Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

onsdag 24 september 2014

ADR, ett sätt att köpa exotiska aktier till USA-courtage

Av någon anledning är det väldigt dyrt att köpa aktier på Londonbörsen via Avanza. För att minska courtagekostnaden valde jag därför istället att köpa mina Sainsburyaktier som en "American Deposity receipt" vilket är en form av värdepapper som används för att hjälpa Amerikanska investerare att investera i utländska bolag.

Systemet bygger på att en amerikansk bank äger ett antal aktier i ett bolag och därefter utger ADR-papper som kan motsvara en aktie, flera aktier eller en andel av en aktie. Utdelningar och liknande tar därför en omväg via USA men Sainsbury:s ADR är så pass likvid att jag valde ADR:en men det kan ha varit ett misstag då kupongskatten för USA är 15 % medan den för Storbritannien är 10 %.


Handel med ADR-papper sker normalt på OTC Markets som är indelat i tre nivåer där OTCQX är den högsta kvalitetsnivån och OTC Pink sheets är den minst reglerade delen av marknaden (du kan läsa mer om detta här).

Anledningen till att jag skriver om detta här är att jag upptäckte en väldigt bra lista på OTC Markets (länk) där du kan få fram en lista med alla ADR-papper och deras nuvarande status genom att scrolla ned till "Browse by type" och välja American Depository Receipts. ADR-papper innebär en motpartsrisk och man bör därför kontrollera om ADR-pappret är utgivet av en trovärdig utgivare samt om värdepappret är sponsrat av det underliggande bolaget (vilket är bäst) eller om en bank på egen hand köpt aktier och utgivit ADR-papper. I Shoprites fall är ADR:n sponsrad av Shoprite och utgiven av NYB Mellon vilket får ses som en stabil utgivare.

Dessutom måste aktien köpas via telefon vilket jag ogillar. Men för att köpa detaljhandelsbolag som växer kraftigt eller handlas till P/E 7,5 är jag villig att göra vissa uppoffringar.

36 kommentarer:

  1. Hej,

    Tack för ett mycket bra och väldigt informativt inlägg!

    När det kommer till handeln på Londonbörsen så är det som så att vi behöver, förutom utveckling av sajten, marknadsdata för att kunna erbjuda handel via hemsidan. Marknadsdata är i dagsläget en väldigt stor kostnad i relation till vilken efterfrågan vi har från våra kunder. Det höga kostnaden för marknadsdata innebär att vi i dagsläget inte bedömer det som kostnadseffektivt att erbjuda våra kunder handel på Londonbörsen via hemsidan.

    Eftersom vi hanterar order till Londonbörsen via vårt mäklarbord och även har en ökad administrativ kostnad då vi med hjälp av vår depåbank skapar notan för affären manuellt, så resulterar det i att courtaget blir högre. Vi ser dock ständigt över vår prisbild, våra rutiner samt de möjligheter som vi har för att göra det billigare för våra kunder.


    /Dan, Avanza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en medveten provokation och kul att ni svarar =).

      Problemet är detsamma även för Nordnet och Skandiabanken vilket får mig att fundera på strukturen i branschen. Eftersom jag inte är en örestrader och främst köper stora bolag skulle jag nog kunna klara mig med Google Finances börskurs (15 minuter fördröjd) om jag bara kunde skicka orders billigt och manuellt.

      Radera
    2. +1 på det. Billigt courtage och möjlighet till direkthandel är klart mycket mer värt än att kunna se kurser i realtid. Kolla gärna på börsen i Paris också, det finns ett gäng bolag där som jag också tycker är intressanta.

      Tror att Nordnet redan är igång och kollar på detta och ni vill väl inte vara tvåa?

      Radera
    3. Hej!

      Vi svalde uppenbarligen hela betet, men det är alltid kul att vara med i intressanta diskussioner =)

      Angående marknadsdata och orderläggning via hemsidan hänger dessa tyvärr ihop mer än vad man kan tro. Även med 15 minuters fördröjning är marknadskopplingen en stor kostnad som vi tyvärr måste väga mot efterfrågan. Dessutom sker all orderläggning med realtidskurser, och att erbjuda något annat för vissa börser skapar troligen stor förvirring och oreda bland våra kunder - trots att det vore en billigare lösning.

