Däremot grämer jag mig inte i någon större utsträckning över beslutet eftersom jag anser att Kinneviks tillväxt främst beror på två stora fel:
- Marknaden överreagerade positivt på Tele2:s försäljning av sin ryska verksamhet (läs mer här).
- En orimlig uppvärdering av Kinneviks e-handel.
I dagsläget värderas Zalando till ca 10 miljarder kronor i Kinneviks värdering (P/S 2) men Goldman Sachs värderar bolagets europeiska site till 100 miljarder kronor och "andra" analytiker ska enligt artikeln sätta värdet till omkring 50 miljarder. Med tanke på att Kinneviks totala börsvärde i dagsläget uppgår till ca 60 miljarder kronor så innebär det att det skulle finnas enormt stora värden dolda i Kinnevik.
Men när man kommer fram till den här typen av extrema värden tycker jag precis som Staffan Persson att det är dags att dra i handbromsen och fundera lite på om det verkligen är rimligt. Läser man i artikeln verkar förklaringarna till varför värderingen är rimlig vara föga imponerande och skrämmande lika tankegångarna vid IT-bubblan.
Enligt Sven Sköld, analytiker vid Swedbank Markets, bör Kinnevik-aktien – som på fredagen handlas kring 240 kronor – upp till 250 kronor.
– Det är e-handelsbolaget Zalando som driver kursen, eftersom verksamheten hela tiden växer kraftigt. I Kinneviks egna redovisade substansvärde på 220 kronor per aktie värderas den till två gånger den rapporterade försäljningen de senaste fyra historiska kvartalen. Det är begränsad information om verksamheten, men det är inte jätteaggressivt med tanke på att de växer så snabbt. Det noterade brittiska jämförelsebolaget Asos värderas till fem–sex gånger försäljningen de senaste tolv månaderna och 4,3 gånger prognostiserad försäljning 2014.
Även Björn Gustafsson, Kinnevik-analytiker hos Cheuvreux, ser ”en väldig potential” i de nya e-handelssajterna som Kinnevik är delägare i genom det tyska Rocket Internet samt Zalando.
– Det är mycket stor skillnad jämfört med för 13 år sedan. Nu har e-handelsbolagen vettiga försäljningsmodeller och bra infrastruktur. Då inser man att det finns enorma strategiska värden i dessa bolag.
Det är svårt att värdera Zalando eftersom de befinner sig i kraftig och kapitalkrävande tillväxt vilket gör P/E-tal svåra att tillämpa. Såna här lägen är precis de situationer som brukar leda till bubblor då investerare blir kreativa och börjar tillämpa relativvärderingar och "this time it's different tankar". Mitt knept för att undvika detta är därför istället att fråga mig "hur många år måste bolaget växa för att P/S talet ska bli rimligt?" vilket innebär att man även måste skapa en bild av den potentiella nettomarginalen eftersom denna skiljer kraftigt mellan olika branscher. I telekom verkar t.ex. P/S tal mellan 1,5 och 2 vara normen för att P/E ska hamna kring 10 medan motsvarande inom andra branscher kan vara allt mellan 0,2 och 5.
Jag tänkte därför jämföra Zalando med CDon Group och Ellos som är stabila e-handelsföretag med bred produktportfölj samt Dustin och Webhallen som jag anser vara välskötta bolag inom nischer väl lämpade för e-handel.
Omsättning | Ellos | Cdon Group | Webbhallen | Dustin |
2012 | 2 145 929 | 2 149 883 | 932 435 | 480 905 |
2011 | 2 136 339 | 1 795 696 | 814 654 | 577 906 |
2010 | 2 024 854 | 1 199 215 | 719 435 | 540 238 |
Resultat | Ellos | Cdon Group | Webbhallen | Dustin |
2012 | -33 841 | -25 673 | 9139 | 9 378 |
2011 | -12 638 | 74 594 | 13 505 | 21 291 |
2010 | -3 560 | 71 332 | 18 537 | 10 100 |
Nettomarginal | Ellos | Cdon Group | Webbhallen | Dustin |
2012 | neg | -1,2% | 1,0% | 2,0% |
2011 | neg | 4,2% | 1,7% | 3,7% |
2010 | neg | 5,9% | 2,6% | 1,9% |
Som vi ser är marginalerna inom e-handel långt ifrån exceptionella. Snarare präglas marknaden av extremt otrogna kunder eftersom internethandel har en lågprisstämpel och obefintliga möjligheter att bygga kundkontakt. Förtroende och varumärkeskännedom är sjävlfallet viktigt men jag tror att det är oerhört lätt att "köpa" marknad genom att under en period marknadsföra låga priser och skapa en kundbas. På sikt innebär det här att alla aktörerna på marknaden befinner sig i en situation där man hela tiden måste spendera mer pengar för att bibehålla sin ställning som en relevant spelare.
Det här scenariot är en mardröm för investerare och jag tänkte låna en text från Pär Magnusson på Affärsvärlden för att förtydliga mina tankar kring problemet (källa).
Professor Shubik gjorde sig ett namn inom den nationalekonomiska underdisciplinen spelteori, och hans mest kända tankeexperiment kallas för “The Dollar Game”.
I detta dollarspel auktioneras en dollar ut till två eller fler budgivare. Det finns dock ett viktigt antagande, och det är att samtliga budgivare får betala sitt sista bud även om de inte vinner auktionen.
