Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

söndag 24 januari 2016

Doro, uppdatering och analys av nya Doro Care

Det här blir ett kort inlägg med fokus på CareTech samt Doros värdering inför bokslutsrapporten. Värderingsmässigt tycker jag att Doro för första gången under min tid som ägare ser lite dyrt ut. P/E på rullande 12 månader är 28 (20 korrigerat för engångskostnader) och P/S-talet ligger på 0,74 vilket är högt ur ett historiskt perspektiv (graf från Börsdatas.ses värdera-tjänst).


Tillväxten för mobiltelefonerna ligger för i år på omkring 20 % på årsbasis och teknikmässigt ser det bättre ut än någonsin. Med Doro Liberto 820 har man fått fram en konkurrenskraftig smart phone vilket syns i recensionerna hos t.ex. Trusted Reviews som sågade Liberto 810 men var nöjda med 820.

Men med nuvarande värdering kan det även vara rimligt att titta på Doro Care (tidigare Caretech) som jag inte räknat med i mina värderingar när jag analyserade aktien i Värdepappret (analysen finns numera tillgänglig på min blogg här som ett smakprov). Sedan analysen i Värdepappret har aktien gått upp med 40,9 % och sedan publiceringen på min blogg med 28,5 % så även om mobiltelefonsegmentet går bra så börjar det krävas lite mer för att räkna hem Doro som en lämplig investering.

Doro Care

Caretech förvärvades av av Doro 2015 men har en historik som kan spåras tillbaka till 1975 då bolagets grundare Jan-Erik Larsson skapade den första trygghetstelefonen i Sverige. Affärsidén är att erbjuda kommuner kompletta, trygga och kvalitetssäkrade trygghetssystem för äldre och funktionshindrade. Bolaget tillverkar dels digitala produkter men erbjuder även larmoperatörstjänster för att besvara de samtal som görs via trygghetslarmen.

Inom sektorn sker det just nu en massiv omvandling då kommuner övergår från analoga trygghetslarm till digitala trygghetslarm. Enligt en rapport som Swedish ICT skrivit på uppdrag av SKL Kommentus (kommuner och landstings inköpscentral) innebär det här att kostnaden per abonnent kommer mer än att fördubblas per användare där kostnaden för analoga system är 80 kr (länk). Men att förändringen är nödvändig då Telia lägger ned det analoga telefonnätet samtidigt som det blir alldeles för dyrt att flytta in en åldrande befolkning på ålderdomshem.

I dagsläget finns det över 200 000 trygghetslarm varav ungefär 50 000 är digitala och det totala marknadsvärdet kommer när digitalisering är fullständig att uppgå till åtminstone 380 miljoner kronor per år. De här pengarna ska i sin tur delas upp mellan tillverkare och larmoperatörer. På larmoperatörssidan finns det flera kommuner som har egna lokala larmoperatörer men på nationell nivå domineras branschen av Svenska Trygghetsjouren AB som ägs av Doro Care samt Trygghetscentralen i Örebro som ägs av Turnstall.

På tillverkarsidan finns det fler aktörer i form av Bosch, Doro Care, Familjelarm, Neat Electronics, Phoniro Systems, Tunstall och Vivago. Av dessa leverantörer valde SKI ut Doro Care (dåvarande Caretech), Neat Electronics samt Tunstall som leverantörer enligt det ramavtal som omfattar 253 av Sveriges 290 kommuner. Upphandlingen bestod i fyra delområden där man valde följande leverantörer:

1: Trygghetslarm - Hela larmkedjan (Doro Care och Tunstall).
2: Trygghetslarm - Larmkedjan exklusive kommunikation (Doro Care och Tunstall)
3: Separata Trygghetslarm (Doro Care, Neat Electronics och Tunstall)
4: Separat Larmmottagning (Tunstall).

Ramavtalet är inte exklusivt men innebär att Doro Care numera är den enda leverantören av heltäckande tjänster inom ramavtalet då Turnstall sparkades ut 2015 p.g.a. bristande leveranskvalitet (länk). Att branschen skulle komma att domineras av en eller två stora aktörer var någonting som Sweden ICT tog upp som en risk i sin rapport. Men som aktieägare i Doro har man så klart ett lite annat perspektiv.

Räknar man bakvägen på Doros omsättning verkar det som att Doro Care  redan i dagsläget har tagit en mycket stor del av marknaden för trygghetslarm och man verkar även uppfylla de ambitiösa målen om 30 % tillväxt per år som annonserades då Doro köpte Caretech (länk). Slår man ut kvartalsrapporterna på helårsbasis hamnar man på en omsättning på mellan 170 och 200 Mkr på årsbasis vilket innebär en tillväxttakt på 30-50 % jämfört med 2014.

