Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 10 februari 2014

Att se rätt nyckeltal...

SvD har en intressant artikel i dagens tidning om Försvarsmaktens personalförsörjning. Minnesgoda läsare kanske minns min debatt med riksdagsledamot Johan Forssell där han hävdade att personalförsörjningen går utmärkt och att det (citat) drastiska påståendet att vi utbildar ”alldeles för få” soldater, stämmer således inte särskilt bra överens med verkligheten, medan jag hävdade att han tittade på fel nyckeltal.

SvD:s artikel låter oss nu sätta punkt i den debatten eftersom deras genomgång ger det underlag som vi försökte dra slutsatser om via indirekta siffror. Att läsa våra två debattinlägg och avsluta med SvD:s artikel kan därför vara intressant case för läsare som vill ser hur man med retorik kan skönmåla eller svartmåla en verksamhet via selektiv tolkning av nyckeltal.



Bloggaren Wisemans Wisdoms ger även en oerhört intressant genomgång av varför det är så viktigt att inte bara läsa den senaste årsredovisningen då man ska bilda sig en bild av ett bolags verksamhet (länk). Även hans exempel härrör från Försvarsmakten men jag tycker att de här exemplen är oerhört bra lärdomar för oerfarna investerare som kanske inte riktigt har insett hur svårt det kan vara att tolka årsredovisningar.


4 kommentarer:

  1. Roligt med funderingar om annat utanför börsen för att ge det hela ett annorlunda perspektiv.

    / Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Ibland känner jag mig lite tjatig men Försvarsmakten är unik med hur många negativa exempel som återfinns i rapporten.

      Radera
  2. http://www.exponerat.info/tuffa-sparkrav-pa-kustbevakningen-uppsagningar-vantas/

    Kan du inte ta upp detta också? Kustbevakningen står under samma budgetram som övrigt försvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anledningen till att jag använder Försvarsmakten som exempel är att det är den enda årsredovisning där jag har tillgång till en kontinuerlig ström av avskräckande exempel.

      Mer allmänpolitiska frågor ligger däremot utanför bloggens ändamål även om det nog kan komma en backhand om ofinansierade krav vilket verkar vara modus operande för regeringen.

      Radera