Det är egentligen inget dumt antagande i en spelteoretisk tankenöt som syftar till att vara en modell för verkligheten. Faktiskt är det ofta så att verklighetens budgivare alla får betala för sina strategier och misstag även om de inte vunnit något på kuppen. Ni kommer snart att förstå.
Som ni säkert förstår så kommer buden för en dollar snart åka upp till 99 cent. Alla bud under en dollar för att köpa en dollar är förstås en ren vinst. Men vad händer när budet hamnat på en dollar? Jo, budgivarna kommer fortsätta att ge allt högre bud, eftersom det trots allt är bättre att betala sitt bud minus en dollar än att betala sitt bud utan att få dollar. Det är med andra ord helt rationellt ur den enskilde budgivarens perspektiv att fortsätta lägga bud långt över en dollar, men det är helt uppenbart en fullständigt galen budkamp då alla faktiskt är förlorare ju längre budgivningen pågår.
Det här är vad jag tror kommer att hända inom e-handeln och därför tror jag att Zalando antingen kommer att gå i konkurs eller dras med extremt låga vinstmarginaler. Med "drop shipping" (transport av varor direkt från fabrik till kund utan mellanlager hos e-handelsföretag) och ett globalt samhälle finns det helt enkelt inga konkurrensfördelar som kommer ge Zalando signifikant lägre driftskostnader än konkurrerande bolag även om de blir extremt stora. De här tankarna ligger även väldigt nära Kenny på Aktiefokus inlägg från gårdagen då han bland annat recenserade boken A Random Walk Down Wall Street som verkar ta upp liknande problem i USA.
Sammantaget innebär det här att jag anser att Kinnevik mycket väl kan vara i en bubbla just nu och en investering ligger därför längre bort än tidigare.
En liknande nöt finns om endast den som vinner o den som kommer tvåa får betala, återigen kommer buden gå över värdet på det som man bjuder på, o d blir två loosers, den som kommer etta o den som kommer tvåa...
SvaraRaderaHar du liknande syn på amazon?
Kurvorna för resultaten var inget munter, de ökar omsättning men tjänar ändå mindre pengar, race to the bottom (of margins)
Jag har sämre koll på Amazon men om jag har förstått det rätt så fungerar man även som en infrastruktur för andra webbutiker samt moln-lösningar.
RaderaDäremot verkar onekligen deras resultat och värdering vara oroväckande.
Bra inlägg. Jag skulle aldrig köpa Kinnevik till nuvarande värdering. Man betalar nu premium på någonting som till nästan 1/3 av substansen är "luft".
SvaraRaderaVärderingen betyder dock inte jag är redo att dumpa mitt innehav. I nuläget får jag ju ca 5% direktavkastning baserat på inköpspriset. För att jag ska känna att jag ska sälja, skatta (har depå eftersom jag vill ha "inlåsningströsklar" som skapar mer långsiktighet) samt riskera göra felbedömningar kring en ny placering så måste det vara något exceptionellt som dyker upp i kombination med att jag inte kan lösgöra pengar på annat sätt än genom att sälja något (Kinnevik?) som ter sig ha en allt för hög värdering.
Tack.
RaderaHej.
SvaraRaderaTycker fortfarande kinnevik kan vara köpvärt på sikt. Några hack i kurvan kommer alltid. Telecom på 90-talet skulle förstöra det gamla industriföretaget kinnevik enligt många. Kinnevik har historiskt haft en mycket god totalavkastning, den får man inte genom att hela tiden spela på säkra kort. Internethandeln är givetvis i sin linda, men tror man på tåget skall man hoppa på tidigt. Vilket Kinnevik gjort. Zalando är ju bara ett av kinneviks många internetbolag. Bara faktumet att det är svårt för institutioner att komma in i dessa bolag tidigt på egen hand, för små och ställan börsnoterade gör att kinneviks kurs kommer bäras fram av stora institutioners köp. När tåget går vill ingen stå på perrongen.
Eftersom jag inte köper enligt greater fool teorier så håller jag inte riktigt koll på om någon vill stå på perrongen eller inte. Jag tar bara de tåg jag själv vill åka med ;-).
Radera-1 cent bjudet.
SvaraRaderaPå inlägget eller Kinnevik?
RaderaAtt Zalando ev. kommer gå i konkurs tycker jag är en väldigt drastisk slutsats, det kan trots allt gå ganska bra för dem (om du frågar mig) med tanke på den enorma volymen och det stora logistiknätverket de bygger upp, men jag är helt enig om att Kinnevik är tydligt övervärderat.
SvaraRaderaTänker lite på norska schibsted som har en värdering som hör hemma i it-bubblan. Visst, de har väldigt fina varumärken, men P/E 70 kräver något så extraordinärt att jag vet inte vad...
Nja, det är väl snarare låga marginaler som jag håller för troligast. Konkurs är snarare om man bestämmer sig för att likvidera bolaget för att frigöra lagervärden precis som Anders Wall gjorde med Koks & Kol på 60-talet.
RaderaSchibsted består av företag i många länder. I vissa går de plus, i andra minus. Värderar man delarna för sig så tycker jag att värderingen känns ansträngande men ok. Man fick ex 1miljard av Telenor för varumärken i Asien och Sydamerika som går rejält back.
SvaraRaderaSchibsted känns lite krångliga att värdera just eftersom de kör en hel del med okonventionella affärsmodeller. Rent praktiskt verkar de dock vara duktiga på att nå lönsamhet.
RaderaDet jag älskar med S är den moat de får de blivit störst. Där de blivit störst har marginaler om 50% och växer med 15%.
RaderaJa, de är helt klart duktiga och intressanta.
Radera