Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

fredag 4 september 2015

Rapport från Famous Brands och Sydafrika

Som forskare reser jag en hel del och att undersöka lokala företag har blivit en nyttig hobby då det både hjälper mig att fördriva tiden och nå ut till andra forskare. Särskilt afrikanska forskare är vana vid att vi västerlänningar har noll koll och att jag helt plötsligt kan börja diskutera Shoprites (en kedja med mataffärer) expansionsstrategi i Nigeria och hur den samspelar med infrastrukturutbyggnaden kring Lagos och Abuja skapar både förvåning och förtroende då det är ett ovanligt intresse.

Eftersom jag numera jobbar med en del Afrikanska projekt är Gustav och hans aktieblogg särskilt uppskattad eftersom han har en fäbless för både konsumentorienterade bolag och just Afrika. Under mitt senaste besök i Sydafrika tittade jag närmare på Truworths (mitt inlägg, Gustavs analys) som är en direkt konkurrent med Zara och H&M. Kvalitetsmässigt är bolaget fantastiskt med snygga kläder o.s.v. men investeringsmässigt föll det för mig på att över 70 % av alla kläder köps på kredit i Sydafrika och att man troligtvis har en gigantisk konsumentlånebubbla (läs mer här).

Den här gången gick resan till Cape Town där Zara öppnade sin första butik 2012 och där H&M just nu håller på att förbereda en av de två första H&M butikerna i Sydafrika. Som vanligt har H&M siktat in sig på ett riktigt toppläge och även om jag inte fotade butiken så är läget precis bakom food courten i den stora huvudentrén till shoppingcentret i Victoria Wharf. Vilket är Kapstadens handels och nöjescentra för den mer bemedlade delen av befolkningen.

Foton från Victoria Wharf, Table Top Mountain tornar upp sig på foton riktade in mot stadskärnan.

Men i det här blogginlägget kommer det att handla om Famous Brands som Gustav beskrivit som ett av världens bästa bolag och Sydafrikas svar på McDonalds eller Starbucks (länk till hans analys).

 

Översikt

Famous Brands driver ett stort antal olika restaurang och cafékoncept i Afrika och Storbritannien med Sydafrika som sin hemmabas. Bolget börsnoterades 1994 på Johannesburgsbörsen under namnet Steers Holdings vilket är en hamburgerkedja som numera endast utgör ca 20 % av de restauranger som drivs av Famous Brands. Jämfört med de flesta västerländska kedjor är Famous Brands extremt diversifierat och man arbetar med ett stort antal affärskoncept där Steers (hamburgare), Wimpy (hamburgare), Debonairs pizza (Pizza), FishAways (fiskrätter) och Mugg & Bean (café) är de största varumärkena. Så snarare än att beskriva bolaget som McDonalds eller Starbucks så bör Famous Brands ses som både och.

Karta över var man har etablerat restauranger (klicka för större bild).

Det här innebär att Famous Brands har en diversifiering som gör det möjligt att snabbt anpassa sig efter vad kunderna efterfrågar. De huvudsakliga intäkterna kommer fortfarande från renodlade snabbmatsrestauranger men med affärskoncept som Vovo Telo, Wakaberry och Milky Lane har man även expanderat mot mer hälsoorienterade grupper medan koncept såsom Tashas och O'Hagans erbjuder lite mer exklusiva restauranger med bordsservering inom vad som i USA kallas "casual dining" segementet.

Operativt arbetar man med både helägda restauranger och franchisetagare, men bokföringsmässigt utgör tillverkning & logistik 80 % av intäkterna medan restauranger och franchiseavgifter genererar 20 % av resultatet. Förädling av råvaror sker både inom bolaget och via externa leverantörer och man verkar lägga mycket kraft på att bygga upp en nära relation med både jordbrukare och små leverantörer. Det här innebär att man bland annat samäger mejerier och att man på deras lite mer exklusiva restauranger kan beställa in riktigt fina öl från lokala mikrobryggerier.

Majoriteten av de olika varumärkena finns är endast etablerade i Sydafrika där 83 % av restaurangerna är lokaliserade och hela 94 % av vinsten genereras. Rörelsemarginalerna i Storbritannien och Sydafrika är likvärdiga (20 %), men i övriga Afrika är rörelsemarginalen extremt hög (40 %) vilket troligtvis beror på att en hög andel franchisetagare gör att restaurangernas kostnader ej syns på Famous Brands resultaträkning. 

