Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 24 mars 2014

Uppföljning: Diadrom Holding hade ett tufft år men gav ändå 9 % direktavkastning för aktieägarna


Diadrom Holding är ett Göteborgsbaserat konsultföretag som just nu handlas till ungefär samma kurs som jag köpte i April 2013 (analys här). Generellt undviker jag IT/teknikkonsulter eftersom det är alldeles för vanligt att lönsamheten kraschar då nyckelpersonal lämnar bolaget eller andelen ineffektiva konsulter blir för hög.

Men för Diadrom Holding gör jag ett undantag på grund av 3 skäl.

  • Långa projekt med rekrytering direkt ifrån universitetet. Diadrom Holding har ett oerhört nära samarbete med Göteborgs universitet vilket innebär att duktiga informatik-studenter tar klivet över till Diadrom redan under studietiden. I kombination med de långa projekten innebär det att bolaget för de anställda påminner mer om en konventionell anställning än om ett konsultjobb vilket minskar lönekostnader och personalomsättning. 
  •  IT-diagnostik är en marknad som växer kraftigt. Tidigare krävdes komplex mekanik för att styra avancerade system. Dagens utveckling leder istället till att enkel mekanik kombineras med avancerade IT-lösningar för att styra systemen. 
  • Utvecklingen av DiagTools ger Diadrom möjlighet att ”produktifiera” sin verksamhet.


Arbetet med DiagTools har inte givit några synbara resultat under min tid som aktieägare. Men man har även öppnat ett nytt kontor i Mälardalen för att bättre täcka den svenska marknaden. Kontoret är ännu ej lönsamt och omsättningen har även minskat under Q3 och Q4 2013 vilket verkar bero på naturliga fluktuationer på marknaden så Diadrom har hittills inte varit någon tillväxtraket. Däremot har Diadrom Holding en stark finansiell ställning där omsättningstillgångarna är ca 3 ggr de kortfristiga skulderna och man saknar dessutom långsiktiga skulder. Därför kan man dela ut hela årets kassaflöde vilket ger en utdelning på 1,4 kr per aktie där de rubricerar 0,8 kr som ordinarie utdelning och 0,6 kr som extra utdelning.

Med dagens aktiekurs (15,5 kr) innebär det en direktavkastning på 9 % och löpande krävs det ett kassaflöde på 10,2 miljoner kronor för att täcka den utdelningsnivån.

Sammanfattning av helåret 2013

·        Omsättningen uppgick till 57,0 (56,3) Mkr, en ökning med 0,7 Mkr
·        Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 9,5 (13,3) Mkr en minskning med 3,7 Mkr
·        Rörelsemarginalen uppgick till 16,7 (23,6) procent
·        Resultat före skatt uppgick till 9,7 (13,4) Mkr
·        Resultat efter skatt uppgick till 7,5 (10,1) Mkr
·        Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 9,9 (10,1) Mkr
·        Vinst per aktie uppgick till 1,03 (1,39) kr
·        Antalet anställda vid periodens utgång var 58 st (55)

Diadrom Holding har alltså haft ett tufft år och aktien har inte hängt med börsindex. Däremot är prissättningen fortfarande attraktiv och det räcker med en ganska låg tillväxt för att generera en god avkastning till aktieägarna och hittills är min totalavkastning 11 % trots att aktien ligger på i princip samma nivå som när jag köpte den för 15,2 kr förra året.

Edit: Bloggen Framtida utdelning har även skrivit om bolaget vilket jag missat och det är läsvärt här.

4 kommentarer:

  1. Trevligt och intressant. Saknar dock din insikt i branschen samt att bolaget är litet, varför jag höll mig undan när andra bloggare började skriva om dem. Värderingen ser inte så väldigt dyr ut och det är väl inte helt otänkbart att nysatsningen ger resultat i år?


    Menade du "och man saknar dessutom långsiktiga skulder" kanske? De sista orden försvann :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska korrigera det.Sen är jag osäker på hur mycket insikt jag har, snarare en översikt :P

      Radera
    2. Nejdå, men jag tror du har en bättre förståelse för branschen. Jag tycker konsulter generellt är otrygga (efter att ha "bränt" mig på b.la. Softronic) och håller mig utanför, trots Diadroms fördelar och billiga värdering så tycker jag storleken och branschberoendet/kundkoncentrationen är skrämmande.

      Radera
    3. Håller helt med, det är därför det är så billigt =).

      Radera