Eftersom Fingerprint Cards har publicerat sin helårsprognos
för 2015 tänkte jag passa på att göra min uppföljning redan nu eftersom det händer en hel del med bolaget. Senast jag tittade på bolaget var 2013
och jag var minst sagt skeptisk mot bolaget då bolaget redan då hade problem
med insiderhandel och orealistiska prognoser (länk).
Sedan dess har VD Johan Carlström tvingats avgå och man har för
första gången överträffat sina aggressiva tillväxtprognoser. Ser man till
utvecklingen över 12 månader är det en helt fantastisk tillväxt där både
resultatet och det fria kassaflödet följer med upp.
Att räkna på värdering för tillväxtbolag är alltid lite
vanskligt. Årets resultat ska enligt prognos bli omkring 2 800 Mkr vilket
borde generera ett resultat på omkring 850 Mkr. Med ett börsvärde på 29 500
Mkr innebär det ett P/S tal på 10,5 och P/E 35. Om man precis som jag gjorde med
G5 Entertainment räknar om detta resultat på helårsbasis innebär det P/S
6,7 och PE 18,5 vilket kan jämföras med andra tillverkare av avancerad teknik
där immateriella rättigheter utgör en viktig del.
P/E
|
P/B
|
P/S
|
|
Qualcomm Inc
|
16,5
|
2,5
|
3,1
|
Nvidia Corporation
|
28,5
|
3,6
|
3,4
|
Fingerprint
|
34,9
|
40,3
|
10,5
|
Fingerprint Cards har rejält mycket bättre marginaler än Nvidia och Qualcomm vilket gör den framtida
marginalutvecklingen mycket intressant då branschen är stenhård. Med dagens marginaler räcker det
i princip med en tillväxt på 30-50 % jämfört med H2 för att Fingerprint ska
landa på P/E 10-15 vilket är vad jag brukar anse vara billigt för rätt företag, men om marginalerna pressas för fingeravtryckssensorer precis som för processorer och grafikkort blir tillväxtkraven snabbt högre.
Marginaler och lönsamhet
De framtida marginalerna är en av de svåraste punkterna i en
analys av Fingerprint eftersom teknikutvecklingen och prispressen inom tekniksektorn är mördande och Fingerprints marginaler är fantastiska. Bland annat har ABG Sundal Collier publicerat en
analys där VD Jörgen Lantto bemötte farhågorna i en intervju på Placera.nu (länk
till hela artikeln).
Den
sektoranalys om fingeridentifikationsbranschen som ABG Sundal Collier
publicerade på torsdagen, där mörka scenarion om prispress och intensifierad
konkurrens för Fingerprint Cards målas upp, tyder på att investmentbanken har
missförstått värdekedjan i fingersensorbranschen; specifikt att det är skillnad
på sensorer och de moduler som innehåller sensorerna.
Det säger
bolagets vd Jörgen Lantto till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen. Analysen är
författad utan kontakt med Fingerprint Cards, säger han inledningsvis.
"Det finns
en del missförstånd där. De pratar om fallande priser, med utgångspunkt i sensorpriser
på 8 dollar. Där blandas modulpriser, som kanske åtminstone tidigare legat på
den nivån, ihop med pris för sensorer, som länge legat på den nivå kring 4
dollar eller under som de skriver att modulpriset är på väg ned mot",
fortsätter han.
"Ingen i
industrin pratar om att en sensor kostar 8 dollar; vi och våra
konkurrenter brukar prata om priser på 3-4 dollar som vi säljer sensorerna för
i dag. Sedan, när telefonleverantörerna köper, kan modulerna säkert kosta uppåt
8 dollar och där råder möjligen sjunkande priser. Jag tror att analytikern
kanske inte riktigt har förstått värdekedjan helt."
