tisdag 27 oktober 2020

Kanadas 400 snabbast växande bolag, genomgång av de börsnoterade del 3

Nu är det dags för del tre av min genomgång av de börsnoterande bolagen på listan över Kanadas 400 snabbast växande företag. Precis som i förra inlägget plockar jag data från TIKR Terminal som är gratis just nu efter att ha lanserat sin betaversion. Jag fick ett Twitter-DM från TIKR om att testa tjänsten men har ingen annan relation till TIKR Terminal. Däremot tycker jag det är en riktigt bra tjänst och har fått lite av en nytändning för bloggandet eftersom det går så smidigt att plocka ut diagram och liknande direkt från hemsidan vilket snabbar på bloggandet.

I det första inlägget gick jag igenom Nova Leap Health Corp, Kontrol Energy och OneSoft Solutions Inc, i det andra inlägget gick jag igenom Riwi Corp (som jag äger), Docebo Inc och Blackline Safety medan jag i det här inlägget kommer att titta på Fronsac Real Estate Investment Trust, Acuity Ads, Martello Technologies innan jag i det sista inlägget tittar på Canada Goose, CIBT Education Group INC och Prodigy Ventures Inc.

Fronsac Real Estate Investment Trust
Market cap 104 MCAD, P/S 6,7 och EV/EBIT 18,73

Fronsac Real Estate Investment Trust är en REIT (Real Estate Investment Trust, se förklaring från Aktieinkomster på Trade Venue) som investerar i fastigheter vilka hyrs ut på kontrakt där hyresgästen tar så stort ansvar för den dagliga driften som möjligt (Triple Net eller Management-Free). REITs är en skattemässigt gynnad form av fonder som har återkommande intäkter och delar ut nästan hela vinsten till delägarna. Jag investerar inte i fastigheter och kommer därför inte gräva särskilt djupt i Fronsac men det finns ett bra faktablad från Fronsac på bolagets hemsida (länk). I grund och botten handlar affärsmodellen om att Fronsac kan emittera fondandelar, köpa fastigheter och tar på sig den finansiella risken som ägandet medför i utbyte mot att man tar ut en hyra som är högre än räntekostnaderna. Eftersom Fronsac minimerar sina åtaganden för driften kan man snabbt skala upp fonden så länge det finns fastigheter att förvärva och hyresgäster att hyra ut till medan andelsägarna kan tillgodoräkna sig arbitraget mellan räntekostnader och hyresintäkter minus management fees. Affärsmodellen fungerar bra så länge det finns hyresgäster och historiskt har REITs överavkastat börsen men det kan smälla till rejält i dåliga tider då kostnaderna i ett sånt här upplägg kan skena samtidigt som REITs per definition saknar en större finansiell buffert.


AcuityAds Holdings Inc.
Market cap 235 MCAD, P/S 2,2 och EV/EBITDA 74,3 

AcuityAds Holdings tillhandahåller en demandside plattform för digital marknadsföring. Det här är en viktig del av ekosystemet för hur reklam hanteras på många hemsidor. När vi besöker en hemsida skickas en signal till ett stort antal annonsplatsköpare som AcuityAds Holding tillsammans med information om besökaren. En demandside plattform måste utifrån informationen blixtsnabbt identifiera vilken annons i lagret som har störst ekonomiskt värde att visa upp och skickar annonsen tillsammans med ett bud till annonsplatssäljaren som sedan väljer det mest attraktiva budet och visar upp annonsen på annonsplatsen.

Bild av den beskrivna affärsmodellen.

Branschen har exploderat under 2010-talet och är en av de branscher som legat mycket långt framme när det gäller utveckling inom maskininlärning (d.v.s AI med nuvarande språkbruk). Jag har tidigare tittat på bland annat Criteo och Taptica (Numera Tremor International) inom branschen men aldrig skrivit om bolagen eftersom jag tycker den varit för svår för att dra några slutsatser om. Omkring 2010 satasades det enorma summor inom sektorn och särskilt inom EU är branschen hårt kritiserad och en starkt bidragande faktor till att GDPR blivit ett så omfattande regelverk. Eventuellt har branschen dock kommit in i en konsolideringsfas där vinnarna har börjat utkristallisera sig och Acuity har enligt VD Tal Hayek börjat förvärva bolag med intressant teknologi men som inte lyckats nå kritisk massa för att nå lönsamhet vilket han beskriver i föjande presentation.


Acuity beskriver "God return of investment för kunderna" som sin främsta konkurrensfördel vilket är extremt svårt som utomstående att utvärdera. Min uppfattning är att hela branschen fortfarande lider av omfattande lurendrejeri där okunniga köpare och säljare betalar alldeles för mycket till magiska AI-lösningar som i praktiken kostar mer än de smakar. Förr eller senare kommer marknaden dock att mogna och om Acuity kan fortsätta växa med 30 % per år samtidigt som utvärderingsmodellerna mognar är det en indikation på att de är en av aktörerna som håller vad de lovar.


