Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

söndag 8 juli 2018

Sålt Byggma

Byggma är Norges sista inhemska tillverkare av flera sorters byggmaterial och analyserades av Långsiktig Investering i vår stora Norge-drive (länk). Caset har byggt på att Byggmas Koncernchef/huvudägare Geir Drangsland stöpt om verksamheten samtidigt som re-shoring är en trend som gynnar Byggma då ökade löner i låglöneländer har pressat upp priserna samtidigt som automation och just in time leveranser ökar värdet på lokal produktion.

2015 sålde Byggma sitt mest lönsamma dotterbolag (Fibo-Tresbo) och brittiska distributionsbolag till riskkapitaliser vilket kompenserats via lönsamhetsökningar i övriga bolag. Att sälja svider en del eftersom priset är lågt (P/E 10,6 och P/B 0,75) och värderingen som mest varit 50 % högre än nu, ;en guidningen är inte överdrivet positiv just nu och med en stor exponering mot byggindustrin i Norge och Sverige har jag istället valt att öka lite i Pandora och hålla en större kassa.

Kursutveckling under min tid som aktieägare.

Totalt blev avkastningen 40 % på 2 år så det har varit en bra investering som kunde ha varit fantastisk om jag tajmat försäljningen bättre.



6 kommentarer:

  1. Svårt det där med när man ska sälja, men om man inte tror på bolagets framtid så kan det inte vara fel att sälja (oavsett värdering). Just byggkonjunkturen, eller konjunkturen i stort är skäl till att jag själv inte vill hoppa på byggrelaterat och också är osäker på mer cykliska innehav som eWork och Somero. Även om det finns en starkare trend bakom (digitalisering/e-handel etc) så kan de ta mycket stryk om det vänder.

    Pandora ser billigt ut. Men jag är mer skeptisk till billiga storbolag än billiga småbolag, bör ju finnas något starkt skäl när bolaget ändå är genomlyst (är det moderisken som spökar?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. För Pandora tror jag det är Retail-döde som spökar i kombination med att de har en lite för kort historik på börsen för traditionella värdeinvesterare. Så tillväxtinvesterarna har lämnat och det är nog rätt få fondprofiler som har en inriltinripå föredetta tillväxtstjärnor men för kort historik och kapitaleffektiv verksamhet för att räknas som värdeinvestering

      Radera
  2. Jag tror du ska tänka att 40% på 2 år inte är dåligt. Det är faktiskt riktigt bra. Timing med köp och sälj är notoriskt svårt för att inte säga omöjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 40 % på 2 år är bra men det kunde som sagt ha varit fantastiskt. Jag är absolut nöjd med affären men jag brukar alltid försöka gräva i vad som kunde gjorts bättre även om jag håller med om att tajming är bland det svåraste.

      Radera
  3. Får mig att fundera på hur jag ska tänka kring kanadensiska Brampton Brick där nog också byggboomen har peakat. Jag ligger dock bara +-0.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inköpspris försöker jag alltid glömma men jag förstår ditt dilemma. Att sälja billigt svider men samtidigt är det billigt på vad som kanake är topplönsamhet. Får dock konstatera att hittills har jag inte saknat aktien i portföljen.

      Radera