Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

tisdag 3 oktober 2017

Varför vissa norska bolag inte omfattas av utländsk källskatt

En fråga som jag har funderat över är varför det inte dras någon källskatt för vissa norska bolag. Svaret på den frågan är inte helt lätt eftersom det finns tre olika vägar Norska bolag kan går för att en utdelning ska bli skattefri men signaturen tsgm på Hegnar.no gav mig för ett tag sedan en bra beskrivning.

  • Bolaget kan lämna utdelning från sin overkursfond. Det här innebär att bolaget skriver ned sin overkursfond som är en post i bokföringen för tillskott av kapital från aktieägarna. Utbetalningar innebär alltså att aktieägarna får tillbaka sina egna pengar och när denna post är dom kommer skatt på utdelningarna återigen att dras. Det här är fallet i exempelvis Marine Harvest.
  • Det finns ett undantag från huvudregeln om att 15% källskatt  ska dras i bolagets "hemland". Det är om bolaget i fråga är verksamt i Sverige och har registrerat sig hos svenska bolagsverket som en filial till huvudbolaget. De viktigaste kraven är att det skall finnas ett eget driftsställe i Sverige och att det skall vara en egen bokföring för filialen. Det här innebär att Atea skattas på samma sätt som svenska aktier, d.v.s. ingen utländsk källskatt på Atea.
  • Bolaget är noterat på Oslobörsen men har sitt säte i ett land där man ej skattar på utdelningarna. Jag har beskrivit den motsatta situationen för utländska bolag i Sverige vilket innebär 15 % utländsk källskatt på t.ex. Millicom (länk) och i Norge finns det bland annat flera rederier registrerade på Bermuda vilket innebär skattefria utdelningar.

10 kommentarer:

  1. Samma sak gäller även bolag som ligger på NYSE. T ex Ship Finance International som är registrerat på Bermuda. 0% skatt och man njuter varje kvartal :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett knep jag använde för Sainsbury var att köpa brittiska aktier i form av ADR-papper noterade i USA --> USA courtage men fria från källskatt.

      Radera
  2. Tack! Det här är information som jag sökt efter på ett antal ställen och även frågat nätmäklare om utan att få tydligt svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, jag hade samma problem och det krävdes Hegnar.nos forum för att lösa det. Lite bättre kvalitet på bra inlägg än Börssnack men mycket skräp där också

      Radera
  3. Jag skulle gärna bredda min portfölj med lite utländska innehav men vill ogärna dubbelbeskattas på utdelningarna. Finns det några fler kvalitetsbolag utomlands som man kan äga i sin isk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stefan Thelenius har en lista på källskatten i olika länder:
      10.1038/nrg3723

      Gustavs aktieblogg har en bra genomgång gällande hur du ISK själv ansöker om att få tillbaka pengarna förutsatt att du uppfyller vissa villkor medan Kapitalförsäkring sköts via din mäklare:
      http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2012/07/fa-tillbaka-utlandsk-kallskatt.html

      Lundaluppen har en guide till hur du kräver tillbaka den från danska myndigheter:
      http://lundaluppen.blogspot.se/2017/01/dansk-kallskatt-steg-for-steg.html

      Radera
  4. Jättebra med ett inlägg om detta. Jag tycker att frågan dyker upp ofta på Twitter och i kommentarer på bloggar mm. Jag kommer hänvisa hit nästa gång det sker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattar det och jag hoppas det kommer till nytta.

      Radera
  5. Tack för detta inlägg. Jag äger båda MHG och Atea. Vet du eller läsarna vilka fler norska bolag man slipper källskatt på? Finns det kanske någon blogg som gjort en sammanställning eller läsare som kan dela med sig av fler bolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte noterat några andra bolag hittills.

      Radera