En mer kvalitativ observation är även att jag tycker deras nya Illumin-plattform är riktigt intressant eftersom den löser ett av mina stora irritationsmoment med digital marknadsföring, annonser behandlar oss nästan alltid som att det är första gången vi ser en annons vilket är långt ifrån optimalt. Illumin är en plattform där annonsköpare kan hantera annonseringen mer som traditionella masskampanjer där man låter reklamen utvecklas över tiden där man kan växla mellan att fånga publikens intresse och att mer aktivt driva köpintentioner.


AcuityAds växer fortare än Tremor International (P/S 1,26 och EV/EBITDA 3,4 på föregående års vinst) men är rejält mycket högre värderat samtidigt som man är mindre och aldrig gjort vinst. Ett tredje alternativ är även The Trade Desk som är störst, bäst och dyrast (34 % omsättningstillväxt per år i snitt) men handlas kring P/S 34 och EV/EBITDA 322. Oavsett vilket alternativ man tittar mer på tycker jag det är en intressant bransch där hypen för några år sedan var massiv och där många bolag nu drabbats av ett våldsamt tillnyktrande även om jag fortfartande är skeptisk till branschen som helhet. 

Martello Technologies Group Inc.
Market cap 61,38 MCAD, P/S 4,5 och EV/EBITDA -24,1

Martello Technologies övervakar dataöverföring i nätverk i syfte att ge kundorganisationerna en stabil uppkoppling och snabbt kunna sätta in resurser för att lösa problem (exempel på tekniskt cundcase här). Bolaget är en fantastisk "story stock" eftersom man lätt kan spinna ihop ett spännande case där tekniken ligger perfekt i tiden då man kan underlätta distansarbete och se till att alla medarbetare är uppkopplade oavsett var man befinner sig. Dessutom har man en. karismatisk styrelseordförande i form av Bruce Linton som även grundat Canopy Growth där han sålde en stor andel till Constellation Brands som sedan såg till att han fick sparken då de ville ha en VD som mindre aggressivt satsade på tillväxt (länk).


Tyvärr kan jag inte få ihop siffrorna med verkligheten. Man har fått en rejäl tillväxt de senaste fem åren med en årlig omsättningstillväxt på 34 % vilket uppnåtts genom en kombination av förvärv och organisk tillväxt, däremot går lönsamheten åt helt fel håll. Strategin verkar vara att få in övervakningstekniken hos så många kunder som möjligt och därefter expandera värdet per kund genom att förvärva bolag och integrera fler mjukvarulösningar för att öka de årligt återkommande intäkterna från varje kund. I teorin är det en spännande lösning men i dagsläget verkar man spruta ur sig på tok för mycket akier i förhållande till tillväxten för att jag ska vara intresserad. I dagsläget har man över 5000 kunder varav många är riktigt stora men ändå bara en omsättning på 13 miljoner kanadensiska dollar (86 miljoner kronor) och ökande förluster. Målet för 2020 var lönsamhet vilket man inte kommer att komma i närheten av och för mig hamnar Martello på listan över bolag med i teorin intressant teknik men där jag inte har en aning om hur det kommer att utvecklas sig. 




2 kommentarer:

  1. Tror att det kan vara värt att titta lite djupare på Martello.. https://pettycash.blog/2020/11/04/martello-technologies-group-mtlo-v/

    S&U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är ett intressant bolag men samtidigt är deras siffror rätt anmärkningsvärda. 2018 hade Martello över 5000 kunder men intäkter på 5 miljoner kanadensiska dollar (33 MSEK) vilket innebär en intäkt på 6 600 kr per kund. I senaste rapporten anger man ungefär samma antal kunder men bör landa på omkring 13,2 MCAD på årsbasis vilket ger en intäkt på 86 miljoner kronor eller 17 000 kr per kund. Det är en kraftig ökning men från låga nivåer per företagskund vilket är svårt att få lönsamhet på.

      Om jag får spekulera är Martellos strategi att börja med att sälja in rätt grundläggande övervakningsteknik som de inte får så bra betalt för. Men målet är att med sina installationer skapa en global överblick över uppkopplingar och sedan använda den överblicken för att skapa en lägsbeild som många olika kunder kan dra nytta på iform av nätverkseffekter. Det känns som en strategi som borde passa Bruce Linton som verkar både djärv och villig att bränna pengar om han tror på satsningen.

      När man har fått in många datapunkter i ett sådant nätverk tror jag det är svårt för stora mjukvarubolag att konkurrera eftersom tekniken är mer fokuserad på näten än på enskilda programvaror. Martello har ju börjat med Mitels IP-telefoni som bör ge en del intressanta data som biverkning av att man streamar ljud. Varje ytterligare kund man kopplar in sig på ger sedan ytterligare data från olika nät vilket skapar nätverkseffekt som man sedan kan ta betalt för i framtiden. Att man sedan lyftar fram just Microsoft 365 är nog snarare att dolk förstår nyttan med produkten än att det ger några speciella fördelar jämfört med andra uppkopplade programvaror.

      Rent spontant tycker jag det här låter som en rätt smart affärsidé men jag har är inte helt hundra på om jag har tolkat det rätt eller om kunderna kommer att vara villliga att köpa in fler produkter som kan öka Martellos intäkter per kund tillräckligt för att bära deras kostnader. Så jag kommer definitivt hålla koll på Martello men det krävs fortsatt ökade intäkter för att bekräfta affärsmodellen även om den verkar snillrik.

      Radera