Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

onsdag 14 oktober 2015

Börja aktiespara som Aktieingenjören, sök Anders Walls stipendium inom området unga forskare

Idag öppnade årets ansökningsperiod till Anders Walls stipendium inom området unga forskare. Stipendiet har ett särskilt nostalgivärde för mig eftersom stipendiesumman (150 000 kr) utgjorde grundplåten för både en del av min forskning och mitt aktiesparande.

Stiftelsens kriterier för urvalet bland kandidater är att stipendiet ska delas ut till en person som uppfyller följande kriterier.

Stipendiaten ska genom sitt projekt inom området unga forskare speciellt utmärkt sig genom: ett brinnande intresse, ett naturvetenskapligt engagemang, unicitet och kreativitet samt hög kapacitet och potential för personlig utveckling. Förmåga att passa i Wallumni, hög kommunikativ och social kompetens. Max 25 år.

Alla läsare som är 25 år eller yngre och som bedriver intressant forskning inom naturvetenskap eller teknik har med andra ord möjlighet att söka stipendiet och mer information finns på Förbundet Unga Forskares hemsida (http://www.ungaforskare.org/om-oss/anders-walls-stipendium).

Anders Wall stipendiater 2015, Armin Tavakoli (längst till vänster) och Johannes Orstadius (längst till höger) erhöll varsitt stipendium.

Hur jag hanterade mitt stipendium

Som Anders Wall stipendiat erhåller man 150 000 kr och blir även medlem i stipendiets alumnförening som samlar alla Anders Wall stipendiater oavsett bakgrund (man delar även ut stipendier till uppsalastudenter, ekonomer och för landsbygdsutveckling). Det här innebar att jag kom i kontakt med en hel del fantastiska entreprenörer och mer finansiellt inriktade människor samt så klart Anders Wall som är styrelseordförande i Beijer Alma som även var ett av mina första aktieköp (länk till analys).

Stipendiet gick så klart främst till forskning där jag bland annat tog med mig fyra kamrater för att forska vid Interndyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego i Warszawa. Men framgång har en tendens att leda till ytterligare framgång och eftersom jag med Anders Wall stipendiet med grund kunde söka andra stipendier för att finansiera själva resan så blev det oerhört billigt för mig att betala hyran för hela gruppen.

Dessutom hade umgänget och idéerna jag snappade upp inom Wallmuni fångat mitt intresse för ekonomi och juridik vilket innebar att jag ett år senare kunde ställa upp i Studentmagasinets tävling "Årets student" där jag bland annat vann priset som årets ekonomistudent vilket ytterligare stärkte hushållskassan.

Totalt investerade jag cirka 50 000 i aktier från början och sedan dess har jag sakta men säkert ökat på mitt sparande även om jag aldrig någonsin har haft mer än 40 % av mina tillgångar i aktier. För den som vill läsa en mer noggrann genomgång av mina tidiga dagar som aktiesparare rekommenderar jag det här inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar