Placeras
forum har innehållit en hel del spekulationer och tankar om företag som vill
bryta upp den monopolliknande situation som Vitec byggt upp inom Mäklarsystem
(90 % marknadsandel efter uppköp). När
Vitec köpteupp Capitex kunde man ana en negativ attityd bland mäklare och
med tanke på att fem olika konkurrenter nu ser en möjlighet att etablera sig så
verkar Fastighetsmäklarförbundet lyckats med sin ambition att öka konkurrensen.
Från
olika forum verkar den mest konkreta kritiken bestå i att Vitecs support har
varit dyr och att man även får betala mycket för diverse tilläggsprogram som varit
nödvändiga för att använda mäklarsystemen. Därutöver misstänker jag att många
mäklare tror på dogmer som att konkurrens alltid sänker priset vilket utgjort
ett incitament för att uppmuntra IT-företag att utveckla konkurrerande
plattformar. Att uppmuntra till utveckling är nämligen billigt och jag tror att
många människor kan vara lite väl snabba med att engagera hungriga
entreprenörer i projekt som de sedan inte stödjer (jag har själv gått på den
niten).
Längst
ned i inlägget har jag gjort en mer ingående genomgång av de bolag som lanserat
produkter, men tabellen nedanför ger en kort överblick för den fortsatta
diskussionen. Jag har även försökt rangordna bolagen lite grovt baserat på hur
goda chanser jag tror de har att etablera sig. Värt att notera är även att
endast Avone IT lanserar en klient-serverbaserad lösning. Alla andra bolag har
tillverkat webbaserade lösningar vilket innebär drastiskt minskade
underhållskostnader, men även att systemet brukar bli mer trögjobbat . I de
artiklar jag har läst har man dock främst fokuserat på fördelarna och
marknadsföringen fokuserar på att webbaserade lösningar är framtiden.
Mäklarsystem
är inte min nisch men jag vet att LIMS (Laboratory Information Management
Systems) har väldigt svårt att sälja utan en fullständigt klient-server lösning
eftersom de webbaserade lösningarna är både långsammare och bökigare trots
väldigt snabba internetuppkopplingar.
Företag
|
Omsättning
|
Resultat
|
Startår
|
Kommentar
|
PREK Service AB
|
981 000 kr
(15 391 000)
|
0 kr
(31 000) |
2011 (1975)
|
Dotterbolag till P.R.E.K i Linköping som tidigare ansvarat för Hemnet
och även utvecklat ett mäklarsystem tidigare. Har alltså viss
branscherfarenhet men har uppenbarligen inte varit så framgångsrika. Bra
exponering i mäklarmedia.
|
Webtop Solutions
|
20 606 000
|
271 000
|
2003
|
Har tidigare tillverkat olika delsystem som används av
fastighetsmäklare men satsar nu på en helhetslösning. Har därigenom redan
upparbetade marknadskanaler till en stor del av marknaden.
|
Avone IT
|
8 017 000 kr
|
140 000 kr
|
2010 (eller tidigare)
|
Ska utveckla ett affärssystem baserat på HansaWorlds affärssystem. VD
har tidigare arbetat för HansaWorld
|
Mäklarsamfundet
|
-
|
-
|
-
|
Projektet verkar endast synas online i vissa mötesprotokoll med akronymen MSPX och ha inneburit ett lån på 2 Mkr till Mäklarhögskolan.
|
Mäklarsystemet
|
-
|
-
|
-
|
En enmansshow av en driven IT-entreprenör med mäklarexamen som har
utvecklat systemet med en extern konsult och Vinnova-pengar. Borde kunna bli
ett bra alternativ för små mäklarbyråer men konkurrensen från Webtop och PREK
lär bli tuff.
|
Level60
|
-
|
-
|
-
|
Ett gäng unga IT-killar som verkar ha fått kontakt med en mäklare och
börjat utveckla systemet. Bolaget
verkar sakna en erfaren säljavdelning och i det här fallet blir det nog
tyvärr avgörande.
|
Slutsatser
Det verkar verkligen som att Vitec har retat upp en del
mäklare och särskilt PrekService AB har varit duktiga på att utmåla sig själva
som en nyskapande rebell. Eftersom marknaden i dagsläget är konsoliderad till
ett fåtal olika system verkar det dessutom inte vara allt för svårt att
utveckla rutiner för migration från befintliga system (Prek har en bra hemsida om det) även om de
påpekar att de bara kan extrahera ”det mesta”.
