Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

fredag 17 juni 2016

Ökar i Judges Scientific och sammanfattning av de senaste noteringsspekulationerna

I april analyserade jag Judges Scientific och valde att köpa aktier i bolaget för 19,6 pund per aktie (länk till inlägget). Samtidigt aviserade jag att jag skulle börja använda mig av en "investeringsreserv" som innebär att jag räknar med att kunna öka mitt innehav med 30 % av initialinvestering om priset går ned.

I Judges Scientific var det främst allmän Brexit-oro som oroade mig gällande värderingen. Men bolaget har sedan dess även vinstvarnat precis som man gjorde 2014 då fördröjda forskningsanslag pressade intäkterna. Eftersom priset fallit med 25 % innebär det att jag nu ökar mitt innehav av antal aktier med 45 % till priset av 14,6 pund per aktie. Snittpriset på mina aktier blir därför ca 18 pund per aktie med courtaget inräknat.

Som en liten anteckning bör även nämnas att jag sålt av mina innehav i Academedia och Paradox Interactive. Som vanligt med mina noteringsspekulationer innebär det en god avkastning i procent men med ganska låg avkastning i kronor och ören.

Academedia
Teckningskurs 40 kr, min försäljningskurs blev 53,5 kr och den nuvarande kursen är 55,5 kr.

Paradox Interactive
Teckningskurs 33 kr, min försäljningskurs blev 44,1 kr och den nuvarande kursen är 45,4 kr.

I båda fallen hade avkastningen blivit högre om jag väntat en aning med försäljningen. Paradox Interactive var till och med som högst uppe på 59 kr två dagar efter noteringen. För den som vill veta mer om hur jag ser på noteringsspekulationer har jag skrivit en del om riskhanteringen i samband med noteringen av Resurs Holding (länk).

6 kommentarer:

  1. Antag att man tecknar alla bolag (stora som små) som erbjuds och säljer med en gång. Blir det i så fall en vinst totalt sett? Jag misstänker att det är så, men har inte räknat efter. I så fall bör man väl som regel alltid teckna, såvida man inte orkar göra någon egen uträkning? Man ska förstås vara försiktig med att teckna för mer än minimumbeloppet eftersom man nog oftast bara får fler aktier än minimum om man gör en förlustaffär.

    Trist att de svenska bankerna saknar nyintroduktioner från de övriga nordiska länderna. Jag hade gärna tecknat aktier i Dansk Olie og Naturgas (DONG), som nyss noterades på Köpenhamnsbörsen, men bolaget gick inte att teckna genom Avanza.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt så enkelt är det inte. Särskilt bland de mindre bolagen har det funnits rejäla surdegar som Bactiguard. Dessutom är risken asymmetrisk vilket innebär att man antagligen får högre tilldelning i misslyckade noteringar vilket jag skrev om i Resurs bank.

      Personligen har jag därför valt att endast investera i populära noteringar där det helst ska finnas hyggliga jämförelseobjekt tillgängliga.

      Radera
    2. Genom att inte teckna för mer än det lägsta möjliga antalet aktier, slipper man dock risken att få högre tilldelning av surdegsaktier.

      Radera
    3. Alla teckningar fungerar inte på det sättet men majoriteten gör det och det är helt klart någonting jag håller med om och applicerar i praktiken. Grovt räknat verkar det lägsta antalet aktier vara ca 2-5 ggr högre än vad man brukar få i slutändan så assymmetrin begränsas på så sätt till en faktor på 2-5.

      Radera
  2. Största problematiken med att noteringsspekulera är att efter inläsning med nyfunnet intresse I utvalda tenderer jag att fastna I långsiktigt ägande i de få jag verkligen kittlas av så det tenderer att sluta som faktiska investeringar istället för spekulationer där jag efter lite övervägande bestämmer mig för att den korta vinsten är obetydlig gentemot framtida potensialen. Övriga tecknar jag inte alls :-), Vilket tyvärr skänker insikten att jag nog inte är riktigt skapt för att noterings spekulera. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller börsnoteringar föredrar jag stora bolag, när det gäller investeringar brukar jag föredra små bolag med hög tillväxt. Så för mig blir det oftast ganska lätt att följa mina tumregler för noteringsspekulationer.

      Däremot finns det ibland visa överlapp och det svider fortfarande att jag inte valde att behålla Inission som drog iväg 70 % efter sin första delårsrapport .

      Radera