Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

fredag 28 november 2014

Bolag som vänder blad, lyckade och mindre lyckade exempel



Det finns få saker jag älskar mer än att titta i backspegeln vilket Gustav skrev om för ett tag sedan.

Som jag ser det finns det två stora skäl att titta noggrant på historiken i bolag.
  

Att undvika whiplash-skador från falska turn arounds.

Egentligen är det oerhört enkelt att undvika den här typen av problem. Men tyvärr luras många av girighet och tummar därför på en mycket enkel grundregel. Nämligen att; om en person i central ledningsposition har en historik av lögner, manipulation och lurade aktieägare, håll dig borta oavsett nyckeltal och övriga ledningspersoner.

Oniva Online Group är det perfekta exemplet på den här typen av lurendrejeri där man lyckades få med sig ett flertal framgångsrika entreprenörer och investerare just genom att utlova genomgripande förändringar. Nu i efterhand är det lätt att såga bolaget (en entreprenör som gjort bort sig inom både sökoptimering och hosting ska skapa ett hosting-sökmotoroptimeringsbolag med tvivelaktigt kundvärde). Men jag fick in en hel del mer eller mindre övertygande svar mellan min analys och att Börspodden lite senare punkterade bubblan. Tack vare att man manipulerade nyckeltalen var det uppenbarligen svårt för den genomsnittlige spekulanten (och Börsveckan) att genomskåda den falska turn arounden vilket den här kommentaren visar:

Extremt vinklad "analys". Ska man inte försöka se helheten med BÅDE positiva och negativa aspekter? Sedan kanske man inte ska köra bil genom att enbart titta i backspegeln. Historiken är helt klart inte bra för bolaget men den säger kanske inte allt om framtiden. Hosting delen har tidigare inte funnits och ser man på de senaste rapporterna så är det just Hosting som drivit lönsamheten. Bolaget visade en vinst per aktie på 1,75 kr för Q1 och en tillväxt på 84%. Vid samma tid förra året var vinsten per aktie 0,01 kr. Att sedan kassaflödet släpar något är väl ganska normalt i en tillväxtfas.

Gällande ledning och styrelse så har ju en ny styrelseordförande utsetts och man bör väl kunna hävda att CV:t ser skapligt ut.

Peter Kopelman är född 1958. Han har en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Han har varit VD för Fujitsu Sweden AB, Microsoft Sweden AB och Cisco Systems Sweden AB, samt haft flera ledande positioner inom IBM Sweden, bland annat som direktör för Business Innovation Services och Sales, Banking & Finance. Peter innehar ett flertal styrelseuppdrag, bland annat i Umeå Universitet (vice ordförande), Ragn-Sellsföretagen AB, Aptic AB, Stockholms Handelskammare, Styrelsekollegiet, Digital Scapes AB (ordförande), Remus Technologies AB (ordförande) och Mira Network AB.

Utöver detta har man genomfört rekryteringar av tidigare marknadsdirektör från Eniro Torbjörn Wik, tidigare försäljningschefen från TV4 Jan Åkerlund samt tidigare VDn från Binero Anders Aleborg.
  

Bolag som vänder blad och gör vinst

Jag är minst sagt ambivalent kring om det här verkligen är en typ av investering och om jag bör syssla med den. Pricer har till exempel varit en lovande ”turn around” sedan jag började med aktier och jag är inte alls bekväm med min investering i BankNordik även om både Aktiefokus och Ägamintid nu åter äger aktier i bolaget.

Bolag som återhämtar sig från externa händelser såsom oljekatastrofer och aktiemarknadspessimism (AstraZeneca är + 85 % på ett år efter att marknaden svängt om Big Pharma) är helt klart intressant. Men för bolag som vill vända blad och öka lönsamheten krävs det mer än fortsatt verksamhet för att intressera mig. Jag har tre punkter som jag alltid håller ögonen på men listan skulle nog behöva kompletteras med fler kriterier för att vara användbar.

Öppenhet om tuffa beslut

Om det var lätt att vända blad skulle man redan ha gjort det. I vissa fall uppstår situationer där en ny affärsinriktning kan införas relativt smärtfritt (t.ex. Nolatos expansion inom Medical) men då handlar det om tillväxt.  Vänder man blad handlar det dock oftast om rejäla uppoffringar i form av minskade konsultintäkter (Enea), stora avskrivningar (Swedbank) och långvarig konsolidering (B&B Tools) vilket kräver stor självsäkerhet då övriga aktiemarknaden sågar aktien och journalister vädrar blod.