Det här inlägget blev väldigt explorativt men jag har sedan sammanställningen gjordes fått en del intressanta inblickar i den mer konkreta kritiken mot Vitec. Jag kommer att publicera den informationen så snart som möjligt men det är lite struligt eftersom jag skriver mina inlägg offline utifrån det material som jag hunnit ladda ned innan jag hoppar på tåget.
Prek Service AB
Tillverkar FasAd som är en helt webbaserad lösning och
bygger på öppna programvaror (LAMP+Firefox). Deras tekniska lösning är rimligt
och företaget har åtminstone en person med erfarenhet av marknadsföring och
sälj. Själva marknadsföringen är hård i tonen och man går hårt åt Vitec och
deras marknadsdominans i den pressrelease som de släppte i november 2011 när
systemet lanserades. Man har även varit framgångsrik med att nå ut i media och
det finns två artiklar tillgängliga Fastighetsmäklarförbundets
tidning aktiv mäklare (artikel dec
2012, artikel
feb 2013)och 2012 hade man enligt egen uppgift 40-50
kunder.
Svagheten som jag ser det är att moderbolaget varit aktivt
sedan 1975 men fortfarande inte verkar ha hittat en hållbar affärsmodell. På 38
år har man hunnit med att arbete i ett stort antal branscher och även
misslyckats med att utveckla ett mäklarsystem åtminstone en gång tidigare.
Prek Service AB
Omsättning: 981 000 kr
Årets resultat: 0 kr (Rörelseresultat 372 000 kr)
Ägs av P.R.E.K Aktiebolag
Omsättning: 15 391 000 kr
Årets resultat: 31 000 kr (bättre 2011)
Företagets egen beskrivning:
Prek
startade som ett avknoppnings företag till Linköpings universitet 1975 av en
grupp studenter från det då nystartade programmet Industriell Ekonomi. Det
allra första projektet var att utveckla ett produktionssystem åt Bofors. Strax
därefter bytte företaget marknad helt efter att vår boendekostnadskalkyl för
ABC80 blivit en succé. Sedan dess har vi varit specialiserade på IT för
fastighetsmäklare och lett ett stort antal projekt och initiativ i branschen.
Vi fick till exempel uppdraget att driva Hemnet.se under sidans första 10 år.
Under åren har vi även hunnit med att skapa två mäklarsystem,
leadshanteringssystem, löneberäkningsprogram och mycket mer. Idag ligger stort fokus på vårt nya webbaserade mäklarsystem, FasAd, som snabbt blivit marknadens snabbast växande mäklarsystem.
Webtop solutions
Webtop solutions stora fördel är att de har en stark
koppling till mäklarbranschen då de levererar ett stort antal kringsystem för
mäklare och nu väljer att skala upp för att erbjuda en helhetslösning.
Lösningen bygger på Microsoft Silverlight vilket jag ställer mig tvivlande till
men det är svårt att bedöma företaget då man först presenterade sin lösning
under hösten 2012 och ännu inte annonserar den på sin hemsida. Däremot verkar
man ha utnyttjat sina personliga kontakter med branschen då de mäklare i
Göteborg kände till konkurrenter till
Vitec under 2012 uppgav Webtop vid intervjusvar till ett examensarbete på
Chalmers (läst det
här)
Omsättning 20 606 000
Årets resultat: 271 000 (förlust 2011 nollresultat
2010)
Företagets egen
beskrivning
Webtop Solutions gör mäklarens vardag enklare och företaget mer lönsamt.
Med Webtop produktionssystem kan du spara avsevärt med tid och pengar
samtidigt som du säkerhetsställer att allt görs enligt företagets grafiska
profil. I Webtop produktionssystem producerade 6000 mäklare i Norden mer än 1
000,000 PDF:er för ca 80,000 bostäder under 2012. Webtop Solutions har idag 23
anställda, med kontor i Stockholm (Sigtuna), Malmö, Oslo (N), Trondheim (N) och
Aarhus (Dk). Kunderna består av både de största mäklarföretagen och mindre
enskilda mäklarfirmor.