Det här stämmer inte överens med den information jag har
från Fingerprint Cards förra VD Johan Carlström. När jag gjorde min analys 2013
upptäckte jag nämligen att volymprognoserna för antalet sålda sensorer inte stämde överens med omsättningsprognoserna och jag frågade därför om
vilka priser som gällde för sensorerna. Svaret var att en äldre areasensor
(FPC 1011) såldes för 12-15 USD
och att den då nya areasensorn (FPC1011F3?) skulle säljas för 5-7 USD. Johans mejl tog jag emot den 2013-06-17 och innehållet kan ni själva verifiera genom att klicka på nedanstående bild.
Prispress är en naturlig del av teknikutvecklingen och
utifrån befintliga data bör man som investerare i Fingerprint räkna med att
detta även gäller för fingeravtrycksläsare.
Framtid och prognoser
En faktor som kommer att göra det svårare att självständigt utvärdera
Fingerprint Cards utveckling är att man kommer att sluta ange kvartalsprognoser och orderstock i kommande rapporter vilket man beskriver på följande vis i den senaste kvartalsrapporten.
På grund av den snabba
utvecklingen i marknaden och utmaningen att kunna avge preciserade
intäktsprognoser avser bolaget från och med Bokslutskommunikén 2015 att endast
avge prognos för helår och inte längre kommunicera intäktsprognos för
nästkommande kvartal. Från och med Bokslutskommunikén 2015 kommer bolaget ej
heller tillhandahålla utgående orderstock vid kvartalsslut. Därutöver kommer
bolaget med anledning av de frekventa telefonlanseringarna som sker med FPC:s
touchsensorer framledes att enbart kommunicera telefonlanseringar av särskild
betydelse.
Det här är problematiskt eftersom Fingerprint Cards under de år jag har följt bolaget aldrig någonsin har kunnat lämna en rättvisande helårsprognos. Ser vi tillbaka
på de prognoser som gällt i början av varje år har utvecklingen sett ut enligt
följande.
2012 Prognos på över 100 Mkr, utfall 10,3 Mkr
2013 Prognos på 130-190 Mkr, utfall 95,4 Mkr
2014 Prognos på över 500 Mkr, utfall 233 Mkr
2015 Prognos på 1 500 Mkr, troligt utfall 2800 Mkr.
Diskussion & slutsatser
Fingerprint Cards är en på många sätt en unik framgångssaga där bolaget på kort tid gått från mycket låg försäljning till att explodera till ett miljardbolag med fantastiska marginaler. Trots detta har man faktiskt bara sålt mellan en tiondel och en femtedel av det antal sensorer man
2012 förväntade sig fram till 2015 (se uträkning här).
Men de sensorer man faktiskt sålt räcker mer än väl för att rättfärdiga den
värdering som gällde när jag skrev min första snabbanalys 2013. Sedan dess har
börskursen ökat med ca 600 % men försäljningsökningen innebär att en framtida tillväxt
på 50-150 % bör räcka för att nå en ställning där bolaget sedan inte behöver
växa i någon högre takt för att rättfärdiga dagens värdering.
Insynslistan
ger ingen större guidning utan domineras av anställda som löser
optioner och tar hem en del vinst på Fingerprints fantastiska resa. En del
närstående till styrelseledamöter köper även små mängder aktier men de stora händelserna
verkar ske i Fingerprint Cards huvudägare Sunfloro. Fingerprint avgående styrelseordförande Urban Fagesterdt
har sålt till VD Johan Carlström och Olla
Rollén har valt att byta aktier i Sunfloro mot direktägande i Fingerprint Cards
AB.
För en investering i Fingerprint Cards var det främst 3
frågor jag tog med mig in i analysen:
- Hur mycket bolaget behöver växa för att rättfärdiga dagens värdering.
- Risken för marginalpress.
- Tvivelaktigheter kring bolagets ledning.
Som jag ser det finns det fortfarande en fantastisk
tillväxtpotential i Fingerprint Cards då användningsområdena för fingeravtrycksläsare
är stora. För hög säkerhet tror jag alltid att koder är nödvändiga men som
komplement och verktyg för t.ex. immigrationskontroll eller folkräkning finns
det stora möjligheter som dessutom gynnas av utvecklingen på mobiltelefonsidan.