En trovärdig omställningsplan

Som svenskar har vi rättvisetänket i ryggmärgen och som ledare är det ofta lättast att låta alla spara lite. Däremot fungerar osthyvelsprincipen ofta mycket dåligt då leder till att avdelningar externaliserar sina kostnader och att hela organisationen blir anemisk. SAS är ett bra exempel på ett bolag där ett Alexanderhugg (slakta den danska verksamheten och dess bråkiga fack) skulle vara bra mycket bättre än det senaste decenniets velande.

Så leta verksamheter där chefen går fram med tårtspade snarare än med osthyveln.

Lyhördhet mot kunder

Det är alltid en bra idé att ta reda på vad kunderna tycker. Jag undvek till exempel Svedbergs tack vare den här principen och jag är även orolig för att Vitecs mäklarsegment gjort bort sig med sitt försök att skapa ett ekosystem för mäklarprogram (mer om det i framtida inlägg).

Men det mest strålande exemplet på att inte lyssna på väljarna måste ändå vara Moderaternas eftervalsanalys som presenterades idag. Lite syrligt kan man sammanfatta den med att en Ny-Moderat har kommit fram till att Nya Moderaterna inte har varit tillräckligt framgångsrika med att vara mer sossiga än sossarna och därför tappat en stor del kärnväljare till Sverigedemokraterna. Därför bör man nu satsa ännu hårdare på detta område i syfte att nå ut till kvinnor inom LO. Översatt till företagstermer innebär det att man vill offra sin mest lojala kundgrupp för att istället marknadsföra sig mot kunder som har mer lämpliga alternativ.

Inom politiken är det här en väldigt svår balansgång då man måste vara bred samtidigt som det ofta är de mest extrema grupperna inom partiet som är villiga att ägna sig åt ideellt arbete för partiet (jfr med USA där Republikanerna i de två senaste presidentvalen nominerat en vicepresidentkandidat med extrem profil i syfte att mobilisera kärnväljarna).

Inom näringslivet är den här balansgången lättare men det är inte helt ovanligt att företagsledningar gör bort sig ändå. För mig personligen är den stora skräcken just nu Sainsbury (mitt senaste aktieköp) där man annonserat en ”mid-low” prisstrategi för att vända en (begränsad) minskning av marknadsandelen.

Sainsbury kan i princip jämföras med Storbritanniens svar på Citygross, inte superdyrt men bara inhemskt kött och i övrigt en hög svansföring inom etik och miljö. Livsmedelskedjorna i Storbritannien genomgår just nu en allvarlig kris då lågpriskedjor såsom Aldi, Lidl och Iceland expanderar kraftigt vilket utlöst ett priskrig där särskilt Tesco (ICA) och Morrison (ICA fast mycket mindre marknadsandel?) har tagit stryk medan Aldi (Willys) har kompenserat med minskade marginaler.

Sainsbury är den stora livsmedelskedja som är finast i normalprissegmentet och min gissning är därför att det är bättre att tappa någon procent i marknadsandel än att offra någon procent i bruttomarginal. Det är helt enkelt de priskänsligaste kunderna som byter butik och dessa är antagligen ändå de minst lönsamma då det är mer sannolikt att de anpassar sina inköp efter rabatter. Därför är det bättre att ha 15 % av marknaden med god lönsamhet än 16 % av marknaden med dålig lönsamhet.

Slutsatser och funderingar

Det finns lyckade exempel på bolag som vänder blad och tillväxten kan bli rejälv vilket vi ser i t.ex. Enea, B&B Tools och Swedbank. Däremot är det oerhört svårt att kunna förutse vilka bolag som kommer att lyckas med sina förändringar och surdegar såsom Svedbergs, Oniva och Pricer.

Ett absolut krav är dock att bolaget åtminstone visar på en trovärdig plan för reformering och inte ger utrymme åt personer som bevisligen saknar integritet, kompetens och trovärdighet. Just nu är jag faktiskt lite nyfiken på Oniva Online Group då de nu rensat ut personer som Mattias Kaneteg och kanske kan lappa ihop bolaget.