      Hur som helst så har jag tagit era önskemål vidare så att det hamnar hos rätt personer i organisationen. Som min kollega skrev så bygger vår kalkyl på hur mycket kundnytta vi kan skapa per investerad krona. Tidigare har efterfrågan var mycket liten på de här marknaderna, men i takt med att svenska investerare får upp ögonen för utländska börser kanske det kan bli aktuellt i framtiden. Håll tummarna!

      /Kristoffer, Avanza

      Radera
  2. Om du tittar på utdelningen på ADRen i USA så upptäcker du nog att den är lägre än vad den är enligt företagetsutdelning dvs UK skatten har redan dragits vilket betyder att du bytte in 10% mot 15%. Utan först dras 10% och sedan ytterliggare 15% innan det hamnar hos dig. Försök hitta GDRer istället i frankfurt eller luxembourg jag tror det blir lönsammare men har tyvärr inte räknat fullständigt på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ADR:en har enligt Google finance en yield på 6,9 % och aktien 6,6 %. Jag är något osäker på hur tusan jag ska ställa mig till det :P.

      Radera
    2. Yield eller direktavkastning är utdelning delat med pris. Direktavkastning på ADR:er kan vara något lägre än direktavkastning på aktier i och med att det tas ut en årsavgift av ADR-innehavare.

      Låt oss t.ex. säga att en aktie kostar 30 dollar och att utdelningen är 1 dollar. ADR-innehavare får dock betala en avgift på 2 cent per år. Direktavkastningen blir då 1/30 = 3,33 % för aktieägare men bara 0,98/30 = 3,27 % för ADR-innehavare. Kan skillnaden hänga ihop med ADR-avgiften?

      Något annat som kan påverka är växelkurssvängningar om utdelningsbeloppet bestämts vid en tidpunkt medan aktiepris bestämts vid en annan tidpunkt.

      Radera
    3. Det som var lustigt var att prisskillnaden mellan stängningen på Londonbörsen och New York skiljde så mycket att avkastningen blev högre på ADR:en.

      Radera
    4. Det finns ingen utdelningsskatt på aktier domicilierade i London. Och betalas utdelningen ut i New York så tillkommer ingen utdelningsskatt, de amerikanska myndigheterna drar bara s.k. withhold tax på amerikanska aktier. Se http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Tax/dttl-tax-unitedkingdomhighlights-2014.pdf

      Radera
  3. Jag råkade ut för att det kostar extra vid utdelning i ADR:s dvs de tar ut en extra avgift i USA

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ADR är inte "sämre" äm de vanliga aktierna. De är bara ett antal "vanliga aktier" paketerade i en ADR. Tex så är 1 Diageo ADR ett paket av 4 "vanliga" aktier. Ingen skillnad med andra ord. Däremot kan det vara mindre likviditet i New York, aktien mindre känd etc. samt kursen varierar under dagen.

      Radera
    2. En ADR är sämre i och med att det är en årsavgift på ADR:er som man inte får betala om man har vanliga aktier.

      Radera
  4. Jag har också samma önskemål om att kunna handla billigare på London så att säga att det inte finns någon efterfrågan på elektronisk handel på London tror jag är fel. Jag tror att det finns ett betydligt större intresse för den marknaden än till exempel Frankfurt eller Toronto i och med att den ligger så väldigt nära oss kulturellt, språkligt och geografiskt. Sedan finns det en del svenska nyckelpersoner som agerar på den marknaden som en del personer kanske gärna vill följa.
    Själv är jag anglofil så att jag skulle gärna investera i London men som det ser ut nu så är det alldeles för dyrt och krångligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gissning är att det är någonting med kostnaderna som skiljer sig från Frankfurt eller Toronto jämfört med London. Min erfarenhet är att om britter kan följa en standard som är mer eller mindre unik så gör de det :P.

      Radera
    2. Hehe! Ja britternas egensinniga sätt att sätta en unik standard känner jag mycket väl till. :-)

      Radera
  5. ja nu måste jag ju bara sätta ner någon rad. Jag brukar inte göra så men jag är intresserad av just den internationella handeln.
    Jag är inte Avanzas största kund men jag har räknat på det under kvällen. Mitt courtage ligger stadigt på ca 25000 SEK/år. Just nu ser jag över ett byte från Avanza till Saxo Bank. Där har jag möjlighet till hela världen. Men jag skulle absolut nöja mig med mindre och -15 min, alla dagar i veckan.
    När jag frågat Avanza får jag bara svaret att inte tillräckligt många (eller väldigt få) egentligen söker denna tjänst. Jag tror inte det. Däremot tror jag att Avanza inte undersökt deras kunders önskemål alls. Jag har varit kund sedan företaget startade i princip. De har aldrig kontaktat mig.

