Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 10 december 2012

Chassifjädrar, kalla vintrar och tyska familjeföretag



Om jag ska vara helt ärlig så har aktier blivit lika mycket en ursäkt att studera affärsutveckling som att rationellt investera mitt sparkapital. Som en del i detta ser jag även till att lyssna så noggrant när jag har förmånen att lyssna på människor som kan lära mig mer om olika områden där det finns intressanta bolag. Med tanke på Beijer Almas popularitet bland värdeinvesterare tänkte jag ta en paus i julstöket och sammanfatta lite kunskaper jag samlat på mig.

Chassifjädrar

Är någonting som jag inte ens tänkt på förrän jag började läsa på om Beijer Alma och Lesjöfors. Som entreprenör är marknadsdynamiken alltid en fråga som fångar mitt intresse och kring cassifjädrar får den ses som mycket attraktiv då en fjäder kostar några tusenlappar och är nödvändig i en maskin som kostar många tusenlappar.
Med andra ord är det inte en kostnadsrivande komponent så länge den fungerar, samtidigt som det för kunden är oerhört viktigt att kunna lita på sin leverantör då man vill undvika onödiga stillestånd. Eftersom Lesjöfors är inriktat på andrahandsmarknaden blir verksamheten även härligt ocyklisk vilket är en enorm fördel jämför med många andra industribolag.
Det har skrivits en hel del på andra bloggar om prispressen från stötdämpartillverkare vilket är helt korrekt men förutom denna så finns det även fler anledningar till att Lesjöfors marginaler har sjunkit. En viktig faktor för Lesjöfors verksamhet är hur ofta de olika fjädrarna måste bytas. För chassifjädrar kan det förenklar modelleras som [körsträcka]*[slitage] vilket innebär att Lesjöfors lönsamhet påverkas positivt av år med stora transportbehov (ett svagt konjunkturberoende) eller då stora mängder vägsalt används (ett väderberoende). Milda vintrar innebär med andra ord att Lesjöfors lönsamhet påverkas negativt under efterföljande år.
En annan intressant effekt av detta är att det blir överskott på fjädrar de år då få fjädrar ersätts medan det under utbytesintensiva år blir viktigare med leveranssäkerhet. Eftersom chassifjädrar är en mycket mogen produkt innebär det en prispress under år med fjäderöverskott. Medan Lesjöfors storlek innebär att man under de mer intensiva åren kan öka sin produktion och erbjuda ett högre kundvärde till slutkunderna.

Små och medelstora företag i Tyskland

Jag är en varm anhängare av bolag med tydliga och ansvarstagande ägarfamiljer. Sverige har dock en tråkig historia på detta område då man under 1900-talet beskattat sönder många fina företag. De företag som överlevt har däremot ofta varit exceptionellt duktiga på att anpassa sig till ”den nya ekonomin” och expanderat internationellt vilket innebär att även midcap bolag som Höganäs, Nolato, Fenix Outdoor och Beijer Alma har en stark internationell prägling.
Tyskland skiljer sig ganska kraftigt från Sverige både historiskt och genom att den interna marknaden är så mycket större. För ägarfamiljerna genererar företagen mer än tillräckligt med utdelning varje år vilket innebär att långsiktighet och prestige ofta värderas högre än bibehållna marginaler. För konsumenterna är detta positivt då många företag precis som H&M undviker att maximera priserna och istället fokuserar på att ta eller bibehålla marknadsandelar.
På mogna marknader med lokal produktion är Beijer Almas strategi att köpa upp lokala producenter vilket Lesjöfors bland annat gjort i Tyskland. När Lesjöfors går in i bolag kan man i princip alltid räkna med marginalförbättringar. Men i Tyskland är marginalerna lägre än på andra marknader vilket innebär att man med stor sannolikhet kommer att landa på rörelsemarginaler som ligger någonstans mellan de uppköpta bolagens marginal och Lesjöfors som helhet.

Sammanfattning

Det är viktigt att komma ihåg att ett aktieägande innebär att man äger en del av en bolag och inte ett magiskt litet papper som går upp och ned i pris. Det är därför jag inte lägger ned någon större tid på att göra kvartalsvisa utvärderingar av min portfölj. Däremot ser jag alltid till att läsa delårsrapporterna noggrant.
På så sätt kan jag bibehålla en sund skepsis mot både marknaden och analytiker. I dagsläget ligger jag på plus-minus-noll om man ser på aktiepriset i Beijer Alma sedan 2010. Men utdelningen har ökat med 40 % (inklusive extrautdelning) vilket ger ett bra tillskott till semesterkassan och en ursäkt att njuta lite extra av rejält vinterväder.

Avslutningsvis vill jag även passa på att slå ett litet slag för den tyska synen på snöröjning som självfallet även borde införas här i Sverige.
De vita prickarna på trottoaren är inte snö.


2 kommentarer:

  1. Intressanta iaktagelser angående chassifjädrarna.

    Jag håller helt med angående aktieägandet. Så länge den underliggande verksamheten tuffar på ska man inte oroa sig bara för att kursen inte rusat. Om företaget går bra kommer aktiekursen på sikt följa.

    SvaraRadera
  2. Kul! Hade nog heller inte tänkt på chassifjädrar om det inte var för Beijer Alma:-). Missade den ocykliska kompontenten i verksamheten, det är ju lätt att tro att all verkstad är cyklisk.

    Tyskarna är som vanligt ruskigt effektiva, även när det gäller snöröjning!

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera