Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

fredag 11 oktober 2013

Ny konkurrent till Fingerprint Cards?

Fingerprint Cards är för mig som investerare ointressant (analys här). Men jag tycker att Affärsvärldens rubriksättare gör ett klassiskt misstag när vederbörande beskriver ett bolag som grundades 2004 som konkurrent baserat på att de börsnoteras just nu. Next Biometrics har enligt Affärsvärldens artikel en orderbok på 260 Mkr så hur man än vänder och vrider på det så är den enda formen av ny konkurrens som skapats att det finns ytterligare ett börsnoterat bolag i Norden som vill tjäna pengar på fingeravtryck.

Den här typen av frikopplingar mellan "börsvärlden" och "företagsvärlden" är tyvärr inte helt ovanlig och jag tror att aktiemarknaden skulle vara långt mindre volatil om varje investerare varje morgon påminde sig själv om att en aktie inte är mer än en administrativ enhet som ger rätt till en del av vinsten i det bolag som aktien är knuten till. Så fort man tappar kontakten med den insikten så blir det lätt att snurra in sig på den riskfria räntan och konjunkturanalyser som gärna leder till en klart högre värdering än vad som är hälsosamt.

 En VD kan ofta prata upp priset på aktien. Men på lång sikt är det alltid bättre med en VD som fokuserar på att bygga värden i bolaget därför att förr eller senare inser andra investerare att priset bör ökas för att motsvara värdet.

Jag har även en fråga till användare som kommit hit via Facebook. Var är det för inlägg som har delats på Facebook och i vilket sammanhang? Jag har flera hundra läsare från Facebook den här veckan och förstår inte riktigt varför =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar