Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

tisdag 24 juni 2014

Du & jag Doro

Det här inlägget är ett svar på Kennys kommentar här. Eventuellt obehag som inlägget medför är därför helt och hållet hans fel =).

Doro är portföljens i dagsläget lägst värderade bolag och i bloggvärlden troligtvis även det mest kontroversiella. Under de senaste åren har Doro vuxit med cirka 20 % per år och trots det handlas bolaget till P/E 9 vilket beror på att investerarkollektivet helt enkelt inte har en långsiktig tilltro till deras produkter (mobiltelefoner för äldre).

Argumentet mot Doro kan bäst sammanfattas med att Doros telefoner är tekniskt sämre än ”normala” mobiltelefoner och för varje år minskar andelen pensionärer med låg eller obefintlig mobilvana. I takt med att allt färre pensionärer saknar mobilvana minskar Doros målgrupp och på sikt kommer de konkurreras ut av appar där skärmen anpassas för långsynta pensionärer med skakiga fingrar. Som jag ser det är det här det positiva scenariot.

Det negativa scenariot

Jag skulle nämligen vara oerhört tacksam om jag kan behålla mina mentala och taktila färdigheter på en sådan nivå att jag även på 2060-talet kan använda den senaste mobiltekniken utan problem.

Majoriteten av oss investerare och aktiebloggar är unga, friska och utrustade med åtminstone ett visst intresse för modern teknik vilket innebär att vi fortfarande befinner oss på toppen eller åtminstone i närheten av toppen för vår fysiska och mentala förmåga. Djupt nere är vi kanske medvetna om att vi en dag kommer att bli en aning rynkiga och långsamma. Men jag tror att majoriteten av oss har väldigt svårt att visualisera sig själva med en högerarm delvis förlamad av en stroke och ett så allvarligt skadat närminne att vi inte förstår att våra barnbarn har samma relation till Metallica som vi har till storbandsjazz.

Ett sätt att bryta ned den här mentala barriären är följande övning:

Tänk tillbaka till när du tog studenten, visualisera hur ni firade den, hur dina vänner såg ut och vilka drömmar ni hade om framtiden.

Inse nu att om du är i trettioårsåldern så är antagligen åtminstone en av dina vänner död. Om du är äldre har antagligen ännu fler dött och av dina killkompisar kommer ungefär var femte att vara död innan ni når pensionsåldern. Dessutom finns det en stor sannolikhet att många av er drabbats av andra fysiska nedsättningar eller sjukdomar som allvarligt påverkar er livskvalitet.
Tanken med det här något morbida exemplet är inte att göra dig deprimerad. Utan att tvinga oss unga och friska människor att inse att vi inte alltid kommer att vara unga och friska människor som rör oss i teknikens framkant. Förr eller senare kommer det att komma teknikrevolutioner och när vi är gamla kommer det vara svårt att förstå tekniken fullt ut.

En deprimerande graf över fördelning mellan levande och döda gymnasiepolare. Siffror tagna från SCB:s statistik över dödstal och antagande om att en normal svensk har ungefär 50 personer som man har lite koll på efter gymnasietiden.

Varför jag tror på Doro

Jag kan inte förutspå framtiden. Däremot är jag smärtsamt medveten om att det kommer en tid då även vår generation får strokes, tappar minnet och ligger hjälplöst efter våra barn och barnbarn i teknikutvecklingen. När den tiden kommer har smart phones antagligen ersatts av någonting mindre och kraftfullare vilket lär förvirra oss precis som våra föräldrar har svårt med delar av dagens teknik.

Dessutom är optimal produktdesign långt ifrån detsamma som vad som är optimalt för en lite äldre pensionär. Dagens smart phones designas i syfte att vara smala, lätta och snygga vilket även innebär att de passar bra i fickan. För oss unga med god grepprecision är det här en perfekt design, men mellan 65 och 85 försämras precisionen drastiskt och en lite tjockare telefon är därför fördelaktigt för många pensionärer. Doros stora styrka är att man fokuserar på en mycket avgränsad målgrupp inom pensionärssegmentet och därför kan göra designkompromisser som skulle få konventionella designers att gråta.

Några frågor till Doros VD, Jerome Arnaud

Däremot är Doro inget perfekt bolag och jag har irriterat mig rejält på att man har valt en löjligt svag processor på sina smart phone-modeller och även satt in sämre kameror än de har på sina feature phones. Därför kontaktade jag Doro med följande frågor och fick svar.


Overall questions
1)     How long after release do you expect to reach “peak sales” on new cell phone models? Among normal smart phones peak sales are generally in the first month of sales but I understand it as you have a ”ramp up” period as you in the Q4 results mention that the transition from feature to smart phones still affect sales negatively.  

Answer
It takes between 2 to 6 months for a model pick-up as we start frist with retail and then with operators which have a certification and listing process that might be long. In case of smartphones, it is more than just a new model, we need to establish the category of smartphones for seniors.
  
2) Do you have any guidance on what requirements you have on the care segment before you start to present the segment separately? 

Answer
No precise guidance, but we generally don’t present a segment which is lower than 10% of our revenue.

Technical questions 
1)      Do you plan to improve the cameras on future smart phone models? Taking, viewing and sending pictures seem to be a major part of the appeal for my grandmother. In your feature phone you’ve gotten some very good reviews thanks to the camera and I would like to know if you plan to make it an advantage for your smart phones as well. 


Answer
Yes we will.