    Avanza eller Saxo?

    SvaraRadera
  6. Antalet kunder som efterfrågar tjänsten räknas nog som antalet kunder som köper via mäklarbord, vilket förmodligen är få p.g.a. högt courtage. I och för sig inser nog Avanza att antalet kunder går upp rejält om courtaget går ner en bit.

    Nordnet erbjuder köp via mäklarbord för 25 pund vilket är avsevärt lägre än Avanzas 750 kronor. Det är dock fortfarande billigare att köpa ADR:er, så detta är nog att föredra. I och med att ADR:erna säljs på pinkande skiten, måste de väl ändå köpas via mäklarbord? Nordnet har delvis annat utbud av USA-aktier än Avanza och säljer t.ex. flera OTC-ADR:er över nätet, så det kan vara en idé att kolla med dem också. Just detta bolag går dock inte att köpa online hos Nordnet. Varför skiljer sig utbudet mellan bankerna? Även bolag på NYSE och NASDAQ kan skilja. T.ex. har Nordnet KCG Holding, Inc. (ticker KCG), medan Avanza saknar bolaget. KCG är ett av bolagen som sysslar med robothandel på börsen.

    Skatten på brittiska bolag är alltid 10 % oavsett om du äger dem som brittiska aktier eller som ADR:er. Ingen amerikansk skatt på 15 % ska betalas. Skatten beror på i vilket land bolaget är registrerat, inte på vilka länder pengarna slussas via. Om det dras mer än 10 % måste du kräva tillbaka resten av beloppet från det brittiska skatteverket eftersom det svenska skatteverket enbart medger avräkning med 10 %. Du får själv lista ut hur man kräver tillbaka pengar därifrån samt om det är värt besväret.

    Tänk på att många ADR:er har en årsavgift. Det betyder att några cent per aktie dras från utdelningen varje år. Hur många cent det blir beror på vilket bolaget är. Observera att många amerikanska sidor inte anger hur mycket pengar som delas ut av bolaget utan hur mycket pengar som amerikanska privatpersoner får i handen efter att det brittiska skatteverket dragit källskatt och efter att ADR-utfärdaren dragit sin avgift. Detta redovisningssätt gör det svårare för dig att veta hur mycket du själv får i handen. Amerikanska privatpersoner betalar t.ex. inte nödvändigtvis källskatt till samma skattesats som svenska privatpersoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen!

      Om jag tittar på Nordnet superfonder så kan Nordnet vara ett alternativ även för utländska aktier. Men jag har tyvärr lägre courtagekostnader än dig (jag hoppas att dina courtagepengar beror på rikedom =) ) så just nu sitter jag "fast" i Avanza då krånglet överstiger värdet..

      Radera
    2. När det gäller aktier domicilierade i London utgår ingen ränteskatt överhuvudtaget på utdelningar medan på ränteutbetalningar dras normalt 20% se http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Tax/dttl-tax-unitedkingdomhighlights-2014.pdf. Äger själv flera och har aldrig råkat ut för s.k. withhold tax på utdelningen.

      Däremot kan ingen avräkning komma ifråga utan hela beloppet måste deklareras i Sverige

      Radera
    3. Som jag har uppfattat det, är brittisk skatt krångligare än så:
      * Om företaget väljer att dela ut 90 pund, kommer det (tror jag) 90 pund till svenska aktieägare utan avdrag för brittisk källskatt.
      * Om aktieägaren vill, verkar det vara möjligt att frivilligt betala in 10 pund brittisk källskatt. Då ges dessutom skatteåterbäring på 10 pund, vilket ger ett nollsummespel.

      Om jag inte missuppfattat saken, påverkar dock nollsummespelet den svenska skatten:
      * Har man inte krånglat med brittiska skatteverket, deklarerar man i den svenska deklarationen utdelning på 90 pund och 0 pund i utländsk källskatt.
      * Har man krånglat med brittiska skatteverket, deklarerar man i den svenska deklarationen utdelning på 100 pund och 10 pund i utländsk källskatt.

      Om jag inte missuppfattat något, skulle det alltså vara en bra idé att kontakta det brittiska skatteverket om detta i och med att man då ges lägre svensk skatt.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Vi skrev en kommentar högre upp, men vi tyckte att det var på sin plats med en ytterligare kommentar till den diskussion som ni har fått igång.