Helhetsleverantör till mäklarbranschen
Vi eftersträvar att
vara en helhetsleverantör till den nordiska mäklarbranschen. Vi har redan
kommit en bra bit på den vägen sedan starten 2003. Vi har ett brett
produktutbud och finner lösningar för alla mäklarföretag – små som stora. Genom
ständig kommunikation med våra kunder ser vi till att hitta lösningar allt som
efterfrågas. Vi arbetar ständigt med att bli ännu bättre. Även om vi ligger
främst är vi långt ifrån färdiga. Vi har precis börjat.
Välkommen till en helhetslösning som ger en helt ny och enklare vardag!
Välkommen till en helhetslösning som ger en helt ny och enklare vardag!
Avone IT
Avone IT nämner inte sitt projekt på hemsidan men användaren
Kohko på Avanza har delat med sig av ett utskick till
Fastighetsmäklarförbundets medlemmar (läst det här).
Planen är att man ska specialanpassa det mer generella affärssystemet
HansaWorld för mäklarkunder och därigenom kunna konkurrera med Vitec. Det här
innebär att man är ensam om att kunna konkurrera med Vitec om att leverera ett
fullskaligt klient-serversystem. Men jag är något skeptisk till om det
verkligen blir en hit eftersom HansaWorld har några av de absolut sämsta
betygen jag sett på Rejta.se.
Omsättning: 8 017 000
Årets resultat: 140 000 kr
Avone IT:s egen
beskrivning
Avone IT är experter på det väletablerade affärssystemet HansaWorld med svenska anor. HansaWorld har funnits på marknaden sedan 1989 och har i dag 75.000 bolag som kunder. HansaWorld har gjort en rad specialanpassningar för branscher som till exempel hotell, logistik-, produktions-, service- och tjänsteföretag med många flera. Systemet är heltäckande för de bolag som kör systemet. Allt ifrån CRM, projekt- och resursplanering till redovisning, konsolidering och så vidare hanteras av systemet. HansaWorld är plattformsoberoende och körs lika bra i Linux, Mac och Windows miljö, på mobilitetsidan stöds både Android och iOS. Blandade miljön med till exempel Windows 8 och iPads är en självklarhet i vår värld.
Vår, Avone IT och HansaWorlds, åtagande är att göra en ny specialanpassning för mäklarbranschen. I vårt arbete har v i en primär målsättning: Vi skall frigöra mera värdefull säljtid åt mäklarna genom att ge bättre stöd i alla led av total-processen att sälja fastigheter.
Till vår hjälp söker vi en referensgrupp bestående av mäklare som vill vara med på att påverka hur näste generation mäklarsystem bör se ut och att reda ut vilka flaskhalser som vanligtvis finns i dagens verksamhet, med syftet att göra arbetsdagen enklare för er mäklare. Avone IT vill göra mäklarvardagen så enkel och smidig som absolut möjligt, utan att tumma på branschens högt ställda krav till kvalité och juridik, vi hoppas att du vill vara med och påverka den vidare utvecklingen!
Avone IT är experter på det väletablerade affärssystemet HansaWorld med svenska anor. HansaWorld har funnits på marknaden sedan 1989 och har i dag 75.000 bolag som kunder. HansaWorld har gjort en rad specialanpassningar för branscher som till exempel hotell, logistik-, produktions-, service- och tjänsteföretag med många flera. Systemet är heltäckande för de bolag som kör systemet. Allt ifrån CRM, projekt- och resursplanering till redovisning, konsolidering och så vidare hanteras av systemet. HansaWorld är plattformsoberoende och körs lika bra i Linux, Mac och Windows miljö, på mobilitetsidan stöds både Android och iOS. Blandade miljön med till exempel Windows 8 och iPads är en självklarhet i vår värld.
Vår, Avone IT och HansaWorlds, åtagande är att göra en ny specialanpassning för mäklarbranschen. I vårt arbete har v i en primär målsättning: Vi skall frigöra mera värdefull säljtid åt mäklarna genom att ge bättre stöd i alla led av total-processen att sälja fastigheter.
Till vår hjälp söker vi en referensgrupp bestående av mäklare som vill vara med på att påverka hur näste generation mäklarsystem bör se ut och att reda ut vilka flaskhalser som vanligtvis finns i dagens verksamhet, med syftet att göra arbetsdagen enklare för er mäklare. Avone IT vill göra mäklarvardagen så enkel och smidig som absolut möjligt, utan att tumma på branschens högt ställda krav till kvalité och juridik, vi hoppas att du vill vara med och påverka den vidare utvecklingen!
