Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

tisdag 13 september 2016

Nyhetsnotiser från Norge

Jag är inte i Norge just nu men på flyget fick jag låna en Dagens Naeringsliv från min bänkgranne och den innehöll en hel del intressanta småsaker.
  • På grund av en dödslycka genomförs nu studier på om nya flytriggar med negativt airgap kommer att behöva byggas om. Den här typen av konstruktion är vanlig bland nyare flytriggar och det kan vara bra att ha koll på för den som vill spekulera i den typen av bolag.
  • Laxlusen ökar dramatiskt i Norge och Havsforskningsinstitutet föreslår långtgående insatser för att stoppa utvecklingen. Sör-Trondelag är det område som är värst drabbat och vid slakt har antalet löss per lax ökat från 1,3 till 6,4 under det senaste året. Norge har ett avancerat bekämpningsprogram mot laxlössen men Havsministeriet vill nu införa hårdare regler. Enligt förslaget som odlarna motsätter sig föreslås att man max får öka odlingsmängden med 6 % per år och om mängden löss blir för hög kan Havsministeriet antingen förbjuda ytterligare ökningar (gult ljus) eller kräva att odlarna i ett område slaktar av en del av laxen (rött ljus). Det här är den typ av problem jag oroade mig för tidigare men sedan dess har både vinsterna och aktiekurserna ökat med över 100 %.
  • Aker försöker göra ett fientligt övertagande av offshore-rederiet Rem Offshore genom att köpa lånen och blockera en uppgörelse om obligationslån. Målet är att slå samman Rem Ofsshore med Solstad Offshore som ägs av Aker. Att en stor aktör som Aker försöker konsolidera marknaden är säkert intressant för vissa typer av investerare.
  • Norska Coop har köpt upp Norska ICA för 2,5 miljarder NOK i en affär som omfattade 550 ICA-butiker. Ett nittiotal har nu lagts ned p.g.a. låg lönsamhet och många ifrågasätter affären då Reitan-familjen som la det näst högsta budet enligt uppgift endast ska ha erbjudit 1,2 miljarder för butikerna. Coop är även nummer två på näthandel i Norge vilket är intressant med tanke på att de använder Avensia Storefront.

Jag gjorde även en intressant spaning på tunnelbanan i Wien. Svenska lantchips finns lite överallt i Europa och det skulle vara intressant om börsnoterade RootFruit Scandinavia gjorde samma resa.


Tips på vad jag kan hitta på i samband med min lediga dag i Wien mottages också tacksamt.

8 kommentarer:

  1. De har väldigt trevliga museum beroende på personligt intresse, ett zoo som ligger på gångavstånd från tunnelbanan samt fin arkitektur att titta på.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle nog hålla mig i centrala Wien, kring konsthistoriska, Hofburg etc och strosa lite på gågatan/butiksgatan som börjar bakom dessa kvarter. Var där i våras och då åkte vi ut till Schönbrunn och djurparken, men hade nog personligen valt bort det för en dag.

    SvaraRadera
  3. Slottet Schönbrunn
    "Det är en av de mest betydande kulturupplevelserna i Österrike och sedan 1960-talet den sevärdhet i Wien som har flest besökare"

    SvaraRadera
  4. Något väldigt typiskt för Wien är "Heurigen", lite som en tysk biergarten, alltså en uteservering men med lokalt vin istället för öl.

    Ordet "Heurigen" syftar på årets skörd och eftersom just nu är den rätta tiden, eftersom de första flaskorna av årets skörd förmodligen har kommit. Dessutom skall väl vädret vara OK i helgen.

    Det finns ett antal kika t.ex på:
    http://lokaltipp.at/jsp-content/top10.jsp?chn=9&id=18 eller
    https://www.wien.info/en/shopping-wining-dining/wine/neustift-etc

    MVH

    Alexander

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen. Min plan är att om jag får en halvdag ledig så kommer jag att spendera halvdagen i stadskärnan och lördagen i Schönbrunn.

    Oma jag däremot är uppbunden med möten under mina "håltimmar" så får jag ta stadskärnan på lördag och spara Schönbrunn till nästa gång jag kommer hit. Ser jag en Heurigen så kommer jag att dyka in på ett sådant ställe.

    SvaraRadera
  6. John i Börspodden sågade Rootfruit med rotknölarna för ett par avsnitt sen ifall du vill lyssna på hans tankar där.

    SvaraRadera
  7. I Wien kan du passa på att gå på museet Albertina för en utmärkt utställning som pågår nu, med bla. Klimt, Monet, Max Ernst, Kandinsky, Kokoschka. Freud-museet är också sevärt.

    SvaraRadera
  8. Resultatet blev en vandring genom stan, naturhistoriska riksmuséet (mycket bra), Habsburgarnas krypta (en besvikelse), Wiens stadsmuseum (helt okej), Armémuseum (bra om 1 VK, i övrigt trist) och Schönbrunn (det var ett rejält slott!).

    En mycket trevlig stad och jag sparar konstgallerier till den dag jag och min fru tar oss dit.

    SvaraRadera