Däremot tror jag att det kommer att ta klart längre för Moderaterna att vända blad. Anna Kinberg Batra kan förväntas fortsätta med den Schlingmannska agendan och jag tror att man kan bli lika framgångsrik som Mona Sahlin under valet 2010 om man inte lyssnar mer på väljarna. En god indikator på utvecklingen är försvarspolitiken vilken under Reinfeldts regeringstid har använts som budgetregulator och tydligt exempel på att Moderaterna inte är ett högerspöke med fokus på skattesänkningar (och ett starkt försvar).

Ett tecken på att en mer konstruktiv falang fått makten i Moderaterna kan därför vara om partiledningslojala men inkompetenta ledamöter såsom Cecilia Widegren, Hans Wallmark och Johan Forssell avpolleteras från tyngre politiska uppdrag.

Cecilia Widegren är turistvärdinna från Skaraborg och föredetta ordförande för Försvarsutskottet. Tweeten är dagen från 18 oktober 2012.




Johan Forssell har tidigare varit gästskribent på bloggen då han begärde genmäle på en av mina tidigare sågningar. Du kan följa den debatten här och avgöra själv om jag är orättvis. Jag rekommenderar även Skippers debattinlägg på SvD brännpunkt om bristerna i Hans Wallmarks eftervalsanalys.

6 kommentarer:

  1. BankNordik har inte alls hängt med övriga danska banker trots att resultatet pekar åt rätt håll - både i Danmark generellt (med några undantag) och för BankNordik. Ett P/E lägre än 8 på årets vinst är åtminstone jag bekväm med. Jag har gjort en jämförelse mellan alla danska banker (igen) som jag kanske orkar publicera någon gång och slutsatsen var att BankNordik sticker ut i positiv bemärkelse, därför köpte jag tillbaks.

    Samma jämförelse visade också hur katastrofalt dåligt det går för Lollands bank jämfört med resten i Danmark och därför sålde jag 2/3 av mitt innehav.

    I övrigt intressant inlägg! Politiker slutar aldrig att förvåna mig. Tänk om de kunde lyssna på sina väljare istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att det känns alldeles för bra med att du (och Ägamintid) ser ett värde i BankNordik. P/E 8 känns dock så klart också bra =).

      Radera
  2. Mycket klokt resonerat..."Att undvika whiplash-skador från falska turn arounds."

    Det är alltid personerna bakom bolaget (ägare, styrelse och ledning) som är avgörande för den långsiktiga utvecklingen på aktien.

    Ett annat varningstecken är när man tar in någon kändis i styrelsen som saknar både branscherfarenhet och track record.

    "Att investera i aktier baserat på vad kändisar säger och gör är ingen stabil strategi"

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag skrivit om också =)

      Det verkar vara något med mig och partier som börjar på M.
      http://aktieingenjoren.blogspot.se/2013/12/maria-wetterstrand-mp-nasta-kandis-som.html

      Radera
    2. Såg att jag kommenterat även det inlägget
      Jag köper aldrig småbolag, men det är kul att läsa om dem.
      Läs, lär och förundras....Jonas Bernhom och grinig1 är två bra källor

      Besser

      Radera
  3. Nyttigt inlägg!

    Kollade förresten nu vad Morningstar säger och de tycks ha blivit mer negativa till Sainsbury, även om undervärdering och 4 stjärnor kanske står kvar. Negativt är att de anser att ingen har en "moat" pga låga byteskostnader bla. Kan ju kanske diskuteras då Woolworths i australien har wide moat, och det går väl att handla i en annan affär där också. Kan kanske handla om att inköpsfördelarna är svagare och att konsumenter ofta har flera butiker i närheten pga den högre konkurrensen i storbrittanien?

    ...Sainsbury reported first-half results and forward-looking guidance that were slightly below our expectations, and we may lower our GBX 295 fair value estimate modestly to reflect these developments. Sainsbury shares will likely remain undervalued after we make our changes, but we don t think they trade at a large enough margin of safety to give us high conviction in recommending the shares; we are maintaining our cautious outlook for the United Kingdom grocery market, since too much square footage, weak income growth, deflationary pressures, and structural changes in consumer behavior continue to challenge traditional grocers, all of which lack an economic moat due to low customer switching costs. Sainsbury s like-for-like sales decreased 2.1%, including value-added taxes and excluding fuel (down 3.4% when excluding VAT and including fuel), directionally in line with market trends, as industry volumes aren t growing and inflation remains negative. We think that these headwinds could persist...

    SvaraRadera