Klicka för större bild.

Uteckling & finansiell ställning

Famous Brands växer med i snitt 15 % per år och tillväxttakten är ungefär likvärdig i Sydafrika och övriga Afrika medan det går en aning långsammare i Storbritannien (11 %). Bokföringsåret går från februari till februari och 2015 passerade man 3 miljardersvallen i Sydafrikanska rand (ca 2 miljarder svenska kronor). Man har därmed gått om Max Hamburgare som 2014 hade en omsättning på precis under 2 miljarder fördelat på sina 114 restauranger i Sverige, Norge, Danmark och Förenade Arabemiraten. Att Max ska börsnoteras är en dröm för många, men Famous Brands kan kanske vara ett alternativ som har både en bättre geografisk diversifiering och en aning högre tillväxttakt då Max växer med 9-12 % per år enligt Allabolag.se


Marginalmässigt ligger Famous Brands relativt stabilt även om man investerar stora belopp i sin expansion vilket begränsar det fria kassaflödet.


Även balansräkningen ser bra ut med en hög soliditet och mycket låga långfristiga skulder. Om Famous Brands var ett tillverkningsbolag skulle Graham antagligen ha klagat på att omsättningstillgångarna ej är minst dubbelt så stora som de kortfristiga skulderna. Men för ett bolag med Famous Brands affärsmodell är det inget större problem.

Grahams kvoter
Soliditet 75,0%
Omsättningstillgångar 655
Kortfristiga skulder 376 1,7
Långfristiga skulder 86 1,4

Lynchning (förklaring till termen)

Food courten på Victoria Wharf domineras av Famous Brands ägda restauranger men för kunderna finns det även alternativ såsom KFC, McDonalds och diverse inhemska konkurrenter. KFC och Steers hade de två bästa platserna vid ingången medan McDonalds hade en riktigt stor restaurang på våningen ovanför med fin utsikt över bland annat Vovo Telo där jag åt. Den absolut mest populära restaurangen var däremot Debonairs pizza vilket även stämmer överens med Famous Brands årsredovisning som lyfter fram just Debonairs Famous Brands mest framgångsrika varumärke just nu.

Food court med ett tiotal restauranger där cirka hälften tillhörde Famous Brands.

Min personliga favorit var däremot Vovo Telo som är ett innovativt koncept där brödet stor i fokus men kombineras med lite nyttigare maträtter och service vid bordet. Priserna är mycket resonabla (80 rand vilket motsvarar 50 kr) och låg omkring 20 % över priserna på Steers eller Debonair. 

Utsikten från McDonalds terass mot Vovo Telo

"Casual dining" är inte lika utbrett i Sverige som i t.ex. USA men jag var mycket imponerad av både utformningen, priserna och maten. 

Man marknadsför sig som "bakery+cafe" men större delen av måltiderna räcker gott som en fullstor måltid ackompanjerat av mycket gott bröd. 

En fantastisk pizza på surdegsbotten med gräddfil och pulled pork. I bakgrunden syns en lammburgare och öl från tidigare nämnda mikrobryggeri.

På menyn beskriver man även en bakgrundshistoria om hur man 2006 köpte bröd på en av Madagaskars sandstränder.  Både historien och utformningen av restaurangerna ger ett personligt intryck men jag vet inte om det är sant (ni kan läsa mer om Vovo Telo på deras hemsida här).

Samlat intryck av Famous Brands

Famous Brands är onekligen ett fantastiskt bolag och förtjänar en hög värdering. Men nuvarande värdering ger inte något utrymme alls för framtida problem och med tanke på Sydafrikas stora beroende av råvarupriser känns det lite väl mastigt att betala P/E 29,2 för Famous Brands.

P/S 4,11
P/E 29,2
P/B 9,7
Direktavkastning 2,63%

Men det är helt klart ett bolag som hör hemma på bevakningslistan för alla oss som drömt om att en dag få se Max på börsen.

Andra tankar och bilder från Sydafrika

Både mina afrikanska och svenska kollegor har en vana att ibland säga "South Africa is not Africa" vilket är delvis korrekt. I resten av Afrika har stadsbilden en tendens att antingen vara ruffigt eller hypermodernt på en nivå som får Sverige att kännas föråldrat. Men i de klassiska Sydafrikanska städerna finns hela mellanregistret som man är van med ifrån Sverige.