Däremot har jag ingen aning om hur marknaden kommer att utvecklas och hur
Fingerprint Cards marginaler och marknadsandel kommer att utvecklas i
framtiden.
Att investera i ett bolag som ”bara” behöver växa med 50-150
% skulle i vanliga fall vara svårt, men i Fingerprints fall är det lätt att extrapolera nuvarande tillväxt för att rättfärdiga det. Däremot är det för mig omöjligt att investera på sådant sätt i ett bolag där
huvudägaren är åtalad för insiderbrott, VD:n rapporterar osant om marginalutvecklingen
och att vi vet att ledningen tidigare har dragit nytta av insiderinformation gör en investering otänkbar enligt mina principer (se artikel och bifogad bild)
Fingerprint Cards framgångar är i sig unika. Men att framgångarna dessutom kombineras med allvarliga tvivelaktigheter kring insiderhandel och marknadskommunikation fascinerar mig något oerhört. Ska man investera i Fingerprint Cards är det därför viktigt att man inte bara tar hänsyn till vad man tror kommer att hända utan även tar hänsyn till att i princip vad som helst kan hända.
Det har skrivits spaltmeter om hur galet Fingerprints aktiekurs utvecklas, men jag tycker jag att den faktiskt speglar den fundamentala utvecklingen i bolaget. Att ett bolag har kunnat öka både omsättning och resultat på det här sättet är unikt och de gigantiska osäkerhetsfaktorerna gör volatilitet till en naturlig faktor.
Att njuta av att titta en action-film är däremot inte samma sak som att vilja uppleva en, så jag håller mina pengar borta och njuter av att följa skådespelet.
En av de bättre inläggen jag läst kring FING, även jag avstår då jag ofta blir obekväm med extrem volatilitet men jag hoppas att det går bra för bolaget och för dess aktieägare.
SvaraRaderaMed facit i hand så hade mina 3600 aktier varit värda 1,7M som jag sålde på 5,5 (med vinst) 2011 men finns inte en chans att jag behållit under alla dessa år med alla turer som varit.
Jag tycker det är lite kul att jag tycker att värderingen framstår som rimligare nu än under större delen av Fingeprints historia. Inget bolag för mig men nu börjar man gå mot nyckeltal man kan räkna på.
RaderaBra sammanfattat och jag håller med angående värderingen - det ser faktiskt inte så farligt dyrt ut utifrån de siffror vi har. Jag ser dock en stor risk för hård konkurrens och marginalpress samt en teknikrisk (vem vet om det är fingeravtryck eller ögon/ansiktsavläsning vi kommer använda om 5 år - t.ex. mobilförsäljning drivs ju ganska mycket av ny spännande teknik). Inte heller hållbart att de aktörer FPC levererar till i mobilsektorn går med förlust medan Apple tar all vinst i sektorn. I andra vågskålen finns ju alla andra tänkbara applikationer för tekniken.
SvaraRaderaKänns lite surt nu att jag ett tag ägde ett gäng aktier köpta för under 8 kr som kring 500 skulle varit värda över 3 mkr. Å andra sidan gick aktien ner kring 2,50 inte långt efter att jag sålt med liten vinst. Precis som Stefan säger så finns det inte en chans att man hade vågat hålla dom under dessa år. Det som avhållit mig från att gå in i aktien igen trots att jag trott på tekniken är att jag uppfattat Carlström som oerhört oseriös som VD med pressreleaserna och handlandet i den egna aktien. Medan många i "sekten" verkar tycka man ska tacka Carlström så tycker jag han är att skylla för att ingen seriöst investerare velat ta i aktien med tång innan försäljningen och aktiekursen exploderade. Med Lantto vid rodret ser det mer intressant ut men att köpa på dessa nivåer..nja. Isf till ett lägre pris som speglar risken att tekniken kan vara obsolet om 5 år.
Tack och onekligen är det så att man ibland kan ha rätt utan att få rätt vilket påminner mig lite om en länk Finansnovis gav mig efter mitt inlägg om Activisions förvärv av King (http://valueinvestingjourney.com/2015/11/05/how-to-be-right-even-if-youre-wrong/). Även om i det fallet tycker jag att skribenten är lite för aktiv i sitt rättfärdigande då han missar att King var värt mer för Activision än för en vanlig aktieägare.
