Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

onsdag 29 augusti 2012

Nytt innehav - Doro

Det här är en snabbanalys jag gjort för att sätta mig in i Doro och ta tillvara det köpläge som uppstått efter den negativa Q2 rapporten. Jag har varit lite små intresserad av Doro länge eftersom de befinner sig i en attraktiv nisch inom mobiltelefonbranschen. Genom att inrikta sig på en bra användarupplevelse för tekniskt begränsade kunder så kan de undvika det dyra kriget om att ligga i framkant samtidigt som de bibehåller ett tydligt kunderbjudande till sin nisch. I princip har de alltså samma fördelar som Apple så väl har utnyttjat de senaste 10 åren men en inriktning mot en klart mer begränsad nisch.

Aktien har stått och stampat sedan 2010 samtidigt som resultatet i nästintill har tredubblats vilket innebär att P/E talet nu ligger på 8.54 och direktavkastningen på 4.31 %. Vilket får ses som mycket attraktivt för ett företag vars försäljning ökat med i snitt 15 % per år de senaste fem åren samtidigt som verksamheten renodlats. Det är även denna renodling som hållit tillbaka omsättningen medan resultatet har ökat kraftigt. 2007 utjorde Care Electronics endast 16 % av omsättningen medan området i dagsläget dominerar Doro så kraftigt att de två andra affärsområdena ej längre särredovisas.

Att aktien blivit så lågt värderad trots denna tillväxt tror jag beror på två faktorer:

1) Spekulanter stirrar på priset. Doro har varit en "tråkig" aktie de senaste åren eftersom aktiepriset har legat still medan den underliggande verksamheten har vuxit in i värderingen. Jag har noterat det här i flera företag och ofta verkar lönsamma förhoppningsbolag genomgå en eller flera perioder där företaget är för tråkigt för spekulanter och för dyrt för värdeinvesterare vilket skapar köplägen.

2) Senaste kvartalsrapporten visade på ett hack i tillväxtkurvan och då sticker spekulanter som tröttnat på den trista kursutvecklingen. Baserat på VD:s beskrivning av läget och det faktum att flera nya mobiler har presenterats med goda recensioner men ännu ej nått ut till butik så är det förståeligt att detta hack i kurvan inträffar.
Siffrorna i sammanställningen nedan har korrigerat för Doros förlustavdrag vilka har bidragit till resultatet under vissa år. Jag har istället ersatt dessa med 26,3 % skatt på det redovisade resultatet eftersom förlustavdragen snart är förbrukade.
Doro
Omsättningsändring (5 år snitt)
14.4%
Resultatförändring (4 år snitt)
52.8%
VPA förändring (4 år snitt)
47.7%

Kassaflödesändring (2 år snitt)
16.2%
Utdelningsandel (2 år snitt)
27.3.%
Soliditet
40%
Soliditet 5 år snitt
29.3%
Snitt P/E (5 år snitt exklusive 2008)
12.6
Nuvarande P/E
8.54
Snitt direktavkastning (2 år snitt)
3.21
Direktavkastning
4.31%
Räntetäckningsgrad
729ggr
Utdelning
1
Godkänt pris
40
Nuvarande pris
23.9
Överpris
-40%

Tillväxtpotential

Finns det utrymme inom företagets befintliga marknader eller har företaget en historik av att framgånsrikt expandera till ny a marknader?
Doros högsta marknadspenetration är föga förvånande i Norden där 15 % av alla personer över 65 använder en Doro telefon. På Irland är motsvarande siffra 8 % och i övriga Europa kring 3 %. Företaget är marknadsledande på de flesta Europeiska marknaderna medan man är en mindre spelare i USA/Kanada.
Resultat: Ja

Lönsamhet i tillväxt

Ett bolag kan expandera och öka sina utdelningar utan att för den sakens skull öka lönsamheten. Jag försöker att undvika sådana bolag genom att kontrollera korrelationen mellan omsättning-vinst-kassaflöde/utdelning samt förändringar i räntetäckningsgraden.
Doros resultat har exploderat tack vare den lyckade omfokuseringen på mobiltelefoner och all produktion sker i Kina med kontrakterade leverantörer.
Resultat: Ja


