kemiingenjör till och med? Fint att se.

    SvaraRadera
  4. Du gjorde mig sugen att köpa tillbaka österrikiska posten. Men jag avstår tills vidare :-)

    SvaraRadera
  5. Intressant att du också var där, tror jag satt på raden framför dig under denna session :-)
    Synd att det var första och (troligtvis) sista gången jag var där för det var en hel del intressanta föredrag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jäklar vad liten världen är. Vi får ser om Mike kör en ny konferens 2017 men som kuriosa kan jag nämna att Abzena som hade representanter på mötet är börsnoterat.

      Radera