RaderaBra sammanfattning! Första stället jag ser det där mailet från Carlström. Finns säkert en hel del hypande från hans sida bakom aktien idag, då det ligger optionsprogram för inlösen kvar.
SvaraRaderaTill värderingen så håller jag med om att det är svårt att veta om omsättningen kommer att öka mot nuvarande nivå, vilket dagens värdering behöver. Därför håller jag mig också borta.
Inget att vara ledsen över att man inte investerat i =). Som att säga att man skulle ha köpt den där andra triss-lotten, satsat på den hästen etc.Too much gamble for me!
Mvh
Ingenjorsliv
Vilket av de två mejlen? Brevet ifrån Svd tycker jag främst bekräftar saker som vi redan vet. Mejlet som jag fick för några år sedan tycker jag nog är värre eftersom det indikerar att Lantto spelar i ungefär samma liga som Carlström när det gäller marknadskommunikation vilket är riktigt illa när man kombinerar det med avskaffade orderstockar och kvartalsprognoser.
RaderaVilken amatöranalys och hur vågar du anklaga JL för att fara med osanning? Har du läst Carnegies Goldfinger analys? Om inte så föreslår jag att du gör det.
Raderahttp://theleadmagnet.com/CarnegieGoldfinger.pdf
Mejlet du fick för några år sedan skriver du. Menar du allvar?! Hör du inte själv hur befängt det låter? Har du hört talas om begrepp som priserosion? Produktmix?
Priset du fick då för 2 år sedan avsåg säkert FPC1020 som lanserades i Huawei Ascend Mate 7
En priserosion finns självklart. FPC och Synaptics har angett priserosion på 8-12 % (JC) och 15-20 % (Bergman, men då utan funktionstillväxt i sensorerna) de närmaste åren.
Minskningen av sensoryta med 30% 50% och 70% jämfört med FPC1020 får givetvis ett direkt genomslag på priserna, det vet vi också sedan tidigare. Så att FPC i år har 3-3,5 $ per sensor är imponerande.
Ponera snittpriset sjunker 15-20% nästa år just för att sensorytan minskar då produktmixen går mot mindre sensorer. Men för att sedan stabiliseras under 2017-2018 ( Carnegies tippar på 3$ 2016, 2,5$ 2017, 2,3$ 2018 och 2,1$ under 2019 )
Samtidigt kommer priserna från underleverantörerna att pressas, och bruttomarginalen upprätthållas under 2016, och sedan sannolikt inte sjunka mycket 2017. Hålls priserna uppe såsom Carneige tror, så lär även bruttomarginalerna hållas uppe ganska väl.
Det finns gott om information i senaste Q3 rapporten som ger stort hopp om framtida tillväxt även 2016 och 2017. Den största faktorn är fortfarande att konkurrenterna ännu inte är på banan med de minsta sensorerna, de som FPC som enda leverantör levererar i massvolym till marknadens bästa priser och att FPCs totalmarknad går från 100 milj sensorer 2015 till runt 400 milj sensorer exkl Samsung (annars 600 milj sensorer) 2016
Vad anser du om det Aktieingenjören?
FPC satsar även stenhårt på smarta kort, för att ta tätposition även här! Något de har alla förutsättningar för enligt Lantto, med marknadens tunnaste, minsta, strömsnålaste och mest högpresterande sensorer. Dessutom med det starkaste ESD och nötningsskyddet (tjockaste coating)
Tack för din kommentar men jag har lite svårt att förstå exakt vad som gör dig upprörd.
RaderaDitt huvudsakliga resonemang verkar bygga på prognoser som sträcker sig 2 år fram i tiden. Samtidigt har jag kritiserat det faktum att Fingerprints ledning numera hävdar att man inte ens kan göra trovärdiga prognoser 3 månader framåt. På samma sätt verkar du vara upprörd över att jag tar upp den priserosion som drabbar alla högteknologiska produkter, men den enda anledningen till att jag gör det är att Jonas Lantto hävdar att den inte gäller fingeravtryckssensorer och att priserna ligger stabilt kring 3-4 USD. Därför blir jag lite konfunderad över att du verkar ligga närmare mig än Fingerprints ledning i de sakfrågor jag tar upp men ändå blir upprörd.