    Först och främst, kul att så många efterfrågar ytterligare utlandshandel! Jag har tagit alla era önskemål vidare till affärsansvariga. Det finns dock många pusselbitar som måste falla på plats för att kunna erbjuda handel på en ny marknad, både kostnadsmässigt och administrativt. De här avvägningarna blir inte lättare av att vi strävar efter att vara prisledande och samtidigt leverera en riktigt bra produkt. Det här är en av anledningarna till varför vi har prioriterat bort London- och Parisbörsen hittills, till förmån för nya funktioner och spännande produkter.

    Som sagt, jag har tagit era önskemål vidare och jag hoppas att vi kan implementera den här handeln i framtiden. Håll tummarna!

    /Kristoffer, Avanza

    SvaraRadera
  9. Då ska vi se om jag förstår detta....

    Man kan antingen köpa:

    1. J Sainsbury plc på Londonbörsen via Avanzas mäklare för 750 Kr.

    2. J Sainsbury plc på Londonbörsen via Nordnets mäklare för 25 Pund.

    3. JSAIY ADR på USAbörsen via Avanzas mäklare för 17.95 USD.

    Om man väljer alternativ 2 så betalar man mer för köpet men man slipper den "okända" avgiften som ADRn innebär vid varje utdelning.

    Så, om man är långsiktig och köper en lite större post så kanske det är bättre att välja alternativ 2?
    Vad tror ni?

    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var hittar du det Nordnet priset?
      https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/ISKcourtage.html

      Nordnet anger även ADR priset till 0,005-0,05 USD per innehavd ADR

      Radera
    2. 750kr och 25Pund är bara vad jag har läst här i denna tråden.

      "Nordnet erbjuder köp via mäklarbord för 25 pund vilket är avsevärt lägre än Avanzas 750 kronor."

      17.95USD står på avanzas hemsida.

      Tack för länken!

      Men den avgiften är väl bara vad Nordnet tar?
      Tillkommer inte en avgift som utfärdaren av ADRn vill ha?

      Krångligt, men lärorikt för en glad amatör som mig!
      Hade aldrig hört talas om ADR tidigare!

      /J

      Radera
    3. Jorå, jag är också ganska snurrig just nu. Mycket lärorikt.

      Radera
    4. Jag upptäckte nyss att det skiljer sig mellan ISK och KF, kolla på courtage för KF så finns Brittiska aktier med där för 25 Pund.
      Och det står samma på vanligt depå konto.....

      https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/KFcourtage.html

      /J

      Radera
    5. Brittiska aktier finns även med på prislistan för depåer: https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/AFcourtage.html

      Av någon oklar anledning saknas brittiska aktier i prislistan för ISK.

      Jag vet inte vad det är för ADR-avgift på JSAIY, men den går nog att hitta någonstans. Avgiften varierar från bolag till bolag. Ericsson tar tydligen ut 2 cent per år med början i år (tidigare avgiftsfritt): http://www.ericsson.com/res/investors/docs/2014/ericsson-dividendfee-faq.pdf

      Jag skulle göra en liten beräkning för att se vad som är mest lönsamt. Hur länge tänker du inneha aktierna? Räkna ut följande belopp:
      London-kostnader = Courtage köp London-börsen + courtage sälj London-börsen
      USA-kostnader = Courtage köp USA-marknaden + courtage sälj USA-marknaden + total ADR-avgift - prisskillnad
      Total ADR-avgift = antal ADR:er * antal år du behåller aktien * årsavgift
      Prisskillnad = Pris på London-börsen - pris på USA-marknaden
      Kolla sedan vilket belopp som är lägst, London-kostnaderna eller USA-kostnaderna, och köp på den billigaste marknaden. Om du måste behålla aktien i minst 100 år för att London-börsen ska löna sig, är det bättre att köpa i USA. Om du däremot bara behöver behålla aktien i 5 år för att London-börsen ska löna sig, kan det vara värt att fundera över att köpa aktien där istället.

      Enligt lagen om ett pris bör det aldrig vara förmånligare att köpa i London än att köpa i USA (annars kan man köpa bolaget i London och blanka i USA vilket robotförsäljare skulle dra nytta av), men prissättningen på ADR:er ser skum ut, så jag vågar inte lita på att detta alltid stämmer. Om avgiften, som i Ericssons fall, är 2 cent, anser jag att priset på Ericssons ADR bör vara c:a 30 cent lägre än priset på Ericsson B på Stockholmsbörsen om det aldrig ska löna sig att köpa Ericsson B istället för Ericsson ADR. Om man belånar ett Avanza-konto med 30 cent (kundkategori bas / brons), betalar man c:a 2 cent i årlig ränta, vilket motsvarar ADR-avgiften. Prisskillnaden mellan Ericsson B och Ericsson ADR är dock mycket mindre än 30 cent, vilket jag tycker är obegripligt.