Samtidigt är kriminaliteten hög och köpkraften hos genomsnittsinvånaren måste mångdubblas för att nå västerländsk standard vilket även märks inom snabbmatsförsäljningen där 114 Max restauranger genererar en omsättning som är nästan exakt lika hög som 2 545 restauranger från Famous Brands. Det finns därför en stor uppsida i Famous Brands inte bara för att de öppnar nya restauranger, utan även tack vare att man kan höja priserna allt eftersom levnadsstandarden ökar i Afrikanska länder.

Vy mot stadskärnan ifrån "The Castle of Good Hope" som byggdes av holländarna i mitten på 1600-talet.

Vy mot stadskärnan ifrån hamnsidan.

Maersk är en global aktör och finns här också.


Även om Kapstaden ärr idyllisktså är Sydafrika hem för några av världens mer aggressiva brottslingar vilket medför hög säkerhetsnivå på värdetransporter.

Kåkstad på vägen mellan flygplatsen och Kapstaden. Något som förvånade mig är att även i de mer slummiga delarna av stan så hade många av husen parabolantenn.

Upprustat kåkstadsområde där plåtskjulen ersatts av enkla betonghus.

Utsikten från Table top mountain.

7 kommentarer:

  1. Ett annat svenskt företag som bör nämnas är Kopparbergs vilket var ett av de varumärken som det skyltades med på diverse parasoller vid pubar.

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant läsning! Fantastiskt bolag men inte billigt. Förhoppningsvis är den på sikt stigande levnadsstandarden något som gör att de kan höja priser, och det de har vuxit trots knackig utveckling i Sydafrika. Det jag inte gillar är att värderingen är något hög och att de är tunga i Sydafrika. Med inkomster i fler och fler valutor blir det diversifiering där med.

    Det talas om att de ska växa inom hospitality, återstår att se var det landar.

    Se även länken här med totalavkastning där de är i fint sällskap:
    http://blogg.ekonomikunskap.com/marknadsforing/totalavkastning/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, maffig totalavkastning. Återigen ser man hur tillväxt plus multipelexpansion skapar en enorm tillväxt.

      Jag måste se till att sätta en lämplig köpkurs på bolaget. Antagligen lär den kursen inte nås utan en krasch i Sydafrika och då är det viktigt att ha en bra kurs i ryggen så att man inte tvekar.

      Radera
  3. Fina bilder! Roligt att lilla Kopparbergs syns ute i världen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och då strök jag ändå turistbilderna från Table top mountain :-). Kopparbergs var förövrigt ett bolag jag glömde på min bruttoinvesteringslista men som också ska med på listan

      Radera
  4. Intressant genomgång. Personligen så är jag inget större fan maten på varken Wimpy, Steers eller Debonairs, men något verkar de göra rätt ändå. Nuvarande multiplar kan nog försvaras med den fina tillväxten, även om man såklart gärna ser att det blir billigare. Hade för övrigt inte hängt med i att randen blivit såpass billig, får nog bli en titt på bolagen på JSE.

    Hoppas att det blir fler återbesök för din del, Kapstaden är en av de vackrast belägna städer jag har besökt. Och vindistrikten sen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tycker du om Max och McDonalds? Mitt schema blev väldigt stressigt den här gången så jag har en diger lista på saker att göra nästa gång jag besöker Kapstaden. Lite snabbmat kan jag säkert hinna med men målet blir att ta en semestervecka också så att jag förutom jobbet hinner med att besöka vindistriktet, en vandring upp på Tabletop mountain och en tur på havet också.

      Förra gången jag var ned i Sydafrika så var jag i Polokwane och hade mer tid på mig för att planera resan. Så då blev det en semestervecka i Krugerparken vilket var helt fantastiskt och jag noterade även att Famous Brands nu har fått öppna Mugg & Bean samt Wimpys i några av camperna (https://exploreknp.wordpress.com/2013/11/02/the-kruger-parks-new-restaurants/). När jag var där så var maten det enda jag inte var imponerad av så oerhört kul att de uppgraderar och att majoriteten av kontrakten gick till just Famous Brands även om de inte fick Skukuza vilket var det mest attraktiva kontraktet.

      Radera