Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

torsdag 26 januari 2017

Data Respons bokslut 2016

Data Respons levererade portföljens första bokslutskommuniké för året och precis som förväntat var det goda nyheter.

Tillväxten inom Affärsområdet Research & Development har varit extremt bra under det fjärde kvartalet med både organisk tillväxt (+ 18 %) och förvärvet av det tyska bolaget Microdoc (som Långsiktig Investering beskrivit här) som ökade omsättningen inom R&D med 36 % inom R&D. Affärsområdet Solutions går dock sämre då beställningarna till olja och energisektorn är fortsatt låga med orderläget har förbättrats under det fjärde kvartalet samtidigt som resultatet är stabilt.

Q4 R&D Tillväxt Solutions Tillväxt
Omsättning 176 54,4% 126 -18,7%
EBITDA 20,1 179,2% 9,3 3,3%
EBITDA-marginal 11,4% 7,4%

Även helårsresultatet är bra trots att Solutions har en större relativ påverkan där eftersom Microdoc endast ingår i redovisningen från och med september.


Går vi vidare till sista raden har Data Respons vinst ökat till 53 MNOK efter skatt vilket är en ökning med 14 % jämfört med förra året som dock gynnades av skatteeffekter. Slår man ut tillväxten i det fjärde kvartalet och räknar med likartad tillväxt under perioden januari-september bör vinsten för 2017 landa på åtminstone 75 MNOK. Till dagens värdering på cirka 1 miljard NOK innebär det att Data Respons värderas till nästan P/E 20 för årets vinst och P/E 13 på en konservativt beräknad vinst under 2017.

Just nu presterar Data Respons en fantastiskt utveckling men det är viktigt att komma ihåg att Data Respons är en lågmarginalaktör som historiskt befunnit sig i botten på näringskedjan. Givet tillväxten inom IoT har Data Respons just nu en bättre position än någonsin och vi får se hur länge den här utvecklingen fortsätter.

6 kommentarer:

  1. Stort tack för att du fick mig att köpa bolaget! En otroligt fin utveckling på kort tid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt mål är alltid att skriva så intetsägande slutsatser att mina läsare tvingas ta ett beslut efter kompletterande egen analys. Men kul att jag bidragit nu när det gått bra =).

      Radera
  2. Jag köpte också aktien mycket på din analys! Tack för den resan! Jag börjar dock få lite kalla fötter. Såg att PEG-talet krypit upp till 2,3. Är inte det ett högt pris att betala för tillväxten? Vad tänker du om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattade analysen och jag hoppas du räknade på det själv också. Jag använder inte PEG-tal i någon större utsträckning eftersom tillväxten är en av de sakerna jag spenderar mest tid med att analysera. Vad som är rätt (framtida) tillväxt är helt enkelt så svårt och viktigt att beräkna att jag i början tittar på tillväxt separat och sedan beräknar både utdelningsbart kassaflöde, vinst och tillväxt så pass noggrant att PEG-tal inte riktigt blir relevant.

      Med PEG på 2,3 gissar jag på att man räknat med P/E 23 och 10 % tillväxttakt. I ovanstående analys har jag räknat med P/E 13 på den förväntade vinsten 2017 och en omsättningstillväxt som tack vare förvärv/organisk tillväxt bör hamna på minst 20 % för helåret. Därefter vet jag inte vilken tillväxt som vi kan hoppas på. Kombinationen av en låg värdering, starkt kassaflöde och attraktiv bransch gör dock att jag tror den blir bra nog för att jag ska känna mig trygg med bolaget utifrån nuvarande förutsättningar.

      Radera
    2. Tack för ditt svar! Jag är en nybörjare vad det gäller värderingar av företag, så dina analyser (och andras) hjälper mig mycket att lära mig denna ädla konst :-)

      Radera
    3. Det glädjer mig. Att hjälpa andra är bloggens "tredje uppgift" för att låna en term ifrån universitetsvärlden.

      Radera