Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

lördag 3 november 2018

Ökningar i egna innehav och funderingar om finska IT-konsulter

Rapportperioden har varit intressant med många bolag som tagit rejält med stryk. I min egen portfölj har Ework varit det stora sorgebarnet då bolaget återigen visar på en god omsättningstillväxt och en dålig marginalutveckling. Det var inte vad som utlovades i halvårsrapporten. Som vanligt lyser självkritiken med sin frånvaro i Eworks rapporter men min tolkning är att man fått fortsätta att ta kostnader för tillväxt lite längre än man tänkt i samband med Q2-tapporten. I övrigt har rapportfloden varit rätt positiv och jag har dragit nytta av börsoron genom att öka på innehaven i Avensia och Axkids som båda levererade mycket bra kvartalsrapporter utan att aktiekursen gick upp särskilt mycket.


I övrigt har jag hållit en rätt låg profil vilket beror på att jag helt enkelt inte är i form för att investera. Med barn som inte riktigt vill sova som de bör får jag helt enkelt renodla mitt liv och fokusera på kärnuppgifterna vilket begränsar utrymmet för nyinvesteringar.

Däremot tittar jag på ett antal bolag. Det australiensiska laxodlingsbolaget Tassal (Phantas analys) är högintressant med sin låga värdering och satsning på räkor men lider av att jag antingen måste registrera konto hos annan bank (Pareto eller Swedbank?) eller köpa aktierna i en vanlig depå.

Ett annat alternativ som fångar mitt intresse är finska IT-konsulter. Siili Solutions har länge funnits med i mina screeningar men även Vincit dyker numera upp rätt högt på mina screeningar för tillväxtbolag med låg värdering. Tyvärr verkar Siilis IR-information på engelska ha allvarliga brister då man som jag förstår dwt har vinstvarnat på finska utan att tillgängliggöra informationen på engelska. Vincitrapporterar inte på engelska så där slipper man åtminstone det problemet...

Jag är alltid väldigt skeptisk till IT-konsulter eftersom personalen är extremt lättrörlig men Siili har en historik som imponerar samtidigt som värderingen ligger på P/E 15 och P/S 0,9 vilket är lågt jämfört med andra IT-konsulter samtidigt som tillväxten ligger på 15 % de senaste tre åren.


Det är nog dumt att springa benen av sig för den här typen av investeringar i finskspråkiga bolag men jag är väldigt nyfiken på vad andra investerare tycker om bolagen.

7 kommentarer:

  1. Kul med en uppdatering!

    Ser inte att Xl Media Group står med? Har du sålt detta bolag?

    Önskar dig allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag noterade inte att XL media och Judges Scientific inte kommer med i grafiken då de på Avanza hamnar som "övriga värdepapper". Det är såna här dumma missar som gör att jag undviker att handla aktier när jag är trött :-).

      Generellt försöker jag alltid vara noggrann med att redovisa mina köp och föraälförsälj även om det ibland laggar med flera dagar eftersom jag vill skriva ned hur jag tänkt i samband med affärerna.

      Radera
    2. Ahh... vi är lika på den punkten =)

      Radera
  2. Fina bolag du kikar på! Tassal kan vara något. För egen del har jag haft lite svårt att förstå/förutse laxbranschen, men där har du bättre möjligheter!

    Silli Solutions har jag kikat på men inte hittat någon moat, och därför avstår jag.

    eWork, ser billig ut, men alltid det där med att marginalen inte lyfter. Så fort den gör det borde investeringen gå att räkna hem snabbt, särskilt om tillväxten fortsätter i samma takt. Jag har dock avstått pga cykliska risker (vilket kan vara överdriven rädsla).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, när det gäller laxbranschen kan jag bara se en riktning i dagsläget och det är uppåt. Däremot tycker jag att de flesta laxbolag är lite väl dyra i förhållande till hur snabbt de kan växa.

      Radera
  3. Tack för omnämnandet. Klarar Pareto alltså Aussie i ISK? Bra i såfall! Var nära att öppna konto där i somras men det rann ut i sanden.

    Tassal gillar jag verkligen som en stabil defensiv investering. Det som mest talar emot är etiska aspekter då de inte varit allt för snäll mot miljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt obekräftade uppgifter på Twitter gör de det men jag måste titta närmare.

      Gällande miljöproblematiken tycker jag att de faktiskt inte har så mycket att skämmas över. De har varit överoptimistiska med en av sina tekniklösningar vilket orsakade en miljöskada men man får sätta det i proportion till alternativen. Miljörörelser domineras tyvärr av människor som drivs av ångest och kompenserar genom att kämpa i något gott syfte. Det gör det svårt att driva en hållbar miljöpolicy eftersom aktivisterna gärna fastnar på ett fåtal nyckelfrågor och tappar helheten. Laxodling verkar ha ungefär samma status som kärnkraft här i Sverige och det innebär att man får ett väldigt fokus på de negativa aspekterna. Vad som hänt i Macquarie Harbour är uppenbart ett misslyckande men det handlar om ett rätt begränsat antal kvadratkilometer på en stor kust och dessutom är det miljöaktivisterna som tvingat fram en situation där laxodlarna tvingas söka lösningar för att höja densiteten istället för att expandera till nya områden.

      Radera