Förövrigt vill jag passa på att tacka för Carnegies bolagsanalys av Fingerprint. Personligen tycker jag att riktkursen på 350 kr är lite underligt satt och jag får heller inte riktigt ordning på deras prognostiserade P/E värden då jag verkar vara klart mer optimistisk för de kommande åren trots att jag räknar med ett högre börsvärde för Fingerprint (dagskursen stängde på 477 SEK i fredags) och hade en extremt konservativ beräkning på framtida tillväxt. Däremot var beskrivningen av marknadsdynamiken intressant
Jag blir upprörd eftersom du verkar anklaga Jörgen Lantto för att medvetet lämna felaktigt information till marknaden gällande prisbilden på sensorer och dessutom insinuera att det ligger något skumt bakom beslutet att avskaffa information i kommande Q-rapporter kring orderstockar och kvartalsprognoser. Kan det verkigen inte bero på det JL kommunicerar via Q3?
RaderaCarnegies Goldfinger analys såg dagens ljus i början på September, efter det kom FPC med ytterligare två omvända VV
I samband med Q3 rapporten höjde Carnegie riktkursen för FPC till 530kr
www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/IT/Fingerprint-Cards/Nyheter/2015/Fingerprint-Carnegie-hojer-malkursen-till-530-kr-350/
Gällande priserosion, JL påstår väl inte att den inte förekommer. Det har du nog missuppfattat totalt.
Du skriver:
" Jonas Lantto hävdar att den inte gäller fingeravtryckssensorer och att priserna ligger stabilt kring 3-4 USD. "
Det stämmer ju inte alls. Prisnivån idag ligger på 3-3.5 $ per sensor, kolla Q3 rapporten
Under nästa år räknar JL med att priset hamnar något under 3$ per sensor.
Det man ska dock komma ihåg är att fingeravtryckssensorer och hela fingeravtrycks-teknologin i sig är defacto "rocket science" där FPC är världsledande så att räkna med våldsam priserosion och många framtida konkurrenter, det ska man inte göra, annars så är man naiv.
För övrigt lyssna gärna på FPC Red Eye presentation från den 19 november 2015
En del frågor besvaras 10.20 in i presentationen
http://beta.redeye.se/events#/videos/x54owei1
Kolla även denna
Raderahttps://www.efn.se/bors-finans/bl-special-fingerprint-jorgen-lantto/
11.40 in i podden belyses den höga teknologi tröskeln som som konkurrenterna måste ta sig förbi för att åtminstone kunna matcha FPC!
Radera22.15 pratar J.L om prisnivån på sensorer!
RaderaDet är milt sagt underligt att Lantto kan säga så olika saker i olika sammanhang. De marginaluppgifter jag angav kommer ifrån direkta citat ifrån Placeras intervju i somras: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/06/12/fingerprint-hotet-om-prisress-ar-overdrivet.html
RaderaGällande den uppdaterade Carnegie-prognosen tycker jag nästan att den är ännu konstigare då de endast skrev upp värdet med 40 kr för själva mobiltelefoni-delen trots de omvända vinstvarningarna. Det är nästan så att jag undrar om inte analytikern försöker anpassa parametrarna i syfte att kunna sätta en riktkurs som uppfattas som positiv men utan att ligga anmärkningsvärt långt ifrån börskursen.
Du mener ikke der er sket noget i FPC de sidste 5 måneder?
RaderaJag förstår ärligt talat vad det är du hakar upp dig på?!
RaderaDu skriver:
" Det är milt sagt underligt att Lantto kan säga så olika saker i olika sammanhang. De marginaluppgifter jag angav kommer ifrån direkta citat ifrån Placeras intervju i somras "
Vad är problemet? Fattar du inte heller skilllnaden mellan sensor och modulpris?
