Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

söndag 15 maj 2016

Snabbanalys Paradox Interactive

Paradox Interactive är troligtvis den datorspelstillverkare som jag tycker mest om. De är professionella, har en trevlig attityd mot sina kunder och tillverkar fantastiska spel för den som gillar att nörda in sig. På det stora hela skulle jag säga att jag har ungefär samma positiva uppfattning om dem som om Avanza och precis som när Långsiktig Investering analyserade Avanza (länk) är det värderingen som som avskräcker mig. I princip räcker det med att klippa och klistra in min summering av Avanza från Långsiktig Investerings analys för att beskriva min känsla för Paradox Interactives börsintroduktion:

Man är ett fantastiskt bolag som dessutom har en stark aktiemarknad i ryggen och handlas till en värdering där man räknar med att dessa positiva förutsättningar ska fortsätta.

Värderingarna i tabellen nedanför är hämtade från Spiltan och tidigare affärstransaktioner via Nyemissioner.se (länk). Viktigt att notera är att IPO priset (3,5 miljarder) är 1 miljard kronor högre än Spiltans bokförda värde 2015. För IPO:n bör man därför om man värderar Paradox på resultatet 2015 räkna med P/S 5,8 och P/E 18,5. Jämför man med Mojan är värderingen alltså högre räknat på P/E (Mojang 9,7) men lägre räknat på P/S (7,9) som jag tittade på i samband med min analys av Activisions förvärv av King Digital (länk).

2013 2014 2015 Q1*4
Omsättning 202 186 606 373,2
Vinst 27 34 189 77,6
Vinstmarginal 13,4% 18,3% 31,2% 20,8%
Värdering 500 2500 3500
P/S 2,7 4,1 9,4
P/E 14,7 13,2 45,1

Att räkna med fyra gånger det första kvartalet är antagligen ganska missvisande eftersom det första kvartalet 2015 stod för en tredjedel av intäkterna. Det här var ett resultat av den stora succén Cities: Skylines som släpptes då. Stellaris som släpptes nyligen kan säkert också bli en stor framgång men Cities Skylines är Paradox Interactives största framgång någonsin och vi får se om Stellaris kommer upp i samma nivå.

Jag tycker verkligen om Paradox Interactive som bolag och var tidigare sugen på att köpa aktier i Spiltan för en investering. Att äga Paradox via Spiltan till den värdering som gällde då hade varit en fantastisk affär men dagens värdering prisar in alldeles för mycket för min smak i en väldigt volatil bransch som är både mogen och har tappat i tillväxt till förmån för mobila plattformar.

Mer läsning:
Personporträtt av Paradox Interactives grundare
Min analys av Activisions förvärv av King som innehåller en del matnyttigt om branschen
Daniel Investerar har kommit fram till samma slutsats som mig




14 kommentarer:

  1. Det är som med Avanza eller SHB, bra bolag värderas högt. Kvalitet kostar. Siffrorna vid säljstarten visar ju nu även att Stellaris säljer bättre än tidigare spel. Utöver det väntar vi på Juni månads lansering som också kan bli riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvalitet är värt en del men man måste alltid hålla ett öga på priset. I det här fallet är intäkterna högre än beräknat (HOI 4) och andelen repetitiva intäkter är också större så kalkylen är bättre än jag räknat med.

      Radera
  2. Vi ska komma ihåg att med CS var det förläggning, men Stellaris är eget (marginaler+). Med 85 spel så har de en god stabilitet i vinsterna, vilket q1 visade med fina marginaler trots inga nya lanseringar. Sedan 2008 har de växt 50% pa, knappast stagnation där. Samtidigt växer branschen som helhet runt 10%. Paradox är antagligen bara i början av en decennier lång, lönsam och fin tillväxtresa.

    SvaraRadera
  3. En sak du bör ha i åtanke är att Stellaris, som för övrigt har redan sålt över 300k exemplar efter en vecka, kommer med högsta sannolikhet nå liknande försäljningssiffror som Cities Skylines över ett år, DOCK med 100% ägarrättigheter. Med Stellaris är man ensam förläggare till skillnad från Cities Skylines där de delade intäkterna 50/50. Dessutom släpps Hearts of Iron 4 den 6e juni, och intäkter för de övriga spel, bör man förvänta sig att första kvartalsrapporten för Paradox den 25e augusti blir den starkaste i bolagets historia.

    SvaraRadera
  4. CS var inte förläggning utan är ägt och utvecklingen är finansierad av Paradox däremot utvecklas detta spel av en annan studio.

    Grand strategy genren har hittils nite haft någon som helst konkurrens från mobilspel. Detta kanske ändras men själv skulle jag inte se det som intressant att spela dessa komplexa spel på sådan liten skärm. Det kan ju ta 50-100h att slutföra en omgång och att genomföra detta på en ltie mobil känns tveksamt.

    När det gäller Stellaris är det ju första veckan en fantastiks succe. Problemet med Paradox spel har varit att de är väldigt avancerade och djupa vilket har gjort det svårt att få in nya spelare. Inlärningskurvan har varit för hög från början. Stellaris har blivit en gamechanger på detta område. Då man har lyckats göra det väldigt mycke lättare för nya spelare att komma in i spelet. Det återstår dock att se om djupet i spelet är tillräckligt eller om spelandet går ner efter några år. Och i så fall skadar försäljningen av DLCer. Detta är ju ananrs Paradox styrka att spelarna spelar tex Europa Universalis år ut och år in och då köper dessa DLCer.

    I juni släpps dessutom Hearts of Irom 4 vilket är extremt efterlängtat och med all sannorlikhet kommer slå försäljningsrekord för Paradox igen. Q2 resultatet i år bör med all sannorlikhet slå föregående års q1 rejält. Efter det blir det såklart lite skralare igen.

    I dagsläget har Paradox ingen riktigt konkurrent inom grand strategy och spelens komlexitet gör det svårare för konkurrenter att skaffa sig en stor fanbase då inlärningskurvan för dessa spel är väldigt stor i början. Detta bör motivera en högre multipel än tex mobilspelstillverkare där det skiftar mycket och nästan är från dag till dag vilket spel som spelas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att ni har rätt och får uppdatera med ett nytt inlägg. Stort tack!

      Radera
    2. @Ville: Du har en hel del poänger där, men jag vill ändå framhålla att vilken värdering som helst med P/E över 20 kräver en tillväxt för att vara mer lönsamt än något tråkigt. Det räcker alltså inte att göra samma sak som man gör nu utan man måste inom inte alltför lång framtid bli klart större.

      Värderingen är i mycket gjord efter succéer och det är ändå dyrt så bara en succé räcker inte utan att krävs ännu större och ännu fler succéer.

      Folk verkar älska Stellaris och jag är lite ledsen att jag inte har haft tid med det, men nu gäller det att se om de kan göra det till en långsiktig kassako.

      En trend du inte nämnde är att utvecklingskostnaden på spel ökar. Kraven på kvalitet, variation och kvantitet i grafik och ljud är dyr. Det skedde en paradigmförändring när mobilspelen kom men nu är vi tillbaka igen på kostnadsökningar. Det betyder att vinsten alltid kommer behövas till nästa stora projekt och det kan bli svårt att få någon större andel av den ur bolaget.

      Just nu hoppas jag på ett kraftigt prisfall efter lansering för då köper jag något om så bara för att jag är en fan, men med tanke på Stellaris succé och Hearts of Iron IV som fans väntat på så länge så tror jag priset kommer gå upp snarare än ner (såvida inte existerande ägare passar på att sälja av till ett högt pris).

      Radera
    3. Grejen är att med Stellaris som ekvivalent till Cities och dessutom en release av Hearts of Iron IV kommer P/E-talet att sjunka rejält. Jag tror att Victoria får svårt att matcha Hearts of Iron och Europa Universalis men Paradox kommer att ha en fantastisk spelkatalog med en "lång svans" nu när de stora titlarna har migrerat till Clausewitzplattformen och man fått rutin på hanteringen av DLC.

      Radera
  5. Jag gillar också VDn i detta bolag. Det märks att han har passion för det han gör, liksom stor kunskap och förmåga till affärsmässighet. Han har uttalat tydligt att det är stark och lönsam tillväxt som gäller även framöver för Paradox. Ett stort plus att både ledning och övrig personal äger så mycket aktier. Även Spiltan som huvudägare borgar för stabilitet och långsiktighet, vilket är mycket sunt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom en fin näsa för affärer där han efter Sim Citys problem och såg chansen att ta över stadssimulatorsektorn. Man har långsiktigt byggt upp sin verksamhet inom Grand Strategy och sedan väldigt effektivt annekterat både stadssimulatorer (Cities: Skyline) och den rollspelsgenre som byggdes upp av Baldurs Gate (Pillars of Eternity och Tyranny).

      Radera
  6. Man bör även överväga att Paradox nu har mer resurser och kraftigt förbättrad internationell trovärdighet. Det gör att de kan förvärva fler lovande titlar och där tror jag de gör ett fantastiskt jobb i gallringen då de vet exakt vad 2:a och 3:e målmarknaden för spel vill ha. Jag tror de kan bli fullständigt dominant i sin genre, vilket i slutändan borde leda till ett förvärv av en stor men trött spelare. Till skillnad från Hollywood växer nästan uteslutande stora förläggare via förvärv och merger.

    SvaraRadera
  7. Det verkar inte som att någon av er har vägt in den kinesiska investeringen? Jag fick andelar via Pepins som jag först planerade sälja efter en initial uppgång (givet att det blir en sån), men jag tror faktiskt jag lägger andelarna i byrålådan, och köper på mig mer kontinuerligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den investeringen kom nästan 2 veckor efter den här analysen. Men rent generellt är jag försiktig med att dra slutsatser utifrån andra investerare.

      Hur anser du att Tencents påverkan bör vägas in?

      Radera
    2. Nej, jag tänkte på kommentarsfältet, inte själva analysen. Många bra infallsvinklar har kommit från folk som har bra koll på spelen. Jag såg sen att den investeringen kom idag.

      Den bör vägas in positivt. Initialt så kommer paradox bäras av hypen, blir det ingen fantastisk kvartalsrapport kommer mången småsparare kissa ned sig och sälja. Trots att bolaget klart kommunicerar att man kommer vara asymmetriska med även detta. Över tid, så kommer intäkter från bra speltitlar och bra marginaler bära bolaget. Tencent är ett av världens största techbolag, kan de öppna en dörr mot Asien så blir det med begränsad nedsida och infinit uppsida för paradox.

      Radera