      Det finns en till avgift att kolla upp. Om man betalar ett visst belopp (oklart vilket), kan man gå till Bank of New York Mellon och be att få sina ADR:er utbytta mot brittiska aktier, som sedan kan säljas på London-börsen. Vet inte om det kan vara smart att utnyttja den strategin (eller hur man bär sig åt).

      Om man innehar vissa ADR:er, verkar man förlora rösträtten på bolagsstämman, men du kanske inte hade tänkt gå på bolagsstämman i London ändå.

      Radera
    6. Tack för uträkningarna och exemplet. Min plan är att göra en sån uträkning fast med antalet år som variabel. Väntar just nu på svar från Mellon om priser och skatter.

      Radera
  10. Här är en till som skulle vara intresserad av londonbörsen för rimligt pris.

    Ernesto

    SvaraRadera
  11. Kolla även om det går att handla på London-börsen med den bank där du har ditt lönekonto. Jag hittade följande lista över börser i Nordeas Internettjänst, som man kan handla på online: http://i.imgur.com/75pK11W.png

    Priset för att handla på utomnordiska börser är tydligen 199 kr för "övriga kunder" och 159 kr om man är priviligierad kund. Detta är billigare än Nordnets 25 pund men något dyrare än att handla ADR:er över telefon via Avanza/Nordnet. En stor fördel är att man kan handla online.

    SvaraRadera
  12. Om det koster 25 GBP eller 750 SEK - Big question. Men om man köpar en aktie i 2014 - och säljar i 2016 med en vinst på 35% - då är det jo inte ett problem, bare om man endast investera för 5.000 sek.
    Om man investera SEK 100t är vinsten 35.000 SEK om kurtagen är +/-500 SEK är jo inte det som gör det til en bra investering.
    Använd ers tid på att hitta rett bolag

    SvaraRadera
  13. Intressant. Trodde ADR-avgiften (tas den per år eller per utdelning eller hur var det nu?) var astronomiskt liten, vill iallafall komma ihåg att den är det för Posco. Men det kanske varierar mer än jag tror då?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den varierar kraftigt men på väldigt låga nivåer. Därende suger Bank of Mellon som fortfarande inte svarat om priset.

      Radera
  14. För avgift, kolla Deutsche Banks hemsida: https://www.adr.db.com/drweb/dr_universe_type_e.html

    Slå upp bolaget i listan. Klicka sedan på "Dividend History Chart". Där visas de senaste utdelningarna (men av någon anledning fattas uppgift om utdelning för en massa företag).

    "Gross Rate" = totalbelopp per ADR växlat till USD. Jämför järna med belopp i ursprunglig valuta för att se hur pass bra växelkursen är. Tänk på att en ADR inte nödvändigtvis motsvarar en aktie, utan det kan exempelvis vara två aktier per ADR eller två ADR:er per aktie.

    "Tax Rate" = utländsk källskatt som amerikanska privatpersoner får betala. Svenska privatpersoner betalar inte nödvändigtvis samma skatt p.g.a. andra dubbelbeskattningsavtal. Dras fel skatt, får du kontakta det utländska skatteverket för återbetalning.

    "Fee rate" = ADR-utfärdarens avgift. Denna avgift verkar inte variera alltför ofta, så man kanske kan anta att den är samma även nästa år.

    Kolla t.ex. på Teliasonera, som har en ADR med angivna avgifter: https://www.adr.db.com/drweb/dr_details.html?identifier=7560

    Utdelningen i Teliasonera var 3 kr per aktie i år. Varje ADR motsvarar två aktier, så varje ADR ger 6 kr. Utdelningsdag i Sverige var 10 april 2014 ("ORD Pay Date"), och då var 1 kr = 6:5208 dollar enligt Riksbanken. 6 kr blir 9,20 cent, men Deutsche Bank anger 9,09 cent ("Gross Rate"). Växlingsdagen kan ha varit en annan, eller också användes en oförmånlig växelkurs. Jämför eventuellt med andra år för att se om kursen konsekvent är sämre än Riksbankens kurs. Slutligen var avgiften 5 cent per ADR.

    SvaraRadera