Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 1 april 2024

Purefun Group, en småbolagspärla och det galnaste receptet?

Purefun Group börsnoterades på Alla hjärtans dag 2022 och kursen har sedan dess fallit med 60 % samtidigt som omsättningen ökat med 38 % medan vinsten ligger oförändrad. Finanserna i bolaget är utmärkta då man i princip saknar långfristiga skulder och omsättningstillgångarna (65,3 msek) är ca 1,5 ggr de kortfristiga skulderna (41,8 msek). Under 2021 flyttade man även i sitt nya lager på 5 500 kvm i Torup som man köpte ur ett konkursbo. Med tanke på Purefun Groups beroende av import från Kina och hur väl man parerat leveransproblem samtidigt som man byggt om hela sin logistikkedja framstår de kommande åren som en potentiell skördetid för bolaget.

Frågan är bara om vinsterna från den lönsamma kärnverksamheten i Vuxen.se kommer att nå aktieägarna. Vuxen.se utgör uppemot 90 % av intäkterna men Purefun Group har som uttalat mål att bygga upp en mer diversifierad e-handelsgrupp i syfte att skapa synergieffekter mellan de olika nätbutikernas logistik och marknadsföring. 

Inom "sexuell hälsa" driver Purefun förutom Vuxen.se/no/fi/dk den nordiska nätbutiken Woome.no/fi/dk/pl/lv/lt/ee, Blushme.se som inriktar sig på lite yngre och mer äventyrliga kunder, Sexleksakteroutlet.se där namnet är självkförklarande och Kondomeriet.com där man enligt intervjuer i samband med börsintroduktionen beskrev det som att man skulle ha en mer apoteksinriktad verksamhet. En sådan inriktning skulle kunna möjliggöra reklam och marknadsföring i kanaler som inte tillåter butiker med fokus på sexleksaker. Kondomeriet verkar i mina ögon däremot mer ha en slagsida mot hokus pokus och saker som med största sannolikhet inte fungerar men om det fungerar så borde det vara receptbelagt. 

Det näst äldsta benet inom verksamheten är webbutiken Doggie.se/no som säljer tillbehör för hundägare. Även om jag är tacksam för att de inte gör några cross-overs till erotiksegmentet finns det tydliga synergieffekter då det handlar om import från lågkostnadsländer och marknadsföring av sällanköpsprodukter gentemot konsument. DogRevolution är en fristående nätbutik där Purefun efter att ha tappat en leverantör valde att utveckla egna, motsvarande produkter och lansera det som ett eget varumärke inspirerat av bland annat Revolution Race. Ett antal av de produkter som marknadsförs inom sexuell hälsa är också utvecklade av Purefun själva men eftersom buikers egna varumärken associeras med lågpris i Sverige har Purefun valt en strategi där man använder kundkonkten i Webbutiken för att identifiera kundernas behov och sedan lanserar varumärken som tillfredställer dessa.

Det tredje e-handelsbenet är segmentet Fest, kalas och prylar med webbutikerna PartyNinja.se, Kalaslagret.se och RoligaPrylar.se. Eftersom jag har lite långväga kopplingar till PartyKungen.se och en man-crush på Robin Gustafsson som sitter i styrelsen på Coolstuff.se har jag tyvärr inte riktigt hunnit sätta mig in i det här segmentet heller men det är pågång när mina barn börjar fylla år.

Därutöver har Purefun köpt in sig i två varumärken, MighySolo som tillverkar träningskläder för kvinnor och Understatement underwear som tillverkar badkläder samt mycket genomskinliga underkläder för kvinnor. Mighty Solo köptes in till en ringa kostnad på 0,2 miljoner kronor år 2022 men verkar inte riktigt ha tagit fart sedan nylanseringen. Fru Aktieingenjören tittade på varumärkena, rynkade på näsan och tyckte de var dyra så av naturliga skäl har jag lite svårt att avgöra om produkterna är bra på riktigt.. Däremot har jag följt produktrecensionerna på Trustpilot vilket får mig en aning fundersam gällande MighySolo. MightySolo lyckades innan Purefuns förvärv under perioden 2020-2022 samla ihop 174 omdömen med ett snitt på 4,7 vilket är mycket bra för ett så litet bolag. Som jämförelse har t.ex. Björn Borg 1 274 omdömen och 4,5 i snittbetyg, sedan Purefun förvärvade bolag finns däremot noll kundbetyg och frågan är hur satsningen egentligen skötts eller om MightySolo investerade i att manipulera sina betyg snarare än att sälja produkter på riktigt. I Understatement Underwear har Purefun endast en liten ägarandel (4,04 %) och rent krasst kan jag tycka att det här är den typen av onödig investering som småbolagsentreprenörer egentligen borde göra privat. Däremot verkar Understatement vara ett välskött bolag med 661 omdömen och ett snittbetyg på 4,3 på Trustpilot.