2)      Do you have any plans to reach out to children and grandchildren of your target users? I can agree with the statements in the Introduce Q1 video that performance isn’t a major issue for your end users. But in my experience advanced technical purchases usually end up being the responsibility of children (or grand parents) who look for reviews online before buying something for our seniors. Personally I am a bit of a Doro fan but I've noticed that many peers tend to dismiss it as "Na, just buy a [reliable budget smart phone] and add a simple interface".  

Answer
Yes our marketing plan addresses also the prescribers. We however will not mimic the mainstream products. Our goal is not to appeal 100% of the seniors just a part of it that our segmentation helped us identify.



Jag hoppas att inlägget inte orsakar allt för mycket obehag för er läsare men när det gäller åldrande tror jag tyvärr att även vi kommer att drabbas och därför tror jag alltid att det finns en marknad för Doro.

14 kommentarer:

  1. Jag är en Doro-användare, inte så mycket på grund av ålder utan mera, på grund av att jag är cp-skadad med mycket låg finmotorisk kontroll i händerna. Jag skulle däremot vilja kunna använda en Smartfon eftersom det känns som att man tappar mycket av de bra funktionerna i app-världen samt vad andra diskuterar om dem.
    Det jag har litet svårt att förstå är varför det inte går att anpassa en sådan till just spastiker och andra med nedsatt handfunktion .
    För att återgå till grunden så tror jag absolut också att det kommer att finnas en marknad för Doros telefoner och då inte bara pensionärer utan såna som jag är också oerhört behjälpta av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka problem är det som irriterar dig mest med en normal smartphone? I min släkt är funktionsnedsättningar helt och håller korrelerade med ålder så att få en insikt i problemet från dig som är yngre och mer teknikintresserad skulle vara intressant.

      Radera
    2. Ytterligare en fråga.

      Vilket funktioner är det som främst gör att du bli sugen på en smart phone? Jag har tyvärr mycket ont om äldre släktingar med IT-intresse så som Doro-användare med IT-intresse är din tankar oerhört intressanta.

      Radera
    3. Det är väldigt allmänt att man måste vara så precis i rörelsen när man håller på med smartfonen. Det finns knappt någon marginal för fel. Eftersom jag inte har en sådan så vet jag inte vad det finns för funktioner till den men jag har förstått att man kan göra väldigt mycket med den i o m appsystemet.

      Radera
    4. Ah, tack.

      Jag skaffade min eftersom jag behövde kunna kolla mejl och använda den som en wifi hotspot så jag har knappt skrapat på ytan när det gäller appar.

      Radera
  2. Jag är skeptisk till framtida tillväxt hos Doro. En iPhone exempelvis är så användarvänlig och lättillgänglig att till och med min kusin på 3 år klarar av att använda en, tillsammans med min farmor på 80 år som aldrig haft någon dator.
    För 5-10 år sedan var Doro säkert ett givet val för en viss målgrupp. De erbjöd något som ingen annan mobiltillverkare gjorde. Jag misstänker dock att Doro inte gör det nu längre i samma grad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det bara att gratulera till en frisk farmor som inte tillhör Doros målgrupp =).

      Radera
  3. Den där Kenny verkar vara en riktig stämningsförstörare... ;-)

    Intressant inlägg! Jag kan faktiskt tänka mig att Doro har en intressant nisch. Så länge nischen är tillräckligt liten lär de stora drakarna inte bry sig om den - Apple lär inte utveckla nischmodeller som bidrar med någon procent ökad omsättning utan de kör sitt race och lägger krutet där de stora vinsterna finns att hämta.

    Med en åldrande befolkning kanske nischen blir tillräckligt intressant för de stora drakarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det finns tre kategorier bland pensionärer som utgör Doros kärnmålgrupp:

      1) De som inte är jätteintresserade men har användning av mobilen för vissa funktioner.

      2) Personer med funktionshandikapp.

      3) Personer som behöver extra funktioner som saknas i normala mobiler (t.ex. fjärrstyrning).

      Majoriteten av alla friska pensionärer kan använda en iPhone men Doro kan säkert sikta på 1-15 % av pensionärerna vilket man gör i dagsläget (15 % i Sverige, kring 1 % i andra länder).

      Radera
  4. Hur är det med försäljningskanaler inom sjuk-/äldrevården? Intressant inlägg, och jag tror doros framtid är beroende av hur stor kundgruppen faktiskt är. Tror som dig att den alltid kommer att finnas och om Doro kan etablera sig ordentligt som en nischaktör för dessa kunder även utanför norden så ser framtiden klart ljus ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och det är en intressant tanke. Jag tror att mobiltelefoner är svårt att sälja genom vården men "Care" området (under 10 % av omsättningen) kan kanske ge en ingång på marknaden.

      Radera
  5. Hur tror ni att möjligheterna för Doro att utöka sin nisch till att omfatta personer som behöver en mobil i arbetet. Tänker militärer, poliser, ordningsvakter, byggarbetare etc som kan ha ett behov av att en telefon som är driftsäker, lätt att använda och med stark antenn samt som du kan använda med handskar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns redan såna mobiltelefoner och där är volymerna större eftersom man gör upphandlingar så jag tror inte på det.

      Radera
  6. Bra länkar uppskattas alltid =).

    Däremot tror jag att du råkad få med fövärvet av IVS i tillväxtsiffrorna vilket blir lite missvisande. Men med tanke på att marknadspenetrationen i Norden är enormt mycket högre än resten av världens finns det helt klart utrymme för tillväxt. Särskilt eftersom Doro Liberto 820 ser ut att leverera:
    http://www.mobilechoiceuk.com/News/30587/doro-liberto-820-is-the-perfect-smartphone-for-the-over-65s.aspx#.VAyu3GIayK0
    http://www.cnet.com/products/doro-liberto-820/

    SvaraRadera