Intjäningsstabilitet

Kan företaget bibehålla sin lönsamhet även i svåra tider?
Företaget gjorde förlust 2008 men har varit stabilt sedan omorganisationen genomfördes. Mobilerna är även relativt billiga jämfört med konkurrenter utanför Norden vilket ger ytterligare skydd.
Resultat: Ja
  

Finansiell stabilitet

Både soliditeten och räntetäckningsgraden har ökat kraftigt sedan omorganisationen vilket får betecknas som mycket positivt och visa på en god lönsamhet.
Resultat: Ja

 

Finansiell måttfullhet

Bedömer företagets om företagets utdelningspolicy och incitament till ledande befattningshavare är rimliga.
Eftersom företaget outsourcar sin produktion blir det lite fel att jämföra lönekostnaderna för ledning kontra personal (15 % av lönerna går till ledningen). Men i det obligationsprogram som gäller i dagsläget såldes teckningsrätter där aktiekursen måste upp till 35 kr för att dessa ska vara lönsamma.
Resultat: Ja

Trovärdig ledning

Bedömer om företagets högsta ledning besitter en kompetens som kan anses stärkande för bolaget samt om företaget tar ett långsiktigt ansvar för återväxten av chefer.
Egentligen är det enda jag ogillar med Doro att ledningen kör stenhårt med att fokusera på positiva nyheter. Q2 rapporten rubricerades till exempel "Orderingången ökade med 14 % under kvartalet men lägre intäkter och rörelseresultat" och under hela omstruktureringsprocessen har det varit märkligt tyst i årsredovisningarna om hur Home Electronics och Business Electronics har gått från 88 % av omsättningen till i princip 0.

Ägarbilden är inte heller helt attraktiv med tanke på att huvudägaren är Sveriges sämsta fondförvaltare (Nordea) och att även resterande storägare är institutionellt. Som en följd av detta lider styrelsen även av "ekonomsjukan" vilket innebär att styrelsen domineras av civilekonomer tillsatta av förvaltare snarare en kompetenta entreprenörer med relevant branscherfarenhet.

Rent operativt har ledningen däremot gjort ett jättejobb där den tidigare chefen för Business electronic har hållit i köttyxan och som VD lett företaget mot sin nuvarande inriktning. Att de framgångsrikt köpt upp och integrerat en fransk androidutvecklare är även det en rejäl fjäder i hatten.
Resultat: Ja för ledningen men inte för styrelse och ägare

 

Frågor att gå vidare med

1) Hur stärker företaget sin närvaro på nätet? Doro gör ett bra jobb men på google sökningar dominerar recensioner från USA där konkurrenter som Jitterbug och TracFone SVC dominerar. För att Doro ska ses som marknadsledande så måste det synas när folk letar efter nya mobiler till sig själv eller sina föräldrar.

2) Hur mottas det nya Android användargränssnittet för användare? Jag blev själv sugen på en Doro mobil när jag läste om det i recensioner men frågan är hur det fungerar i praktiken.

3) Hur gick nedläggningen av Home och Business egentligen till? Jag vill helst ha en ledning som erkänner problem men i Doros fall känns det som att jag bör vaka som en hög för att se till att "utvecklas enligt plan" inte ska vara liktydigt med brakförlust.

10 kommentarer:

  1. Jag blev också lite sugen, om man räknar bort kassan så betalar man 5 ggr det fria kassaflödet. Det som talar imot är ägarbilden samt att jag inte vill ha teknikaktier. Men vi får se om jag kan hålla mig ifrån den lilla godingen.

    SvaraRadera
  2. Kollade på din blogg och måste säga att en stor del av dina innehav är en blandning av vad jag vill köpa och vad jag har köpt.

    SvaraRadera
  3. Beijer Alma är bland annat din förtjänst. Jag såg en kommentar du hade skrivit och beställde hem några årsredovisningar. Märkligt att man kan få en sån historisk tillväxt och direkt avkastning för så låga Pe-tal.

    SvaraRadera
  4. Har du köpt en stor post? Äger också aktier i Doro och är lite tveksam just över konkurrensfördelarna och ägarläget. Dock har ledningen ganska stora aktieinnehav iallafall.

