Tillväxten inom Doro Care har även den stannat av vilket är ett tecken på att marknaden för digitala trygghetslarm i Sverige har stabiliserats med Doro Care som marknadsledare med nästan 100 000 abonnenter på en marknad med ca 200 000 potentiella kunder. Abonnemangsintäkterna ligger både i det första och andra kvartalet på 42-43 miljoner kronor vilket med den tidigare förväntade rörelsemarginalen (20 %) innebär att Doro Care kan bidra med omkring 34 Mkr i rörelseresultat på årsbasis. Det innebär att Doro Care är nästan dubbelt så lönsamt som min bedömning på 20 Mkr som jag gjorde i samband med att förvärvet av CareTech offentliggjordes (länk om CareTech-förvärvet). Rekryteringen av Robert Puskaric och redovisningen av export av produkter utomlands indikerar även att man har höga ambitioner inom Doro Care med internationell försäljning av uppkopplade produkter vilket gör området mycket intressant att följa.
På det stora hela är jag inte särskilt imponerad av Doros utveckling under första kvartalet och det är viktigt att man under det andra halvåret får ut en ny mer konkurrenskraftigt smart phone på marknaden för att återgå till historiska vinstnivåer.
Som man ser i sammanställningen har även försäljningen i Norden dippat under det andra kvartalet och produktlanseringar på IFA-mässan i Berlin under september blir en viktig hållpunkt för att hålla koll på Doro.
MSEK | Q2 | % | H1 | % |
Norden | 79,3 | -10,2% | 168,3 | 15,1% |
EMA | 97,4 | -5,2% | 198,2 | -5,4% |
DACH | 121,2 | 24,1% | 229,4 | 24,5% |
Storbritannien | 54,8 | 10,5% | 101,2 | -8,3% |
Nordamerika | 25,5 | -66,0% | 48 | -62,8% |
Övr | 4,7 | 212,3% | 9,7 | 24,4% |
Care | 64,2 | 7,7% | 139,7 | 41,1% |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar