Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

fredag 19 januari 2018

Schouw & Co ett investmentkonglomerat med tyngdpunkten på fiskfoder

Schouw & Co är ett danskt investmentkonglomerat som nyligen flyttat upp på large cap. Jag fick upp ögonen när jag dubbelkollade information om foderleverantörer och upptäckte att Schouw & Co som förvärvade BioMar är börsnoterat. Jämfört med Aker utgör fiskfoderproduktionen dessutom en ansenlig del av verksamheten (ca hava resultatet) och även Schouws andra investeringar ser ut att vara attraktiva med tyngdpunkten på stabila bolag. Totalt bör ungefär två tredjedelar av resultatet komma från konjunkturstabila branscher.

Största ägare är familjen Eskildsen som kontrollerar 48 % av aktierna (kort artikel om familjen) via Givesco A/S och en välgörenhetsfond. Styrelseledamöter verkar tillsättas mer eller mindre på livstid och huvudägaren Erling Eskildsen har suttit i styrelsen sedan 1988 medan flera andra har suttit i styrelsen i 20-30 år. Bolagets nuvarande VD Jens Bjerg Sorensen anställdes år 2000 och äger aktier för 30 MDKK. Sedan han anställdes har aktiekursen ökat med 1 200 % vilket är ungefär dubbla avkastningen jämfört med Köpenhamnsbörsen sedan IT-krisen. Schouw & Co verkar alltså vara ett bolag som styrs stabilt och har byggt upp sin verksamhet genom framgångsrika förvärv och försäljningar. Sedan 2013 har man arbetat med en mer konsoliderad portfölj då man avyttrade delägda bolag som Leroy och Vestas för att fokusera mer på helägda kärninnehav.


2016 sålde man av sin ägarandel i logistik och distributörsföretaget Kramp vilket gav en saftig engångsintäkt. För 2017 är prognosen att omsättningen ska öka från 14,4 miljarder danska kronor till 16,9 (17,4 %) samtidigt som vinsten före skatt exklusive engångsintäkter ligger stilla på omkring 1,1 miljarder vilket ger ett P/E-tal på ca 17 räknat på dagens kurs.

Ser man till Schouws innehav finns det flera intressanta innehav där BioMar är det absolut största.



BioMar är världens tredje största tillverkare av fiskfoder och levererar foder till alla former av akvakultur.

Fibertext nonwovens är en av Europas största tillverkare för ickevävda-textilier för industriella applikationer. Tillverkning sker i Europa, Turkiet, USA och Sydafrika.

Fibertex personal care är en av världens största tillverkare av ickevävda-textilier för personlig hygien vilket främst innebär produktion av blöjor, våtservetter och inkontinensprodukter. Produkterna tillverkas i Danmark, Malaysia och Tyskland för global försäljning.

Hydra/Specma är Nordens ledande handelsbolag för hydrauliska komponenter och systemutveckling med produktion över hela världen.

GPV är Danmarks största kontraktsillverkare för elektronisk utrustning med produktion i Danmark, Thailand och Mexico.

Borg Automotive förvärvades i april och har sitt högkvarter i Silkeborg, Danmark med 1 200 av 1 400 anställda arbetar i Polen där de tillverkar kompressorer, startmotorer och annat för personbilar. Förvärvet gjordes till ett Enterprise Value på 1,15 miljarder DKK och Borg Automotive omsätter strax under 1 miljard på årsbasis med en EBIT på omkring 170 MDKK.

Andra investeringar

Xergi ägs till 50 % och är en av Europas största entreprenadbolag för biogassystem.

Incuva invest ägs till 49 % av Schouw och investerar i start ups och entreprenörsdrivna bolag.

Fastigheter, Schouw & Co äger därutöver sitt högkvarter, två industrifastigheter och ett antal mindre fastigheter.