Den här tillväxten är direkt kopplad till tillväxten i antalet sålda abonnemang då de flesta kommuner verkar välja leasingmodeller där kostnaden för larm och larmtjänst betalar per månad. Mellan 2012 då Swedish ICT:s rapport släpptes och 2015 har antalet anslutna kunder hos Doro Care vuxit från 30 000 till 80 000. Det ekonomiska värdet per kund varierar då olika kommuner har olika avtal och en ansenlig andel av kunderna fortfarande använder analoga larm. Men vi kan räkna på fyra olika sätt utifrån offentligt tillgängliga siffror (text i fet stil är den siffra som räknats fram utifrån de två andra siffrorna i varje rad).

Antal kunder Månadsintäkt (kr) Årsintäkt (Mkr)
Växjös avtal 80 000 95 91,2
Swedish ICT 80 000 160 153,6
Doro care 80 000 177,1 170
Doro care 80 000 208,3 200

Växjös avtal är ett gammalt avtal från 2011 där Doro vann en upphandling för att ta över larmleveranser till Växjö kommun som tidigare varit med som beställande partner för Neat Electronics första digitala trygghetslarm. Ser man till Doro Cares nuvarande intäkter ser det alltså ut som att Swedish ICTs kostnadsberäkningar är rimliga om man räknar med att Doro Care har intäkter även från hårdvaruförsäljning utomlands.

Hur länge Doro Care kan fortsätta växa är inte säkert men med befintliga marginalmål (20 % rörelsmarginal) kan Doro Sverige redan med nuvarande marknadsandel bidra med ca 20 Mkr till resultatet efter skatt vilket skulle öka koncernens resultat med ca en tredjedel jämfört med historiska nivåer. Dessutom har man redan börjat expandera i Norge med sitt helhetserbjudande (länk) och säljer produkter till Danmark, Finland, Tyskland, Holland, Storbritannien och Australien.

Därutöver finns det en avsevärd innovationspotential där ICT-rapporten beskriver behoven bland äldre som rena drömmen för en mobiltelefonoperatör med ambitioner att växa inom Care-segmentet.

För att summera så finns det alltså ett stort behov av larm som hanterar både inomhus och utomhusmiljö. Ett problem med dagens larmlösningar är dock att de bygger på skilda tekniker och inte finns integrerade i samma larmlösning. Det som eftersöks av äldre och deras anhöriga är larm som kan hantera både inomhusmiljö och utomhusmiljö i samma larmlösning. Att ta fram en sådan larmlösning innebär dock en rad utmaningar, i synnerhet avseende hårdvara och batterikapacitet. Vidare kräver dessa lösningar nya sätt att förhålla sig till både larmmottagning och ansvar, samt avseende betalning. Nya sätt att fördela dessa aspekter mellan det privat och det allmänna kommer att krävas.

Sammanfattningsvis ser det ut som att Caretech håller på att utvecklas till en riktigt bra affär för Doro. Valutaförlusterna under Q1 och investeringar har påverkat resultatet för 2015. Men räknar man på historisk lönsamhet för mobiltelefonerna (d.v.s. exklusive årets tillväxt och valutafiasko) samt Doro Cares befintliga marknadsandel landar P/E på 15. Det är inte riktigt samma låga värdering som när jag köpte mina första aktier men Doro är ett bolag som just nu verkar göra det mesta rätt och kan växa med över 20 % per år. 

3 kommentarer:

  1. Intressant!

    Kan den här delen (Doro care) på sikt bli viktigare än mobildelen? Om de tex breddar sig till fler länder?

    Och hur skulle de se ut om tex Telia skulle gå in i den här nischen? Skulle de köpa upp en konkurrent, Doro eller starta något eget. Kanske låter långsökt men Telia är ju inne på områden som att mäta körteknik i bilar...

    Och hur stor är marknaden totalt, hur länge kan man räkna med sådana tillväxttal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att båda segmenten växer med över 20 % per år just nu så är det svårt för Care att gå om. Doro Care har I Sverige har man grovt räknat 35 % av den befintliga marknaden och ser man till kundbehoven tror jag att det finns stort utrymme för att sälja mer avancerade produkter utanför välfärdssystemet. Dessutom tillkommer expansion i Norge samt potential på andra marknader där man kan sälja produkter eller hela tjänstepaketet (Sverige utgör under 2 % av Europas BNP).

      Rent praktiskt ligger Sverige före resten av västvärlden inom kommunikationsteknik så det finns helt klart utrymme för att sälja produkter även utanför Sverige. Men det är på en nivå som är svår att förutsäga för oss i dagsläget, men om Doro tar upp internationell Care expansion i någon analytikerpresentation så kommer jag att se det som en trovärdig idé.

      Radera
    2. Tackar. Dock bör p/e talet sjunka rätt mkt efter Q4 (om nu inte kursen stiger mycket tills dess) då VD ju flaggat för ett urstarkt kvartal.

      Radera