JL säger :
" "Det finns en del missförstånd där. De pratar om fallande priser, med utgångspunkt i sensorpriser på 8 dollar. Där blandas modulpriser, som kanske åtminstone tidigare legat på den nivån, ihop med pris för sensorer, som länge legat på den nivå kring 4 dollar eller under som de skriver att modulpriset är på väg ned mot", fortsätter han.
"Ingen i industrin pratar om att en sensor kostar 8 dollar; vi och våra konkurrenter brukar prata om priser på 3-4 dollar som vi säljer sensorerna för i dag. Sedan, när telefonleverantörerna köper, kan modulerna säkert kosta uppåt 8 dollar och där råder möjligen sjunkande priser. Jag tror att analytikern kanske inte riktigt har förstått värdekedjan helt."
Alltså: " vi och våra konkurrenter brukar prata om priser på 3-4 dollar som vi säljer sensorerna för i dag "
Idag gäller Juni månad eller under Q2 om man så vill
För närvarande, under Q3 och Q4 gäller 3-3.5 $
Så var i ligger problemet? Har du lyssnat på EFN Börsspecial med JL ?
Du verkar ha lite svårt bestämma dig för om du tror på priserosion eller inte. Personligen är jag ganska säker på att Carlström inte blandade ihop moduler med sensorer i sitt mejl. Vilket innebär att ABG Sundal Collier och Carlström är överens om att en areasensor för mobil tidigare kostat 8 USD, numera kostar de mindre.
RaderaEller för att använda dina egna ord "En priserosion finns självklart".
Aktieingenjören, JC:s svar till dig är från Juni 2013
RaderaHan skriver att kommande liten area sensorn ( här avses defacto FPC1020 ) säljs för 5-7$ vilket är helt korrekt för enligt tidigare uppgift fick Huawei köpa in FPC1020 för ca.5.5-6$ när den lanserades i September 2014 i Mate 7. Hoppas du är med så långt.
Den stora areasensorn FPC1011F lanserades under 2008 och är ju den sensor som Fing sålde under många år till kinesiska banker och den kostade säkert 12-15$ precis som JC skriver till dig.
www.fingerprints.com/blog/2008/09/05/launch-of-new-robust-fingerprint-sensor-fpc1011f/
Så vad är det som är så konstigt menar du?
Priserosion, utveckling, förminskning, reducering av storleken på halvledaren ( sensorn ) vilket i sin tur minskar kostpriset och per default kundpriset, jag skiter i vilket! Så länge FPC ökar volymerna med bibehållen BM och visar en fantastiskt vinst så är jag nöjd! :)
RaderaOch precis som JC är inne på:
Radera" Vi låter detta bero för närvarande så kan vi stämma av läget om 9-12 månader, Bon chance! "
Jag brukar räkna med 3-5 år för utvärdering men vi kan ta 12 och 36 månader som hållpunkter.
RaderaBara så att jag slipper kolla upp det här i framtiden.
RaderaPå 12 månader blev det -25,75 %
36 månader -89,7 %
60 månader -86,75 %
November 2015 var förövrigt den månad då kursen peakade i Fingerprint.
Be fearful when others are greedy and be greedy when others are fearful
SvaraRaderaAktieingenjören,
SvaraRaderaDu har gjort en analys som jag (cyniskt och arrogant, erkännes) tror vida överstiger vad 99 procent av Fingerpints ägare mäktar med eller ens har försökt göra...
Tillika ställer du dig sunt skeptisk mot bakgrund av diverse tveksamheter som skett i bolaget.
Fingerprintägare är en sekt... Du har i och med detta inlägg hädat och ska för evigt brinna på bål! ;-)
Hälsningar
Carolus
Jag tyckte att gensvaret var klart värre förra året när jag analyserade Oniva Online Group (http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/05/analys-oniva-online-group.html). Däremot gillar jag Fingerprint bättre eftersom de har en produkt som åtminstone i dagsläget har en fantastisk tillväxt och lönsamhet.