Sedan man fokuserade verksamheten på helägda dotterbolag har avkastningen på både eget och totalt kapital ökat strategiomläggningen. Utdelningsandelen i Schouw & Co är låg så man får räkna med en låg direktavkastning (2,1 % just nu) men i dagsläget har man en avkastning på eget kapital på ca 14 % och verkar ha goda förutsättningar för investeringar både i de egna bolagen och via förvärv.



Efter förvärvet av Borg Automotive och de egna innehaven är balansräkningen inte längre lika stark. Men de långfristiga skulderna är på beskedliga 1 200 MDKK och nettoskulden/EBITDA är 0,98.


Sammantaget tycker jag att Schouw & Co är ett riktigt intressant bolag. För laxodling ökar försäljningsvärdet med ca 5 % per år enligt Ernst & Youngs branschrapport och marknaden är ett oligopol där de fem största producenterna står för 92 % av försäljningen (länk). BioMar har laxodlingen som bas men förvärvar fodertillverkare inom andra segment vilket kan driva fortsatt tillväxt och etablering på andra marknader. Det svider lite att se hur billigt Schouw var för några år sedan men jämfört med svenska kvalitetsbolag är Schow & Co inte dyrt. Jämför man med min tumregel skulle jag helst vilja se en tillväxt på ca 16 % med en direktavkastning på 2 % (länk) och frågan är hur mycket rabatt Schouw är värt givet verksamheten, storleken och kapitalallokeringsförmågan där man verkar ta tillväxtinvesteringar över resultaträkningen. 

9 kommentarer:

  1. Intressant bolag! Tack för genomgången! Låter som ett ganska stabilt bolag att äga även om 2% DA är tråkigt. Jag vet inte om det blir en investering men jag ska i varje fall läsa på lite mer och fundera över om den har en plats i min investmentbolag portfölj. Känns som bra sätt att får långsiktigt värdeskapande med relativt låg risk, både bolagsmässigt och värderingsmässigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att Schouw plockas upp av andra bloggare för att få mer genomlysning. Mitt fokus just nu är på laxodlingsbranschen som helhet men jag är definitivt sugen.

      Radera
  2. Jag tycker alltid att det är lite svårt med investmentkonglomerat då det blir för spretigt för mig att hålla koll på. Å andra sidan kanske jag har fel tänk här och istället borde se till personerna som driver konglomeratet och lita på deras goda omdöme.

    Just nu är denna typ av bolag inte riktigt det jag letar efter och därav något jag passar på. Dock intressant läsning precis som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent teoretiskt gillar jag investmentkonglomerat. Min tid är begränsad och mitt baslinjecase är att jag ska slå sixprx. Hittar man ett bra konglomerat med stabil ledning bör de kunna allokera kapital minst lika bra som mig och kan göra affärer som jag inte kan replikera.

      Problemet som jag ser det är att köpa in mig tillräckligt billigt. I dagsläget har jag svårt att se ett bolag konsekvent landa på RoE på över 10-15 % så jag vill inte betala för mycket på varken underliggande innehav eller totalt P/E men får jag rätt ingångspris tar jag det.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Efter den lyckade investeringen i Topdanmark fick jag en idé att gå igenom alla Danska Large Cap bolag och efter lite screening påbörjade en analys av Schouw & Co och insåg efter lite Googling att denna bloggposten redan fanns. Jag är intresserad och priset har kommit ner till 501kr. Kan dock inte hitta anledningen till nedgången, någon som vet? Det ser ju fortsatt hyfsat ut enligt senaste rapporten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exponering mot fordonsindustri kanske? Det är det bästa jag kan komma på.

      Det finns ju en oro där.

      Radera
    2. Kan så vara, kunde inte hitta något bättre heller. Det slutade med att jag gick in på just 501kr. På pappret ett bra köp, tiden får utvisa om det var ett sådant även i verkligheten :)

      Radera
    3. Jag är rätt sugen jag också måste jag säga.

      Radera