Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

tisdag 8 april 2014

Finansporr och desinformationsflöden



Lundaluppens inlägg (med många bra kommentarer) fick mig att tänka på Fantasy Premier League som är en annan av mina nördiga hobbies. Spelet är gratis och går ut på att spelaren sätter samman ett lag med 15 fotbollsspelare och under en säsong ska försöka få så många poäng som möjligt. Spänningen består i att man varje vecka får en fri övergång (fler kostar poäng) och att man inför varje vecka ska välja ut en optimal startelva.

Jag började experimentera med spelet under säsongen 2009/2010 då jag var nyfiken på om en person helt utan fotbollskunskap men med god erfarenhet av spelteori och statistik kunde konkurrera med fotbollsnördar. På sätt och vis var det här ett förtest för mitt aktiesparande även om det finns vissa skillnader mellan investerare och fotbollsfans. Målet för första säsongen var att jag aldrig skulle titta på några Premier League matchar utan istället följa ett fåtal experter och deras recensioner av matcherna för att identifiera spelare till min ”spelarportfölj”. Experimentet gick över förväntan och redan första säsongen vann jag den lokala ligan.

Efter första säsongen flög speldjävulen i mig och jag började även titta på Premier League men de senaste två säsongerna har jag inte haft tid att titta på några matcher men har fortsatt med spelet. Trots det här informationsunderlaget har spelet faktiskt gått bättre och just nu ligger jag omkring plats 10 000 vilket innebär topp 0,4 % eftersom ca 3,1 miljoner människor (okänt antal inaktiva) spelar spelet

Jag är övertygad om att Premier League tittandet under några säsonger har bidragit med erfarenhet som hjälper mig att sålla bland experternas åsikter i dagsläget. Däremot är jag osäker på hur mycket varje extra timme lagd på Premier League i dagsläget faktiskt skulle öka min nuvarande prestation i spelet. Det finns en hel del saker jag kan bli bättre på men frågan är om ett större informationsflöde skulle öka eller minska de svagheterna.

Ju mer jag tänker på det, destor mer känner jag att Fantasy Premier League spelande bygger på ungefär samma principer som framgångsrikt Aktiesparande och två av mina största lärdomar har varit att:

Tid ger erfarenhet och erfarenhet ger pengar

Det finns inget sätt att entydigt förutspå framtiden. Däremot finns det ett enormt stort antal olika parametrar som var och en är insignifikanta men som tillsammans ger indikationer på hur framtiden kan utvecklas. Värdefällor är vanligt inom både Fantasy Premier League och aktiesparande och det är bara genom erfarenhet som vi kan lära oss att tyda mönstren som visar på en värdefälla.

Det bästa botemedlet mot den här typen av bolag är att hela tiden kritiskt utvärdera både sina egna och andra människors portföljer för att lära dig hitta svaga varningstecken i bolag. I tider med stora kursökningar finns det säkert många läsare som fått upp aktieintresset och snabbt vill ”komma in på marknaden” men mitt tips är att läsa 40 % 20 års senaste inlägg och skynda långsamt in på marknaden. På så sätt kan du kanske både ”tajma marknaden” och bygga erfarenhet innan du är fullinvesterad.

Viken av att undvika desinformation

Årets stora succéspelare i Fantasy Premier League har varit Yaya Touré. Traditionellt har han varit en oerhört atletisk mittfältare som främst varit känd för hans styrka i defensiven och en löpstyrka som ger honom möjlighet att driva bollen upp i banan innan han spelar den vidare till mer offensivt skickliga spelare. Spelstilen ger dåligt med poäng i Fantasy Premier League och när han helt plötsligt började göra mål i höstashävdade många ”experter” att det var tur och att han var ett ”casuals choice” som gynnade okunniga nybörjare som köpt honom på grund av att han var ett känt namn och hade tur just då. 31 matcher senare är han fortfarande ligans högst presterande spelare och folk är oerhört frustrerade över att de inte köpte honom innan ”nybörjarna” drev upp priset.

Jag var tyvärr lite färgad av experterna och sålde honom i samband med att jag fick en ursäkt att ”casha in” på prisökningen i julas. Men lite senare köpte jag tillbaka honom till ett högre pris då ryggproblemen visade sig vara temporära (liten påverkan på Q3 resultatet för att tala aktiespråk) och målskörden fortsatte. Kenny har gjort liknande misstag (men tjänade på det…) och jag är fortfarande osäker på om jag borde ha minskat i Doro eller inte när aktien låg högt i vintras. Men med tanke på att P/E aldrig gått över 16 så har jag svårt att minska ned i ett bolag med Doros historik.

Så även om du tänker att du kan behandla informationen med sund skepsis är det lätt att trilla dit när desinformationsflödet maler på. Jag blev till exempel alldeles nyss återigen sugen på Readsoft (analys här) efter att ha läst DI.se:s hausse om att de kunde vara en uppköpskandidat. Men rent krasst är det här värdelös information. Ingen köpare lär vara intresserade av Readsoft om inte det fundamentala värdet kraftigt överstiger aktiepriset.

Med tanke på att det är lättare att bedöma fundamentala värden än att gissa vad investerare planerar i hemlighet tillför den här typen av rykten ingenting av värde för aktiesparare som mig. Är värdet högre än priset bör jag köpa och ibland leder det till att någon annan köper mina aktier, däremot spekulerar jag inte i uppköp även om Dagens Industri har tagit fram den stora slagrutan och traskar runt Stockholmsbörsen i jakt på uppköpskandidater.

7 kommentarer:

  1. Doro är en utdragen one hit-wonder enligt Börspodden, så du vet ;-)

    Jag har också provat på Fantasy Premier League och liknande (Fantasy World Cup är mycket roligare då engelsk fotboll inte tilltalar mig) och har ungefär samma erfarenhet som du. Till slut började det gå sämre när jag försökte få in känsla i spelarvalen. Det låter ju som nybörjartur, eller så kanske det är så att man är bättre på att sålla bort bruset när man inte är så insatt och agerar mer på hårda fakta. Ju mer insatt man blir, desto mer brus börjar man kanske ta in...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar vad man kallar fem one hit wonders på rad...

      Min erfarenhet är att objektivitet ofta är en ursäkt för att vara dåligt påläst. Men samtidigt är det onekligen så att man som nybörjare lätt kan börja följa fel auktoriteter eller dålig "magkänsla" och då sjunker resultaten.

      Radera
  2. Marty Whitman says about information: "Rarely do more than three or four variables really count. Everything else is noise."
    kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. För många relevanta variabler gör det omöjligt att behålla översikten och då är det nog bäst att avstå.

      Men det krävs en hel del erfarenhet för att skala ned komplexiteten på en sådan nivå att du har en handfull parametrar att titta på.

      Radera
  3. Och DI hittade inte på listan själv utan snodde den från Placeringsguiden... :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför läser ni DI överhuvudtaget? Det är som att läsa Aftonlögnen för att flexa rationalitetscellerna.... Där finner man mycket desinformation om något.

      Radera