RaderaFPC utvecklar, säljer och distribuerar sensorerna men lägger ut produktionen på tredje part?
SvaraRaderaLedningen måste ändå ha en viss förmåga för att kunna skala upp verksamheten på det sättet som måste ha krävts med den utvecklingen, även om produktionen inte utförs internt.
Men de två huvudpunkterna som du uppger, prispress för en ny teknik (och andra farhågor som teknik innebär, det finns väl tex flera sätt att läsa fingeravtryck - vill minnas att något norskt bolag har en helt annan teknik) och tvivelaktigheterna kring ledningen är mer än tillräckligt för att få mig att avstå. Om inte ägarskaran i sig självt redan gjort det.. Tyvärr ger väl sådana här historier ved på brasan för diverse spekulanter i förhoppningsbolag.
Intressant företag att följa dock, på många sätt. Det märks där ute vilka stora känslor som väcks när en aktie gör sådana resor som FPC har gjort.
Jag hoppas att någon på GU/Chalmers skriver ett forskningsarbete om hur Fingerprint har uppnått en sådan fantastisk skalbarhet. Genom partnerkontrakt har man lyckats få till en produktion där man verkar ha lyckats leverera lika många sensorer på ett kvartal som man trodde skulle levereras under hela året.
RaderaDen delen av Fingerprint imponerar på mig något helt oerhört och jag skulle aldrig drista mig till att blanka Fingerprint. Om allting rullar på som i den bästa av alla världar kan de redan nästa år ha vuxit i sin nuvarande värdering och att blanka aktien med nuvarande villkor är nog ännu dummare än att köpa aktien då oändliga förluster och begränsad vinst är ett klassiskt recept på fiasko.
Men självfallet inte att du ens tänkt tanken på att blanka utan det var mer en reflektion för att visa på att när jag skrev att "i princip vad som helst kan hända" så menade jag det. Ska jag göra en förutsägelse om Fingerprints framtid skulle jag nog säga att det minst sannolika är att aktien ligger nära Carnegies riktkurs om 3 år. Antingen kommer den att vara mycket lägre eller mycket högre och det är ett risktagande som jag inte vill ha i min portfölj.
RaderaJa, det har du nog en bra poäng i. Jag har ingen koll på verksamheten och håller mig principiellt ifrån blankning, men ska visserligen erkänna att tanken har slagit mig efter vissa observationer på Twitter etc. Men jag måste säga att jag inte trodde att värderingen var såpass "jordnära" som den ändå är. Kommer ihåg någon bild som spreds där man visade vilka börsbolag man skulle kunna köpa till priset av ett FPC - den innehöll ett fint gäng med bolag kommer jag ihåg :) Skulle valt den gruppen över FPC vilken dag i veckan som helst.
RaderaJag funderar på om Fingerprint om några år kommer att vara ett argument för eller emot P/B-tal som värderingstal.
RaderaOm Fingerprint går bra kommer man enkelt kunna säga "Kolla bara på Fingerprint, P/B-talet var högt men tekniken var ej möjlig att kopiera till en rimlig kostnad vilket gjorde P/B irrelevant".
Går det dåligt kan man däremot säga "På kort sikt såg P/S och P/E rimligt ut eftersom ingen annan hade insett hur attraktiv marknaden var. Men så fort branschen kom igång satsade konkurrenterna vilket drev ned avkastningen på eget kapital precis som förväntat".
Sensorytan har reducerats med 70% vilket också sänker materialkostnaderna med 70%, vilket är väldigt tydligt kommunicerat. Är det detta faktum som missats ?
SvaraRaderaPriset 2015 är tydligt kommunicerat att ligga mellan 3-3.5 dollar för att 2016 troligen nå 2.75 dollar. Förstår inte riktigt tveksamheten kring detta ? Det är som sagt flertalet gånger kommunicerat.
Att minska sensorerna och då komma ned i pris, sammanhänger med vilken penetrationsgrad de förväntar sig i åren framöver. Detta året är penetrationsgraden ca 30% , för att stiga till ca 50% 2016.
