Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

söndag 21 januari 2024

Julstädning i portföljen

Julen är en tid för glädje, gemenskap och halsfluss vilket tillsammans med nyår ger goda förutsättningar för att ta nya tag. I portföljsammanfattningen för 2023 fanns det en del funderingar kring tidsaspekten kring investeringar och hur det påverkar avkastningen på investerat kapital. Som relativt passiv investerare fokuserar jag mer på investeringar med lång horisont där målet är att få hög avkastning på få affärer jämfört med t.ex. Kvalitetsaktiepodden som kräver begränsad avkastning, minimal nedsida och genomför ett större antal affärer per år som tillsammans ger en hög nettoavkastning. 

Under 2023 dominerades min portföljavkastning av olja och oljeservice men även om Odfjell Technology dubblade sin värdering tror jag det är fullt möjligt att kursökningen blir ännu i högre i år. Lyssnar man på Simen Lieunghs conference calls under 2022 och 2023 är det tydligt att 2024 var året han verkligen såg fram emot. Rent ekonomiskt är tesen densamma som tidigare. Offshoreinvesteringar är lönsamt ned till 30-50 USD och det vi ser är att de icke-ekonomiska argumenten mot investeringar nu får allt mindre genomslag. Den institutionella drivkraften att lägga ned västvärldens oljebolag har fått sig en rejäl knäck både av missnöjda investerare (länk) samtidigt som det osäkra omvärldsläget gör det omöjligt att bedriva en radikal miljöpolitik på hemmaplan och lita på import från diktaturer för att rädda de fossila komponenterna av ekonomin.

Viktigt att notera är även att en investering i oljeservice inte är en investering i oljepriset, det är en investering i oljebolagens investeringsbudgetar. Oljepriset peakade förhoppningsvis 2022 (länk) men  Kostnaderna för offshore har via automation och ny teknik fallit vilket innebär att förutsatt att bolagen räknar med att kunna sälja olja om tio år är förutsättningarna goda för att investera i oljeborrning offshore. Under 2023 har jag Quartrknarkat oljebolag och oljeservice rejält och det märks att vi nu gått ifrån ett läge som i Q2 2022 där Halliburtons exponering mot short-cycle fast payback shale oil sågs som en fördel till att nu prata om långsiktigt lönsamma investeringar inom offshore vilket är vad jag räknade med vid investeringen i Odfjell Technology (länk).

Därför har jag passat på att julstäda mindre innehav i portföljen där det kan ta flera år innan vi vet om jag haft rätt i min investeringstes och investerat pengarna i Reach Subsea.  Bolagen som fått lämna är Plejd. Avensia, Riwi Corp, Gravity och Wise Group och pengarna har investerats i Reach Subsea.



Logiken i min allokering är relativt enkel. Just nu sitter allt fokus på Reach Remote. Leveransen av Reach Remote har sakta förskjutits till H1 2024 vilket är negativt då man nu börjar riskera att missa huvudsäsongen. Samtidigt är Reach ett bolag som handlas till P/E 6 på rullande tolv månader och just nu genomför en kraftig internationalisering av verksamheten. Traditionellt har Reach Subsea varit att säsongsbolag där sommarkvartalen är starka, det första kvartalet är en förlustverksamhet och vädret i fjärde kvartalet ofta avgör om det blir ett bra eller dåligt år (se diagram från Börsdata.se nedan). Med en större andel av verksamheten utanför Nordsjön minskar risken och om vinterkvartalen går någorlunda bra landar P/E på Reach Subsea någonstans omkring 4 samtidigt som tillväxten är explosiv. För min fullständiga analys av Reach Subsea se här. Förutom risken med Reach Remote är den nedsida jag främst oroat mig för tidsrisken som orsakas av att investera i så små bolag inom oljeservice. För institutionella investerare som söker "exponering" är det naturliga att först investera i de största och mest namnkunniga bolagen och på rapporteringen från Schlumbergers Q4 märks det att oljeservice inte är en sektor som legat högst upp i tankebanorna för mer generella investerare. Samtidigt är värderingen i ett bolag som Reach Subsea så mycket lägre att jag tycker att det bör vara en uppenbart attraktiv investering i takt med att sektorn kommer tillbaka på investeringskartan.

Noggranna läsare kan även konstatera att Cambi, som jag nämnde i portföljsammanfattningen, också dykt upp i portföljen. En analys av bolaget kommer inom en inte alltför avlägsen framtid. 




2 kommentarer:

  1. Uppskattar att läsa dina resonemang, har en 5% position i Reach och delar tankarna om säsonger och global expansion. Lite osäker däremot hur väl de har tajmat in köpet i Australien, var inte helt beredd på det. Blir spännande att läsa rapporten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser verkligen fram emot rapporten. Just nu har jag i princip tagit börspaus då antalet saker som påverkar min syn på portföljen är väldigt begränsat fram till rapporterna och att prognoserna för 2024 börjar komma i fokus

      Radera