Sammantaget är Purefungroup just nu i ett stadie där man har en stark kärnverksamhet inom "sexuell hälsa" som handlas till omkring P/E 9-12 och därutöver har man ett antal sidoverksamheter som kostar en liten summa pengar men som ledningen hoppas ska driva tillväxt. som investerare är jag däremot orolig för om det här utgör ett klassiskt fall av Diworsification då grundarna nu jagar nästa stora tillväxtdrivare istället för att gneta med den dagliga verksamheten i ett mognare bolag. Som vanligt satsar jag stenhårt på Lynchning och att försöka förstå kundernas incitament att köpa produkterna (länk till tidigare inlägg) men eftersom jag saknar hund och fru Aktieingenjören uppenbarligen inte känner sig äventyrlig finns det en hel del jobb kvar att göra.

Något som däremot har imponerat på mig hittills är den ISO-certifierade glidmedelsfabrik som Purefun äger. Där har man med varumärket Vince & Michaels verkligen hittat rätt med produktkvalitén som förutom att ge bra glid håller livsmedelskvalitet. Produkterna är veganska och de smaksatta massageoljerna har tillskillnad från konkurrenterna inte en äcklig syntetisk smak utan är så bra att man kan fuska lite med dem i matlagningen. Jag är sjukt svag för den gamla åttiotalsklassikern bananer i ugn med choklad och där fungerar oljan både som smakförstärkare och hindrar bananen från att bli äckligt brun i ugnen vilket barnen uppskattar.

Ingredienser

4 bananer.

100 g mjölkchoklad.

1 matsked Intense chocolate fudge dream olja.

2 dl Syrad grädde.

1 krm malen kardemumma.

1/2 dl hackade nötter.

Tillagning

Sätt ugnen på 250°.

Skär ett snitt längs hela bananerna.

Öppna bananerna en aning och smörj in med oljan.

Tryck ner bitar av choklad i bananen.

Baka i mitten av ugnen ca 15 min.

Vispa syrad grädde.

Smaksätt grädden med kardemumma.

Servera bananerna varma och toppa med nötter och en klick kardemummagrädden.


Just nu är större delen av min portfölj bunden i mer traditionella former av oljeservice men Purefun Group kan vara ett intressant är ett bolag som mycket väl kan dyka upp i portföljen om oljebolagen uppvärderas under året eller när min spekulation om budhöjning i Awardit spelat ut. Fram till dess hoppas jag kunna bygga mig en bättre bild av Purefuns olika satsningar utanför kärnområdet och alla tips eller åsikter välkomna här eller på X.

Nuvarande portfölj



4 kommentarer:

  1. Hahaha, den här gav mig ett gott skratt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att den roar :-). Jag försöker se till att ingen läsning ska vara förgäves bara för att det är ett aprilskämt. Så bortser vi från receptet och lite raljeringar så tycker jag att Purefun är ett intressant case även om fru AI seriöst misstror deras övriga satsningar då det verkar dyrt och hon inte sett någon reklam i sina flöden.

      Radera
  2. Jag trodde först det var ett aprilskämt, men sedan slog jag upp Purefun och insåg att de faktiskt fanns så då blev jag osäker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att mina tidigare Aprilskämt har gått bättre än både portföljen och börsen. =). Tidigare har jag helt enkelt valt en utgångspunkt på skämt och sedan helt arbetat väldigt seriöst med den. I det här fallet satt jag och analyserade Purefun Group seriöst och började sedan undra vem som köper glidmedel med "Intense Chocolate Fudge dream" som smak och spann vidare på det samtidigt som jag är frustrerad över att inte få grepp om hur alla deras nya e-handelsprojekt går.

      https://aktieingenjoren.blogspot.com/2014/04/forsvarsportfoljen-en-hedge-mot-en.html
      https://aktieingenjoren.blogspot.com/2016/04/branschanalys-porrindustrin.html#:~:text=Resultatet%20har%20varit%20en%20massiv,USD%20i%20USA%20(l%C3%A4nk).

      Radera