Apple har nästan full penetration redan och Samsung ligger också högt, varför största delen av ökningen kommer från resterande (Huawei;Xiamo etc) . Dessa tillhör nästan uteslutande Fingerprint Cards.
Anledningen till framgången beskrivs av Lanto: Våra sensorer har överlägsen prestanda till lägst pris samtidigt.
Bruttomarginalen stiger nu också kraftigt tack vare detta. Opex ökade rejält redan året innan genombrottet då de anpassade kostymen inför det som komma skall. Framöver är det kommunicerat att Opex kan öka med ca 10% Q/Q, om de klarar att hitta nog med kompetent personal.
Givetvis innebär detta att skalbarheten är enorm när intäkterna växer som de gör.
Allt kan givetvis hända med nya tekniker, men är det realistiskt ?
Marknaden idag domineras av 3 aktörer som startade utvecklingen av dessa sensorer för 15-20 år sedan. Utvecklingen talar sitt tydliga språk: FPC är överlägsna och plockar nu t o m konkurrenternas kunder också ( Synaptics/Goodix) . Synaptics har fortfarande den tyngsta kunden(Samsung), men Samsung är fortfarande addreserbar i högsta grad.
FPC ökar alltså avståndet till konkurrenterna , inte tvärtom.
Redan 2016 börjar smarta -kort rullas ut vilket bedöms vara lika stor som smartphone-marknaden. FPC har redan kommunicerat att de är redo och förväntar sig kunna erhålla liknande position på denna marknaden.
Givetvis är risken relativt hög...om man jämför med mogna stora bolag på börsen.
En sak som kommer bort lite i diskussionen om FPC är omgivningen inte står stilla. Det har ju t.ex. ryktats om Qualcomm i en Xiaomi-modell.
SvaraRaderahttp://www.ubergizmo.com/2015/10/xiaomi-mi-5-qualcomm-fingerprint/
Något som Jörgen Lantto (kommenterade bara någon dag efteråt med att" det kommer inte att hända" )
"Vi är mer trovärdiga än skvallersajter på nätet"
http://www.aktiespararna.se/Artikelarkiv/Borsnotiser/2015/oktober/Ser-inga-lanseringar-pa-Qualcomm-sensorer-i-ar/
Så kanske det är eller också inte. Exakt vilken om någon insiderinformation Lantto har om Qualcomm går ju inte att veta. Däremot bör man vara vaksam på om det verkligen blir så att FPC tar 100 procent av restmarknaden efter Apple och Samsung. Carnegie har ett rimligt om än rejält optimistiskt resonemang om detta i sin analys och ABG Sundal Collier är inne på samma linje men är mindre optimistiska. Rimligen är det kring den frågan diskussionen borde kretsa. Med en fungerande konkurrens hur mycket säljer den tredje största spelaren på fingeravtrycksmarknaden och går det att hålla den positionen på sikt?
Det kan väl också vara värt ett tanke att ett av världens största bolag, Qualcomm, kanske i princip är beredda att ge bort fingersensorerna i paket med sina efterfrågade processorer. Till en början som en lanseringsfas. Underligare saker har hänt. Striden om bästa kontra mest spridda webbläsare är ett bra exempel. Det skulle i så fall kunna gå rätt fort. Självklart bara ett tankeexperiment men risken måste nog med i kalkylen.
När det gäller marginalerna på sikt är det väl rimligt att anta att de närmar sig exempelvis Qualcomms. P/s runt 3-4 är väl en rimlig gissning för ett moget FPC. Det är därför rätt hög försäljning redan inprisad i FPC.
Fast självklart är det starkt av FPC att sälja så bra och tror man som ju en del av kommentarerna ovan att FPC kan bli dominerande inom en hel rad områden - så går det förstås att räkna hem. Det vore intressant att se analyser som i större utsträckning tittar på alla konkurrenter, inte bara tar sin utgångspunkt i FPC:s guidningar.
Man kan onekligen fila på många olika story lines om hur FPC:s vinstmarginaler urholkas. Ska bli spännande att se vilken (eller om någon) som blir sann.
Radera