Mäklarsystemet
Har en intressant lösning där mäklarentreprenören [namn]
slagit sig ihop med IT-konsulten Kopstad systems. Den stora svagheten som jag
ser det är att jag tror att de kommer att få svårt att skala upp verksamheten
från en enmanshow till en seriös konkurrent till de lite större bolagen. Däremot
kan de kanske bidra till att pressa marknaden och även vara ett bra alternativ
för lite mindre mäklarbolag som söker en billig lösning.
Omsättning: Ingen uppgift tillgänglig
Resultat: Ingen uppgift tillgänglig
Företagets egen beskrivning
Jag har jobbat som mäklare under 14 år, och sedan 2004 är jag Auktoriserad Mäklare. Jag har sedan 1999 dessutom jobbat globalt med affärsutveckling inom e-handel, som då var ett pionjärområde. Jag har under min tid som mäklare stört mig på de höga IT-kostnaderna och samtidigt har jag lärt mig möjligheterna med ny teknologi. Under många år har jag funderat på att utveckla ett bättre, smartare och effektivare mäklarsystem.
I samarbete med Kopstad Systems som har 40 års IT-erfarenhet och som har utvecklat avancerade system för bl a Sveriges Landsting, samt med stöd från Tillväxtverket och Almi, har vi utvecklat Mäklarsystemet. Utgångspunkten har varit att ta fram ett kraftfullt men smart IT-system som förenklar mäklarens vardag och som kraftigt sänker kostnaderna för IT-stödet.
Min vision var ett mäklarsystem som skulle vara enkelt att lära sig och ha ett ha modernt och användarvänligt gränssnitt som bygger på ikoner. Man skall kunna styra sitt system från Mac eller Pc – från en dator, ipad eller smartphone. Om man har frågor skall man kunna tala med en support närsomhelst veckans alla dagar, eftersom en mäklare jobbar jämt. Man skall inte störas med egna installationer eller ens behöva hantera sin egen IT-miljö. Förbättringar i systemet skall ske kontinuerligt obemärkt i bakgrunden. Man skall som användare kunna påverka innehåll och funktionalitet i IT-stödet som kommer att bli alltmer en viktig resurs för en mäklare – i en allt mer mobil värld. Och man skall kontinuerligt få nya smarta lösningar.
Och priset för allt detta? Målsättningen var att halvera mäklarens nuvarande IT-kostnader vilket är mycket glada att säga att vi lyckats med!
Börja testa oss redan idag – första månaden är kostnadsfri!
Varmt välkommen till Mäklarsystemet – för en smartare, roligare och mer lönsam mäklartillvaro.
Level 60
Är ett ganska charmigt bolag vars bakgrundshistoria
troligtvis är att ung entreprenör med IT-inriktning har träffat på en missnöjd
fastighetsmäklare och därefter börjat utveckla systemet. På hemsidan listas fem
medarbetare men företagsnamnet leder en enskild firma så jag gissar på att
Level 60 kommer att bolagiseras när man fått en första kund.
Säljsidan på bolaget verkar tyvärr vara ganska svag och man
använder ord som ”simplifierat” för att beskriva sin produkt. På många sätt
liknar bolaget min egen entreprenörsverksamhet men marknaden för webbaserade
mäklarsystem har exploderat under det senaste året så jag tror att de får svårt
att nå ut med sin produkt.
Företagets beskrivning
Level 60 är ett ungt
och nytänkande företag som hela tiden jobbar med vår kreativa hjärnhalva för
att nå dem bästa resultaten inom vår bransch. Vi letar hela tiden efter
modernare, roligare och effektivare alternativ för att se till att våra kunder
har kul med det, oftast, lite tråkigare administrativa arbetet. Samtidigt ser
vi till att tänka på att det ska vara tidssparande, kraftfullt och anpassat
efter våra användare. Level 60 är ett hjälpsamt företag som alltid sätter våra
kunder i fokus.
Tack för mycket bra sammanfattning!
SvaraRaderaGooglar man mäklarsamfundet och mäklarsystem hittar man något som heter MSPX som verkar vara under utveckling.