    Har också sett exempel på det du beskriver under 1), i b.la. Pricer och G5 entertainment.

    SvaraRadera
  5. Posten är med mina mått förhållandevis stor men jag befinner mig just nu i en lite lustig ekonomisk situation där sparutrymmet har exploderat så storleken på mina förvärv har blivit större.

    Men mitt mål är att äga 5-15 olika aktier och att investeringarna ska vara ganska jämnt spridda. Så Doro utgör i dagsläget 1/6 del av investerade kapital men är även en av de sex aktier jag äger.

    SvaraRadera
  6. Fina bolag överlag du tar upp, men i detta fall är jag tveksam eller möjligen okunnig.

    Testade en av Doros produkter (babywatch) men måste säga att den tyvärr inte höll någon vidare kvalitet. Batterierna dog efter några timmar, trots att vi följde instruktionerna.

    Sen undrar jag om nischen äldretelefoner verkligen behövs, en Iphone är ju t.ex. väldigt intuitiv. Pensionärens son eller dotter har kanske också en likadan och kan visa hur man gör. Är det de stora knapparna som är grejen? Kan det inte komma någon Iphone-app som gör att displayen får större ikoner eller bokstäver? Det skulle i så fall radera konkurrensfördelen som Doro har idag. Apple kanske inte ser behovet, men någon apptillverkare gör det?

    Är tveksam till Doro av dessa skäl, men egentligen inte så insatt. Borde kolla vad mina föräldrar tycker om saken:-)

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är definitivt kunnigare än mig gällande Doros tidigare produkter och hade de fortfarande producerat dessa så hade nog inte jag heller varit intresserad.

      Innan jag öppnade årsredovisningar så var faktiskt det första jag gjorde att gå igenom Doros produktutbud och blev faktiskt lite chockad över hur mycket skräp som de tidigare tillverkat. Babywatchen är ett exempel men Home Electronics verkar även haft en underlig fixering vid att tillverka trådlösa hemtelefoner. Det som ligger bakom Doros fina nyckeltal är dock att man lagt ned den här verksamheten och fokuserar på nischade mobiltelefoner istället.

      Gällande behovet av kundanpassade mobiler så tror jag att det är ganska stort därför att majoriteten av alla kunder vill ha någonting som fungerar direkt ur lådan. Ur det perspektivet är dagens smart phones alldeles för avancerade och det är bara ett fåtal tekniknördar som utnyttjar tekniken fullt ut. Själv har jag till och med bestämt mig för att skaffa en traditionell mobiltelefon och sedan använda en surfplatta för internetrelaterad verksamhet (och navigering, att cacha Google maps områden och navigera med GPS är en otroligt användbar funktion som inte kräver internet).

      Det som gör Doro så intressant är att de verkligen levererar ett fungerande paket som du med gott samvete kan ge till din gamla mor eller far. Förutom de stora knapparna så kommer mobilerna med bland annat larmknapp (knapp på baksidan som ringer upp fem olika nummer om du trycker på den), integrerad hörselslinga för hörapparat och boostad högtalare för personer med dålig hörsel.

      Därutöver märks det att de har ett hälsosamt fokus på sin målgrupps behov och intressen. Internet är inte så högt prioriterat men i en artikel från SvD som jag hittade så klagade pensionärerna på den dåliga kameran och krångliga MMS. Från en recension av senare modeller kommenterade faktiskt Cnet recensenten på att en så enkel mobil hade en så pass kraftfull kamera.

      Min mormor har en Doro mobil som hon är väldigt nöjd med (uppgraderat från en enklare Nokia som jagt tyckte var ganska lik). Men det skulle helt klart vara intressant med fler användaranalyser även om jag själv har lite ont om gamla släktingar.

      Radera
  7. Roligt att hitta en blogg till som skriver om Doro. Väntar på den nya mobiltelefonen med spänning. Men också på information om vad händer efter att den har lanserats. Vart går utvecklingen näst?

    Ska ta mig en egen titt på Beijer Alma innan jag läser din analys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade hit, jag har inte lagt märke till din blogg tidigare men lagt till den i min läslista nu.

      Radera