Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

fredag 3 april 2015

Bloggen omnämnd i Affärsvärlden och andra lyxproblem

Jonas Elofsson på Affärsvärlden har skrivit en artikel om bloggar, aktiepoddar och sociala nätverk där han särskilt lyfter fram risken för marknadsmanipulation. Artikeln i sin helhet är bakom betalvägg men en sammanfattning utan hänvisning till oss bloggare finns här. Just vi aktiebloggar klarar oss ganska bra i artikeln men det här kan vara ett bra tillfälle att repetera varför jag driver en blogg och varför man inte bör ta mig på allt för stort allvar.

I mitt första inlägg på bloggen (den 30:e juli 2012) formulerade jag mina ambitioner på bloggen enligt följande:

Jag är ett stort fan av aktiebloggar och följer de flesta bloggar som 40 % 20 år listar i "Blogglistan". Bloggande känns inte som en helt naturlig sysselsättning för mig, men jag ser ett stort värde i att kunna lufta mina idéer och investeringscase. Dessutom uppskattar jag verkligen det nätverk av högkvalitativa bloggar som vuxit upp på nätet och ger ett mer sansat alternativ till det högriskspekulerande som sker på webbplatser som Börssnack, Placera.nu och Redeye så att kunna bidra till att öka storleken på det nätverket känns bra.
... 
Förutom möjligheten att få konstruktiv kritik är just möjligheten att gå tillbaka och analysera mina tidigare aktiviteter en stor drivkraft. Dessutom är det ganska kul att kunna gå tillbaka och inser hur mycket jag har förändrats under den relativt korta tiden som två år utgör. Att lägga ut det hela på internet medför onekligen att eventuella misstag dokumenteras för evigt, men så länge man är ödmjuk och öppen inför de lärdomar misstagen medför ser jag inte det som något större problem.


Blogglistan på 40 % 20 år har vuxit sedan dess och jag följer en reducerad andel. Men jag tycker fortfarande att det känns konstigt att driva en blogg och mitt huvudsakliga mål är att bli en bättre investerare. Det är verkligen skitkul att bloggen är så uppskattad att jag får bra tips av läsare, att jag får lite sponsring av Avanza (inlägg om det) och att jag omnämns tillsammans med 40 % 20år, Aktiefokus och ägamintid i Affärsvärlden.

Men i grund och botten drivs den här bloggen fortfarande av en entusiast som har det tydliga målet att bli bättre på att analysera bolag och diskutera investeringar med andra entusiaster. Ibland kommer jag att pricka in fantastiska investeringar, ibland går det okej och ibland går det åt helvete. Men jag kan åtminstone lova att i dagsläget har bloggen en alldeles för smal läsekrets för att ha kurspåverkan och att läsare själva måste bedöma om jag har rätt eller fel med det påståendet =).

Tillägg: I huvudartikeln impliceras det även att bloggarna skryter om avkastningen på Twitter. Den här bloggen har inte något offentligt Twitter-konto även om jag själv har ett konto på grund av ett konsultuppdrag jag gjorde åt en politisk tankesmedja. Min åsikt är att avkastning bör bedömas över börscykler snarare än månader och jag nöjer mig därför med att göra utvärderingar årsvis även om jag nog ska göra en totalvärdering i samband med att aktieportföljen firar 5 år. Ni kan läsa portföljrapport 2013 och 2014 på bloggen.

Glad påsk!

15 kommentarer:

  1. Tips: kolla igenom stavningen på titeln innan du postar =)

    Intressant inlägg, även jag noterade artikeln. Ska skriva ett eget inlägg på temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en del i mitt arbete med att inte bygga trovärdighet i syfte att uppmuntra människor att tänka själva.

      Radera
    2. Hehehe.Själv ikläder jag mig en gammal gladiator-hjälm så att det ska synas lång väg att vanföreställningar kan förekomma... ;)

      Radera
  2. Jag kanske borde tänka på liknande sätt själv =)

    SvaraRadera
  3. Väldigt intressant inlägg om varför du började blogga! Jag har också försökt och försöker börja en blogg för att kunna utveckla min kunskap om aktier och driva en konversation kring investering som du och har följt din blogg ganska länge nu då jag tycker du har en hel del intressanta analyser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men du borde ta med en länk till bloggen också så att fler ser den =).

      Radera
  4. Tja.. man kan ju baissa aktiebloggar om man så vill. Enkel psykologi förstår ju till och med ett barn att Affärsvärldens text bottnar i annat. Konkurrens är kreativt. Själv är jag oerhört tacksam att bl.a. Aktieingenjören delar med sig av sina tankar. Det ger en mer nyanserad bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men jag tror inte att Jonas är negativ till oss bloggare. Utan det handlade mer om traders på forum och poddar vilka kan tjäna pengar på att snacka upp aktier. Det har redan hänt tidigare och kan mycket väl hända igen:

      http://www.realtid.se/ArticlePages/201202/13/20120213105054_Realtid701/20120213105054_Realtid701.dbp.asp

      Radera
  5. Jag tycker att Elofsson har en bra poäng. Samtidigt bör han inse att det i främsta hand handlar om entusiaster som delar med sig av sin kunskap och intresse.

    Jag skrev ett inlägg om detta med, hoppas det var ok att jag länkade till ditt inlägg.
    Mvh Aktieutveckling
    http://aktieutveckling.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du delar din egen blogg också. Läsvärt hittills!

      Radera
    2. Tack! Uppskattar det!

      Radera
  6. Intressant och bra skrivet!
    När allt går bra och folk tjänar pengar så är man populär det är när det går dåligt som man alltid försöker hitta någon att skylla på.

    Mvh kanjagblirik

    SvaraRadera
  7. De stora affärstidningarna har själva styrt kurserna under lång tid om man tittar tillbaka till 70-80 och 90 talet. Nu tappar de läsare då det finns bättre information tillgängligt helt gratis i bloggvärlden. Således är det ren och skär avundsjuka styrd av Jantelagen som kryper fram när Affärsvärlden ifrågasätter en del skriverier. Jantelagen styr mycket inom den här branschen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer att mycket information numera är gratis, men det hindrar inte att kvalitén på information som hittas i tex bloggar är av varierande kvalitet. Att det skulle vara jantelagen eller avundsjuka som gör att Affärsvärlden lyfter frågan om marknadspåverkan är nog inte en trolig förklaring. Själv är jag och säkert många andra oroad av de risker som finns.//Stavros

      Radera