"SN informerar om att styrelsen beslutat låna ut 2 000 000 kr till Mäklarsamfundets projekt MSPX - nytt mäklarsystem"
/Andreas
Snyggt! Jag uppdaterar
RaderaMen för att sammanfatta det, tror du alltså att detta kan (trots en del kvalitetsproblem verkar det ju vara åtminstone två seriösa aktörer) leda till en del marginal/volympress för Vitec?
SvaraRaderaJag räknar med att man kommer att tappa en del omsättning och kanske även sänka priserna en aning.
RaderaDäremot tror jag att man till viss del kan kompensera för detta genom att dra ned på stödet för specialimplementationer.
Som du säger så har ju PREK varit med ett tag och redan tappat kedjorna så huruvida dom kommer få nytt förtroende eller inte kan ju vara högst tveksamt blir ju första tanken och Vitec själva är väl under utveckling I en webb baserad miljö idag som skall bli mycket intressant att titta närmare på, det som kanske mest av allt varit lite klagomål om är väl integration emot pekplattor och mobiler som lämnat övrigt att önska där man hamnade lite på efterkälken ett tag. Men dom klagomålen brukar ju avta snabbt när problemet inte längre är påträngande.
SvaraRaderaTack. Jag har pratat lite nu med bl.a. Carl och det verkar även som att man har haft en del problem med kundsupport/användarlösningar. Kul när bilden börjar klarna.
RaderaJag tror att du tyvärr har missat en av de absolut viktigaste kommande händelserna på den här marknaden. Fastighetsbyrån håller idagsläget på att utveckla ett eget mäklarsystem och lämnar därför Vitec från tredje kvartalet 2015. Jag vet inte hur affärsvolymerna ser ut men med tanke på att Fastighetsbyrån med stor marginal är Sveriges största mäklare så misstänker jag att de står för en betydande del av omsättningen i AO mäklare. Gällande mäklarsamfundets mäklarsystem så ligger det nog mer eller mindre på is förtillfället. Svensk Fastighetsförmedling hade tecknat en avsiktsförklaring om att de skulle använda det som Mäklarsamfundet tog fram men i och med att de har blivit uppköpta av Fastighetsbyrån (konkurrensverket har inte godkänt affären) så gissar jag att den avsiktsförklaringen faller. I övrigt så vet jag att Länsförsäkringar har startat ett samarbete med ett norskt bolag kring CRM och liknande. De kommer endast använda Capitex för att slutföra affärerna i ett system med tillgång till mallar och liknande.
SvaraRaderaHur påverkar uppköpet mjukvaran? Kan de sälja mjukvaran till konkurrenter utan vidare - och tror du de vill det? Intressant kommentar iallafall, glädjande att förvärven gör mäklardelen till en relativt mindre del av Vitec, iallafall. Får hoppas att deras egenutveckling floppar, vet inte hur sådana saker genomförs men jag antar att det är konsulter/externa utvecklare? För de är väl inte så stora att de har sån it-kompetens internt?
RaderaNär har Fastighetsbyrån offentliggjort den avsikten?
RaderaJag har inte sett det men helt klart oroande.
Vet inte när det offentliggjordes men jag vet att Fastighetsbyrån har berättat om det på sin kickoff och att planeringen pågår förfullt. De har utlyst en intern namntävling där produkten är döpt till FasIT om jag inte är felunderrättad. Som svar på frågan från Finansnovisen så kommer det att genomföras med konsulter och externa utvecklare. Generellt i branschen så finns det ett mycket stort missnöje med Vitec. Det grundar sig främst på att man anser att de inte längre utvecklar sina tjänster, har ett föråldrat system, de överfakturerar tjänster som de har köpt in via leverantör men där priset är transparent för slutkunden, dålig kundtjänst och att de är allmänt dåliga på att ta hand om sina kunder. Därav att Svensk Fastighetsförmedling (2:a på marknaden) var på väg att lämna Capitex för att gå till Mäklarsamfundets produkt, Länsförsäkringar lämnar också Capitex och (3:a på marknaden) byter till en norsk produkt.
SvaraRaderaIntressant debatt.
SvaraRaderaLägger mig i lite.
Vad tror ni om detta, verkar vara en capitex killer.
http://www.mspecs.se/om-oss/